Стаття. КОРЕКЦІЯ ПРОСТОРОВОГО ОРІЄНТУВАННЯ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З ПОРУШЕННЯМ ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ

Про матеріал
Проблема виявлення особливостей оптико-просторового орієнтування і формування просторового уявлення і словесних позначень простору є однією з актуальних в області психології, педагогіки, оскільки орієнтування в просторі є базовим процесом, що лежить в основі розвитку пізнавальної діяльності дитини.
Перегляд файлу

 

КОРЕКЦІЯ ПРОСТОРОВОГО ОРІЄНТУВАННЯ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ З ПОРУШЕННЯМ ОПОРНО-РУХОВОГО АПАРАТУ

 

Останнім часом намітилася тенденція зростання кількості дітей, які мають порушення опорно-рухового апарату (далі – ОРА). За даними ПМПК 80% дітей молодшого дошкільного віку мають різні порушення постави (слабкість м’язів спини, сутулість, крилоподібні лопатки та ін.) з них 55% дітей мають сколіоз різних ступенів тяжкості та форм. Сучасні науковці зазначають, що у дітей з ДЦП та іншими порушеннями ОРА, формування просторових уявлень порушено, і має свої особливості, що пов’язані з ураженням головного мозку та особливостями розвитку таких дітей. Проблема виявлення особливостей оптико-просторового орієнтування і формування просторового уявлення і словесних позначень простору є однією з актуальних в області психології, педагогіки, оскільки орієнтування в просторі є базовим процесом, що лежить в основі розвитку пізнавальної діяльності дитини.

У дітей з порушеннями ОРА можуть страждати самі різні ланки просторового та часового сприйняття: чуттєве сприйняття, предметно-просторове й тимчасове орієнтування, просторова організація рухового акту, словесне позначення просторових і часових компонентів. Причиною таких труднощів є те, що у дітей з ДЦП формування просторово-часових понять відбувається при обмеженні їх активного переміщення, збідненні практичного, побутового, ігрового досвіду.

Аналіз результатів дослідження показав, що школярі з порушеннями ОРА в просторовому орієнтуванні мають порушення при розташуванні предметних картинок, при диференціації правої і лівої сторони в дзеркальному відображенні, труднощі в орієнтуванні в навколишньому просторі (змішання понять справа, зліва), труднощі у виборі напряму «право», «ліво», «вгору», «вниз» на аркуші паперу.

В ході емпіричного дослідження встановлено, що спеціально організована корекційна робота сприяє не тільки ефективному пристосуванню дитини з порушеннями ОРА до навколишнього середовища, а й дають можливість подальшого успішного навчання та соціалізації.

Організована в межах формувального експерименту корекційна робота, основою якої були спеціально підібрані вправи, переконливо засвідчила, що у дітей з вираженими порушеннями психомоторного розвитку можливо сформувати функції просторового аналізу і синтезу (орієнтування), необхідні для подальшого психічного розвитку.

Виконана на контрольному етапі психологічного експерименту, повторна діагностика рівня розвитку просторового орієнтування в контрольній та експериментальній групах дозволила виявити динаміку розвитку процесів просторового сприйняття у дітей з порушеннями ОПР та ефективність застосованого алгоритму корекційного впливу. Порівняльний аналіз результатів показав, що рівень вираженості порушень психічних функцій за останніми показниками в контрольній групі значно вище, ніж у дітей з експериментальної групи.

Грунтуючись на результатах експериментального дослідження, можна зробити висновок про те, що розроблений алгоритм корекційної роботи, сприяє успішному розвитку у дітей з ОРА процесів просторового орієтування.

Отримані результати дозволяють в подаліьшому перейти до більш глибокого вивчення проблеми просторових порушень та їх впливу на розвиток психіки дитини з порушеннями ОРА та розробки профілактичних і корекційних програм.

Своєчасна і адекватна психолого-педагогічна допомога дітям з порушеннями ОРА є необхідною умовою корекції їх психофізичного стану та подальшої соціалізації.

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Інкл
Додано
29 березня 2020
Переглядів
607
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку