Факультативне заняття
з курсу «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція»
на тему «Як захистити себе від небажаного впливу в мережі»
Мета: ознайомити учнів з позитивним та негативним впливом Інтернету на людину, дати можливість учням самостійно прийняти ту позицію, до якої вони схиляються, розвивати вміння висловлювати свою точку зору логічно і конкретно, виховувати інтерес до порушеної теми.
Обладання: мультимедійна презентація, плакат «Соціальна мережа «Вшколі», роздатковий матеріал.
Вчитель. Інтернет – дуже потужний ресурс, який значно полегшує життя людини та відкриває майже необмежені можливості для самореалізації та саморозвитку особистості, для спілкування, навчання, дозвілля. Але разом з тим, в Інтернеті приховано досить багато небезпек як для дітей, так і для дорослих. Знання про ці небезпеки дозволить їх уникнути. Тому сьогодні ми розглянемо найнебезпечніші підводні камені при користуванні мережею, на які може наразитись кожен з нас.
Можна стверджувати, що наприкінці XX століття виникла і поширилась нова форма залежності – комп’ютерна. Звичайно, соціальні мережі, у яких ми проводимо не одну годину нашого життя, сприяють нашій творчості, дозволяють постійно контактувати з друзями, надають багато можливостей – обмінюватися і переглядати відео, фото, слухати музику. І все це в одному місці. Але на рівні із цим проводячи час у віртуальному світі, ми нехтуємо навчанням, друзями, здоров’ям та навіть рідними людьми. То як же ж уникнути небезпек і отримати користь і задоволення від відвідування соціальних мереж? Сьогодні про це й поговоримо. Тема нашого уроку «Як захистити себе від небажаного впливу в мережі».
Спеціально для вас я створила нову соціальну мережу під назвою «Вшколі». Впевнена, що складнощів під час користування нею у вас не виникне.
Давайте спробуємо зареєструватися. Які дані зазвичай потрібно вводити при реєстрації? (ПІП, дата народження, електронна адреса чи номер телефону, придумати пароль та нікнейм)
Вправа «Знайомство»
Оскільки всі ви знаєте один одного, то будемо знайомитися з вашими «ніками». Вам пропонується придумати собі «нік» і записати його в нашу соціальну мережу. Нік може складатися з великих чи малих літер, цифр, різноманітних знаків. Ось наприклад, мій нік SP_2013.
Вправа «Хто більше?»
Кожен з вас проводить у світовій мережі щодня певну частину свого вільного часу. Велику частину займає перебування у соціальних мережах. Я впевнена, що кожен з вас зареєстрований як мінімум в одній соціальній мережі. Пропоную вам назвати якомога більше соціальних мереж, які вам відомі. (Однокласники, Вконтакті, Фейсбук, Інстаграм, Твітер, Май Спейс, Снапчат, Вайбер, Телеграм).
Запитання для обговорення.
1. Навіщо створюються соціальні мережі?
2. Скільки часу в день вони забирають?
3. Назвіть альтернативи сидінню у мережі?
Ми Online, отже продовжуємо знайомитися з нашою соціальною мережею. Тут ми вже загрузили фото профілю, дещо заповнили інформацію про себе у відповідних полях.
Статусом сьогодні пропоную вам обрати наступний вислів «Скажи мені, що ти шукаєш в Інтернеті, і я скажу, хто ти». Як ви розумієте його?
Персональний профіль
Персональний профіль – це джерело інформації про вас. Які ж дані вносяться? Звісно ж, прізвище, ім’я, по батькові, рік народження, де народилися, де вчилися, фото, друзі, родина. А що ви вказуєте в полі «пароль» і «контрольне запитання» під час реєстрації? Свій день народження і дівоче прізвище матері? Та через неуважність ви можете забути, що вони опубліковані на головній сторінці в профілі! Тому фактично ви самі віддали їх зловмисникові. Які ще є стандартні контрольні питання? Кличка улюбленої тварини? Улюблене чоловіче (жіноче) ім’я? Все це легко знайти у вашому профілі, якщо неуважно поставитися до цінності інформації, яку ви публікуєте. Додавання деталей – цікавий і веселий процес, але краще утриматися від додавання деякої інформації. Дату народження, адресу, номер мобільного також краще не публікувати.
Мільйони людей в усьому світі спілкуються у соціальних мережах. Переконайтесь, що ніхто не має доступу до персональних налаштувань ваших сторінок і сайтів.
Вправа «Безпечно - небезпечно».
Дівчинка Яна хоче завести нових друзів. Для цього їй треба представитися на сайті знайомств. Вона пише привітання. Як ви думаєте, чи правильно вона його написала? Порадьте Яні, як правильно представити себе у мережі при заповненні профілю. Чи безпечний шлях знайомства вибрала дівчинка?
Який висновок можна зробити із заповненої інформації?
Повідомлення
Ви колись отримували від друзів неочікувані файли невідомого вам змісту? Двічі подумайте, перш ніж відкрити їх, вони можуть містити віруси. Якщо не впевнені, краще перепитайте друга про них по телефону або особисто.
У своїй електронній скриньці відкривайте лише повідомлення від тих людей, яких ви знаєте і яким довіряєте. Не забувайте прочитувати тему повідомлення. Якщо тема викликає підозри і не схожа на те, про що ви могли б поговорити з друзями, не відкривайте ніякі вкладення і не переходьте за невідомими посиланнями. Це можуть бути віруси.
Будьте обережними і не повідомляйте в повідомленях особисту інформацію. Уникайте безпосередніх контактів з невідомими вам користувачами. Якщо ви домовились з кимось про реальну зустріч, обов’язково повідомте про це дорослих. Пам’ятайте: що б ви не використовували для спілкування – мобільний телефон, комп’ютер тощо – правила безпеки завжди однакові.
Всім нам також відомі так звані «листи щастя» - повідомлення-ланцюжки, у яких просять переслати їх десятьом друзям, а інакше відбудеться щось неприємне, жахливе. Так звані листи щастя зазвичай ми отримуємо від людей, які є у нас у друзях в тій чи іншій соціальній мережі. Їхній зміст може бути різноманітним:
З'явилися такі віруси задовго до появи комп'ютерів. Колись такі листи приходили поштою (звичайною, а не електронною). Адресат повинен був переписати лист двадцять разів і розіслати його ближнім своїм, інакше на нього неминуче впало б нещастя на двадцять років. У випадку з паперовими листами, це було на користь роботі пошти. Сьогодні ж цим користуються шахраї для розповсюження вірусних програм.
Домовтесь з друзями не пересилати подібний спам. Якщо в таких повідомленнях міститься реальна загроза, краще поговоріть з дорослими.
Вправа «Листи із інтернету»
Учасникам пропонується розібрати декілька життєвих ситуацій, що можуть трапитись в Інтернеті, та з’ясувати, що ж треба робити в таких ситуаціях. Уважно прочитайте листи. Яку відповідь ви дасте на них? Обґрунтуйте.
Лист 1. Привіт! Мене звати Сашко. Мені 15 років. Я живу в Києві. Шукаю друзів по переписці. Я полюбляю комп’ютерні ігри, читати книги, дивитися телевізор. Я мрію подорожувати. Хочу побувати в Лондоні ….
Лист 2. Привіт! Мене звати С. Я хочу з тобою познайомитися. Мені 30 років. Я живу в Сполучених Штатах Америки. Я маю власну фірму. У мене свій двохповерховий будинок. Я збираюся відвідати Україну. Може ми зустрінемося? Пришли мені свою фотокартку та домашню адресу.
Лист 3. Всім!!! Наша організація займається збиранням коштів для воїнів АТО. Ми купуємо їжу, теплі речі, речі захисту. Не будьте байдужими до чужого горя! Хто скільки може. Наш рахунок № 123456789. Вас ніколи не забудуть. Дякуємо.
Відео.
Відео про тварин.
Дехто дуже любить дивитися фільми і відеоролики, використовуючи додатки «Відео» в соціальних мережах. Ми переглядаємо свої улюблені відео, коментуємо їх та спілкуємося з тими, кому це теж подобається. Але варто пам’ятати, що часто на сайтах немає обмежувальної класифікації за віком (як у кінотеатрах) й інколи можна знайти фільм, що не підходить вам за віком. Якщо фільм тривожить вас, викликає почуття страху, роздратування, відчаю, сорому – не потрібно його дивитись. Можна поділитися своєю думкою з дорослими, які можуть звернутися зі скаргою до адміністрації з метою видалення контенту з сайту.
Зображення
Фотографії і відео – важлива частина мережевого простору. Ми любимо переглядати веселі картинки за участю тварин чи спостерігати за життям зірок за фото, які вони публікують. Та варто гарно подумати, перш ніж завантажувати свої фотографії чи відео. Зображення залишаються на сайтах надовго (інколи навіть після того, як ви їх видалили). Вони можуть бути скопійовані, відредаговані і використані де завгодно. Подумайте, чи хочете ви цього. Пам’ятайте, коли ви викладаєте щось у мережі, це стає доступним мільйонам людей в світі.
Що ж не варто постити в соціальних мережах?
Якби не хотілося повихвалятися майбутньою подорожжю, не варто викладати фото своїх квитків на потяг чи літак. Через номер броні чи штрихкод зловмисники можуть отримати дані про маршрут, документи та навіть кілька цифр банківської картки.
Якщо ви вирішили поділитися фото квитків на концерт улюбленого гурту, фестиваль чи які-небудь змагання, краще розкажіть про це друзям під час зустрічі. Якщо на квитках є унікальний штрих-код, то шахраї можуть відвідати захід замість вас.
Кількох фото банківської картки ваших батьків достатньо для шахраїв, щоб на рахунку зникли гроші. Тому ніколи не показуйте у соцмережаї фото, на яких помітні будь-які реквізити. Також не варто зберігати зображення із карткою на телефоні, бо у випадку крадіжки злодії отримають не лише гаджет.
Небезпечною є і публікація світлин документів, які засвідчують особу. Шахраї можуть діяти від вашого імені, щоб взяти кредит чи навіть зареєструвати фіктивну установу.
Багато користувачів соцмереж полюбляють вказувати своє місцезнаходження. А отже – інші знають, де вони зазвичай бувають, які місця відвідують, і на скільки часу затримуються. Тож якщо ви, наприклад, написали, що відправились на відпочинок, та ще й вказали, скільки днів вас не буде вдома, така інформація стане справжньою знахідкою для злодіїв. Тому цього вказувати не потрібно вказувати. У вас завжди є можливість вказати місце, де ви були, на фотографіях після повернення додому.
Цей пункт особливо важливий і небезпечний. Ви ж ніколи не заходите в кімнату з незнайомцями, та не розповідаєте їм, що через 2 дні будете самі вдома. Тож не робіть цього і в соцмережі.
Ми думаємо, що доступ до нашої сторінки, а відповідно й інформації, мають лише наші друзі. Але ж ви не знаєте, хто стоїть позаду вашого друга, і читає те ж, що і він. Тому найкращий варіант – не писати в себе на сторінці про те, що ви залишитесь вдома самі з прикріпленими фото.
Про що ви маєте подумати в першу чергу, коли оновлюєте свої сторінки у соціальних мережах? Про власну безпеку. Захистіть сторінки налаштуваннями приватності – так ви зможете контролювати тих, хто має доступ до вашого профілю.
Вправа «Розслідування»
Що ми можемо дізнатися, переглянувши таке фото? Яка небезпека може очікувати користувача, який висвітлює подібного роду світлини?
VІІ. Узагальнення, систематизація і застосування знань.
Відео.
Учні розробляють правила розумного користувача у мережі Інтернет, продовживши речення:
- пам’ятай про…
- ніколи не…
- завжди…
- зверни увагу на…
- намагайся…
- порадься з…
- відповідай за…
Рефлексія
А зараз, як годиться в соціальних мережах, якщо вам сподобалось наше заняття, поставте лайк нашій соціальній мережі та залиште свій відгук в коментарях.
Безпечний Інтернет
Не можу уявити
Життя без Інтернету,
Що всі куточки світу
Заплів в свої тенета.
Лиш кнопку я натисну –
Відкриються в вікні
Новин велика збірка
І правила, й статті.
Та є у «павутині»
Картинки не хороші,
І сайти підозрілі,
Настроєні вороже.
Учись добру в мережі,
Шукай знання й новини,
А сайти злі, що брешуть,
Обходить ми повинні.