Карпухіна Л.М.
Дистанційний урок
10 клас Всесвітня історія
Розділ 4. ДЕРЖАВИ ЦЕНТРАЛЬНО-СХІДНОЇ ЄВРОПИ
Тема: «Відновлення польської державності. Становлення Другої Речі Посполитої.
Переворот 1926 р. Юзеф Пілсудський»
Очікувані результати: учні будуть знати час утворення Другої Речі Посполитої, формування авторитарного режиму, існування «санаційного режиму»; вміти синхронізувати процеси та події, визначати передумови, механізм і наслідки становлення авторитарного режиму в Польщі, вміти аналізувати та співставляти різну інформацію щодо Ю. Пілсудського.
Ключові поняття: «польське питання», Друга Річ Посполита, національна держава, режим «санації», авторитаризм.
Підручник для опрацювання: Сорочинська Н.М., Гісем О.О. Всесвітня історія [рівень стандарту]: підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти/ Н.М. Сорочинська, О.О. Гісем. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2018. – 256 с. - § 20, ст.111-114
Медіаджерела:
https://www.youtube.com/watch?v=q_4k4knhGpg – Утворення Другої Речі Посполитої
https://www.youtube.com/watch?v=O8mK84-9ok4 – Ю. Пілсудський
https://www.youtube.com/watch?v=6gXaiRcxQes - Ю. Пілсудський
https://www.youtube.com/watch?v=yG9-bUlkT6Q
https://www.youtube.com/watch?v=8Gqst6H3WQc Спогади сучасників Ю. Пілсудського
https://www.youtube.com/watch?v=2LgDIv0Smxw з Тернопільщини
https://www.youtube.com/watch?v=X0LRprU3qyY
Джерела щодо постаті Ю. Пілсудського можна подивитись за цим посиланням - https://drive.google.com/file/d/1051d_XqQkXQafiT739TpwIXNHEzSQQLT/view?usp=sharing
Інструкція щодо виконання завдань:
Алгоритм: 1. Розгляньте уважно карикатуру. Яка дата її створення? Якій історичній події чи якому явищу вона присвячена? 2. Чи упізнаєте ви персонажів карикатури? Завдяки чому? Що вони роблять? Як вони одягнені? Наскільки реалістично чи гіперболізовано зображені персонажі? Якими засобами це досягається? 3. Опишіть предмети, зображені на карикатурі. Наскільки реалістично чи нереалістично вони зображені? 4. Визначте символи, використані в карикатурі. Що вони означають? Чому художник помістив їх у малюнок? 5. Що означає підпис під карикатурою? Чи співпадає він з сюжетом малюнку? Яке ставлення відображає карикатурист до персонажів чи події? 6. Які ідеї та політичні погляди, на ваш погляд, сповідує автор малюнку? За чим це можна визначити? Чи згодні ви з інтерпретацією персонажів, подій, явищ, яку подає автор карикатури? 7. Що ви знаєте про цю історичну подію, явище, зображених на карикатурі історичних осіб з інших джерел інформації? 8. Яку нову інформацію ви отримали під час аналізу карикатури? Як вона співвідноситься з попередніми знаннями?
Авторський текст
Кордони Другої Речі Посполитої визначено в 1922, у результаті поділів Німецької, Австро-Угорської й Російської імперії, а також воєн із Західноукраїнською Народною Республікою та Радянською Росією. Польща межувала з Чехословацькою республікою, Німецькою державою, Латвією, Литвою, Королівством Румунія й СРСР. На півночі мала вихід до Балтійського моря.
Площа республіки становила близько 388 600 км². Це була шоста за величиною країна в тогочасній Європі. Тогочасні кордони не задовольняли польський уряд, що прагнув відновлення першої Речі Посполитої Двох Народів, тому держава була агресивно налаштована стосовно країн Балтії й західних республік СРСР.
За переписом 1921 року, в Польщі мешкало 27,2 мільйонів осіб. 1939 року, перед спалахом Другої світової війни, населення становило 35,1 млн осіб. Третина з них не була етнічними поляками — 17 % українців і білорусів, 10 % євреїв, 5 % німців, і 1 % відсоток литовців, росіян і чехів. Попри це, республіканський уряд вів курс на створення мононаціональної польської держави, нехтуючи правами національних меншин (один з прикладів — пацифікація).
У період між двома світовими війнами Друга Річ Посполита була відносно стабільним економічним регіоном Європи. Її найбільшими соціально-політичними та освітніми центрами були міста Варшава, Краків, Познань, Вільно й Львів.
12 травня 1926 року за допомогою військових Ю. Пілсудський здійснив державний переворот, домігся відставки президента Войцеховського і прем'єра уряду В. Вітоса. 31 травня Національні збори (сейм і сенат) обрали Пілсудського президентом, але він відмовився від цієї посади (згодом президентом став І. Мосціцький).
Пілсудський встановив режим «санації», внаслідок чого розпочалося політична і господарська стабілізація, уніфікація органів влади.
Попри те, що польський уряд надавав фінансову підтримку екзильному уряду УНР, а деякі політики з найближчого оточення прем'єра були знайомі з українською проблематикою, Пілсудський нічого не зробив для припинення антиукраїнської політики місцевої адміністрації у Західній Україні. У вересні-жовтні 1930 за розпорядженням уряду Пілсудського на окупованих Польщею українських землях силами армії і поліції було здійснено репресивні акції щодо українського населення, розраховані на придушення українського національно-визвольного руху.
26 січня 1934 року за ініціативи Пілсудського та Гітлера було підписано «Декларацію про незастосування сили між Німеччиною та Польщею».
За Пілсудського у травні 1935 року була прийнята нова конституція Польщі.
Завдання для контролю:
https://docs.google.com/document/d/1kPgeVh2bHzUoAhfjOXqmeXwYcdowBCb304nn5qKybOM/edit?usp=sharing