Закон країни «Про освіту»Згідно з законом України «Про освіту» особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту, є особою з особливими освітніми потребами (ООП). Інклюзивне навчання дітей з особливими освітніми потребами є технологічно складним педагогічним процесом, метою якого є забезпечення рівного доступу до якісної освіти в умовах загальноосвітнього простору, пристосованого до задоволення особливих освітніх потреб кожної дитини.
Принципи навчання дітей з ООП Інклюзивне навчання ґрунтується на таких принципах:- Кожна дитина має право на освіту; - освітні програми мають брати до уваги в першу чергу потреби дітей; - кожна дитина має унікальні особливості, інтереси, здібності та навчальні потреби; - діти з особливими освітніми потребами повинні мати доступ до навчання у звичайних освітніх установах; - дитячі садки та школи зобов’язані створити умови навчання, що забезпечать потреби дитини; - звичайні заклади освіти є найбільш ефективним методом навчання з точки зору забезпечення потреб дитини.
Навчальні програми для дітей з ООП Учні з ООП навчаються за освітньою програмою закладу освіти, яка доповнена корекційно- розвитковим складником (індивідуальний навчальний план). Для такого учня складається індивідуальна програма розвитку (ІПР), мета якої – забезпечити індивідуалізацію освітнього процесу шляхом адаптації, або модифікації навчального матеріалу; створення відповідного освітнього середовища; соціалізація дитини. Цей педагогічний процес вимагає не тільки віртуозної роботи педагога, у якого в класі кілька дітей з особливими освітніми проблемами (на час військового стану знято обмеження в кількості дітей з ООП в одному класі) потребують особливої уваги і допомоги, але й усієї команди психолого-педагогічного супроводу дитини: психолога, асистента педагога, фахівців з різних напрямків корекційної педагогіки, логопеда, батьків. Важлива співпраця всіх учасників освітнього процесу, а також чіткий розподіл ролей і обов’язків, особливо між вчителем та асистентом вчителя.
Загальні рекомендації щодо роботи з дітьми з ООПЗ метою забезпечення ефективної діяльності педагогічних працівників та організації відповідної роботи з різними категоріями учнів з ООП слід використовувати такі загальні рекомендації: -дотримуйтесь встановленого розпорядку дня; - використовуйте позитивне підкріплення: усмішка, кивок голови, хваліть за правильні дії; - не примушуйте до колективної роботи, особливо, якщо дитина ще не звикла до колективу; - приділяйте особливу увагу, щоб у дитини з’явилася довіра до вас; - звертайте увагу на зусилля, а не на результат; - при роботі з агресивними дітьми обмежуйте рівень шуму та візуальної стимуляції; - давайте чіткі вказівки; - навчайте дітей контролювати свої дії. Ці рекомендації є актуальними і для батьків.
ІРЦЩоб робота з дітьми, які мають особливі освітні потреби, була успішною, перш за все педагог повинен ознайомитись з висновком про комплексну оцінку, мати уяву про основні види порушень психофізичного розвитку дитини; поспілкуватися з батьками дитини та спеціалістами інклюзивно ресурсного центру (ІРЦ).
Категорії дітей з ООП Категорія дітей з особливими освітніми потребами включає дітей: з порушенням інтелекту, з порушеннями мовлення, з розладами емоційновольової сфери, дітей з вадами слуху, з порушеннями зору, з порушеннями опорно-рухового апарату, з затримкою психічного розвитку, зі складними недоліками розвитку.
Рекомендації щодо навчання дітей з інтелектуальними порушеннями - адаптація навчального матеріалу до пізнавальних можливостей учня( зменшення обсягу матеріалу, його спрощення за характером і структурою);- використання систематичного повторення (з метою ліквідації фрагментарності сприймання та недосконалості запам’ятовування); - Всі теоретичні відомості мають бути засвоєні через практичну діяльність різного ступеня труднощів і новизни, дидактичну та сюжетно-рольову гру; - використання різних видів наочності, її відповідність рівню розвитку сприймання й мислення учня;- дотримання охоронно-педагогічного режиму з урахуванням конкретного клінічного діагнозу;- позитивні емоції учня та педагога.
Рекомендації щодо організації навчання дітей з порушеннями мовлення (за статистикою діагноз «загальне недорозвинення мовлення» ставлять у шість разів частіше, ніж 20 років тому):- не ігноруйте дитину, якій складно говорити;- не намагайтеся прискорити розмову;- говоріть емоційніше і трішки повільніше, ніж зазвичай, щоб бути почутим дитиною;- будьте готові до того, що розмова потребуватиме більше часу;- не перебивайте, не виправляйте і не квапте;
-дивіться в обличчя, підтримуйте візуальний контакт; не думайте, що ускладнення – показник низького рівня інтелекту і що дитина не може зрозуміти вас;-до і після вправ з письма проводьте пальчикову гімнастику (за методикою. Тетяни Башинської, кожен акт мовлення має поєднуватися з рухом); - спочатку намагайтеся ставити такі запитання, які передбачають короткі відповіді або відповідні рухи голови;
- не вдавайте, що зрозуміли, якщо це не так; повторіть те, що зрозуміли і не соромтеся перепитати те, чого не зрозуміли; якщо знову не вдалося зрозуміти, попросіть вимовити слово повільніше, можливо, по буквах; - якщо у вас виникла проблема у спілкуванні, запитайте, чи не хоче дитина використати інший спосіб – написати, надрукувати;- опитування учнів з важкими порушеннями мовлення варто проводити не викликаючи їх до дошки, у безпечній обстановці, у формі бесіди; давати їм завдання обговорювати щось у парах; не відлякувати наполегливим «скажи», а викликати мовне наслідування - роби, як я, повтори за однокласником;- вивчення правопису нових слів підкріплювати візуально або дією; працювати не тільки з літерами, а й із зображеннями.
Рекомендації щодо навчання дітей з розладами емоційної сфери- для покращення навчальної роботи дитини введіть знайому систему засобів (графіки, списки, годинники з дзвоником, плани навчань у вигляді піктограм);- в класі бажано мати мінімальну кількість відволікаючих предметів(картини, стенди);- розклад уроків повинен бути постійним, так як діти часто забувають його; - робіть хвилинки активного відпочинку з легкими фізичними вправами і релаксацією;
- забезпечте дитину можливістю швидкого звернення за допомогою в випадках утруднення; оптимальне місце для такої дитини – в центрі класу, навпроти дошки; вона повинна знаходитись перед очима вчителя; - виконуючи завдання діти часто не розуміють, що і як вони роблять; не чекайте доки діяльність дитини стане хаотичною, вчасно допоможіть їй вірно організувати роботу; - направляйте зайву енергію дітей в корисну роботу; під час уроку попрохайте її вимити дошку, зібрати зошити;
- робота з дітьми повинна будуватися індивідуально; дайте завдання в співвідношенні з робочим темпом і здібностями учня;- на один відрізок часу – одне завдання; якщо – одне завдання велике, пропонуйте у вигляді послідовних частин;- забезпечте для дитини умови, у яких вона буде більш зібрана;- дотримуйтесь позитивної моделі поведінки; не соромтеся хвалити дитину за відмінну поведінку та успіхи у навчанні; нагороджуйте її грамотами тощо.
Рекомендації щодо навчання дітей з розладами слуху- педагог повинен підходити до учня не з позиції, чого той не може через порушення слуху, а з позиції, що дитина може; - у роботі з такими дітьми потрібно знати рівні слухової чутливості кожного з вух дитини (для того, щоб знаходитися при спілкуванні з боку вуха із меншою втратою слуху), навчитися перевіряти справність слухового апарату, змінювати елементи живлення в пристрої;
- розмовляючи з учнем, дивіться на нього, щоб він міг бачити усі ваші рухи(артикуляцію, вираз обличчя, жести, мову тіла). Учень має сидіти на першій парті. Взаємне розташування вчителя й дитини має бути таким, щоб учень бачив губи педагога, тому що такі діти добре «зчитують» з губ; - не можна налаштовуватись на почуття жалю, або зверхності, тим паче нехтувати дитиною;
- починаючи розмову, приверніть увагу учня: назвіть його на ім'я чи торкніться його руки; тактильний контакт сприятиме емоційному зближенню з дитиною, позитивно налаштує на навчальну діяльність; - використовуйте наочні демонстраційні матеріали; користуйтесь роздатковим матеріалом, що найповніше передає зміст уроку;- говоріть достатньо гучно, в нормальному темпі, чітко вимовляючи слова; постійно підтримуйте зоровий контакт з учнем; час від часу переконуйтесь, що учень вас розуміє.
Рекомендації щодо навчання дітей з розладами опорно-рухового апарату- під час організації навчальної діяльності важливе значення має створення таких умов, які б дали змогу опановувати знання з опорою на збережені функції організму дитини;- іноді у дітей з церебральним паралічем може спостерігатися зниження слуху на високочастотні тони, водночас, зберігаються на низькі, тому намагайтеся говорити на нижніх тонах;
- знизьте вимоги до письмових робіт учня; можливо йому буде зручно використовувати спеціальні пристосування, комп’ютер чи інші технічні засоби; надайте учневі більше часу на виконання завдання; вибір найзручнішого засобу для фіксації навчальної інформації; пошук оптимального навантаження письмовими роботами з урахуванням порушень загальної та дрібної моторики пальців рук; передбачення варіативності письмових робіт - не лише самостійне письмо, а й роздаткові картки з друкованою основою;
- стежте, щоб необхідні матеріали, навчальне приладдя, унаочнення були у межах досяжності учня;- не обтяжуйте учня надмірним піклуванням; допомагайте, коли напевно знаєте, що він не може щось подолати, або коли він звернеться по допомогу; - адаптуйте вправи відповідним чином, розробіть завдання у вигляді тестів, таблиці, схеми;- навчіться використовувати допоміжні технології;- проконсультуйтеся з фізіотерапевтом стосовно режиму навантаження учня, необхідних перерв і вправ; нагадуйте про це учневі та стежте, щоб він не перевтомлювався.
Рекомендації щодо навчання дітей з розладами зору - Робоче місце дитини має бути гарно освітленим;- наочні посібники мають бути чіткими, яскравими, не дрібними. Якщо вчитель показує завдання на дошці, то він має переконатись, що дитина все бачить;- дозвольте учневі зі зниженим зором писати таким шрифтом, який легко бачити і читати; - відстань від очей до робочої поверхні має бути не меншою за 30 см, для читання використовувати підставки;- необхідно враховувати конкретний зоровий діагноз (короткозору дитину слід посадити ближче до дошки, а далекозору – подалі);- Зорову роботу слід чергувати з усною чи дотиковою, враховуючи підвищену втомлюваність зору, для зняття зорової втоми після 10–15 хвилин зорового навантаження виконати спеціальні розслаблюючі вправи.- не перенавантажувати зір;
у роботі використовувати збережені аналізатори (залучати дотик, нюх, слух); - коригувати обсяг роботи, щоб учень з вадами зору не відставав від зрячих однокласників; при участі такого учня у фронтальній роботі класу необхідно підготувати індивідуальний дидактичний матеріал (картки, таблиці, схеми);- можна використовувати спеціальні адаптивні умови, наприклад, оптичні (окуляри, лінзи, призми), неоптичні (фломастери чорного кольору, кольорові маркери тощо);- об’єднуйте учнів класу у підгрупи таким чином, щоб учень із порушеннями зору був максимально задіяний у навчальному процесі і зміг проявити себе успішно; організовуйте групову роботу так, щоб у разі потреби можна було легко допомогти учневі з порушенням зору;
Міносвіти сформувало й опублікувало Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами в умовах дії правового режиму воєнного стану у 2022/2023 навчальному році; продовжило їх дію на 2023/2024 н.р. Зокрема в них зазначається щодо продовженням строку дії висновку ІРЦ, якщо дитина з батьками перебувають на окупованих територіях України або за кордоном. У разі першого обстеження, але коли дитина не може бути фізично присутньою, ІРЦ має організувати дослідження з використанням доступних для батьків дитини засобів та способів зв’язку. Якщо дитина перебуває за кордоном, ІРЦ може врахувати результати оцінювання, проведеного за кордоном, з використанням визнаних міжнародних діагностичних методик. Окрім того, освітнє відомство зазначило інформацію щодо організації дистанційного навчання дітей з ООП.
Висновок. Таким чином, індивідуальна програма розвитку, яка підписується всіма членами команди, зокрема й одним із батьків (іншим законним представником) може бути відправлена їм доступними способами (на електронну пошту або в мессенджер), якщо вони не можуть прийти в школу. Після ознайомлення з ІПР батьки (інші законні представники) учня мають доступним способом повідомити про згоду з нею. Також у Міносвіти зауважили, що діти з ООП можуть отримувати корекційно-розвиткові та психолого-педагогічні послуги (допомогу), реабілітаційні заходи дистанційно в закладах спеціальної освіти.
Вправи для дітей з ООП ( з інтелектуальними порушеннями)Вправа «Назви 5 слів»Мета: розвиток мислення, зосередженості, мовлення.– Назви 5 імен хлопців. – Назви 5 імен дівчат.– Назви 5 видів квітів. – Назви 5 видів дерев.– Назви 5 видів фруктів/овочів. Вправа «Злови слово»Мета: розвиток концентрації, переключення уваги.– Я зачитаю тобі слова, коли серед слів трапиться назва рослини, ти повинен плеснути в долоні – «зловити слово». Варіанти слів: дорога, тигр, береза, літак, пшениця, троянда, змія, дуб, лялька, гриб, школа, шипшина, ромашка, рама, дім, машина, малина, тополя, потяг, мурашка, ваза, гвоздика, цвях, музей, гра, верба, горобець, каштан, пальма, намет, кіно, кенгуру, калина, хокей, місто, собака, волошка, глечик, молоко, тюльпан, гарбуз, ліс, ялинка, сосна, дорога, книга, музика, осика, балет, паркет, плющ, кульбаба.
Вправа «Запам’ятай і намалюй»Мета: розвиток уваги, зосередженості, зорової пам’яті, удосконалення уміння працювати за інструкцією дорослого.– На листку А4 намалюйте кілька геометричних фігур (коло, трикутник, чотирикутник, прямокутник, овал). Покажіть дитині: – Розглянь уважно, які геометричні фігури зображені на листку паперу (5-8 фігур). Запам’ятай їх.– Намалюй ті фігури, які ти запам’ятав. Вправа «Намалюй по крапочках» Мета: розвиток дрібної моторики руки, сприймання, довільної уваги.– Обведи малюнок по крапочках. Яке зображення у тебе вийшло? (малюнки простих геометричних фігур, тварин, рослин).
Вправа «Штрихування» Мета: розвиток дрібної моторики руки, сприймання, довільної уваги.– На листку А4 намалюйте кілька геометричних фігур (коло, трикутник, чотирикутник, прямокутник, овал). Покажіть дитині: – Назви, які фігури зображені на малюнку.– Тобі потрібно заштрихувати ці фігури (горизонтальні/вертикальні, косі лінії).
Вправи для роботи з дітками з розладами аутичного спектру. Вправа «Запам’ятай і напиши»Мета: розвиток уваги, зосередженості, зорової пам’яті, удосконалення уміння працювати за інструкцією дорослого.– Прочитай слова, які написані на листку паперу ( 5-8 слів ).– Запам’ятай ці слова та місце їх розташування на аркуші.– Напиши ті слова, які ти запам’ятав і у тому самому порядку в якому вони були розміщені на листку. Порівняй свою роботу зі зразком.
Вправа «Запам’ятай і намалюй»Мета: розвиток уваги, зосередженості, зорової пам’яті, удосконалення уміння працювати за інструкцією дорослого.– На листку А4 намалюйте кілька геометричних фігур (коло, трикутник, чотирикутник, прямокутник, овал). Покажіть дитині: – Розглянь уважно, які геометричні фігури зображені на листку паперу (5-8 фігур). Запам’ятай їх. – Намалюй ті фігури, які ти запам’ятав.
Вправа «Будуємо будиночок» Мета: розвиток уваги, мислення, дрібної моторики рук.– За допомогою конструктора (кубиків, мозаїки) «побудуй» будиночок для своїх друзів. – Скільки кімнат має будиночок? – Хто в ньому «живе»? Вправа «Намалюй по крапочках» Мета: розвиток дрібної моторики руки, сприймання, довільної уваги.– Обведи малюнок по крапочках. Яке зображення у тебе вийшло? (малюнки простих геометричних фігур, тварин, рослин, з’єднання букв).
Вправи для роботи з дітками -Сонечками. Вправа „Вухо – ніс- чоло” Мета: розвиток уваги. – За командою „Вухо” дитина повинна схопитися за вухо, за командою „Ніс” – за ніс, «Чоло» – за чоло. Виконуємо дії разом із дитиною, але якийсь час потрібно „припускатися помилки”. Дитина не звертаючи увагу на „помилки” дорослого, повинна показувати тільки ту частину обличчя, яку він назвав. Вправа „Назви п’ять предметів ” Мета: розвиток уваги, мислення, спостережливості, мовлення. – Назви 5 предметів, які бувають – червоного кольору /синього, /зеленого, /жовтого, /оранжевого… Названі предмети повторювати неможна.
Вправа «Емоції»Мета: розвиток уяви, формування уміння розуміти свої та чужі емоції.– Відтворити на обличчі і покажи в дзеркалі емоції:– Насупитись, як осіння хмара, ображена дитина;– Розсердитись, як зла чаклунка, голодний вовк;– Злякатися, як зайчик, побачивши лисичку; – Посміхнутися, як кіт на сонечку; – Посміхнутися, як хитра лисиця.
Пальчикова гімнастика. Вправа «Будиночок»Мета: розвиток дрібної моторики рук, уваги. – Послухай уважно вірш і повторюй рухи за мною: Ми будуємо домівку, Ось дах на ній, (- На перші два рядки – з’єднуємо пальці в трикутник: разом кінчики великих пальців, горизонтально інші пальці обох рук з’єднуємо разом зверху у трикутник. ) Вікно наче коло, ( – На третій рядок – з’єднуємо в коло великий і вказівний пальці на одній, а потім на другій руці. ) Стіни прямі, Зліва і справа, (– На четвертий і п’ятий рядок – прямі долоні обох рук тримаємо вертикально і паралельно. ) Зверху і знизу, (– На шостий рядок – прямі долоні обох рук тримаємо горизонтально і паралельно.) Я в ньому живу. (– На сьомий рядок – долоні обох рук на грудях.)
Вправа „ Так і ні ” Мета: розвиток мислення, уміння діяти за правилами. – Зараз ми пограємо у гру, в якій не можна говорити слів „так” і „ні”. Будь уважний: – Ти любиш дивитися телевізор? – Сніг – білий? – Ти хочеш ходити до школи? – Птахи ходять? – В альбомі малюють цукром? – Ти вмієш плавати?
Пальчикова гімнастика Вправа „Сестрички” Мета: розвиток дрібної моторики рук, уваги.– Послухай уважно вірш і повторюй рухи за мною: Посварились дві сестрички, Розійшлися хто куди. Ну а потім помирились, Обнялись – нема біди. (Дитина розводить долоні, доторкується зап’ястями, потім переплітає, схрещує пальці).
Вправа «Закінчи речення»Мета: розвиток уяви, мислення, мовлення, емоційної сфери.– Продовж речення: – Якщо мені весело, то я – …(радію). – Якщо я хворію, то я -…(сумую).– Якщо в мене день народження, то я – …(радію). – Якщо я боюся, то я -…(сумний, наляканий). – Якщо мене образили, то я -…(сумний, ображений).– Якщо до мене завітав мій друг, то я – …(веселий, радію).– Спробуй відтворити на обличчі і показати в дзеркалі кожну емоцію.
Вправа „Запам’ятай малюнок” Мета: розвиток уваги, зорової пам’яті. – Розглянути картинку і спробувати запам’ятати, що на ній зображено. Потім картинку забирають, а дитина відповідає на запитання: – Скільки їжачків було на малюнку? – Скільки грибочків було на малюнку? – Якого кольору були їжачки? – Якого кольору були грибочки? – Що ще було зображено на малюнку, крім їжачків та грибочків?
Вправа «Слухай оплески»Мета: розвиток зосередженості, уваги, саморегуляції. – Зараз я буду плескати в долоні. Тобі потрібно уважно послухати, який саме ритм я плескатиму і повторити – поплескати так само. Вправа „Імена” Мета: розвиток слухової пам’яті, уваги, мислення. – Послухай та запам’ятай імена, які я буду називати. – Імена: Віктор, Руслан, Надія, Вероніка, Богдан, Петро, Уляна, Іван, Ліда, Валентин, Валерія, Анастасія. – Які жіночі імена ти запам’ятав? – Які чоловічі імена ти запам’ятав?
Вправа „Будь уважний” Мета: розвиток уваги та саморегуляції. – Виконати наступні дії, за моєю інструкцією, будь уважним: 1. Підніми ліву руку вгору, а правою торкнися до носа. 2. Правою рукою торкнися до лівого вуха. 3. Підніми ліву ногу, а праву руку витягни в бік. 4. Лівою рукою покажи на праве око.
Вправа „Опиши предмет” Мета: розвиток уяви, мислення, мовлення. – Покладіть на стіл перед дитиною будь-який предмет, наприклад шапку. Протягом 5 хвилин дитина повинна сказати про цей предмет усе, що можна пригадати або придумати (із чого він зроблений, для чого він, назвати колір, розмір ), порівняти його з іншими предметами.
Адаптація стосується: Пристосування навчального середовища (освітлення, шум, технічні засоби);Навчальних підходів (рівень складності, виконання за зразком, додаткові паузи, зміна часу на виконання й темпу, чергування різної діяльності);Матеріалів, «нетипових» методик (відеосуповід, тести тощо);Способів і форм оцінювання (врахування правильності виконання завдання за зменшеного обсягу, інші критерії).
Модифікація стосується: Скорочення обсягу матеріалу, що вивчається на уроці;Заміни завдання на інше за збереження напряму вивчення дисципліни;Зниження складності завдання;Використання додаткових матеріалів – карток, алгоритмів, правил;Зміни освітніх цілей, змісту, технологій оцінювання відповідно до потенціалу учня.
Що допоможе адаптація?Давати дитині з ООП більше часу на виконання завдань;переформулювати завдання без зміни змісту та суті;використовувати спеціальні візуальні матеріали, які допоможуть структурувати інформацію; деталізовувати завдання, розбивати на частини;поступово переходити від простих до складних завдань.
Які критерії оцінювання слід обирати?Навчальні досягнення за типовою програмою. Учень рахує в межах 100;Здійснює обчислення в межах 1000;Використовує математичні формули для обчислення периметру і площі геометричних фігур. Загальні критерії оцінювання – початковий, середній, достатній, високий. Навчальні досягнення за модифікованою програмою. Учень рахує в межах 10 (20);Учень здійснює обчислення в межах 20 (100);Розрізняє геометричні фігури. Модифіковані критерії оцінювання - початковий, середній, достатній.