Диспут: «Невдаха – це назавжди?»
Девіз: Якщо дитину підтримувати, вона вчиться впевненості в собі.
Д.Нонтьє
Де беруться учні невдахи? Що блокує талант дитини?. Дослідження показують, що близько 28% дітей мають неврівноважену психіку й потребують спеціальної психологічної допомоги.
У педагогічній практиці таких учнів відносять до категорії «важких», занедбаних, невдах, або непристосованих до школи. Вияв труднощів та їх причини занадто широкі, що не дає змоги виділити чіткі критерії, які визначають межі відхилення поведінки школярів. Тому в сучасній літературі тці явища кваліфікуються по-різному. Найчастіше зустрічається термін « психічна шкільна дезадаптація». Ще зустрічаються терміни «шкільна фобія», «пильний невроз», «дидактичний невроз». Невроз тут розуміється не в медичному сенсі, а як неадекватний спосіб реагування на ті чи інші складності шкільного життя. Як правило шкільні неврози виявляються у безпричинній агресивності, остраху ходити до школи, відмові відвідувати уроки, відповідати біля дошки, тобто поведінка дітей дезадаптована або має відхилення.
З такими випадками виявів агресивності або страху, тривоги, невпевненості в собі ми зустрічаємося в шкільній практиці відносно рідко. Частіше спостерігаємо стани шкільної тривожності, яка виражається у хвилюванні - підвищенні занепокоєності в навчальних ситуаціях у класі, очікуванні поганого стану до себе, негативного оцінювання збоку вчителів та однолітків.
У сучасній школі, як правило, діяльність учителя та учня мають дуже мало точок дотику, адже саме спільна діяльність учня і вчителя є найбільш ефективним способом передачі досвіду і знань культурних здобутків, моральних принципів.
Цілі вчителя та учня із самого початку не збігаються: учитель мусить вчити, учень – учитися, тобто сприймати, слухати, запам’ятовувати. Незважаючи на те, що всі вчителі знають про необхідність активної позиції учня в процесі навчання, на практиці цей тезис опускають або розуміють занадто обмежено.
За такої ситуації, коли особистість учня розглядається лише в одній площині – площині навчального об’єкта ( а не об’єкта навчальної діяльності) можливі різні порушення педагогічного такту з боку вчителя, негативний психологічний стан учня (пригнічений стан), страх, який негативно впливає на його діяльність та стосунки, тобто учень стає педагогічно занедбаним.
За тлумачним словником «невдаха» - людина, якій не пощастило або постійно не щастить, яка зазнала (зазнає) поразки.
При проведенні опитування в школі вдалою учні вважають дитину, яка добре вчиться, їй везе, вона нічого не боїться.
Роботу проводимо в групах.
Так
Ні
Як же можна позбутися цього? Як вийти із цієї ситуації? Давайте допоможемо дитині - невдасі стати такою, як всі.
У центрі уваги вчителя шкільне дитинство. Основа основ усього: навчання, дружби, любові. Яка ж це величезна відповідальність
Висновок. Взаємини вчителів і дітей слід будувати на люб’язності, уважності, витримці, довірі,відвертості, доброзичливості, враховуючи їхню підвищену втомлюваність і пов’язану з цим нервовість поведінки.