Розробка бінарного компетентнісного уроку
з української літератури та математики
«Дитинство Т.Г. Шевченка – «легендарного поета» та «великого борця за волю свого краю». Розв’язування вправ на всі дії з десятковими дробами»
Підготували:
учитель української мови і літератури
Панькевич Оксана Степанівна
та учитель математики
Кривко Софія Василівна
Купчинецької загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів
Купчинецької сільської ради
Тернопільської області
2022 рік
ТЕМА.
Дитинство Т.Г.Шевченка – «легендарного поета» та «великого борця за волю свого краю» . Розв’язування вправ на всі дії з десятковими дробами.
МЕТА.
Формувати предметні компетентності:
ознайомити учнів з фрагментами із біографічного оповідання С.Васильченка «У бур’янах », поглибити знання дітей про Україну часів Т.Шевченка, розглянути дитинство як період формування «легендарного поета» та «великого борця за волю свого краю»; узагальнити та систематизувати знання, уміння та навички учнів виконання всіх дії з десятковими дробами;
● комунікативно-мовленнєву – удосконалювати вміння висловлювати власні думки з приводу проблем, порушених у творі; розвивати культуру усного мовлення під час розв’язання задач і вправ;
● власне читацьку – сприяти розвитку вмінь давати особистісну оцінку прочитаному на основі читацьких вражень та авторської позиції; добирати цитати з твору на підтвердження власних думок; складати математичні дії на основі прочитаної задачі;
● інтелектуальну - формувати вміння працювати з різноманітною інформацією, застосовувати здобуті знання в нестандартних ситуаціях; удосконалювати прийоми самостійного здобуття нових знань, активізувати прийоми роботи в умовах пошуку;
● ціннісно-світоглядну – формувати вміння й навички, визначати й аргументувати оцінне ставлення до прочитаного; аналізувати та робити висновки; з’ясовувати різні погляди на одну проблему;
● творчо-діяльнісну – формувати інтерес до розв’язання будь-якої навчальної задачі творчо; формувати асоціативне та логічне мислення, пізнавальну активність учнів;
● особистісну – формувати вміння виявляти творчу самостійність, організовувати власну діяльність, дотримуватися правил етики, співробітництва.
Розвивати ключові компетентності:
уміння спілкування рідною мовою - навчитися виражати та пояснювати поняття, думки, почуття, факти та погляди;
уміння вчитися: формувати здатність сприймати мету, яку ставить учитель відповідно до неї планування і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати результати своєї роботи; критичне мислення, зв’язне мовлення, вміння опрацьовувати тексти біографічних творів
соціальної: формувати здатність працювати в парі, групі, з усіма в колективі;
загальнокультурної:навчитися аналізувати та оцінювати досягнення національної культури, орієнтуватися в культурному та духовному контексті сучасного суспільства, застосовувати методи самовиховання, орієнтовані на загальнолюдські цінності;
громадянської: виховувати любов до України, шанобливе ставлення до життя та творчості Т.Г.Шевченка.
ЦІЛІ УРОКУ
учні повинні знати:
учні повинні вміти:
Тип уроку: бінарний, комбінований урок (засвоєння знань, навичок і вмінь, творче застосування їх на практиці в нестандартних умовах).
Обладнання: ноутбук, мультимедійний екран, картки з індивідуальними
завданнями, підручники , зошити, портрет автора, ілюстрації до оповідання.
Випереджувальні завдання:
1. Прочитати оповідання С. Васильченка «У бур’янах ».
2. Підготувати вірші для декламації.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. . ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ
1. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель літератури:
Епіграф :
«Неможливо бути математиком, не будучи поетом у душі.»
Софія Ковалевська
Тема уроку «Україна часів Т. Шевченка. Дитинство Т.Г.Шевченка – «легендарного поета» та «великого борця за волю свого краю» . Розв’язування вправ на всі дії з десятковими дробами».
Урок сьогодні буде незвичайним. Його мета – удосконалити вміння та навички дій з десятковими дробами, але всі математичні дії ви будете виконувати, повторюючи і закріплюючи відомості про життя і творчість великого українського поета Т.Г.Шевченка. Спробуємо об’єднати “суху» математику з милозвучною українською поезією.
2. Актуалізація опорних знань
Учитель літератури:
Ім’я Т.Г.Шевченка відоме кожному українцеві з раннього дитинства. Мабуть, немає родини, в якій би не шанували поетичний спадок видатного сина українського народу, не ставилися з глибокою повагою до його життя і творчості.
Вступна бесіда
1. Пригадайте, що ви знаєте про життя Т.Г.Шевченка?
2. Де пройшло і яким було дитинство поета?
3. Як називається книга Т.Г.Шевченка, до якої увійшли найвідоміші твори поета?
4. У кого вдома є «Кобзар»?
5. Чи часто звертаються до цієї книги у вашій родині? Чи доводилося вам відкривати книгу, яка стала святинею для українського народу?
6. Які поезії Тараса Григоровича ви вивчали в початкових класах?
Поетична хвилинка (на фоні української ліричної мелодії)
Учні декламують ті поезії, які вони вивчали напам’ять у початковій школі.
«Зоре моя вечірняя»
«Село, неначе писанка село»
«Тече вода з-під явора»
«Коло вражень»
ІІ. ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЯ
Учитель математики:
Виконавши наступні завдання, ви одержите ключові числа.
«Аукціон завдань»
Учитель виставляє завдання, як лот, на торги. Клас поділено на три групи. Кожна група обирає завдання, які всі починають виконувати одночасно. Хто перший розв’яже, йде до дошки і презентує його. Кожна група виставляє собі і суперникам оцінку (від 1 до 5 балів) і також їх оцінює вчитель. За сумою набраних балів визначається переможець аукціону.
1.Задача
Площа прямокутника дорівнює периметру квадрата зі стороною 1,16см. Довжина однієї сторони прямокутника дорівнює 2,9см. Знайдіть периметр прямокутника.
Розв’язання
Відповідь: 9 см.
2. Розв’язати рівняння:
(х – 2,15) ∙ 14,4 = 12,24
Розв’язання
х – 2,15 = 12,24 : 14,4
х – 2,15 = 0,85
х = 0,85 + 2,15
х = 3
Відповідь: х = 3
3. Записати звичайні дроби у вигляді десяткових і виконати обчислення:
: 0,14 + 1 ∙ ( 983,8 + 49 ) = 1814
Розв’язання
Відповідь: 1814
Зверніть увагу на отримані відповіді. Яким чином ці числа стосуються Шевченка?
Учитель літератури:
Т.Г. Шевченко народився 9 березня 1814 року в селі Моринцях на Київщині, тепер Черкащині, в родині кріпака.
ПЕРЕГЛЯД ВІДЕО «ОБЛИЧЧЯ УКРАЇНСЬКОЇ ІСТОРІЇ. Т.ШЕВЧЕНКО»
1.1 Рубрика «Шифрувальник»
Учитель математики:
Ми вивчили окремі випадки множення і ділення десяткових дробів на розрядні одиниці. Давайте застосуємо отримані знання при усних обчисленнях.
На дошці ви бачите таблицю. В першому рядку записані числа, а в другому магнітами прикріплені чисті картки, на яких з іншої сторони записані букви.
Виконавши (усно) обчислення, ви будете по черзі відкривати букву , яка міститься під вашою відповіддю. Так ми зможемо прочитати зашифроване слово, яке є дуже актуальним сьогодні і чого багато дітей України позбавлені.
2,2 |
1000 |
42,4 |
2,2 |
3 |
12 |
42,4 |
180 |
10 |
Д |
И |
Т |
И |
Н |
С |
Т |
В |
О |
1.2.Опрацювання твору С.Васильченка «У бур’янах»
Учитель літератури
Дитинство. Усі ми родом з дитинства. Саме тоді формується особистість. Сьогодні ми поговоримо про цей період Тараса Шевченка. Ознайомимося з оповіданням Степана Васильченка «У бур’янах », у якому художньо відтворені пригоди малого Тараса.
«В бур'янах» — це лише перша частина великого твору про Шевченка, задуманого Степаном Васильченком. Письменник збирався написати книгу про все життя поета, але помер, не здійснивши свого задуму.
ЩО ТАКЕ ОПОВІДАННЯ?
Оповідання - це невеликий прозовий твір, у якому розповідається про одну або кілька подій з життя одного героя чи кількох головних персонажів протягом обмеженого проміжку часу
В оповіданні вигадані або реальні події описуються як достовірні, що відбуваються в певному місці і пов’язані з конкретним часом.
Казка будується на основі вимислу і не претендує на достовірність. Її зміст – цікава історія з перетвореннями і чудовими пригодами, які є не окремим епізодом з життя героя, а представлені як ланцюг тісно пов’язаних подій, мета яких – випробування, що дозволяє досягти багатства, честі, слави, повернути втрачене.
Робота над І розділом твору
Виразне читання початку твору
«Світ їм було зав’язано, говорити – заказано, ходили німі…»? (Безправні раби-кріпаки, позбавлені рідної української мови - «говорити – заказано, ходили німі…»)
Робота над ІІ розділом твору
Творчий переказ Розказати від імені Катрі, як вона доглядала Тараса. (початок ІІ розділу).
Робота над ІІІ розділом твору
Розглянути ілюстрацію
- Чи бачив Тарас насправді залізні стовпи, що підпирають небо?
Переказати від імені Тараса про його пригоди.
3. Застосування навичок і умінь на готовому матеріалі в стандартних умовах
Учитель математики:
Пропоную здійснити подорож по місту десяткових дробів. Увійшовши у місто, ми відразу потрапляємо на «Вулицю Правил» , якою ми подорожували вже багато уроків і добре їх знаємо, тому нас пропустили в місто. Наступними будуть:
«Проспект рівнянь»
Розв’язати рівняння:
х – 738,24 = 1101,76
Відповідь: х = 1840
«Бульвар загадок»
Пірати мають три мішки золота. Маса першого мішка 11,8кг, другий вдвічі важчмй від першого, а третій на 12кг легший, ніж другий. Яка маса всіх мішків разом?
Відповідь: 47кг.
«Площа кругових прикладів»
Відповідь: а = 0,6 ; b = 24 ; с = 10 ; d = 13.
«Провулок проблемної задачі»
Вам треба розрахувати швидкість, яку повинен мати корабель, щоб до початку шторму прийти до порту, якщо до порту 13км, а до шторму залишилося 30хв.
Відповідь: 26 км/год.
«Квартал виразів»
Обчислити значення виразу 2513,4 – а : b, якщо а = 33,5; b = 2,5.
Відповідь: 2500.
«Парк відпочинку»
Знайти довжину центральної алеї парку, яка є ламаною, що складається з трьох ланок. Довжина першої ланки 594,6м, що на 125,7м менша від довжини другої і на 71,5м більша за довжину третьої.
Відповідь: 1838м.
Учитель літератури
Що говорять ці цифри про Т.Г.Шевченка?
1838 – це, знаменний рік у житті Тараса Григоровича. Рік викупу поета з кріпацтва. Запам’ятайте цю дату.
2500 крб. – такою була остаточна ціна Шевченкової волі. К.Брюллов сподівався вмовити пана просто відпустити талановитого хлопця, виявивши цим свою гуманність. Але Павло Енгельгардт зажадав грошей. Т.Шевченко, дізнавшись про таку велику ціну, занедужав. На щастя, вихід із ситуації було знайдено
26 - років було Т.Г.Шевченку, коли вийшла його збірка поезій, яка поклала початок новому періоду в історії української літератури
1840 рік виходу першого«Кобзаря»
0,6 мм2 - площа найменшого «Кобзаря». Листати сторінки можна лише за допомогою кінчика волосинки. Обкладинка зроблена з пелюстка безсмертника. На ній – портрет поета і зображення хати. Через мікроскоп можна прочитати і вірші.
47 – прожив
10 років був на засланні
24 роки був кріпаком
і лише 13 років на волі.
10 березня 1861 року помер у Петербурзі – на чужині, де і був похований.
(Один з учнів нагадує, що таке акровірш).
ФІЗКУЛЬТУРНА ВІКТОРИНА
1.Якщо ви знаєте щось про Т.Г. Шевченка підніміться.
2.Якщо ви вважаєте, що в житті необхідні знання про дроби - підніміть вгору руки.
3. Якщо ви вважаєте, що Тарас Григорович – геній українського народу - присядьте.
4. Якщо ви вважаєте, що урок математики розвиває логіку вашого мислення, то покрутіть головою вправо і вліво.
5. Якщо ви вважаєте, що автором збірки віршів «Кобзар» є Т. Шевченко похлопайте в долоні.
6.Якщо ви вважаєте, що хороша дисципліна на уроці - запорука вашого успіху та знань, то стисніть і розтисніть пальці ваших рук.
7. Якщо на вашу думку, ви дисципліновані і уважні на уроці , то зробіть нахили тулуба вліво-вправо.
8. Якщо ви вважаєте, що, щоб бути здоровими, потрібно займатися спортом, то зробіть вдих і видих.
4. Застосування узагальнених умінь у нестандартних ситуаціях
-4.1.Довести , що «У бур’янах » - оповідання.
Оповідання - це невеликий прозовий твір, у якому розповідається про одну або кілька подій з життя одного героя чи кількох головних персонажів протягом обмеженого проміжку часу
Зразок
АКТОВІРШ ШЕВЧЕНКО
Ш- шукач, шановний,
Е - енергійний
В – великий,видатний
Ч - чесний
Е - ерудований
Н - наполегливий
К – кріпак, кобзар
О – обдарований
ІІІ. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮЮЧИЙ ЕТАП
1. Підведення підсумків уроку
Прийом «мікрофон»
На уроці я дізнався…
Мені сподобалася розповідь про…
Тепер я знаю….
2.Рефлексія.
Цікаве про Шевченка
Згадка про Тараса Шевченка викликає ряд звичних асоціацій – геніальний поет з нелегкою долею. Але в очах сучасників Великий Кобзар виглядає дещо інакше: бунтар та модник, що мав у житті багато суперечливих моментів, про які не звикли говорити.
Квантовий стрибок Шевченка
Дарт Вейдер чи Гаррі Поттер? Джек Горобець чи козак Мамай? Відповідь – Тарас Григорович.
У лютому на однойменній станції метро відкрилася незвичайна виставка «Квантовий стрибок Шевченка». На плакатах Кобзар зображений в амплуа кіношних героїв та історичних постатей: Спайдермена, Дарта Вейдера, Термінатора, Вільяма Волласа з фільму «Хоробре серце», вченого Альберта
Пісні на вірші Шевченка
Музика творить дива. І навіть геніальні рядки Шевченкових віршів завдяки мелодії стають ще ближчими. Українські співаки записали багато пісень на вірші поета: «Бандуристе, орле сизий», «Мені однаково», «Ой, у горі роман цвіте», «Садок вишневий», «Заповіт». Слухаймо й насолоджуймось вічною та завжди актуальною творчістю Тараса Шевченка. Слухати 2 композиції – традиційну і сучану
Шевченко – модник
Якби Шевченко жив у ХХІ столітті
Можливо, у наші дні Шевченко писав би тексти пісень для популярних рок-груп. Або став байкером і роз'їжджав містом у шкіряній куртці. Автор плакатів – Андрій Єрмоленко, бачить сучасного Шевченка саме таким.
До речі, як для свого часу, Шевченко одягався досить стильно. Тараса Григоровича часто змальовують в образі вусатого чоловіка в шапці й свиті. Та дослідники біографії спростовують такий однобокий погляд на його постать. Шевченко справді не любив надмірної пишності, але під час життя у Петербурзі, коли він почав заробляти гроші завдяки малюванню, поет мав у гардеробі модні речі.
Тарас Григорович завжди актуальний і ніколи не вийде з моди. Тарас Шевченко давно став символом боротьби для українців. І Майдан був ще одним підтвердженням цього. Шевченко був з нами – воював, співав, міркував, кликав уперед. Він був поруч і водночас - у кожному з нас, у серці. Ми його бачили і чули із зовні. Шевченкові портрети були на будівлях і на майданівській сцені - серед ікон, у рушниках; митці зображували поета в реаліях нашої революції - найпопулярнішою стала картина художника Юрія Шаповала, на якій Тарас Шевченко крокує до палаючої барикади вулицею Грушевського із шиною через плече, він на мить оглядається і проникливо дивиться в очі кожному з нас.
3. Інформування про домашнє завдання
4. Цінування, оцінювання.