Урок – квест
Тема: Незвичайна. Неповторна. Незвідана.
Мета: розширити та уточнити знання учнів про Україну та державні і народні символи України; сприяти формуванню національної свідомості, критичного мислення та прагнення бути свідомим громадянином України; збагачувати словниковий запас учнів; формувати пізнавальний інтерес; виховувати патріотичні почуття та почуття любові до своєї Батьківщини. Розвивати пам'ять, творчі здібності.
Обладнання: мультимедійна дошка, презентація Сім чудес України , презентація В. О. Сухомлинський, малюнки про Україну, картки із завданнями, картки з буквами, світлини з краєвидами України, таблиці з Ейдетики.
Щоб побачити справжні дива, озирнися довкола.
Хід уроку
І. Організація навчальної діяльності
. Гра «Шифрувальник» (слайд)
- Про що буде йти мова на сьогоднішньому уроці, ви дізнаєтесь із зашифрованого речення.
айЗн, биюл, гарійбео нуїраУк – йинідр йарк!
( Знай, люби, оберігай Україну – рідний край!) Учні відповідають.
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку
Читець. Любов – найвище в світі почуття,
Вона не має меж – безкрая.
З любові починається життя,
Вона усе найкраще починає.
радість вірність гордість бережливе ставлення
повага смуток
Україна єдність
любов
впевненість відвертість щирість
Читець. Ми горді з того, що живем у цій країні,
Душею вірні рідній Батьківщині,
Сяйвом добра й любові оповиті.
ІV. Осмислення та усвідомлення матеріалу уроку
Ми будемо працювати за таким маршрутом
Наш маршрут (слайд)
1 зупинка . Пазли. Карта України (слайд)
Я пропоную вам із пазлів скласти карту України. Якщо ви її правильно складете, то отримаєте букву.
Поки учні виконують завдання, звучить пісня про Україну на вибір вчителя.
2 зупинка . Подорож містами України (слайд)
1 група: два склади (Рівне – Київ – Суми – Харків – Луганськ – Донецьк – Дніпро – Херсон)
2 група: три склади (Чернівці – Ужгород – Тернопіль – Хмельницький – Житомир – Вінниця – Чернігів – Черкаси – Одеса – Полтава )
3 група: чотири склади Кіровоград(Кропивницький) – Миколаїв – Запоріжжя – Сімферополь - Дніпропетровськ(Дніпро)
Учні виконують завдання. Перевірка виконаного завдання.
3 зупинка. Встанови відповідність (слайд)
Перевірка виконаного завдання.
Пам’ятник засновникам Києва Замок Любарта Успенський собор
Музей «Золоті ворота» дендропарк Софіївка Домініканський монастир
Крим Одеса Запоріжжя Київ Львів Умань Луцьк
Херсонес Таврійський Театр опери острів Хортиця
Колись давно Бог створив народи, і кожному наділив землю. Наші предки кинулися пізніше, але землі їм уже не дісталося. Тож вони прийшли до Бога, та він у цей час молився. Люди не посміли йому щось сказати, і терпеливо почали чекати. Через деякий час Бог озирнувся і побачив людей. Він сказав, що вони дуже чемні та запитав, чому вони чекають. Дізнавшись чого пращури прийшли до нього, Бог запропонував їм чорну землю.
Пішли наші предки на ту землю , оселилися й живуть донині. А країну свою вони назвали Україною.
Актовський каньйон
Каньйон знаходиться в Миколаївській області на річці Мертвовод.
Чому варто відвідати це місце?
Площа території складає 250 гектарів, а глибина 40-50 метрів, тому робити тут можна в прямому сенсі що завгодно.
Потрібно відзначити, що Актовський каньйон – це унікальний симбіоз водної та лісової екосистем, які в сумі дають чисте повітря і мрійливий настрій.
Ансамбль скель і гранітних валунів, які розташовані на території каньйону – унікальне місце у всій Європі. Це неймовірно красиво!
Українське мертве море
Вилкове
Дендропарк Олександрія
Дендропарк Олександрія знаходиться в двох годинах від Києва – Білій Церкві.
Парк засновано за 11 років до народження Пушкіна – в далекому 1788. До речі, парк, знаменитий поет відвідував декілька разів! Можливо, так і з’явився «Євгеній Онєгін».
У дендропарку знаходяться понад 5 тисяч старовинних і рідкісних рослин. Тут також є фонтани і водоспади, монументи і барельєфи, які створюють цілий комплекс естетичних картинок.
Перегляд презентації Сім чудес України.
4 зупинка . Славетні Українці (слайд)
1 група: Л. Українка, Л. Каденюк, Б. Хмельницький.
Інформація для вчителя. Вчитель доповнює відповіді учнів.
Леся Українка - (справжнє ім'я Лари́са Петрі́вна Ко́сач-Кві́тка; — українська письменниця, перекладачка, культурна діячка. Писала у жанрах поезії, лірики, епосу, драми, прози, публіцистики. Також працювала в ділянці фольклористики (220 народних мелодій записано з її голосу) і брала активну участь в українському національному русі.
Леонід Каденюк - льотчик-випробувач 1-го класу, космонавт, генерал-майор авіації, перший і єдиний астронавт незалежної України, народний депутат України 4-го скликання, Народний Посол України, Герой України, Президент Аерокосмічного товариства України, радник Прем'єр-міністра України та Голови Державного космічного агентства України, Почесний доктор Чернівецького Національного університету імені Ю.Федьковича[2].
Богдан Хмельницький – відомий український політичний і державний діяч, полководець, гетьман України, засновник Української козацької держави.
2 група: Іван. Франко, Андрій Шевченко, Ярослав Мудрий.
І. Франко - видатний український письменник, поет, публіцист, перекладач, учений, громадський і політичний діяч. Доктор філософії , почесний доктор Харківського університету . Усього за життя Франка окремими книгами і брошурами з'явилося понад 220 видань, у тому числі більш ніж 60 збірок його оригінальних і перекладних творів різних жанрів.
Андрій Шевченко - український футболіст, виступав за київське «Динамо», «Мілан» та лондонський «Челсі». Заслужений майстер спорту України з 2003 року. Нагороджений найвищою державною відзнакою — «Герой України». У 2003 році став першим українцем, який виграв Лігу чемпіонів. Володар «Золотого м'яча» 2004 — призу, який вручають найкращому футболісту Європи. Один з найрезультативніших бомбардирів єврокубкових турнірів за всі сезони. Наразі — головний тренер збірної України.
Я. Мудрий – 37 років залишався Великим князем. У цей період Київська Русь перебувала на вершині могутності. Саме завдяки йому в Києві будувалися школи, було укладено перший літопис, засновано першу на Русі бібліотеку.
3 група: Т. Шевченко, В. Кличко, К. Білокур.
Т.Шевченко.Український поет, письменник (драматург, прозаїк,поет), художник (живописець, гравер), громадський та політичний діяч. Національний герой і символ України.
В. Кличко - український професійний боксер. Олімпійський чемпіон з боксу у надважчій ваговій категорії . Чемпіон світу з боксу у важкій ваговій категорії за різними версіями WBO, IBF, IBO, WBA.
Катерина Білокур – відома українська художниця – самоук. Жодного дня не вчилася в школі, не мала вчителів малювання, але її картини з квітами відомі на весь світ.
Презентація. Микола Гурепко «Знайомтесь. Нововоронцовці». (бібліотекар)
5 зупинка. Символи України (слайд)
1 група: кросворд (прапор)
2 група: кросворд (тризуб)
3 група: кросворд (гімн)
4.Назва символу , який дівчата одягають на голову у свята (вінок)
-Назвіть символи нашого краю.
Інформація для вчителя
Продовж ряд
Символи є державні…(народні, рослинні…)
Рослинним символом України є калина,…(тополя, явір, чорнобривці, мальва…)
Гостей зустрічають (хлібом і сіллю)
Хліб - сіль- це…(фразеологізм -означає їжа, пишеться через дефіс)
Які інші народні символи вам відомі? (рушник, криниця, барвінок, лелека, батьківська хата, верба, український вінок....) (Слайд)
- Любімо свою землю, молімо Всевишнього про ласку і допомогу, вивчаймо, знаймо і
поважаймо її символи, не даймо нікому скривдити рідну Вітчизну.
Виконаємо наступне завдання?
6 зупинка. «Поетична»
- Україна – це рідна мова, чарівна пісня, народні обряди, стародавні традиції, це земля зі славною багатовіковою історією, оспівана поетами і возвеличена художниками.
- Діти, я вам пропоную теж на мить стати поетами. Зараз кожна група спробує доповнити вірш, вставляючи останнє слово.
Ми дуже любим весь наш край,
І любим _______ (Україну),
Її лани, зелений гай,
В саду рясну _______ (калину).
Там соловейко навесні
Співає між _______ (гілками),
Та й ми співаємо _______ (пісні) –
Змагається він з нами!
Учениця1. Під рідним небом жайворон співа,
Я б рада знати тих пісень слова.
Я слухала і чула: співала та пташина
Одне святеє слово – Україна.
Учениця 2. На ріднім полі шепчуть колоски…
Я б рада знати тихі їх думки.
Я слухала і чула: кожна колосина
Шептала рідне слово – Україна.
Учень 3 .О Боже, дай повік любити край,
Де квітка, пташка і зелений гай,
Де кожна вірна тій землі дитина
Живе єдиним словом – Україна.
Учень 4. Є багато країн на землі,
В них озера, річки і долини.
Є країни великі й малі,
Та найкраща завжди – Батьківщина.
Учень 5. Є багато квіток запашних,
Кожна квітка красу свою має.
Та гарніші завжди поміж них
Ті, що квітнуть у рідному краї.
Учень 6. Є багато пташок голосних,
Любі, милі нам співи пташині,
Та завжди наймилішими з них
Будуть ті, що у рідному краї.
Учень 7. І тому найдорожчою нам
Є і буде у кожну хвилину
Серед інших країн лиш одна –
Дорога нам усім Україна!
Українська народна пісня. Вона, як сльоза, очищає душу, як свята молитва, сповіщає і прощає. Народна пісня, як життєдайна вода. Бо живе в ній наш родовід, в ній живе наша душа. Всі знають, що українці – співоча нація. Як вони люблять співати пісню: то сумну, то веселу, то жартівливу.
Виконання пісні про Україну .
Україна в малюнках.
V. Підсумок уроку (слайд)
Любіть Україну, у сні й наяву , вишневу свою Україну.
Красу її, вічно живу й молоду , і мову її солов’їну.
Любіть Україну, як сонце любіть, як вітер, і трави, і води,
В годину щасливу і в радості мить, любіть у годину негоди.
І на завершення - довгоочікуваний сюрприз. У кожної групи є букви, які вони отримали за правильно виконані завдання. Складіть з них слово. А тепер давайте прочитаємо всі слова. Що у нас вийшло?
1 група: Молодці
3 група: коровай
Діти, дякую вам за чудову роботу! І запрошую всіх посмакувати короваєм, адже він теж є народними символом нашої країни. І за народними традиціями жодне свято, обряд не відбувається без короваю. (Учні пригощаються короваєм.)