Дистанційне навчання — це індивідуалізований процес набуття знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників навчального процесу у спеціалізованому середовищі, яке функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій. Іншими словами, дистанційне навчання – це навчання на відстані з використанням сучасних технологій.
Переваги дистанційного навчання:
В Україні датою офіційного початку запровадження дистанційного навчання можна вважати 21 січня 2004 року, коли наказом № 40 Міністерства освіти і науки України було затверджено «Положення про дистанційне навчання», яке поклало початок запровадженню нових технологій у галузі освіти.
Нормативно-правова база, що регламентує дистанційне навчання в Україні:
Дистанційне навчання в закладі загальної середньої освіти забезпечується завдяки навчальним ресурсам, платформі дистанційного навчання, учням та вчителю, проте все залежить від того, який шлях реалізації дистанційного навчання обрав заклад – дистанційну як окрему форму навчання, чи використання технологій дистанційного навчання (наприклад, на період карантину). Це може бути платформа дистанційного навчання, відео, інтерактивні вправи, тести, опитувальники тощо.
Платформа дистанційного навчання – це програмне забезпечення для підтримки дистанційного навчання, метою якого є створення та управління педагогічним змістом, індивідуалізація навчання та телетьюторат.
Платформи дистанційного навчання дають вчителям (викладачам) змогу створювати дистанційні курси з набором інформаційних матеріалів, завдань та систем оцінювання набутих учнями (студентами) знань унаслідок такого навчання.
Завдяки функціоналу платформи дистанційного навчання, вчитель (викладач) створює курс, використовуючи мультимедійні педагогічні ресурси, індивідуалізує його до потреб та здібностей кожного учня чи студента, та здійснює підтримку їхньої навчальної діяльності.
На сьогоднішній день у світі існує значне число платформ для організації дистанційного навчання, і ці платформи поділяються на дві великі категорії:
із закритим кодом (комерційні);
з відкритим кодом (поширюються безкоштовно).
Розглянемо найпопулярніші платформи.
Платформа дистанційного навчання Moodle https://moodle.org
Moodle (модульне об'єктно-орієнтоване динамічне навчальне середовище), яке може використовуватися як платформа для електронного, в тому числі дистанційного навчання. Moodle — це безкоштовна, відкрита (Open Source) система управління навчанням. Вона реалізує філософію «педагогіки соціального конструктивізму» та орієнтована насамперед на організацію взаємодії між викладачем та учнями, хоча підходить і для організації традиційних дистанційних курсів, а також підтримки очного навчання.
Платформа дистанційного навчання Open edX https://open.edx.org
Це неприбуткова платформи з відкритим кодом, яка була розроблена та впроваджена Массачусетським технологічним інститутом та Гарвардським університетом. OpenEdx дозволяє адаптувати зовнішній вигляд платформи, мову та налаштування під користувача, що робить цей інструмент одним з найзручніших та найпотужніших у світі як з боку користувацького досвіду, так і для викладачів, які працюють над розробкою онлайн-курсів. OpenEdx складається з двох частин – власне рішення для користувача, завдяки якому він одержує доступ до курсів, та модуля для створення курсів у системі, в якому працюють розробники онлайн-курсів.
В світі існують й інші платформи, і в кожної є свої плюси та мінуси, проте на сьогоднішній день однією з найзрозуміліших українському вчителю (український інтерфейс, достатня кількість інструкцій, цілодобова підтримка фахівців) та найбільш функціональних є платформа Moodle. В будь-якому випадку, заклад сам обирає платформу дистанційного навчання й ніхто не права обмежувати вчителів у цьому виборі, але весь заклад має працювати на одній платформі.
При виборі такого шляху організації дистанційного навчання педагогам не обов’язково встановлювати одну з платформ дистанційного навчання, створювати свої дистанційні курси та налагоджувати взаємодію з учнями, оскільки навчальний процес з використанням технологій дистанційного навчання впроваджується на період карантинів (може тривати один тиждень), стихійного лиха та інших обставин, які унеможливлюють відвідування учнями закладу освіти. Тут на допомогу можуть прийти альтернативні веб-ресурси:
Веб-сервіси для керування навчанням учнів (платформи дистанційного навчання різних типів – наприклад, типу «соціальна мережа»):
Онлайнові дидактичні ігри, вправи, кросворди, тести та опитування. Саме вони допоможуть учням краще засвоїти навчальний матеріал, перевірити, як вони розуміють нову тему тощо. Вчитель може обрати ті, які допомагають відслідкувати навчальний поступ кожного учня, або ж просто відточувати навички (наприклад, тренажери усного рахунку тощо).