Теорія поколінь Авторами теорії поколінь є Вільям Штраус та Ніл Хоув, які представили історію як цикл, що з часом повторюється. Під поколінням мається на увазі сукупність людей, що народилися в проміжок часу приблизно 20 років. Представники одного покоління належать до однієї історичної епохи, мають подібні моделі поведінки та цінності, що спричинено історичними обставинами.
У педагогічній спільноті наразі працює три покоління, народжені в певні проміжки часу: бебі-бумери (1943-63). Покоління отримало назву внаслідок післявоєнного вибуху народжуваності, виросло в супердержаві та щиро вірило в могутність своєї країни, схильне до командної роботи в колективі та професійного оптимізму ідейних людей, яких можна мотивувати нематеріальними засобами до додаткової роботи. Проте їм потрібно створити атмосферу стабільності й відчуття потрібності.
У педагогічній спільноті наразі працює три покоління, народжені в певні проміжки часу: Покоління Х (1963-84)- («ікс», або «невідоме покоління»). Нині вони становлять більшість педагогічних працівників, є найбільш активним прошарком педагогічної спільноти. Покоління «ікс», на відміну від бебі-бумерів, схильних до колективізму, націлене на індивідуальний успіх. Люди «ікс» цілеспрямовані в кар’єрі та самостійні. Це так зване “покоління з ключем на шиї”, коли батьки багато працювали та привчали дітей до самостійності.
У педагогічній спільноті наразі працює три покоління, народжені в певні проміжки часу:покоління Y (1984-2000) - «ігрек», або «мілленіум»). У навчальних закладах наразі це молоді спеціалісти. На відміну від своїх батьків, «ігреки» менш привчені до самостійності. «Ікси»-батьки були орієнтовані на розвиток дітей, тому «ігреки» є значно впевненішими у собі, ніж представники попередніх поколінь. Вони комунікативні, схильні до співпраці і водночас прагнуть швидких результатів. У професії не вмотивовані на віддалену перспективну кар’єру, адже вважають, що часи швидко змінюються. Їм важко працювати за ідею, вони потребують швидкого результату, бажано фінансового.
Учні «зет»: особливості-Проблеми з увагою;-Кліпове мислення;-Різноманітні, але неміцні комунікації;-Кордони між особистим та публічним у цього покоління розмиті;-З дорослими — на рівних;-Погіршення пам’яті;-Мультизначність – декілька справ одночасно;Нетерплячі та вимагають швидкого результату. Через переважання дітоцентричності у їх вихованні в сучасних родинах це покоління ще називають «ЯЯЯ».
Покоління “Альфа”(цифрове покоління)Поколінням Альфа вважаються діти 2015-2035 років народження - дошкільнята. Такі діти виховуються батьками покоління X та Y. Але очевидно, що вони будуть кардинально відрізнятись від них. Адже ці діти потрапили у вир стрімкого розвитку технологій і соціальних змін.
Кліпове мислення, брак уваги, нездатність розрізняти всі відтінки емоційних станів людини та нездатність планувати - далеко неповний перелік особливостей цих діток. Сьогодні дошкільники – це також покоління, які живуть у найбільш нетрадиційних сімейних структурах, часто з «батьками бульдозерами», які усувають всі перешкоди перед своїми дітьми, щоб їх шлях був легким і безперешкодним. Дитину привезли до школи, її там контролюють. Забрали зі школи, відправили в якийсь гурток, забрали звідти і привезли додому. Що саме я хочу робити і як я себе поводитиму" – практично в цьому дитина не бере участі, вона діє на автопілоті“, що призводить до нездатності планування (зменшення лобних долей головного мозку)
Доцільно використовувати в педагогічній діяльності:- сенсорн панелі, - інтерактивні сервіси та відео. - сенсорні дошки та smart-столи, на яких можна малювати, дивитися відео прямо з You. Tube, грати в ігри. - інтерактивні столи замість індивідуальних місць можуть стати чудовим рішенням «проблеми» непосидючості дитини покоління Альфа.- працювати з дітьми так, щоб вони активно проявляли свою фантазію, постійно створювали щось нове, тільки так можна захопити їхню увагу. Це одна із причин поширення STEM - освіти та впровадження інтерактивних технологій.
Якими вони будуть?Діти Альфа будуть більш урівноважені, позитивні, менш агресивні, ніж представники попередніх поколінь;Діти Альфа – дуже талановиті! Саме вони стануть рушійною силою прогресу у найближчому майбутньому;Схильні до нестандартних рішень;Альфа схильні до багатозадачності та самодисципліни, але не до контролю ззовні. Вони мобільні та залежні від технологій;«Альфи», особливо в дитинстві та підлітковому віці, житимуть так, ніби в них попереду вічність. Тож це обертатиметься недоліками: їм буде важко розрахувати час на певну діяльність, вони забуватимуть про завдання з різних предметів, постійно запізнюватимуться.
Новий підхід у навчанні дітей нового покоління передбачає партнерство й наставництво у відносинах між педагогом і дітьми, підтримання дітей, розвиток у них критичного мислення, впевненості в собі та емоційного інтелекту. Педагогам доведеться і самим постійно вчитися та самовдосконалюватися, щоб осягнути інновації та розмовляти з дітьми однією мовою. Доведеться зважати на те, що сучасні діти можуть висловлювати зауваження щодо якості навчального процесу чи того, наскільки цікавим був матеріал та давати оцінку нашій діяльності.