Тема. Дитсадок — веселий дім. Заняття в дошкільному навчальному закладі. Розвиток мовлення. Молодша група.
Програмовий зміст
• зв’язне мовлення: удосконалювати навички складати розповіді з власного досвіду (за допомогою вихователя); формувати уміння висловлювати своє ставлення до дитячого садка; розвивати мовленнєву компетентність;
• граматика: формувати уміння складати прості та поширені речення; виховувати уважність, турботливе ставлення одне до одного, вміння по-різному виявляти свої добрі почуття; вчити працювати в групах. Словник: збагачувати словник дітей прислів’ями; стимулювати вживання порівнянь.
Матеріал: вірш М. Познанської «Здрастуй, хлопчику маленький!»; лялька (хлопчик); «чарівний клубочок»; фотокартки із зображення облич дітей із різним настроєм; сюжетні і предметні картинки для гри «Як вчинити?»
Хід заняття
(Діти звертають увагу на новенького хлопчика Тарасика (лялька).)
Вихователь
Здрастуй, хлопчику маленький!
Йди в кімнату, ручку дай.
Хоч у нас ти і новенький, не соромсь, за стіл сідай.
Будеш снідати із нами: ось оладки, осьде чай.
Плачеш? Хочеться до мами? Ой не треба, не скучай!
В нас ведмедик є і м’ячик, коник он стоїть в кутку.
Подивись, ніхто не плаче у дитячому садку.
(Вихователь пропонує дітям познайомитися з хлопчиком.)
Дидактична гра «Давайте познайомимось»
Мета: розвивати мовленнєву компетентність.
Діти стоять у колі. Вихователь передає дітям «чарівний клубочок» і говорить:
Вихователь. «Мене звуть Наталія Василівна. Я дуже люблю усіх своїх діточок. Ми разом граємося, навчаємося, спілкуємося».
Діти. Мене звуть Оксанка. Я люблю доглядати за кімнатними рослинами.
Мене звуть Максим. Я завжди захищаю молодших.
Я — Вероніка. Мені подобається навчатися.
Вихователь. Нас усіх з’єднав чарівний клубочок у красивий віночок. Давайте спробуємо пояснити вислів «Діти у садочку, як квіти у віночку».
(Варіанти відповідей дітей.)
Вихователь. Чому дітей порівнюють із квітами? Із чим порівнюється дитячий садок?
— Із чим ще можна порівняти садочок? (Із вуликом, у якому багато бджілок; з огірочком, бо в ньому багато маленьких зернят.)
Вихователь. Так, діти, садочок схожий і на віночок, і на огірочок, і на вулик, бо в ньому і добре, і затишно, і всі турбуються одне про одного.
Нашому новенькому хлопчикові дуже сподобалися всі діти, він більше не плаче і хоче, щоб ви йому розповіли про свій дитячий садочок: як він називається, що є у дитячому садку, хто відвідує дитсадок, хто у ньому працює, чим займаються діти протягом дня, що вам найбільше подобається у садочку, чи любите ви свій дитсадочок і за що.
(Діти складають розповіді.)
Вихователь. У нашому садочку багато дітей і вони нам подарували свої фотокартки. Але вирази облич дітей дуже різні. (Діти розглядають фотознімки із зображенням сумного, здивованого, веселого, засмученого облич.)
Вихователь. Назвіть настрій дітей? Чому у дітей такий настрій?
Дидактична вправа «Ніколи не сумуй» (робота в групах)
Дітям пропонують подумати про те, що може здивувати, засмутити, потішити людину. Потім вони добирають до фотографій відповідні схематичні зображення і придумують, як втішити ображеного, відповісти на запитання здивованого, порадіти разом з усміхненим.
Вихователь. Сьогодні ми з вами вчилися працювати в групах. Як ви вважаєте: краще працювати разом чи поодинці? Чому? Пригадайте прислів’я, в якому говориться про це. «Гуртом і каша ліпше їсться». Спробуйте пояснити зміст цього прислів’я.
Діти. Коли ми працюємо гуртом, то швидше робимо роботу. Коли ми працюємо у групах, то знаходимо кілька варіантів виконання завдання. І якщо, навіть кашу сядемо їсти разом, то ми з’їмо її швидше.
Фізкультхвилинка
Раз! Два! Час вставати — будемо відпочивати.
Три! Чотири! присідаймо, швидко втому проганяймо.
П’ять! Шість! Всі засміялись, разом всі понахилялись.
Сім! Вісім! Час настав повернутися до справ.
Дев’ять! Десять! Будем грати, «Як вчинити» — визначати!
Дидактична гра «Як вчинити?»
(Робота в парах.)
Кожна пара бере собі одну картинку, а потім добирає до неї предметну картинку, яка відповідає змісту сюжетної, попередньо про це домовившись.
Наприклад: діти (пара) обрали картинку із зображенням дитини, яка малює синім олівцем дерево і яблука на ньому. Вони визначають: дерево не може бути синім, його потрібно малювати коричневим олівцем, бо кора у яблуні коричневого кольору, а яблука на дереві можна малювати червоним, жовтим, зеленим олівцями. Тож оберемо картинку, на якій зображення олівців: червоного і коричневого.
Сюжетні картинки з таким зображенням: дитина малює дерево і яблука на ньому синім олівцем; усі саджають квіти, дерева, а одна дитина стоїть без роботи; діти збирають врожай, а одна дівчина набрала так багато фруктів, що не може утримати їх у руках; двоє їдять щось смачне, а третій — ні; діти граються, але в однієї дитини немає іграшок; дитина плаче; дитина намагається перейти вулицю на червоне світло. Предметні картинки — зелений, червоний, коричневий олівці; лопата, відро, кошик, іграшки, фрукти, ласощі; зображення дитини в попереджальному положенні — лежать на столах зображенням униз. Предметні картинки, що відповідають сюжетним, викладені в центрі стола; їх трохи більше, ніж сюжетних.
Завдання: допомогти тим, хто цього потребує, добираючи до сюжетних картинок предметні. Коли картинки підібрані, діти, що сидять за одним столом, перевіряють одне у одного правильність виконання завдання, обговорюють, чому вони обрали саме цю картинку.
(Вивчити прислів’я «Одному не під силу — клич товаришів».)
Вихователь. Тарасикові дуже сподобалося у дитячому садочку, і він вирішив, що буде кожного дня відвідувати нашу групу. А що вам найбільше сподобалося сьогодні? Чого ви навчилися? Яке прислів’я запам’ятали?