Дистанційний урок-презентація "Складнопідрядне речення. Види СПР"

Про матеріал
Презентацію розроблено з можливістю використання під час дистанційного навчання. Теоретична частина подана блоком, учитель на свій розсуд може використати її на кожному з наступних уроків. Є інтерактивні завдання з правильними відповідями, вправи з ключем, а також посилання на додаткову інформацію для загального розвитку, яку учень може переглянути. Для цього потрібно натиснути на підкреслене слово.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Урок української мови в 9 класіОсновні види складнопідрядних речень: означальні, з'ясувальні, обставинні

Номер слайду 2

Сьогодні тиознайомишся з основними видами складнопідрядних речень;навчишся розрізняти з'ясувальні, означальні та обставинні підрядні частини; ставити до них питання від головних частин, з'ясовувати місце підрядної частини щодо головної, а також креслити схеми складнопідрядних речень; А ще дізнаєшся про загадкову мову Есперанто. Привіт, дев’ятикласнику! Вітаю тебе на уроці!

Номер слайду 3

Творче моделювання. Парость, виноградна, плекайте, лоза, мова. Мови, знаю, стільки, раз, людина, я. З поданих груп слів склади речення – відомі вислови про мову. Перевір. Слів яких частин мови не вистачає для побудови речень? Яка їхня роль у мовленні?

Номер слайду 4

Бракує сполучників і сполучних слів як, скільки. Вони сполучають частини складного речення. КЛЮЧЯк парость виноградної лози , плекайте мову. Скільки мов я знаю , стільки разів я людина. Підкресли граматичні основи. Які це речення за будовою?[])(() []Як? Яким чином?Скільки саме?

Номер слайду 5

Ву якому перше речення є головним, а решта послідовно залежать одне від одного. Молодець! Ау якому прості речення рівноправні за змістом і пов'язані сурядними сполучниками. Поміркуй. БПоміркуй. Гу якому одне речення підпорядковується іншому і з'єднується з ним сполучником підрядності або сполучним словом та інтонацією. Поміркуй. Закінч визначення: Складнопідрядним називається таке складне речення,у якому прості речення об'єднані за змістом та інтонацією без допомоги сполучників чи сполучних слів

Номер слайду 6

У СПР є головна частина (схематично її позначають квадратними дужками) і підрядна (схематично її позначають круглими дужками)Від головної до підрядноїНа питання другорядних членів речення: додатка, означення, обставини. На початку, в середині та в кінці речення. Дай відповіді на запитання

Номер слайду 7

Вибіркове списування. Запиши номери СПР у такій послідовності:1) [ ], ( ); 2) ( ), [ ]; 3) [ , ( ), ]Не бував ти у наших краях, бо відтіль не таким би вернувся. В душі я славлю світлий парус, бо в мене в серці сум. Уночі, як Чумацький Шлях сріблисту куряву простеле, вийди на Дніпро!Куди йти, знав хтось попереду. У дім, де сміються, приходить щастя. Щоб жить - ні в кого права не питаюсь.1,2,4,6,3,5 КЛЮЧstyle.colorfillcolorfill.type

Номер слайду 8

Дослідження - спостереження1.“Боги зробили б людству велику послугу, якби подарували спільну мову” (Піфагор)2. Великий французький просвітитель Вольтер вважав, що різномовність є одним із нещасть людства.3. А чи не можна створити штучно таку мову, яка б легко запам’ятовувалася, була б доступною для вивчення і спілкування?Спиши речення. Визнач головну та підрядну частини, підкресли сполучні засоби. Постав питання від головної частини до залежноїПеревір

Номер слайду 9

1.“[Боги зробили б людству велику послугу], (якби подарували спільну мову)” (Піфагор)2. [Великий французький просвітитель Вольтер вважав], (що різномовність є одним із нещасть людства).3.[ А чи не можна створити штучно таку мову], (яка б легко запам’ятовувалася, була б доступною для вивчення і спілкування)? КЛЮЧХочеш дізнатися більше – натисни. За якої умови?Що саме?Яку?

Номер слайду 10

Цікаво знати …Така мова з'явилася 129 років тому, започаткував її лікар-окуліст Людвік Заменгоф (1859-1917),який виріс у польському місті Білосток. А назва цьому “шедевру логіки та простоти” (так писалося у звіті АН Франції на початку ХХ ст.) – Есперанто.

Номер слайду 11

Опрацюй таблицю. Питання означення. Який? Чий? Котрий?Питання додатків. Питання обставин. ОзначальніЗ’ясувальніОбставинні

Номер слайду 12

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Вид. Значення підрядної частини. Засоби зв’язку. Питання, на які відповідає підрядна частина. З підрядною означальною частиною. Пояснює іменник або іншу частину мови в значенні іменника в головній частиніСполучні слова:що, який, чий, котрий, де, коли, куди, звідки;сполучники:що, ніби, мов, наче, щоб, якякий?чий?котрий?Складнопідрядне речення з підрядним означальним Підрядне означальне речення в складнопідрядному:відповідає на питання означення;пояснює член головного речення, виражений іменником (або іншою частиною мови в значенні іменника); завжди стоїть після головного або ж у середині головного речення, але обов’язково після пояснюваного іменника:може відноситися й до іменника, що не є членом речення, зокрема до звертань;найчастіше відноситься до вказівних та означальних займенників той, такий, кожний, усякий і конкретизує їхній зміст.

Номер слайду 13

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Вид. Значення підрядної частини. Засоби зв’язку. Питання, на які відповідає підрядна частина. З підрядною з'ясувальною частиною. Пояснює присудок у головному реченніСполучні слова:що, який, чий, котрий, де, коли, куди, звідки,як, чомусполучники:що, ніби, мов, наче, щоб, як,аби, якби, поки, чи. Питання непрямих відмінків. Складнопідрядне речення з підрядним з'ясувальним Підрядні з’ясувальні речення в складнопідрядному:відповідають на питання всіх відмінків;пояснюють член головного речення, які означають різні вияви мовлення, мислення, почуття: дієслова – говорити, запитувати, думати, бачити та ін.; прикметники – радий, щасливий, певен та ін.; прислівники – видно, потрібно та ін.; іменники з дієслівним значенням – типу думка, розмова, повідомлення та ін. Майже завжди стоїть після головного або ж у середині головного речення, але обов’язково після пояснюваного слова;При пояснювальних словах у головному реченні може виступати вказівне слово той у непрямих відмінках. Наприклад: Що посієш, те й пожнеш.

Номер слайду 14

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Вид. Значення підрядної частини. Засоби зв’язку. Питання, на які відповідає підрядна частина. З підрядною обставинною частиною. Вказує на обставини, за яких відбувається дія, несе у собі додаткові значення та відтінки. Сполучні слова: де, куди, звідки, коли, поки, доки, як, скільки, наскількисполучники:що, ніби, мов, наче, щоб, як, якщо, коли, незважаючи на те що, дарма що та ін. Як? Де? Коли? Куди? Звідки? З якою метою? За якої умови? та ін. Складнопідрядне речення з підрядним обставинним Підрядне обставинне речення в складнопідрядному:відповідає на питання обставин;найчастіше пояснює все головне речення, але може уточнювати чи розкривати зміст обставини в головній частині;може бути у будь-якій позиції щодо головного речення;

Номер слайду 15

ВДуже любила мати, …Молодець! АЯ дуже люблю день, …Поміркуй. БРечення … неускладнене. Поміркуй. ГВідчуття свята посилюється, …Поміркуй. Тестове завдання. Складне речення з підрядним обставинним утвориться, якщо частину коли випікають паску вписати замість крапок у реченніДЗавжди збираємося того вечора, …Поміркуй

Номер слайду 16

Розподільне письмо. Дібравши з довідки потрібні сполучники чи сполучні слова, подані речення випиши у два стовпчики: у перший — складнопідрядні означальні, у другий — складнопідрядні з'ясувальні. Сміятися не гріх над тим, ..видається нам смішним (Нар.тв.). Нещасна нація, … не вміє цінувати свої таланти. Дорослим ви стаєте того дня, …вперше по-справжньому посміялися над самим собою (Е. Баррімор). Ніщо так не зближує людей, ..добрий сміх без образ (Л. Толстой). Я не знаю, ..першим повідав мені Україну мою дорогу, барвінкову( Т. Севернюк)6. Люблю той час, ..над лісом десь займається несміливе світання (І. Нехода). Перевір. Довідка:коли, що, як, котра, хто

Номер слайду 17

{ED083 AE6-46 FA-4 A59-8 FB0-9 F97 EB10719 F}СКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ З ПІДРЯДНИМ ОЗНАЧАЛЬНИМСКЛАДНОПІДРЯДНІ РЕЧЕННЯ З ПІДРЯДНИМ З’ЯСУВАЛЬНИМНещасна нація, котра не вміє цінувати свої таланти. Сміятися не гріх над тим, що видається нам смішним (Нар.тв.). Дорослим ви стаєте того дня, як вперше по-справжньому посміялися над самим собою (Е. Баррімор). Я не знаю, хто першим повідав мені Україну мою дорогу, барвінкову( Т. Севернюк)Люблю той час, коли над лісом десь займається несміливе світання (І. Нехода). Ніщо так не зближує людей, як добрий сміх без образ (Л. Толстой). КЛЮЧ

Номер слайду 18

У поданих реченнях визнач зайве. Ходім туди,де пишний дуб з вербою не розлучаються й на мить(О. Олесь). З рибалок всякий би приліг отам, де сіна теплий стіг(А. Малишко). Коли скінчиться той полон великий, що нас зайняв в землі обітованій?(Леся Українка).а) Іду веселий, сам-один, де впало небо біля жита(А. Малишко). Найкращий спільник той, у кого зброя по-вкраїнському говорить(М. Куліш). Скрізь, куди сягали їхні тьмяні відсвіти, вся земля була встелена льодом(О. Гончар ). Там, де нас немає і не буде,сніг упав на вежі і сади(Ю. Андрухович). Як згадаю Україну, серденько заниє(П. Куліш). Повій, вітре, на Вкраїну, де покинув я дівчину…(С. Руданьський). Е1 23 Хочеш дізнатися більше – натисни

Номер слайду 19

Цікаво знати …Уперше зелену п'ятикутну зірку в якості одного із символів Есперанто запропонували у 1892 році в журналі “Есперантист”, і дуже швидко вона стала популярною. П'ять променів зірки символізують п'ять континентів, об'єднаних однією надією (espero – надія, esperanto – той, хто надіється, сподівається)

Номер слайду 20

Збери зірочки{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Речення. Озн. З’яс. Обст. Та не злічить віків, що встигли вже пройти. Люблю, коли в вікно розкрите шумлять безжурно дерева. Де сила панує, там правда мовчить. Хто пізно встає, тому хліба не стає. Як сумно тій людині жить, яка в житті не знала суму.Іду веселий, сам-один, де впало небо біля жита. Здавалося, що то дзвенить золото сонця. Поганий той птах, який своє гніздо марає. Туди, де небезпечно, нас дуже часто вабить. Молодець!Для тебе – нова інформація!

Номер слайду 21

Цікаво знати …есперантисти складають найбільшу неполітичну фракцію Британського парламенту…8 Нобелівських лауреатів були есперантистами…екс-чемпіонка світу з шахів Жужа Полгар, як, до речі, і всі її сестри,– есперантистка…двічі було зібрано та передано в ООН мільйони підписів про визнання Есперанто…одна зі станцій метро в Барселоні має назву «Есперанто»…у Конституції України є така фраза (ст.10): ”Держава сприяє вивченню мов міжнародного спілкування”. …друга мова в Інтернеті за кількістю користувачів – Есперанто

Номер слайду 22

Утвори складнопідрядне речення, записуючи виділені цифри словами і ставлячи розділові знаки. У Києві 14 – 21 липня 2011року відбувся IJK-67 (Міжнародний молодіжний конгрес есперантистів). Його відвідали 311 осіб з 34 країн світу. IJK-67 (Міжнародний молодіжний конгрес есперантистів), який відбувся в Києві 14 – 21 липня 2011року, відвідали триста одинадцять осіб з тридцяти чотирьох країн світу. КЛЮЧ

Номер слайду 23

Прочитай текст, підготуй за ним повідомлення для своїх друзів із 6-7 складнопідрядних речень. На початку ХХ століття мова есперанто набула широкої популярності. Не оминули її й українські письменники: устами І. Микитенка, О. Слісаренка, І. Ле, Остапа Вишні, Майка Йогансена, Івана Франка, А. Чайковського та ін. міжнародна мова дістала високу оцінку. А Володимир Сосюра навіть запропонував запровадити есперанто для національного спілкування в Радянському Союзі замість російської мови. Ще в 1905 році був проголошений лозунг: «Через есперанто – для України і про Україну!» Щойно ти прослухав у виконанні дуету зі Швеції пісню, написану за подіями 2014 року на підтримку українців. Переклад здійснив київський поет Петро Паливода. Свого часу великий письменник Лев Толстой, який був палким прихильником есперанто-руху й знав міжнародну мову, сказав: «Часу на вивчення цієї мови треба так мало, а користь така велика, що не можна не спробувати». А ти хотів би спробувати? Тоді тисни сюди

Номер слайду 24

Домашнє завдання (на вибір) :1. Спиши, вставляючи пропущені сполучники; підкресли підрядні речення і визнач їх вид. Народе мій, дитино ясночола,Живи й орудуй мовами всіма,..кожна мова – твого духу школа, Твоєї правди золота сурма. Вклякни перед зорею світовою,.. пломеніє, ..сонця креш,.. не молися мовою чужою,.. ,на колінах стоячи, умреш (Д. Павличко)2. Використовуючи різні види підрядних речень, вислови письмово свої міркування про те, наскільки корисним було б офіційне запровадження есперанто як мови міжнародного спілкування.3. Прочитай І частину “Енеїди” І. Котляревського і досліди, які види підрядних речень використовує письменник. Зроби висновки про вживання таких речень.

Номер слайду 25

© Урок української мови у 9 класіАвтор презентації -Градзіон Валентина Петрівна,учитель української мови та літературиспеціалізованої школи № 52 Солом’янського району м. Києва

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Shevchuk Tasha
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Федоренко Віра
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Іванько Лариса Миколаївна
    Дуже дякую за прекрасну презентацію!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Пархоменко Галина Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Іванько Алла
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Ясан Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
pptx
Додано
11 листопада 2020
Переглядів
13669
Оцінка розробки
5.0 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку