Дистанційне навчання як перспективна форма роботи з обдарованими дітьми.
Кожна дитина – індивідуальність, яка потребує особливого підходу й розвитку. Сприяння реалізації обдарування потребує організації особливих умов, зокрема, спеціальних індивідуальних занять, що виходять за межі програмового матеріалу. Програми індивідуальної роботи з обдарованими дітьми розробляються з метою створення в ліцеї максимально сприятливих умов для розвитку творчого потенціалу здобувачів освіти, самореалізації творчої особистості. Вони покликані сприяти більш якісній підготовці учнів до учнівських предметних олімпіад, інтелектуальних змагань, конкурсів, турнірів. Основні завдання, які ставлять педагоги ліцею: розробити й постійно впроваджувати новий зміст освіти, прогресивні технології навчання й виховання учнів; створити максимально сприятливі умови для інтелектуального, морального й фізичного розвитку обдарованих дітей; сприяти становленню й розвитку творчої, діяльної й обдарованої особистості.
Одним із пріоритетних напрямів реформування освітньої галузі є створення умов успішного розвитку та навчання обдарованої молоді, виховання творчої особистості, здатної самостійно мислити, генерувати оригінальні ідеї, приймати сміливі, нестандартні рішення. На сучасному етапі розвитку суспільства, на нашу думку, саме Мала академія наук України створює умови для виявлення обдарованих дітей, забезпечення духовного, інтелектуального, творчого розвитку молодого покоління.
Щороку здобувачі освіти ліцею беруть активну участь в конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт Малої академії наук та є переможцями районного етапу Конкурсу. Представлено різноманітний спектр наукових секцій, які гімназисти обирають співвідносно до їхніх інтересів та уподобань.
Цьогоріч уже втретє обласний етап конкурсу-захисту відбувся онлайн, упродовж двох днів кожен учасник долучався до роботи своєї секції, аби презентувати свої унікальні наукові проєкти, ідеї, дослідження. Нові виклики, стандарти, досвід – це те, що запропонував цього року своїм учасникам конкурс. Два робочі дні стали справжньою школою набуття нових навичок, створили надзвичайну атмосферу зацікавленості та мотивацій. Першого дня відбувся постерний захист, де кожен з учасників захищав свій проєкт з демонстрацією електронного постера. Конференція другого конкурсного дня, на якій учасники презентували та обговорювали результати своїх робіт, активувала цікавість та допитливість до проєктів колег. Звичайно, що участь в онлайн-версії змагання, спілкування на платформі Google Meet у відкритих турах постерного захисту та наукової конференції, інструктажі модераторів у групах та спільнотах Viber, стрічках чатів стала можливою завдяки вже набутим раніше навичкам та щоденно відшліфованим звичкам роботи з дистанційними освітніми ресурсами, кваліфікації та наполегливості наукових керівників МАН.
Повномасштабна війна росії проти України стала великим суспільним потрясінням. Вторгнення впливає на емоційний стан, побут і повсякдення, громадську думку, міжособисті стосунки, соціально-економічне становище, зайнятість, громадську активність населення. Водночас ці зміни впливають на майбутнє суспільних інститутів уже в повоєнній Україні та визначають її подальший розвиток загалом.
Дистанційне навчання стало одним із пріоритетів роботи педагогічного колективу ліцею в період воєнного стану. Це знайшло відображення в річному та методичному планах роботи, професійних спільнотах вчителів та в планах роботи з обдарованими учнями.
Що ж таке дистанційне навчання? Існує кілька визначень. Ось одне з них: дистанційне навчання – інтерактивна взаємодія як між учителем і учнями, так і між ними й інтерактивним джерелом інформаційного ресурсу (наприклад, Веб-сайту або Веб-сторінки, це навчальний процес, при якому усі або частина занять здійснюється з використанням сучасних інформаційних технологій при територіальній віддаленості викладача й учнів. Дає змогу здобувати повноцінну освіту в територіально віддалених місцях, адже в гімназії навчаються діти з семи сіл району. Таким чином, процес навчання може відбуватися будь-де і будь-коли, єдина умова – доступ до мережі Інтернет. Дистанційний навчальний процес – це відтворення традиційного навчального процесу засобами ІКТ (спілкування, співробітництво, співтворчість, самостійна робота тощо). Систему створено для тих, хто сьогодні навчається у школі, отримує середню освіту.
Завдяки таким засобам дистанційного навчання, як дискусійні форуми, електронні обговорення засвоєного матеріалу, списки розсилання, створюється нове навчальне середовище, в якому учні почувають себе невід’ємною частиною колективу, що посилює мотивацію до навчання. 100 % педагогів володіють методикою використання інформаційних технологій та хмарних сервісів. Комп’ютерна техніка використовується при викладанні всіх навчальних предметів. Ліцей має власний веб-сайт, який систематично поповнюється. Класні керівники освоїли методику роботи з електронним щоденником, працюють постійно.
Під час дистанційного навчання вчителі забезпечили виконання навчальних планів освітніх програм, використовуючи різні форми дистанційної комунікації між учасниками освітнього процесу: online-спілкування (Viber, додатки Google Meet, Google Classroom); платформи для тестування («На урок»,«Всеосвіта»), розробка інтерактивних дидактичних вправ засобами LearningApps.org, синхронне й асинхронне навчання та ін.
Ліцей співпрацює із закладами вищої освіти, зокрема з Університетом Григорія Сковороди в Переяславі, Комунальним закладом «Харківська обласна станція юних туристів» Харківської обласної ради. Значна увага в закладі приділяється розвитку кожного здобувача освіти як громадянина та патріота. Учнів залучають та зацікавлюють не лише в навчанні, але й у суспільно-важливих, волонтерських, соціальних справах.
Як же ми підходили до реалізації дистанційного навчання?
Перший крок – це створення інформаційного середовища для дистанційного навчання.
Другий крок – вивчення системи дистанційного навчання.
Третій крок – за допомогою сервісів електронного щоденника до домашнього завдання учителі-предметники прикріпили поклика́ння по темі уроку. Учень може скористатися ними для закріплення пройденого матеріалу, вивчення його самостійно.
Четвертий крок – розробка основних напрямів роботи.
П’ятий крок – учителями-предметниками на сайті ліцею, в Сlassroom, у viber-групах розміщуються домашні завдання для дистанційного опрацювання навчального матеріалу вдома та ліквідації прогалин у знаннях. Звертаємо увагу учнів та їхніх батьків на матеріали нашого сайту, де в разі потреби знайдуть необхідну інформацію. За таким принципом відбуваються консультації учнів-членів МАН зі своїми науковими керівниками і рецензентами та підготовка до Всеукраїнських олімпіад з навчальних предметів.
Надалі планується вдосконалення роботи платформи дистанційного навчання за такими напрямками: забезпечення інтерактивної взаємодії учнів та вчителів; розміщені матеріали для роботи з обдарованими дітьми, для підготовки до НМТ (ЗНО, ДПА), презентації та відеоматеріали уроків. Під час дистанційного навчання вчителі ліцею використовують додатки Google Meet, Classroom, Viber.
Використання педагогами хмарних технологій в освітньому процесі надає безліч можливостей: учитель має доступ до своїх матеріалів і документів будь-де і будь-коли; з’являється можливість використання відео і аудіо файлів прямо з Інтернету; організація спілкування з колегами інших навчальних закладів; можливість формувати траєкторію розвитку кожного учня з урахуванням особливостей; принципово нові можливості для організації досліджень, проєктної діяльності.
Методика проведення дистанційних занять з обдарованими дітьми знаходиться у процесі розвитку та вдосконалення, а принципи дистанційного навчання та його особливості стали серйозними викликами для системи освіти в цілому. Організація якісного масового дистанційного навчання в умовах воєнного стану – складний і надважкий процес. Але кропітка систематична робота щодо впровадження й удосконалення сучасних технологій дистанційного навчання в освітній процес допоможе згодом досягти позитивних результатів.