Дистанційне навчання – виклик сьогодення

Про матеріал
У статті описана ситуації в освіті у зв’язку з введенням карантину в Україні 2020 і наведений досвід використання платформи Moodle в освітньому процесі.
Перегляд файлу

Дистанційне навчання – виклик сьогодення

 

Автор: Тетяна Непомняща, методист Херсонського морського коледжу Херсонської державної морської академії, викладач математики, вчительметодист.

 

Дистанційна освіта – що це таке? Деякі з нас навіть не замислювалися, що настане час, коли він чи вона стане учасником цього процесу. «Дистанційне навчання» сьогодні на устах у малечі, здобувачів освіти усіх ланок, починаючи з дошкільної до вищої освіти, їх батьків, бабусь та дідусів, вихователів дитячих садочках, учителів, викидачів, адміністрації (педагогічних працівників)… І всі вони є учасниками цього процесу. Але й більше навантаження лягає на плечі учителів (викладачів). Їм доводиться і самому дистанційно вивчати онлайн сервіси, Інтернет ресурси і дистанційно навчати своїх вихованців та їх батьків. 

На Україні вперше заговорили про дистанційне навчання (ДН) у

2000 році, затвердивши «Концепцію розвитку дистанційної освіти в Україні»[3]. Наказ Міністерства освіти та науки України № 466 «Про затвердження Положення про дистанційне навчання» від 25.04.13 (із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства освіти і науки 660 від 01.06.2013 761 від 14.07.2015) надав можливість використання ДН у загальноосвітніх навчальних закладах [6]. Сьогодні нові Закони України «Про освіту», «Про фахову передвищу освіту», «Про повну загальну середню освіту» дозволяють здобувачам освіти вибирати дистанційну форму. 

І саме зараз за постановою Кабінету Міністрів України «Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19» від 11.03.2020 усі заклади освіти організовують освітній процес із використанням технологій дистанційного навчання. Ті заклади освіти, в яких  вже запроваджена дистанційна форма навчання, зараз без проблем виконують цю постанову Кабінету Міністрів України використовуючи власну дистанційну платформу. Їх учителя (викладачі) навчені, освітній контент розробляється і поновлюється, оцінки зберігаються. І таких закладів дуже мало. А як бути іншим закладам освіти, вчителям, здобувачам освіти, їх батькам? Вся освітянська спільнота допомагає всім вчителям (викладачам), які не байдужі до своїх вихованців і тієї ситуації, що склалась в Україні.  За ініціативою Міністерства цифрової трансформації України на платформі https://osvita.diia.gov.ua/ створений Оглядовий освітній серіал «Карантин: онлайн сервіси для вчителів». Платформи «На урок», «Всеосвіта» надають свої ресурси для організації дистанційної роботи вчителя з їх вихованцями. Це і вебінари для вчителів з питань організації дистанційного навчання, це і бібліотека тестів, розроблених іншими учителями («бери і використовуй онлайн»), олімпіади тощо. Телеканал Київ на YouTube спільно з Департаментом освіти і науки Києва з 16 березня 2020 року розпочало трансляцію відео уроків для здобувачів освіти 11 класу  https://www.youtube.com/playlist?list=PLIGNgJeEMVGO5uogbAXxL6E_quRot

Z4gH (проект «Відкритий урок 2020»). Департамент освіти і науки України Одеської міської ради на своєму сайті надав перелік та опис онлайн сервісів для вчителів https://osvita-omr.gov.ua/onlajn-servisy-dlia-vchyteliv/ та розташував відеозаписи уроків одеських вчителів для дистанційного навчання у вільному доступі. І це ще не весь перелік ресурсів, які з’явилися і ще будуть з’являтися у вільному доступі в Інтернеті на допомогу вчителям. Головне бажання учителів «навчатися упродовж життя». 

Дистанційне навчання (англ. Distant learning) - це новий засіб реалізації процесу навчання, в основі якого використання сучасних інформаційних і телекомунікаційних технологій, що дозволяють навчатись на відстані без безпосереднього, особистого контакту між викладачем і учнем [4].

Педагогічні працівники закладів освіти у своїй діяльності, в тому числі,  на своїх уроках чи заняттях, використовували сучасні інформаційні та телекомунікаційні технології: онлайн тестування, інтерактивні онлайн вправи, спілкування у соціальних мережах, месенжерах та електронній пошті, хмарні сервіси тощо. І це можна назвати впровадженням технологій дистанційного навчання. Таким педагогам та педагогіям легше впоратися з ситуацією, яка склалась в системі освіти у зв’язку запровадженням карантину. Іншим допоможуть колеги по роботі чи колеги в освітньому просторі Інтернет. 

Ми всі з цим впораємося. А що далі? Карантин закінчиться. Всі повернуться у звичайний ритм роботи. Звичайно, відбудеться переосмислення щодо освітнього процесу. Усі заклади освіти обговорять, проаналізують придбаний досвід дистанційного навчання їхніми педагогічними працівниками, а головне, розроблять концепцію (плани) подальшого розвитку або запровадження цих технологій в освітній процес. Але вже зараз необхідно замислюватися над проблемами, які виникають сьогодні, вивчати досвід закладів вищої освіти. Чому саме ці заклади закінчують освітній процес за їх графіком? Відповідь дуже проста. Вищі освітні заклади мають власні платформи дистанційного навчання, на яких відслідковується освітня діяльність кожного студента з будь-якою дисципліни. 

Ознайомимося з дистанційною платформою Moodle, яку найбільше обрали вищі освітні заклади. У 2019 році Moodle використовують 229 країн світу, в тому числі Україна (на українській мові), безкоштовно.

Moodle (акронім від Modular Object-Oriented Dynamic Learning

Environment — модульне об'єктно-орієнтоване динамічне навчальне середовище) — навчальна платформа призначена для об'єднання педагогів, адміністраторів і учнів (студентів) в одну надійну, безпечну та інтегровану систему для створення персоналізованого навчального середовища

(Вікіпедія).

Простими словами, Moodle – це середовище для розробки навчальних онлайн-матеріалів, їх поширення для вільного спільного доступу, а також керування освітнім процесом. Усі матеріли зберігаються на платформі освітнього закладу, оновлюються і можуть використовуватися необмежено кількість років. 

Кожний предмет (дисципліна) відповідного класу має власний курс, який розробляє вчитель або група вчителів для своїх вихованців. Які матеріали можна розміщувати на курсі? Це - відео, презентації, фото, конспекти, тести, завдання, інтерактивні ігри (LearningApps, HotPotatoes) тощо (рис. 1). Усі матеріли курсу легко структуруються, редагуються, поновлюються самим вчителем. 

 

Рис 1. Фрагмент курсу «Математика 11 клас»

Усі тестові питання зберігаються у банку питань. За рік навчання  накопичується багато таких питань, і в будь-який момент (наприклад, для повторення) можна їх використовувати. Тестові завдання за бажанням учителя можуть бути як тренувальні (без оцінок) так і контрольні. Тести системи MOODLE - це питання в закритій та відкритій формі, питання на

відповідність, числові та альтернативні питання та ін. (рис. 2).

 

Рис.2. Типи питань

Не секрет, що покоління Z – це діти Інтернет, тому виконувати  домашнє завдання за комп’ютером їм цікавіше, ніж  в зошиті. На платформі Moodle є такий елемент Завдання, де відповідь вводиться з клавіатури (рис.3) або у вигляді файлу (текстовий документ, графічний малюнок, програма на Pascal, то що) (рис. 4) та відсилаються зразу на перевірку. Вчитель перевіряє їх і відсилає оцінку за роботу, коментуючи її. В такому варіанті учні виконують домашні завдання з цікавістю, отримують оцінку ще до наступного уроку, та деякі завдання можуть перевиконати, виправивши свої помилки, на які вказав вчитель. 

 

Рис. 3 . Приклад Завдання (відповідь в текстовому форматі)

 

Рис. 4. Приклад Завдання (відповідь у вигляді файлу)

При роботі з текстовим матеріалом використовується різноманітні інструменти форматування, вставки об’єктів (малюнків, таблиць, математичних і хімічних формул) (рис.5) тощо. 

 

Рис. 5. Тестові інструменти

На курсах можна використовувати дискусійні та інформаційні форуми, чати і багато інших можливостей, які надаються платформою Moodle.

Журнал навчання здобувачів освіти (елемент Оцінки), який ведеться на курсі, фіксує всі опановані теми, вказує на прогалини та результати навчання (рис. 6, рис. 7). 

 

Рис. 6. Приклад елемента Оцінки (для вчителя)

 

Рис. 7. Приклад елемента Оцінки (для учня)

Отже, позитивних моментів використання платформи Moodle багато:

-                      ресурси дистанційного курсу завжди доступні, їх можна

поновлювати і використовувати не один рік;

-                      виконання домашнього завдання є більш цікавим, ефективним і зручним;

-                      зберігається результати діяльності здобувачів освіти;

-                      заощаджується час при тестуванні порівняно з паперовим

варіантом;

-                      у разі відсутності здобувача освіти (або під час карантину) з’являється можливість його консультування  і оцінки засвоєння ним навчального матеріалу зберігаються. 

Настав час кожному закладу освіти створювати нове освітнє середовище з поєднанням традиційної форми навчання і нетрадиційною (дистанційною), використовуючи інформаційно-комунікаційні технології та комп’ютерно-орієнтовані педагогічні технології.

Література:

1          Биков В. Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти / В. Ю.

Биков. – К.: Атіка, 2009. – 684 с.

2          Гриценко В. И. Дистанционное обучение: теория и практика / Гриценко

В. И., Кудрявцева С. П., Колос В. В., Веренич Е. В. – К.: Наукова думка, 2004. – 375 с.

3          Концепція розвитку дистанційної освіти в Україні, затверджена постановою МОН від  20 грудня 2000р. [Електронний ресурс]. Режим доступу:  http://www.osvita.org.ua/distance/pravo/00.html 

4          Кухаренко В.М. Дистанційне навчання: Навч. посібник. – Х.: ХДПУ,

1999. – 216 с.

5          Лапінський В. В. Навчальне середовище нового покоління та його складові / В. В. Лапінський // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова Серія № 2. Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання: зб. наук. праць / Редрада. – К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2008. – № 6 (13) – С. 26–32.

6          Наказ Міністерства освіти і науки України від 25 квітня 2013 року № 466

"Про затвердження Положення про дистанційне навчання" [Електронний ресурс]. Режим доступу:  https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13

7          Олійник В.В. Дистанційне навчання у післядипломній педагогічній освіті: організаційно-педагогічній аспект / Вип. 1. Дистанційна освіта за кордоном і в Україні. – К.: ЦІППО, 2001. – 52 с.

8          Смирнова-Трибульска Є.М. Дистанційне навчання з використанням системи: Навчально-методисний посібник. – Херсон: Айлант, 2007. –

492с.:іл..

9          Хуторской А.В. Современная дидактика. Учеб. Пособие. 2-е изд., перераб. / А.В.Хуторской. – М.: Высш. шк., 2007. – 639 с.

10     Шишкіна М.П. Діяльнісні аспекти створення вимог до програмних засобів навчального призначення / М.П.Шишкіна // Матеріали Міжнародної Інтернет-конференції «Впровадження електронного навчання в освітній процес: концепції, проблеми, рішення» [Електронний ресурс], Тернопіль, 21–22 жовтня 2010 року. – Режим доступу - http://conf.fizmat.tnpu.edu.ua/?p=285

11     Шишкіна М.П. Чинники реалізації доступу до електронного навчання в сучасній школі / М.П.Шишкіна // Інформаційні технології і засоби навчання [Електронний ресурс]. - 2011. - №4 (24). - Режим доступу: http://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/502/422

pdf
Додано
29 березня 2020
Переглядів
2270
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку