Управління освіти, молоді та спорту Смілянської міської ради
Методичний кабінет відділу освіти управління освіти, молоді та спорту
Смілянська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №7
Дитяча кінезіологія в контексті формування творчої особистості
Укладач:
Терещенко Ніна Андріївна,
вчитель початкових класів,
«Вчитель-методист»
Смілянської ЗОШ І-ІІІ ступенів №7
Смілянської міської ради
Черкаської області
м. Сміла 2018 рік
Анотація
У збірнику розкриваю актуальні проблеми сучасної школи щодо особливостей впровадження інноваційних освітніх технологій у навчально-виховний процес, специфіку системи роботи із створення активного розвивального середовища, що оптимізує творчий розвиток особистості.
Збірник призначений для використання в роботі вчителів початкових класів, вихователів ГПД і ДНЗ.
Рекомендовано методичною радою Смілянської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів №7, протокол № від .03.2018 р.
Зміст
1 Кінезіологія – це гімнастика для розуму
2 Використання кінезіологічних вправ для покращення розумової діяльності учнів
2.2 Кінезіологічні вправи для розвитку розумових здібностей
2.3 Кінезіологічні вправи з корекції психомовного й моторного розвитку
2.4 Фрагменти використання елементів творчої кінезіології в навчальному процесі
2.5 Кінезіологічні фізкультхвилинки
В Європі з кожним роком набуває популярності відносно нова психологічна методика покращення здатності дитини до отримування та осмислення навчальної інформації, відомої у наукових колах під назвою «Кінезіологія», автором якої є доктор Пол Деннісон (США). Суть цієї методики полягає у розробці та впровадженні певних прийомів гімнастики мозку.
Для того щоб краще зрозуміти суть даної методики, варто звернутися до знань про будову та фізіологію головного мозку людини. Що нам відомо? Наш мозок складається на перший погляд з двох однакових півкуль, з'єднаних в центрі мозолистим тілом. Насправді ж кожна півкуля обробляє інформацію специфічним способом. Логічна півкуля (переважно з лівого боку) має справу з деталями, складовими, обробкою мови і лінійним аналізом. Інша — відома в наукових колах як гештальт півкуля (переважно права) - має справу з образами, ритмом, емоціями й інтуїцією. Вона обробляє інформацію цілком або глобально в порівнянні з лінійною обробкою.
Мозолисте тіло діє як надшвидкісний шлях, який дозволяє оперативно впливати на обидві півкулі головного мозку: лінійне детальне — в логічній півкулі й загальний образ — в гештальт півкулі. За умов повноцінного та якісного зв'язку між двома півкулями формується єдине ціле мислення. Чим більше активізуються півкулі для використання, тим більше зв'язків формується через мозолисте тіло. І відповідно: чим більше зв'язків — тим розумніше ми здатні діяти.
Отож, щоб бути майстром своєї справи необхідно у повній мірі використовувати потенціал двох півкуль головного мозку.
Під час отримання нових знань або стресу недомінуюча півкуля намагається радикально зменшити свої функції, надаючи домінуючій півкулі можливість турбуватися про базові потреби. Цей стан подавленого функціонування в одній півкулі називається одностороннім станом. І навпаки, коли обидві півкулі функціонують оптимально й одночасно — психологи називають таке явище інтегрованим станом, або ключем до найвищого рівня логічного судження і творчості.
Як бачимо, для оптимального навчання людині необхідні дві півкулі, які працюють разом у повній мірі. Проте і цього недостатньо. За умовами кінезіології, отримання максимального результату залежить і від середовища, у якому воно здійснюється. Найважливішою умовою у формуванні оточуючого середовища є відсутність факторів стресу, при наявності якого у людини посилюється асиметрія у діяльності головного мозку.
Кінезіологія дає можливість більше рухатись. Під час руху пробуджується головний мозок, розігріваються його функціональні механізми, що в результаті позитивно впливає на обробку інформації та засвоєння знань в системі свідомість/тіло. Тож кінезіологія або гімнастика мозку — це метод стимуляції натуральних механізмів психофізичного розвитку людини через групу динамічних вправ, які призводять до інтеграції та врівноваження роботи головного мозку.
Що слід очікувати в процесі застосування кінезіології? Насамперед це покращення:
Кінезіологія застосовується в роботі з дітьми:
Відомо, що головний мозок людини функціонує, використовуючи не більше 10-15% власних можливостей. Тим не менш, існує спосіб, як підвищити ефективність мозкової діяльності, застосовуючи гімнастику для розуму, вправи якої були спеціально створені для активації процесів, що відбуваються під черепною коробкою.
Здавалося б, як можуть фізичні дії стимулювати роботу головного мозку? Насправді мережу нервових волокон забезпечує взаємозв’язок між тканинами мозку і певними ділянками тіла. При цьому мозок не тільки віддає накази, але і отримує відповідні сигнали. Тому нескладні вправи здатні стимулювати розумову діяльність, поліпшити пам’ять, навчити концентрувати увагу на найважливіших моментах.
Кінезіологія – це особлива система, що вивчає питання взаємозв’язку тіла і розуму. Виконуючи спеціальні вправи, фахівцям вдалося «витягнути» з дітей потенції, які досі були укладені в тілі.
Кінезіологія для дітей використовується для поліпшення пізнавального процесу дітьми дошкільного і шкільного віку. Ще в 60-х роках минулого століття методика перехресного руху дозволяла організувати взаємозв’язок між мозком і тілом школярів з певними нейрофізіологічними відхиленнями.
Група вправ, розроблена Полом Деннісом в 90-х роках, присвячена природному розвитку людини і активації деяких механізмів діяльності мозку за допомогою певних рухів. Практикуючи кінезіологічні вправи, американський психолог зрозумів, що в самих рухах закладено величезний потенціал. У процесі їх виконання фахівці рекомендують вимовляти дитячі примовки або вірші. Таким чином, для школярів створюються умови несвідомого доведення щойно придбаних навичок до автоматизму, а через них вдається вплинути на психоемоційний стан дитини.
«Гімнастика мозку», створена для усунення проблем з вестибулярним апаратом у дітей, використовує два основних види рухів:
На практичному етапі задіюється вже механізм автоматизації навичок, який «тренується» вправами інтеграції рухів і думок.
Для успішного навчання дитини, гармонізації її розумової діяльності необхідно враховувати її психофізіологічні особливості під час підбору методик навчання. Особливо важливим це є для дітей, що мають труднощі при адаптації і засвоєнні програмового матеріалу. В цьому випадку кінезіологічна корекція може слугувати засобом профілактики і попередження порушень усного мовлення, читання та письма, укріплення психічного здоров’я дитини. Окрім того, кінезіологічні вправи сприяють:
покращенню почерку, так як розвивають дрібну моторику рук,
дозволяють покращити увагу, пам’ять, просторові уявлення,
підвищують працездатність, знижують втомлюваність,
активізують пізнавальні процеси і підвищують здатність до довільного контролю.
Освітня кінезіологія дозволяє сформувати «здоровий фундамент» ментального і фізичного здоров’я дитини. У віці до 7-8 років кожна людина проходить дуже важливий відрізок шляху, на якому відбувається розвиток рухової та мовленнєвої активності.
Рівнем розвитку потреб здобувача знань у русі визначається ступінь розвитку:
Щоб поповнити багаж рухових навичок дитини, необхідно виконувати вправи кінезіології для розвитку мозку в дітей.
Основні цілі «гімнастики мозку»
Щоб досягти хороших результатів, важливо правильно виконувати кінезіологічні комплекси. Бажано, щоб перед навчанням педагог досконало освоїв принцип специфічних рухів тіла.
Для чого можна використовувати подібну методику?
Практичні заняття дозволяють впоратися з адаптаційними проблемами у дітей шкільного віку.
Завдяки спеціальним вправам, юний організм вчиться правильно координувати роботу лівого і правого півкуль мозку. Таким чином, істотно поліпшується взаємодія інтелекту учня з тілом.
Кінезіологія — це наука про розвиток розумових здібностей і досягнення фізичного здоров'я через рухові вправи. Вона включає в себе комбінацію теоретичних і практичних знань з натуропатії, фізіотерапії, акупунктури, хіропрактики, східної медицини, гомеопатії і т. д.
За допомогою прийомів кінезіології зміцнюється здоров'я, оптимізуються основні психічні процеси (пам'ять, увага, мислення, мова, слух, уява, сприйняття), підвищується розумова працездатність, покращується психоемоційний стан.
Кінезіологічні вправи – це комплекс рухів, які дозволяють активізувати міжпівкулькову дію. Кінезіологічними рухами користувалися Гіппократ і Аристотель. Засновник учення «освітня кінезіологія» доктор філософії Пол Деннісон. Разом зі своєю дружиною Гейл вони виявили величезні можливості природних фізичних рухів, які можуть бути використані для успішного розвитку і навчання як дитини, так і дорослого.
Кінезіологічні вправи розвивають мозолисте тіло, підвищують стрессостійкість, синхронізують роботу півкуль, покращують розумову діяльність, сприяють поліпшенню пам'яті й уваги, полегшують процес читання і письма. «Гімнастика мозку» нагадує звичайну зарядку і проста у виконанні.
Кільце. Необхідно в швидкому темпі з’єднати великий палець з вказівним, а потім з іншими пальчиками по порядку. На зворотному шляху дитина повинна звести разом спочатку великий палець з мізинцем і здійснити процедуру вже в протилежному порядку. Після засвоєння алгоритму вправу виконують на двох руках одночасно.
Лезгинка. Потрібно розвернути праву руку до себе так, щоб всі пальці, крім великого, були стиснуті в кулачок. При цьому долоня лівої руки повинна розташовуватися перпендикулярно до ребра правої долоні. Вказівний палець лівої руки притисніть у протилежну долоню в області мізинця. Повторіть таку ж позицію, але зі зміною рук, а потім поверніться у вихідне положення. Виконайте вправу не менше 8 разів.
Робота людського мозку забезпечується діяльністю двох її півкуль, що мають певну функціональну спеціалізацію: права півкуля головного мозку — гуманітарна, образна, творча — відповідає за тіло, координацію рухів, просторове зорове й кінестетичне сприймання; ліва півкуля головного мозку — математична, знакова, мовна, логічна, аналітична — відповідає за сприймання слухової інформації, постановку мети і побудову програм. Єдність мозку зумовлена діяльністю двох півкуль, взаємопов’язаних системою нервових волокон (мозолисте тіло). Для успішного навчання й розвитку дитини однією з головних умов є повноцінний розвиток мозолистого тіла, необхідного для координації роботи мозку й передавання інформації з однієї півкулі в іншу. В цьому нам допоможуть кінезіологічні вправи
Ранок знову наступає,
На зарядку всіх скликає.
Деннісон говорить нам:
Є чудовий комплекс вправ.
Для розминки зробимо всі,
Гарну вправу «ножиці».
Щоб зв'язок півкульок мати,
Треба ручками махати.
«Ножиці» - перехресні рухи руками перед собою, міняючи праву і ліву руки.
Подолати стрес в житті,
Допоможуть вправи ці.
Трем долоньки, потепліли,
Потім лоба ми закрили.
Тягнем шкіру догори,
Всі зробили, раз, два, три!
Потерти руки, приставити їх до лоба над бровами і злегка піднімати шкіру вгору. В цей час думати про хороше. Позитивні образи поступають відразу в підсвідомість. Цю вправу рекомендовано виконувати, якщо захочете запам'ятати правила.
Вправа «Гаки»
Щоб зняти напругу, заспокоїти нервову систему, зосередитися і швидко відновити психоемоційну рівновагу — необхідно сісти на стілець, схрестити ноги, поклавши кісточку лівої ноги на гомілку правої ноги.
Потім схрестити руки, поклавши зап'ястя правої руки на зап'ястя лівої руки, після чого з'єднати пальці в замок так, щоб великий палець правої руки виявився поверх великого пальця лівої руки.
Вивернути з'єднані в замок руки перед грудьми «навиворіт», щоб зчеплені пальці були спрямовані догори. Дивитися прямо, погляд вгору, кінчик язика притиснутий до верхнього піднебіння (можна на вдиху притискати до твердого піднебіння кінчик язика, розслаблюючи його на видиху).
Посидіти в цій позі 1-1,5 хвилини до появи позіхання або до відчуття достатності.
Даний прийом (його можна виконувати також стоячи або лежачи) тільки на перший погляд здається простим. Кінезіологи стверджують, що при такому перехрещенні рук, ніг і пальців відбуваються складні процеси, що призводять до збалансованої роботі моторних і сенсорних центрів як кожної півкулі мозку, так і середнього мозку, який знаходиться прямо над твердим піднебінням. При цьому досягається об'єднання емоцій і процесів мислення (посилення міжпівкульної інтеграції), приводячи до найбільш ефективної роботи (навчання) і реагування на події.
Вправа «Дзеркальне малювання»
Покласти на стіл чистий аркуш паперу. Взяти в обидві руки по олівцю. Почати малювати одночасно обома руками дзеркально-симетричні малюнки, літери, цифри. При виконанні цієї вправи розслабляються очі й руки. Коли діяльність обох півкуль мозку синхронізується, помітно збільшиться ефективність роботи всього мозку.
До речі, в кінезіології є такий цікавий прийом, не тільки корисний, але й захоплюючий. Більшість із нас виконують рутинні щоденні фізичні дії правою рукою (лівші — лівою). А якщо поекспериментувати, пробуючи чистити зуби, зачісуватися, брати в руки ті або інші предмети іншою рукою? Дослідження показують, що виконання звичайної дії «незручною» рукою активізує нові ділянки мозку і допомагає розвивати нові контакти між клітинами мозку. Такі вправи дуже подобаються дітям.
Вправа «Вухо — ніс»
Щоб емоції владнати,
Маму будемо навчати.
Треба взяти вушко й ніс,
Плесніть всі в долоні – please!
«Ніс - вухо - плеснути в долоні» - права рука торкається носа, ліва - правого вуха, плеснути в долоні, потім поміняти руки.
Вправа «Кочерга»
Підняту стопу вивернути всередину і по 8 разів качнути нею вперед і назад. Те ж іншою ногою.
Вправа «Святоша»
Ця поза підійде для розслаблення після роботи. Сидячи (можна стоячи або лежачи), ноги тримати паралельно, не схрещуючи. З'єднати попарно кінчики пальців обох рук, наче тримаючи невелику кулю, і розташувати кисті перед грудьми. Погляд спрямований вниз, кінчик язика затиснутий між зубами. Перебувати в цьому положенні 1-2 хвилини, до появи позіхання або до відчуття достатності.
Вправа заспокоює, знімає нервово-м'язове напруження, гармонізує психічні процеси. Кінезіологи стверджують, що вона покращує роздільну роботу правої і лівої півкуль головного мозку.
Вправа «Лобно-потилична корекція»
При виникненні почуття тривоги, невпевненості, хвилювання (або навіть стресу) допомагає так зване лобно-потиличне охоплення. Одну долоню покласти на чоло, іншу — на потилицю. Сконцентруватися. Зробивши кілька глибоких рівних вдихів і видихів, спокійно озвучити свою проблему. Якщо говорити вголос не виходить, досить просто думати про це. Посидіти так кілька хвилин. Якщо виникло позіхання, то це означає, що тіло вже позбавляється від напруги.
Коли рука торкається до чола, відбувається приплив крові, вона починає краще циркулювати по лобних частках мозку. В цій ділянці мозку відбуваються аналіз, усвідомлення і оцінка проблеми, та визначаються шляхи виходу з такої ситуації. На потилиці розташована зона, яка сприймає візуально ті образи, які потім зберігаються у нашій пам'яті. Прикладання до цієї області долоні стимулює кровообіг. Людина ніби стирає подібним чином проблеми, образи, негативні ситуації. Завдяки глибокому диханню в кров надходить кисень, повітря вентилюється — і з організму випаровується негатив. Вправа дає бажаний результат.
Вправа «Енерготизатор»
Покласти схрещені руки на стіл перед собою. Притиснути підборіддя до грудей. Відчути розтягування м'язів спини й розслаблення плечового пояса. З глибоким вдихом закинути голову назад, прогнути спину і розкрити грудну клітину. Потім на видиху знову розслабити спину і опустити підборіддя до грудей.
В результаті цих дій розслаблюються м'язи шиї і плечового пояса, підвищується рівень кисню в крові, активізується вестибулярний апарат, посилюється приплив спинномозкової рідини в центральній нервовій системі.
Якщо виконувати її 5-10 хвилин, то зменшується, а то й зовсім проходить відчуття втоми, помітно краще починає «працювати голова», підвищується концентрація уваги.
Вправа «Кнопки мозку»
Ця міні-серія з трьох вправ ніби включає «електричну» систему організму. В результаті активізується кровопостачання головного мозку і робота обох його півкуль, підвищується концентрація уваги, поліпшується сприйняття сенсорної інформації.
Вправи знімають розумову втому, допомагають зосередитися на запам'ятовуванні нової інформації і навіть покращують координацію рухів. Крім того, вони сприяють розслабленню, знімають нервове напруження (і дуже корисні, до речі, гіперактивним, легкозбудливою людям, як дорослим, так і дітям).
Кожну вправу виконувати кожною рукою по 20-30 секунд.
Вказівним і середнім пальцями однієї руки масажувати точки над верхньою губою (середина носогубної складки) і посередині під нижньою губою. Долоня іншої руки в цей час лежить на пупку. Одночасно з цим потрібно переводити погляд в різних напрямках: ліворуч-вгору і вправо чи вниз і т. д. Потім поміняти положення рук і повторити вправу.
Вказівний і середній пальці однієї руки помістити, трохи натискаючи, під нижню губу. Пальцями іншої руки в цей же час масажувати область куприка. Повторити вправу, помінявши положення рук
Долоню однієї руки покласти на пупок. Пальцями іншої руки масажувати область куприка. Через 20-30 секунд поміняти положення рук.
На відмінно щоб навчатись,
Будем «кнопок» ми торкатись.
Ліва ручка поміж ребер,
Ну а права на пупочку,
Потім руки помінялись,
Натискаєм на ті ж точки.
Уявити в правій руці м'ячик, поставити руку навколо пупка (великий палець над пупком), лівою рукою масажувати ямки під ключицями, кінчик язика притиснути до піднебіння. Знаходитися в такому положенні 2 хв.
Вправа «Слон»
Це одна з найбільш інтегруючих вправ «Гімнастики мозку» Пола Деннісона. Воно активізує і балансує всю цілісну систему організму «інтелект—тіло», покращує концентрацію уваги.
Отже, вухо щільно притиснути до плеча. Одночасно витягнути одну руку, як хобот слона, і почати малювати нею горизонтальну вісімку, починаючи від центру зорового поля і йдучи вгору проти годинникової стрілки. Очі стежать за рухами кінчиків пальців. Потім поміняти руки. Вправу виконувати повільно, по 3-5 разів кожною рукою.
Слон - покращення координації рука-око, слухової перцепції, рівноваги, організованості, концентрації, уваги й пам'яті (особливо на цифри). Підвищуються інтелектуальні здібності.
Мені дуже подобається ця вправа, і я роблю її досить часто протягом дня. Особливо інтригує твердження фахівців, що «Слон» дозволяє виявити приховані здібності й розширити межі можливостей мозку.
За системою Пола Деннісона достатньо виконувати систематично три елементи, щоб не тільки підтримувати в нормі пам’ять і увагу, але й підвищити розумові здібності.
6. «Перехресні кроки». Вправа, що дозволяє розвинути координацію рухів, поліпшити навички читання та письма, а також засвоєння нової інформації. Крім того, «перехресні кроки» допоможуть знизити болючі відчуття в зоні попереку і зміцнити черевну стінку. Суть заняття: в позиції «стоячи» почергово торкатися лівим локтем до правого коліна і правим локтем – до лівого коліна.
Тато наш завжди поважний,
Вправу робить він уважно.
Вправа ця «Наполеон»,
Задає йому цей тон.
«Поза Наполеона» - охопити себе руками, міняючи то праву, то ліву руки у верхньому і нижньому положенні.
«Ковпак». Вправа, спрямована на поліпшення рівноваги, одночасно розвиває короткочасну пам’ять. У числі переваг цієї вправи – можливість подолати стрес, що особливо корисно школярам і студентам в екзаменаційний період. За допомогою вказівного і великого пальця потрібно масажувати вушну раковину, одночасно відтягуючи її назад і злегка притискаючи. Погладжування виконують згори аж до мочок. Повторити вправу слід не менше трьох разів, утримуючи голову в прямому положенні.
Лінива вісімка - покращення праці лівої і правої півкуль, допомога у читанні та письмі, тренування пам'яті, робота над зоровою концентрацією, релаксація.
Хід вправи: на рівні очей, напроти носа, визначаємо точку початку, від неї великим пальцем руки починаємо креслити коло - в ліву сторону дороги, повертаючись у центр, і друге коло - вправо від дороги. (Малюнок нагадує вісімку (8), що лежить). Уважно повторюємо все знову. Очі стежать за рухами руки. Вісімку креслимо спочатку однією рукою, потім другою, і двома руками разом, або двома руками одночасно; головою, очима, носом - будь-якою частиною тіла або ж всім тілом у повітрі, на плечах товариша, на стіні, на папері, на піску із заплющеними або розплющеними очима.
Зір хороший треба мати,
Щоби правильно писати.
Крутим «вісімку» руками,
Спробуй це ти разом з нами.
Ліниві 8 для очей - витягнути великий палець правої руки і описувати в повітрі лежачу 8. Потом витягнути великий палець лівої руки і описувати лежачу 8. Далі витягнути обидва великі пальці й описувати лежачу 8. Під час цих вправ очима стежити за пальцями, не повертаючи голови.
Так важливо у навчанні,
Мати нам увагу й пам'ять.
Треба вушка потягнути,
Покрутити і загнути.
Ростягування вушних раковин.
Якщо будем йти рухливо,
Піднімаючи коліна,
І руками їх торкатись,
Мозок буде наповнятись.
Енергетика це зветься,
Гарно з нею нам живеться.
Правий лікоть торкається лівого коліна і навпаки; правий лікоть торкається правого коліна і навпаки. Права долоня торкається лівого коліна і навпаки, права долоня торкається правого коліна і навпаки.
Енергопідбодрювач - зростає активність, покращується координація, розвивається творче мислення, стимулюється робота спинномозкової рідини.
Хід вправи:
Вдихаючи, вигинаємось. Наче дуга (дотримуємось напрямку віднизу й догори); видихаючи, опускаємо голову і вигинаємось у протилежному напрямку - «котяча спинка». Вправу робимо спокійно й еластично.
«Позитивні точки» — вправа допоможе зняти емоційне напруження. Пальцями обох рук легко торкніться точок на лобі над очними яблуками між лініями росту волосся і брів. Посидьте в цій позі секунд 40. Подумайте про хороше. Напруження почне спадати.
Вправи кінезіології для розвитку дітей спрямоване на поліпшення взаємозв’язків між півкулями мозку.
(Мета: розвивати увагу, переключення уваги, міжпівкульна взаємодія.
Інструкція: учням пропонується уважно слухати слова, які промовляє вчитель, і виконувати відповідну дію).
Учні повинні плескати в долоні щоразу, коли почують слово, пов’язане з шкільною тематикою.
Увага! Почали! Собака, потяг, ворона, підручник, дуб, оцінка, трактор, пшениця, зошит, лікар, тигр, крейда.
Учні клацають пальцями, коли чують слово, яке стосується предмету «Природознавство».
Увага! Почали! Колобок, стежка, змія, вікно, папуга, стаття, гриб, влада, літак, озеро, куртка, громадянин, посмішка, джерело.
Учні потирають долонями, коли чують назву професії.
Увага! Почали! Попелюшка, вазон, швачка, комп’ютер, кухар, продавець, Дюймовочка, муляр, автобус, садівник, прибиральник, машина, перукар.
Вправа «Пальчики вітаються»
А тепер попрацюємо пальцями. По черзі та якомога швидше перебирайте пальці рук, з'єднуючи в кільце з великим пальцем послідовно вказівний, середній і т.д. Вправа виконується в прямому (від вказівного пальця до мізинця) й у зворотному (від мізинця до вказівного пальця) порядку. На початку вправа виконується кожною рукою окремо, потім разом. При цьому із зусиллям натискайте на пальці. Потім кінчиком великого пальця сильно натисніть на основу кожного пальця із зовнішньої і внутрішньої сторони.
Вправа «Моргайко»
Тепер попрацюємо повіками. Якщо твердження правильне – швидко моргаєте, якщо ні – широко відкриваєте очі.
Вправа «Снігова куля».
Інструкція: Учитель промовляє речення, яке закінчується певним словом або поняттям. Завдання учнів полягає в тому, щоб до останнього слова дібрати фразу, яка б починалася з цього слова та закінчувалась іншим словом, над яким будуть працювати інші учні. Наприклад:
Ми живемо в прекрасній країні – Україна.
Україна – це незалежна держава.
Держава має такі ознаки: територія, населення, мова, валюта, армія, норма права, символи.
Символи України - це герб – тризуб, прапор – синьо-жовтий стяг, гімн – «Ще не вмерла Україна».
Вправи з навчальної кінезіології для розвитку творчого мислення. У результаті вправ стабілізується психіка, розвивається інтуїція, активізуються творчі здібності.
Сядьте на край стільця. Хребет тримайте прямим. Покладіть гомілку лівої ноги на коліно правої. Праву руку покладіть на гомілковостопний суглоб, торкаючись передньою областю зап’ястя. Зверху на праву руку навхрест покладіть ліву руку, торкаючись до правої руки тим самим місцем. Посидьте в такому положенні 1 хв. Потім поміняйте місцями руки і ноги, і знову посидьте 1 хв.
Корисними є вправи із навчальної кінезіології для розвитку творчого мислення. У результаті виконання стабілізується психіка, розвиваються творчі здібності.
Вдихайте лівою ніздрею, видихаючи через праву ніздрю. Вдихаючи, уявіть, як з повітрям «золотаво-срібна» енергія проходить через ліву ніздрю, ліву частину горла, ліву частину серця і шлунка та проходить до куприка. При вдиханні «жовта хвора енергія» виходить через праву частину тіла. Потім вдихайте правою ніздрею, а видихайте лівою. Повторіть так тричі.
Рухавка «Оплески».
(Мета: дати можливість учням розім’яти м’язи та відпочити.
Інструкція: учитель кілька разів пропонує підвестися тим, хто має певне вміння чи якість, щось любить або бажає чомусь навчитися; інші учні активно аплодують тим, хто підвівся).
Увага! Почали!
Підведіться ті, хто вміє вишивати! Оплески! Дякую, сідайте.
Підведіться ті, хто любить малювати! Оплески! Дякую, сідайте.
Підведіться ті, хто вміє мурувати! Оплески! Дякую, сідайте.
Підведіться ті, хто вміє город обробляти! Оплески! Дякую, сідайте.
Підведіться ті, хто мріє гарно допомагати мамі! Оплески! Дякую, сідайте.
Фізкультхвилинка
1. Закрийте очі. Масажуйте зони з’єднання верхніх і нижніх корінних зубів вказівними і середніми пальцями одночасно праворуч і ліворуч, зробіть голосний, розслаблюючий звук-позіхання.
2. Перехресне марширування.
Зробіть 6 пар перехресних рухів, «маршируючи» на місці й торкаючись лівою рукою правого стегна і навпаки. Повторіть «марширування», виконуючи однобічні підйоми стегна-руки вгору. Потім повторіть вправу. Дивіться при цьому на перетин лінії літери Х. Вправу повторіть 7 разів.
Методика дозволяє розвинути мову, мислення й дрібну моторику дитини. За допомогою нейрокінезіологічних вправ фахівці успішно борються з дисграфією та дислексією.
Кінезіологія вивчає рух і його вплив на людину в процесі навчання та природного розвитку; базується на взаємозалежності між розвитком фізичним, емоційним та інтелектуальним; бере до уваги навчальні, виховні й розвиваючі елементи у їх гармонійному комплексі. Завдяки кінезіології навчання стає більш ефективним, цікавим, природним і раціональним. Дитина діє на оптимальному рівні своїх можливостей, а в процесі тренування по цій системі отримує знання. За допомогою вправ «Гімнастики мозку» організм проходить перенавчання: відновлюються, інтегруються, встановлюються нові зв’язки між півкулями, між мозком і тілом, збалансовуються всі процеси в організмі. У кінезіологічних вправах є великий потенціал для розвитку дитини. Вони дозволяють дітям зосередитися, скоординувати свою діяльність, позбутися стресу, долати мовленнєві вади і вчитися легше та природніше, оскільки мозок продуктивний лише тоді, коли гармонійно працюють і права, і ліва його півкулі.
Використано матеріали сайтів:
http://vona.pp.ua/dityacha-kineziologiya-dlya-rozvitku-mozku/
http://lviv31.lvivedu.com/uk/site/psychologist.html
https://psymos.wordpress.com/2017/02/24/можливості-застосування-кінезіологі/
http://vona.pp.ua/gimnastika-dlya-rozumu-stimulyuye-mozkovu-aktivnist/
https://ukr.media/medicine/313001/
Рифмувала: учитель-логопед Синельникова І.В.
1