Дистанційний урок з зарубіжної літератури для 6 класу з теми “Ч. Діккенс — видатний англійський письменник-романіст. Повість «Різдвяна пісня у прозі».”
Тема 1: “Ч. Діккенс — видатний англійський письменник-романіст. Повість «Різдвяна пісня у прозі». Історія створення повісті”
Блок 1:
Привіт, друже! Сьогодні на уроці ти познайомишся з цікавим письменником та його творчістю. Також ти зможеш поширити свої знання літератури та фольклору, але перед цим я хочу запитати тебе:
- Що ти знаєш про Різдво?
- Коли і чому виникло це свято?
- Коли відзначають Різдво в різних країнах?
- Як святкують Різдво у нас та в інших країнах?
- Які символи Різдва тобі відомі?
Ч. Діккенс, який дуже любив свято Різдва, вважав: «Ці радісні дні — дні милосердя, доброти, всепрощення…»
Блок 2:
7 лютого 1812 — народився в Лендпорті поблизу Портсмута в сім’ї службовця фінансового управління морського відомства. З 1817 по 1823 родина Діккенса проживала в місті Четем, де Чарльз почав відвідувати школу. Ці роки він згодом називав найщасливішими у своєму житті. Кінець безтурботному дитинству поклали фінансові неприємності, через які батько був посаджений в боргову в’язницю, а 11-річний Чарльз змушений був кілька місяців відпрацювати на фабриці, що виробляла ваксу. 1824-1826 — роки навчання в приватній школі «Академія Веллінгтон-Хаус». 1827 — вступив на місце молодшого клерка в адвокатську контору. У 1828 р — влаштувався вільним репортером в судову палату, а в 1832 г. — парламентським кореспондентом. У 1833 р в щомісячному журналі письменник надрукував свій перший нарис — «Обід на Поплар-Вок», підписаний псевдонімом «Боз». 1836 — опублікував перші розділи роману «Посмертні записки Піквікського клубу», що мали великий успіх у читачів. У тому ж році Діккенс одружився з дочкою юриста і журналіста Дж. ХогартаКейт, з якою він створив велику багатодітну родину (в них було 10 дітей), але так і не випробував подружнього щастя, вони розлучилися 1868. 1837-1841 рр. — Виходять в світ знамениті романи Ч. Діккенса: «Пригоди Олівера Твіста» (1839), «Життя і пригоди Ніколаса Нікльбі» (1839), «Лавка старожитностей» (1840) і ін. У 1842 р письменник здійснив подорож в США, під час якої пережив глибоке розчарування в американській демократії та американському способі життя. Ці враження знайшли відображення у романі «Мартін Чезлвит» (1844). Потім з’явився цикл «Різдвяні повісті» (1848), романи «Домбі і син» (1848), «Життя Девіда Копперфілда, розказане ним самим» (1850). В 1850-ті рр. — Були написані романи «Холодний дім» (1853), «Важкі часи» (1854) і «Крихітка Дорріт» (1857). Деякий час Діккенс працював редактором журналу «Домашнє читання», в якому друкував власні твори. Після конфлікту з видавцями він заснував аналогічний журнал «Круглий рік». З 1858 письменник виступав з публічними читаннями своїх творів. Ці читання стали легендарним явищем європейського культурного життя. 1860-і рр. — Працював над романами «Великі сподівання» (1861), «Наш спільний друг» (1865), «Таємниця ЕдвідаДруда» (1870, незакінчений). 9 червня 1870 — помер внаслідок інсульту.
Учений–економіст Сміт, член комісії з питань дитячої праці, попросив Діккенса як письменника, який користувався всенародною повагою та популярністю, виступити в пресі з підтримкою проведення закону про обмеження робочого дня на заводах і фабриках. Він повідомив про нелюдські умови праці робітників, зокрема факти експлуатації дітей. Але Діккенс вирішив виступити проти експлуатації не як публіцист , а як письменник. Так були написані «Різдвяні повісті», серед них і «Різдвяна пісня у прозі» - повість про переродження людини, як яка понад усе цінувала дзвін монет.До створення «Різдвяних повістей» Діккенс приступив уже зрілим майстром — поява цих творів припадає на 40-і рр. ХІХ ст., тобто на друге десятиріччя його творчої діяльності.На момент виходу першої з них («Різдвяна пісня у прозі», 1843) Діккенс користувався заслуженою славою не лише у себе на батьківщині, у «старій добрій Англії», а й по той бік Атлантики, у Сполучених Штатах Америки.Різдвяний цикл Діккенса складається з п’яти повістей: «Різдвяна пісня у прозі» (1843), «Дзвони» (1844), «Цвіркун за вогнищем» (1845), «Битва життя» (1846), «Одержимий» (1848).Діккенс дуже любив різдвяні свята. Він бачив у них прояв природної доброти та життєлюбства народу, простих, але щирих веселощів, без яких життя бідняків було б ще злиденнішим і сумнішим.Письменник сприймав Різдво як свято домашнього вогнища, тому воно було особливо дорогим для нього. Діккенс любив веселе відкрите вогнище каміну, біля якого у різдвяний вечір збиралася сім’я, любив затишок кімнат, прикрашених гілками омели або гостролисту,— особливо привабливий узимку, коли надворі йде сніг, гуркоче вітер і згущається морозний туман. Любив він і традиційний ритуал цих свят — веселі ігри і танці до чи після вечері з обов’язковим пудингом.«Різдвяні повісті» Ч. Діккенса є досить значними за обсягом. Сам автор об’єднав їх під спільним заголовком «ChristmasBooks» («Різдвяні книги»). Сучасні англійські дослідники відносять їх до типу «longshortstory» — «довгого короткого оповідання» (еквівалент розгорнутої новели або повісті).Особливістю різдвяного оповідання є процес душевної трансформації героя або героїв, відмова від фальшивих цінностей в ім’я цінностей істинних, гуманістичних, вічних.За умовою жанру на подібну трансформацію давалася лише одна ніч. Зате ця ніч була Різдвяна, адже саме в цей час обов’язково відбуваються чудесні пригоди та перетворення.
Схема «Три зустрічі»
Чи зможеш ти відповісти на запитання прочитавши І строфу «Різдвяної пісні в прозі»?
- Розкажи, що ти дізнався про Скруджа і Марлі. Що їх поєднувало?
- Хто завітав до Скруджа напередодні Різдва? Як реагував на вчинки цих героїв Скрудж?
- Що здивувало Скруджа, коли він повернувся додому? (Замість колотушки він побачив обличчя Марлі, свого колишнього компаньйона.)
- Як виглядав Марлі? Зачитай опис із тексту «Пісні…» (Від слів «То була Марлеєва тінь…» до слів «…Марлеєве підборіддя»)
Будь ласка, зачитай виразно діалог Скруджа і Марлі
(від слів «Заломивши руки, Скрудж упав навколішки» до слів «Для свого ж блага запам’ятай все, що відбулося з тобою сьогодні»)
- Навіщо з’явився дух Марлі до колишнього компаньйона? (Нагадати про те, що призначення людини на землі — робити добро, допомагати іншим. А якщо цього не зробити за життя, доведеться мучитися через неможливість щось змінити після смерті. Але тоді вже буде запізно. Якби Марлі знав, що чекає на нього після смерті, він жив би інакше, а тепер хоче попередити про це Скруджа, щоб дати йому шанс врятуватися.)
- Простеж, які почуття охоплюють Скруджа під час зустрічі з другом Марлі.
Учитель: Черствий і безжалісний Скрудж не вірив у привидів, але розповідь Марлі вплинула на нього, і він, за одну ніч переживши почуттів більше, ніж, можливо, за декілька років життя, все ж не наважується назвати все, що сталося з ним, «дурницями». Герой починає замислюватися над своїм життям.
Блок 3:
Шановний друже, давай спробуємо підвести підсумки нашого уроку. Я пропоную тобі пограти у гру “Вільний мікрофон”.
- Які факти з біографії Ч. Діккенса тобі запам’яталися?
- Назви твори про Різдво, написані Ч. Діккенсом.
- Твоє враження від образу Скруджа.
- Як ти гадаєш, чи зможе цей герой змінитися на краще?
Блок 4:
Будь ласка, спробуй виконати таке домашнє завдання. Прочитай ІІ, ІІІ, IV строфи «Різдвяної пісні у прозі». Бажаю успіхів.
Дистанційний урок з зарубіжної літератури для 6 класу з теми “Ч. Діккенс — видатний англійський письменник-романіст. Повість «Різдвяна пісня у прозі».”
Тема 2: “Подорож Скруджа Різдвяної ночі у часі й просторі як можливість осягнути своє життя”
Блок 1:
Привіт, друже! Вчора ти познайомився з письменником Чарльзом Діккенсом та його героєм Скруджем.
- Спробуй описати, яким ти уявляєш собі Скруджа, яку він мав зовнішність, одяг, ходу?
- Чи вплинули риси характеру героя на його зовнішність? Як саме?
Блок 2:
Чи хотів б ти помандрувати у минуле або майбутнє? Потрапити в той час, коли був зовсім маленьким, або в той, коли будеш дорослим? Мабуть, кожен хоч раз мріяв про машину часу, яка може здійснити найфантастичніші наші мрії. Герою «Різдвяної пісні у прозі» поталанило, йому довелося подорожувати у часі й просторі, та ще й не самому, а з духами.
Блок 3:
Строфа ІІ. «Перший з трьох духів»
Бесіда
- Який Дух з’явився до Скруджа першим? (Дух Минулого Різдва)
- Знайди опис зовнішності Духа Минулого Різдва. Зачитай.
Висновок. Подорож із Духом Минулого Різдва примусила стриманого та невблаганного Скруджа плакати, сміятися, відчувати сором за свої вчинки, шкодувати про незроблені добрі справи, пробудила у ньому людські почуття. Дух нагадав герою про його самотнє, нещасне дитинство, зачерствілу зрілість, нездатність любити нікого і нічого, крім грошей.
Строфа ІІІ. «Другий із трьох Духів»
Бесіда
- Який Дух прийшов до головного героя другим? (Дух Нинішнього Різдва)
- Зачитай опис зовнішності Духа.
- Як і чому змінилася кімната Скруджа? (Дух хотів показати герою всю красу святкового різдвяного інтер’єру, безліч страв, що готуються для святкового столу. Все це, безперечно, створює особливий настрій усім людям на Різдво; та й сам Дух був такий радісний і добрий, як це свято.)
- Як реагує Скрудж на появу Духа? Зачитай цитату. («Дух,— сказав Скрудж смиренно.— Веди мене, куди хочеш. Минулої ночі ти йшов примусово й отримав урок, який не пропав даром. Якщо цієї ночі ти теж повинен чого-небудь навчити мене, нехай і це буде мені на користь».) - Що вразило вас в епізоді опису Різдва у сім’ї Кретчитів? (Сім’я жила дуже бідно, тому що дітей було багато, а батько, який працював на Скруджа, отримував мізерну платню, якої вистачало, щоб тільки не померти з голоду. Але, незважаючи на такі складні обставини, батьки і діти живуть дружно, турбуються одне про одного та навіть піднімають келихи за здоров’я містера Скруджа.)
- Що захотів змінити у житті Кретчитів Скрудж? (Він просить Духа урятувати Тайпі Тіма від смерті.)
- Що здивувало героя у сім’ї його племінника? (Незважаючи на різко негативне ставлення Скруджа до свого родича, Фред виголошує тост за дядька і бажає йому щасливого Різдва.)
Висновок. Скрудж бачить, як радіють святу і веселяться люди, яких він не поважав раніше через їх бідність. І рудокопи, і моряки, і сім’ї Кретчитів та Фреда приготувалися до Різдва, вони вміють радіти йому, бо щасливіші за багатого, але самотнього, черствого комерсанта.
Строфа IV. «Останній із Духів»
Бесіда
- Що показав Дух Майбутнього Різдва герою? (Смерть усіма покинутого й обікраденого комерсанта; радість людей, що дізналися про його смерть; смерть Тайпі Тіма)
- Про що просить Скрудж Духа? (Дати шанс йому все змінити: «Дух! Вислухай мене! Я вже не та людина, якою був. І я вже не буду таким, яким би став, якби не зустрівся з тобою».)
- Знайди цитати, що підтверджують зміни у характері героя. («Я буду поважати Різдво у серці своєму і берегти пам’ять про нього увесь рік. Я спокутую своє Минуле Теперішнім і Майбутнім, і спогади про трьох Духів завжди будуть жити в мені. Я не забуду їх пам’ятних уроків, не закрию свого серця для них».)
Блок 4:
Давай спробуємо подивитись чого ти навчився за сьогоднішній урок.
Різдво в Україні святкують 7 січня за Юліанським календарем. На стіл традиційно подають 12 страв (за кількістю місяців). Обов’язковою стравою є кутя. Також напередодні Різдва на Святвечір прийнято колядувати. Ряджена молодь ходить по вулиці і співає колядки.
Юліанський календар — календар, запроваджений з 1 січня 45 р. до н. е. Юлієм Цезарем наприкінці 46 р. до н. е. Спираючись на поради грецького астронома Созігена (Sosigenes) та щоб домогтися того, аби певні астрономічні події на зразок весняного та осіннього рівнодення відбувалися щороку в певний цілком визначений день, Цезар узгодив тривалість року із сонячним календарем, тобто встановив її рівною 365 із чвертю дня (365.25). Четвертинки дня враховувалися так: кожного четвертого року до календаря додавався ще один день, і тривалість місяця лютого ставала не 28, а 29 днів.
Коля́дки — величальні календарно-обрядові пісні зимового циклу свят, які походять з глибокої давнини.
Зараз в Україні зима асоціюється перш за все з колядками, які співають на свято Різдва Христового (6-7 січня за новим стилем).
Кутя́ — відварені у воді зерна пшениці або ячменю з медом. Традиційна ритуальна страва новорічно-різдвяного циклу.
Святи́й ве́чір (Святве́чір, Багата кутя, Вігілія) — одне з найурочистіших християнських свят, яке відзначається ввечері напередодні Різдва Христового. Дата святкування різними церквами залежить від дати святкування Різдва. Зокрема, частина християн східного обряду відзначають свято 6 січня за Юліанським календарем після відправленя Великих (Царських) часів (24 грудня — за Григоріанським календарем). Християни, що перейшли на Григоріанський календар, відзначають свято 24 грудня.
- Як вплинула на Скруджа подорож із Духами? (Примусила замислитися над своїм життям, пригадати своє дитинство і юність, викликала непереборне бажання змінити себе і навколишній світ.)
- У чому причини деградації особистості Скруджа? (Відсутність любові у сім’ї, бідність, самотність у дитинстві, жадібність до грошей, поступове зчерствіння душі, витіснення справжніх почуттів і цінностей неістинними, фальшивими.)
- Чи змінився герой внаслідок фантастичної подорожі? (Так, він став людиною, яка має серце і почуття.)
Блок 5:
Будь ласка, виконай таке домашнє завдання: дочитай «Різдвяну пісню в прозі»; намалюй ілюстрацію до епізоду з повісті, який вразив тебе найбільше.
Дистанційний урок з зарубіжної літератури для 6 класу з теми “Ч. Діккенс — видатний англійський письменник-романіст. Повість «Різдвяна пісня у прозі».”
Тема 3: “Переродження Скруджа після осмислення свого життя”
Блок 1:
Привіт, друже! Сподіваюсь, що ти отримуєш задоволення від читання повісті “Різдвяна пісня у прозі”.
Блок 2:
Пригадай, будь ласка, минулий урок. Чи зможеш ти відповісти на деякі запитання за його змістом?
- Навіщо три Духи явилися Скруджу у Різдвяну ніч? (вони повинні були вплинути на героя, примусити його замислитись над своїм грішним життям, отямитися, розпочати своє життя вже іншою людиною, чия душа відродилася й прагнула творити добро.)
- Що показали Духи герою під час подорожі? ( Самотнє дитинство, важку юність, безрадісну безлюбовну зрілість.)
- Що, на твою думку, найбільше вразило Скруджа під час подорожі? (Спогади про дитинство, смерть Тайпі Тіма, смерть Ебінізера Скруджа)
- Які почуття переживав герой, мандруючи в часі і просторі? (Страх, жаль, муки совісті, бажання змінитися)
Блок 3:
Блок 4:
Давай поспостерігаємо за змінами у житті героя!
1). Яким був Скрудж?
- Зачитай опис-портрет Скруджа. (Від слів “Душевний холод заморозив старечі риси …” до слів “…що заморожує”.)
Цікаве зіставлення: Скрудж може бути схожий на “водопровідний кран на вулиці” , з якого ще “сочилася вода, і він, позабутий усіма, потроху обростав льодом у сумній самотності, поки не перетворився на понуру слизьку брилу”.
Висновок : зі Скруджа крапля за краплею витікає живе життя і людське тепло, перетворюючи старого скнару на льодяну брилу.
- Як Діккенс порівнює свого героя з негодою? Що страшніше: “льодяне серце” чи лютий мороз? (Від слів “найшаленіший вітер …” до слів “…Скруджу щедрість була невідома”.)
Висновки: Зовні і з середини вкритий памороззю Скрудж нагадує живий труп, привид. Не дивно , що саме такому герою явивсь виходець з потойбічного світу, колишній компаньйон Скруджа Джейкоб Марлі.
2). Які зміни відбуваються зі Скруджем?
Діккенс вважає, що перетворення Скруджа можливе, адже, за Новим Заповітом, найбільший грішник має шанс урятуватися.
І це спасіння відбувається. “Твої губи тремтять,- сказав Дух. – А що це котиться у тебе по щоці?” Перший лід брили розтоплює перша сльозинка, яка з’являється на очах героя. Душевний холод потроху відступає: “з жаром вигукнув Скрудж”, “серце так і забилося у нього в грудях”.
Проте Скрудж, почувши, як діти вітають одне одного зі святом, спочатку радіє, а потім знову згадує: “Яка мені від цього користь?”
Та після першої сльози Скрудж схлипнув, потім заплакав, пізнавши у маленькому хлопчику, якого покинули одного на Різдво, самого себе. І ось нарешті “все знаходило відгук у зм’яклому серці Скруджа і давало вихід сльозам”.
Остаточне потрясіння Скруджа відбувається, коли мовчкуватий, закутаний в усе чорне Дух Майбутнього Різдва приводить наляканого героя на кладовище, до занедбаної могили, на якій написане ім’я Ебінізера Скруджа.
“Скрудж затремтів весь з голови до п’ят” – кульмінаційний психологічний стан героя. Він падає навколішки, гаряче й пристрасно молить Духа змінити його долю.
3). Яким Скрудж став?
- Особливістю різдвяного сюжету є те, що “плач” Різдва змінюється “сміхом”, страх поступається місцем “великій радості”.
Знайдіть цитати, що змальовують велику радість головного героя.
- Якими словами називає Скрудж хлопця на вулиці? (“Милий хлопчик”, “розумна дитина”, “дивна дитина”, “говорити з таким саме задоволення”)
Про що це свідчить? (Про радісний настрій героя, добре ставлення до оточуючих)
Які вчинки переконують читача у переродження героя? (Відіслав різдвяну індичку Кретчитам, просив прийняти благодійний внесок, прийшов помиритися з племінником, допоміг Тайпі Тіму, збільшив платню Бобу Кретчиту.)
Блок 5:
Давай спробуємо підбити підсумки нашого уроку:
Ч. Діккенс у своїх “різдвяних” творах реалізує сюжети про своє духовне оточення, спасіння, переродження людини, що втратила подобу Божу. Це цілком відповідає святу Різдва, яке завжди пов’язувалося з чудом, спасінням, даром.
Письменник щиро вірить у можливість перетворення ”мертвої ” душі на живу, вважає, що “кожна християнська душа, роблячи добро навіть у найскромнішій царині, вважатиме своє життя занадто швидкоплинним для безмежних можливостей добра”.
Блок 6:
Будь ласка, спробуй виконати таке домашнє завдання: підготуй цитати фантастичних епізодів у творі “Різдвяна пісня у прозі”. Бажаю тобі успіхів.
Дистанційний урок з зарубіжної літератури для 6 класу з теми “Ч. Діккенс — видатний англійський письменник-романіст. Повість «Різдвяна пісня у прозі».”
Тема 4: “Реальне та фантастичне у повісті «Різдвяна пісня у прозі»”
Блок 1:
Блок 2:
Фантастика — неіснуюче в дійсності, створене фантазією, уявою.
Композиція — побудова, розташування і взаємозв’язок всіх частин твору.
Строфа – група рядків, що повторюються в тексті віршованого твору. У пісні строфа зазвичай утворює основу куплету.
- Знайди у тексті повісті описи трьох Духів. Зачитай їх. Як ти гадаєш, чому Духи виглядають саме так? (Дух Минулого Різдва схожий на дитину і має в собі джерело незгасимого, яскравого світла — можливо, це те найкраще, що є в людях у дитинстві і що вони з часом старанно прагнуть приховати. Дух Нинішнього Різдва — життєрадісний, сильний, веселий. З усіх трьох Духів він — найенергійніший і найприємніший. Можливо, тому, що це Різдво — його, і Скрудж може змінитися на краще саме нині. Дух Майбутнього Різдва — найпохмуріша постать, невизначена, мовчазна. Він має такий вигляд, очевидно, через те, що нічого приємного показати Скруджу не зможе. Смерть, зрада, радість людей через його загибель — все це вражає і разом з тим зцілює душу героя.)
- Чи можна назвати образи Духів фантастичними?
- Навіщо автор використовує ці образи у творі? (Фантастичні образи трьох Духів Різдва покликані змусити душу Скруджа здригнутися, перетворити людиноненависника на людинолюбця.)
- Які ще елементи фантастики використовує Діккенс у повісті? (Подорож у просторі й часі; образи привидів.)
Зачитай цитати.
У «різдвяних» творах традиційно використовуються надприродні образи вихідців з того світу, грішників, приречених на вічні муки: «…до Скруджа донеслися якісь незрозумілі звуки: неясні і безладні, але невимовно жалібні плачі і стони, тяжкі зітхання розкаяння і гіркого жалю. Він побачив безліч привидів. З жалібними криками вони неспокійно носилися у повітрі туди і сюди, й усі, як і дух Марлі, були у ланцюгах». Надприродний світ, що стривожив Скруджа в Святвечір, був покликаний не стільки налякати, скільки попередити про наслідки грішного життя, життя без Бога у серці.
Лише фантастична подорож у часі і просторі могла так сильно вплинути на героя, чия душа зачерствіла.
- У чому полягає реалістичність «Різдвяної пісні у прозі»? (В описі деталей побуту, зображенні суспільного устрою Англії, наслідків недосконалості цього устрою, що проявляється у соціальному розшаруванні суспільства, в якому люди мало не вмирають з голоду.)
- Прочитайте вислів Г. Честертона, автора однієї з найкращих книг про Діккенса, написаних на його батьківщині:
“Народ полюбляє щасливі фінали не через слащавий оптимізм — в ньому ще жива стара мрія про перемогу над драконом, про торжество обранця небес”.
- Поясніть, чому Діккенс використовує щасливий фінал у своєму творі. (Пo-перше, це особливість «різдвяного» твору, по-друге, так виявляється віра письменника у силу добра, у здатність людини переродитися.)
- З якими творами зближує щасливий фінал «Різдвяну пісню у прозі»? (З народними і літературними казками, тому що щасливий фінал — неодмінна прикмета казки.)
«Різдвяна пісня у прозі» має підзаголовок «Святвечірнє оповідання з привидами». Оскільки вона названа у заголовку «піснею», автор і розділи твору називає відповідно «строфами».
Діккенс намагався надати гармонійної стрункості композиції твору — реальні побутові картини першої і п’ятої строф немовби обрамляють три центральні розділи, сповнені фантастичних образів і видінь, що являються уві сні головному персонажу — старому скнарі Скруджу.
Блок 3:
Закінчити наш урок я вважаю доречним читанням вірша О. Яшина
«Спешите делать добрые дела».
Спешите делать добрые дела.
Мне с отчимом невесело жилось,
Все ж он меня растил —
И оттого
Порой жалею, что не довелось
Хоть чем-нибудь порадовать его.
Когда он слег и тихо умирал,—
Рассказывает мать,—
День ото дня
Все чаще вспоминал меня и ждал:
«Вот Шурку бы… Уж он бы спас меня!»
Бездомной бабушке в селе родном
Я говорил: мол, так ее люблю,
Что подрасту и сам срублю ей дом,
Дров наготовлю,
Хлеба воз куплю.
Мечтал о многом,
Много обещал…
В блокаде ленинградской старика
От смерти б спас,
Да на день опоздал,
И дня того не возвратят века.
Теперь прошел я тысячи дорог —
Купить воз хлеба, дом срубить бы мог…
Нет отчима,
И бабка умерла…
Спешите делать добрые дела!
Фантастика — неіснуюче в дійсності, створене фантазією, уявою.
Композиція — побудова, розташування і взаємозв’язок всіх частин твору.
Строфа – група рядків, що повторюються в тексті віршованого твору. У пісні строфа зазвичай утворює основу куплету.
Блок 4:
Будь ласка, спробуй виконати таке завдання вдома: письмово дай відповідь на запитання: «Які уроки я виніс із повісті Ч. Діккенса “Різдвяна пісня у прозі”».
Дистанційний урок з зарубіжної літератури для 6 класу з теми “Ч. Діккенс — видатний англійський письменник-романіст. Повість «Різдвяна пісня у прозі».”
Тема 5: Написання твору-роздуму «Що в житті людини найцінніше?» (за повістю Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»)
Блок 1:
- Які цінності у житті ти вважаєш головними? (Любов, дружба, сім’я, здоров’я…)
- Чи знаєш ти, які життєві цінності називають фальшивими, сурогатними?
(Багатство, слава, якщо прагнення до них перетворюється на єдину мету життя.)
1. Яке місто стало улюбленим Чарльза Діккенса? (Лондон.)
2. Які труднощі довелося перебороти Діккенсові на шляху до слави? (Працювати на фабриці вакси по 16 годин на добу, жити в борговій в’язниці.)
3. Яку професію здобув Діккенс? (Репортер.)
4. Який титул подарувала королева Вікторія Чарльзу Діккенсу? (Титул дворянина.)
5. З якою традицією пов’язано створення «Різдвяних оповідань»? (Щорічно напередодні Різдва публікувати у пресі твори на різдвяну тематику.)
6. Який підзаголовок має твір «Різдвяна пісня в прозі»? («Святвечірнє оповідання з привидами».)
7. Назвіть англійські символи Різдва. (Гостролист, пудинг, дзвоники, вогнище каміну, індичка тощо.)
8. Чому про книги Діккенса говорили, що вони змінили Англію? (англійське суспільство почало змінюватися в кращий бік: стало «модно» допомагати сиротам, жертвувати на будинку для бідних, подавати милостиню жебракам.)
9. Як в історії називається доба, в яку жив Чарльз Діккенс? Чому вона має таку назву? (Вікторіанська, тому що це час правління королеви Вікторії.)
10. Що ненавидів Діккенс у своєму житті і навіть заборонив у своєму заповіті це робити? (Він дуже не любив пам’ятники і навіть у своєму заповіті заборонив зводити будь-які статуї.)
11. Скільки дітей мав Чарльз Діккенс? (10 дітей: 7 синів і три доньки.)
12. Який день неділі Чарльз Діккенс вважав своїм щасливим днем? (П’ятниця.)
Блок 2:
Пропоную сьогодні наш урок завершити твоїм твором-роздумом «Що в житті людини найцінніше?» (за повістю Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»).
Можу запропонувати тобі план для полегшення написання твого твору:
І). Вступ.
Головні життєві цінності містера Скруджа.
ІІ). Основна частина.
Що в житті людини найцінніше:
а). уміння робити добро;
б). сім’я;
в). дружба і любов;
г). здоров’я;
д). улюблена справа;
е). уміння радіти життю.
ІІІ). Висновок.
Справжні цінності життя.
— У вступній частині потрібно коротко викласти, що саме було важливим у житті для Скруджа (його справи і гроші) і висловити своє ставлення до такої життєвої позиції (згоден або не згоден з героєм). В основній частині слід розвинути свою думку і навести докази того, що саме вона є правильною. Наприклад, якщо зазначається, що цінністю для людини є дружна сім’я, то можна аргументувати це постійною підтримкою, на яку може розраховувати така людина у якійсь складній ситуації. У висновку потрібно ще раз підсумувати, що в житті людини ви вважаєте найціннішим, і наголосити на небезпечності для людини фальшивих життєвих цінностей.
Бажаю успіхів у роботі!