Дискусія з елементами тренінгу "Зупинимо булінг разом"

Про матеріал
Дискусія з елементами тренінгу для учнів 8-11 класів, яка має на меті: ознайомити учнів з поняттям, формами та структурою булінгу; розвивати вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; формувати навички відповідальної та безпечної поведінки; виховувати почуття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства; навчання способам неконфліктної поведінки; надати інформацію про закони, що захищають жертву.
Перегляд файлу

Зупинимо булінг разом

(дискусія з елементами тренінгу)

Мета: ознайомити учнів з поняттям, формами та структурою булінгу; розвивати вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; формувати навики відповідальної та безпечної поведінки; виховувати почуття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства; навчання способам неконфліктної поведінки; надати інформацію про закони, що захищають жертву.

Обладнання і матеріали: класна дошка, картинки, наочність, буклети; глосарій; аркуші паперу; ручки, фломастери, скотч, магніти.

1. Привітання учасників. 

Психолог. Доброго дня, шановні учасники тренінгу. Сьогодні ми з вами тут для того, щоб обговорити важливу тему – тему насильства та жорстокості серед учнів.

 Кожному з нас, хоча б раз у житті доводилося зіткнутися з насильством. Воно могло застосовуватися проти вас самих, ви могли бути свідком, або самі ставали тими, хто ображає. Але сьогодні ми поговоримо про постійно повторювані форми насильства по відношенню до однієї і тієї ж людини. Проблеми сімейного насильства і насильства в шкільному  середовищі є зараз одними з найактуальніших. Проблема насильства не нова, вона існувала завжди й існує у всіх країнах світу. Сьогодні ми спробуємо зрозуміти почуття жертви булінгу, та поведінку агресора. І найголовніше, разом знайдемо шляхи допомоги постраждалій дитині та спробуємо убезпечити себе, щоб не зіграти одну з ролей у булінгу. 

 Сподіваюся, вам буде цікаво та пізнавально і ви з користю проведете час. 

Знайомство.

На першому етапі відбувається знайомство. Я пропоную вам зараз представитися та продовжити фразу: Мене звати… Я унікальний/унікальна тому що… (Кожен учасник називає своє ім'я і називає свої позитивні якості або здібності. Головне завдання самопрезентації — підкреслити свою індивідуальність. Після того як кожен повідомить про себе, тренер просить учнів пригадати, у чому ж унікальність учасників групи.)

Очікування

Я пропоную вам сформулювати ваші очікування та поділитися ними, приклеївши їх на плакат, який ви бачите на дошці. 

Вчитель. Нам подобається, коли нас люблять, поводяться з нами чемно, звертаються до нас на ім’я, особливо на лагідне. А які відчуття у вас виникають, коли вас або когось з вашого оточення називають на прізвисько, принижують? Чи спостерігали ви таку ситуацію, коли в дитячому колективі «обирають» дитину (так звану «білу ворону»), яка відрізняється від інших або зовнішнім виглядом, або розумовими здібностями, або поведінкою і цю дитину постійно зневажають та застосовують до неї прізвиська, штовхають, чіпляються , псують особисті речі та інше? Які відчуття у вас викликає така ситуація? Як ви вважаєте почуває себе дитина, яку «обрали «білою вороною»? 

Вчитель. Як и вже зрозуміли, темою нашого тренінгу сьогодні є "Булінг". Хто з вас знає, що це з соціальне явище? 

Булінг (від англ. bully— хуліган, залякувати) – тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного і психічного) з боку дитини або групи дітей до іншої дитини або дітей. 

4 головні компоненти булінгу:

-   агресивна і негативна поведінка;

-   здійснюється регулярно;

-   відбувається у відносинах, учасники яких мають неоднакову владу; - така поведінка є навмисною.

Види булінгу

Прямий – удари, кусання, залякування, штовхання, обзивання, щипання, плювання, утиск через соціальний статус, релігію або расу, докори, жорстокі жарти.

Непрямий – ізоляція, непристойні жести, написання графіті, записок, виключення із колективу, ненависні погляди, погирення пліток, ранжування на кращих та гірших. 

Окрім того можна розділити боулінг за формами прояву

Фізичний булінг– штовхання, підніжки, зачіпачання, бійки, стусани, ляпаси,«сканування» тіла, нанесення тілесних ушкоджень тощо. 

Економічний булінг – крадіжки, пошкодження чи знищення одягу та інших особистих речей жертви, вимагання грошей тощо. 

Психологічний булінг – принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, міміки обличчя, по- ширення образливих чуток, ізоляція, ігнорування, погрози, жарти,маніпуляції, шантаж тощо.

Сексуальний булінг – принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, прізвиська та образи сексуального характеру, зйомки у переодягальнях, поширення образливих чуток, сексуальні по- грози, жарти тощо. 

Кібербулінг – приниження за допомогою мобільних телефонів, інтернету, інших електронних пристроїв (пересилка неоднозначних фото, обзивання по телефону, знімання на відео бійок чи інших принижень і викладання відео в мережу інтернет, цькування через соціальні мережі).

 Булінг має соціальну структуру:  

   переслідувач (кривдник, агресор);

   постраждала дитина (жертва);

   спостерігач.

Вчитель: Отже, основні ази інформації про булінг ми переглянули, тому пропоную вам сформулювати проблемне питання: "Конфлікт = Булінг: так чи ні?"

 Зараз ми можемо пригадати, що можливо кожен з нас мав якусь свою роль у булінгу. Наприклад був спостерігачем, але при цьому не задумувався, що є безпосереднім його учасником. Або був агресором, але не вважає це ситуацією булінгу.  

Я пропоную вам провести зараз обговорення ситуацій булінгу у шкільному середовищі, але за допомогою диспуту. Розділіться на дві рівні групи. У кожної групи на столі лежить ситуація, яку потрібно розглянути, і колективною роботою визначити, чи є це ситуацією булінгу, який це вид булінгу, хто є жертвою, хто агресор, чи є спостерігачі та які наслідки можуть бути для дитини. А також, які можете дати поради виходу з ситуації насильства. 

Потім просимо вас представити результати вашої роботи. Опоненти, тобто інша група, уважно слухає ситуацію, і знаходить контраргументи, чому ця ситуація не може бути ситуацією булінгу, а є всього лише одиноким випадком насильства.  

Ситуація 1. – Доброго дня! Мене звати Юлія. Мені 15 років. Я проживаю в Києві. Я дружелюбна та комунікабельна. Але з переходом до нової школи у мене виникли проблеми. Все почалося після того, як я перейшла на початку навчального року до нової школи. Всі мої однокласники уникають мене, ображають, та не бажають спілкуватися. А зовсім нещодавно мені почали надходити листи із погрозами у соціальні мережі де я зареєстрована. Я підозрюю, що це мої однокласники намагаються витиснути мене із класу. Часто я помічаю на собі недобрі погляди та знаходжу в портфелі записки із плітками про мене, а одна із лідерів класу розповідає про мене неправдиві історії. Спочатку зі мною почали спілкуватися двоє однокласниць, але скоро наше спілкування безпричинно припинилося. Вони просто перестали спілкуватися зі мною. Порекомендуйте мені, як вирішити цю ситуацію, адже я хочу мати друзів та спілкуватися із своїми однокласниками. 

Ситуація 2. –  Я навчаюся в 8 класі. Всі вчителі дуже люблять наш клас. Наші діти – дуже добрі. Правда, є два однокласника – Тарас та Славік – які постійно ображають нашіх дівчат, б’ють хлопчиків. Вони і мене теж били та ображали, але тепер вже ні. Все змінилося через те, що в цьому навчальному році до нашого прийшов новий хлопчик. Він перейшов з іншої школи. Його звати Вінсет. Він «не наш». Він темношкірий. У дитинстві він із мамою переїхав в Україну та зараз він живе із мамою, бабусею та дідусем. Коли Вінсет до нас перейшов, Тарас та Славік його одразу не полюбили, по-перше через інший колір шкіри. Вони постійно його ображають «негром», «рабом», «виродком». Часто б’ють його. Я не одноразово бачив, як Вінсет плакав. Я розумію, що це неправильно, але втручатися в цю ситуацію я не дуже хочу. Насправді, мені дуже шкода Вінсета. Він хороший і гарно грає у футбол. Але я з ним не спілкуюся, через те, що думаю, що Тарас та Славік будуть знову наді мною знущатися. 

Обговорення: Які Вид булінгу є в ситуаціях?

-     Хто вчиняє булінг?

-     Хто потерпає від булінгу?

-     Наслідки булінгу для дитини?

Вчитель:  У зв’язку із своєю подібністю булінгу до насильства, давайте спробуємо розібратися і проведемо вправу "Міф чи реальність"

             Насильство має і позитивні сторони (НІ);

             Використання нецензурних слів дитиною по відношенню до іншої не є проявом булінгу (НІ).

             Насильство – це коли видно сліди на тілі жертви (Так).

             Булінг буває заслуженим (НІ).

             У школі найбільш розповсюджене психологічне насилля, використання нецензурних слів однієї дитини по відношенню до іншої (ТАК).

             Дитина, яка потерпає від булінгу повинна мовчати про це (НІ).

             Хлопці схильні до булінгу більше, ніж дівчата (ТАК).

             Насильство та булінг не карається законом України (НІ).

             Насильство – це ознака мужності дитини у школі (НІ). 

             Постраждати від булінгу може будь-хто (ТАК)               

             Розповідати, про те, що над Вам були здійснені насильницькі дії – це ознака слабкості дитини (НІ).        

             Булінг – це не злочин, а нормальне явище у школі (НІ).

             Поліція не повинна втручатися у вирішення проблеми булінгу

(НІ).

Вчитель. Багато хто не надає булінгу вагомого значення. Але насправді це не просто пустощі або грубість, а особлива форма взаємин, яка за відсутності своєчасної реакції може принести плачевні наслідки. 

18 грудня 2018 року Верховна Рада України прийняла Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)». 228 народних депутатів проголосували за проект Закону №8584, яким вдалося закріпити поняття булінгу (цькування) та відповідальність за його вчинення. В Законі йдеться, що булінг може вчинятися не лише учнями стосовно інших учнів, а також учнями стосовно учителя або вчителем щодо учня. Серед його ознак: повторюваність (адже одноразовий прояв неприязні не буде вважатися цькуванням); наявність сторін «агресор-потерпілий-свідок» у діянні; наслідки для постраждалого у вигляді фізичної або психологічної шкоди. 

Отже, булінг відтепер карається штрафом від 850 грн або громадськими роботами від 20 годин за перший випадок. . Якщо булінг вчинять повторно протягом року або групою осіб, розмір покарання збільшиться до штрафу від 1700 грн або громадських роботами від 40 годин.  

Якщо булінг вчинить неповнолітній від 14 до 16 років, відповідатимуть його батьки. До них застосовуватимуть покарання у вигляді штрафу або громадських робіт

Вчитель. Давайте спробуємо розібратися і обговорити. Одна група буде розглядати питання: 

Чи вважаєте ви, що покарання є правомірним та потрібним. Чи допоможе це зупинити булінг? 

Чи вважаєте ви що покарання за булінг не потрібно, та ситуацію булінгу можна вирішити і без правоохоронних органів? 

Вчитель. Які ж поради ми можимо надати учасникам булінгу? 

1.    Упевнися, що ти не є кривдником/кривдницею по відношенню до інших. 

2.    Заступайся за тих, кого ображають 

3.    Якщо ти став/стала жертвою булінгу – розкажи про це дорослим ( батькам або вчителю) 

4.    Якщо ти побачив/побачила, що над кимось знущаються, - кклич на допомогу, привертай увагу дорослих. 

5.    Стався до інших так, як хочеш, щоб вони ставилися до тебе. 

6.    Не знаєш як вчити нити – ознайомся із номерами "гарячих ліній" 

7.    imageВиховувати в собі культуру спілкування

8.    Сприймай людей такими які вони є

9.    Соціальний стан не є приводом для цькування можете звернутися: у своєму навчальному закладі – до соціального педагога, практичного психолога, класного керівника, медіатора, вчителя, медичного працівника; в поліції – до дільничного інспектора, працівників кримінальної поліції у справах дітей; до працівників служби у справах дітей державної адміністрації; неурядових громадських організацій; зверніться також за порадою до батьків, до людини, з якою у вас довірливі стосунки (друг або подруга, родичі, вчитель). 

Давайте на закінчення підведемо підсумки: 

1.       Що таке булінг? 

2.       Хто може страждати від булінгу? 

3.       Які є види булінгу? 

4.       Що таке економічний булінг? 

5.       Що таке фізичний булінг? 

6.       Що таке психологічний булінг? 

7.       Що таке кібербулінг? 

8.       Хто такий булер/булі? 

9.       До кого звернутися в ситуації булінгу? 

10.   То чи "Конфлікт = Булінг: так чи ні?"

Вчитель. Ми завжди повинні пам’ятати, що насамперед ми – люди, кожна людина – це особистість зі своїми талантами, здібностями, «родзинками». У кожного з нас є багато  позитивних рис, а є, звичайно, і негативні. Над такими рисами потрібно працювати.  Сьогодні ми з вами поговорили про дуже гостру і важливу проблему суспільства.  Хочу сказати найголовніше: ми всі – учасники процесу булінгу, чи як агресор, чи як жертва, чи як спостерігач. І ми маємо про це говорити, маємо діяти, а не стояти осторонь. Тому запрошуємо всіх приєднатися до всеукраїнського флешмобу в соц..мережах і показати всім, що - #булитинекруто. Зовсім не круто! Буде набагато ліпше, якщо люди замість булінгу робитимуть щось добре один для одного. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ситуація 1. – Доброго дня! Мене звати Юлія. Мені 15 років. Я проживаю в Києві. Я дружелюбна та комунікабельна. Але з переходом до нової школи у мене виникли проблеми. Все почалося після того, як я перейшла на початку навчального року до нової школи. Всі мої однокласники уникають мене, ображають, та не бажають спілкуватися. А зовсім нещодавно мені почали надходити листи із погрозами у соціальні мережі де я зареєстрована. Я підозрюю, що це мої однокласники намагаються витиснути мене із класу. Часто я помічаю на собі недобрі погляди та знаходжу в портфелі записки із плітками про мене, а одна із лідерів класу розповідає про мене неправдиві історії. Спочатку зі мною почали спілкуватися двоє однокласниць, але скоро наше спілкування безпричинно припинилося. Вони просто перестали спілкуватися зі мною. Порекомендуйте мені, як вирішити цю ситуацію, адже я хочу мати друзів та спілкуватися із своїми однокласниками. 

 

 

 

 

 

Ситуація 2. –  Я навчаюся в 8 класі. Всі вчителі дуже люблять наш клас. Наші діти – дуже добрі. Правда, є два однокласника – Тарас та Славік – які постійно ображають нашіх дівчат, б’ють хлопчиків. Вони і мене теж били та ображали, але тепер вже ні. Все змінилося через те, що в цьому навчальному році до нашого прийшов новий хлопчик. Він перейшов з іншої школи. Його звати Вінсет. Він «не наш». Він темношкірий. У дитинстві він із мамою переїхав в Україну та зараз він живе із мамою, бабусею та дідусем. Коли Вінсет до нас перейшов, Тарас та Славік його одразу не полюбили, по-перше через інший колір шкіри. Вони постійно його ображають «негром», «рабом», «виродком». Часто б’ють його. Я не одноразово бачив, як Вінсет плакав. Я розумію, що це неправильно, але втручатися в цю ситуацію я не дуже хочу. Насправді, мені дуже шкода Вінсета. Він хороший і гарно грає у футбол. Але я з ним не спілкуюся, через те, що думаю, що Тарас та Славік будуть знову наді мною знущатися.

pdf
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
1 лютого 2021
Переглядів
915
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку