Дніпро – ти мій широкий Ой річка, ой ріка! 3 клас

Про матеріал
Тема: Дніпро – ти мій широкий Ой річка, ой ріка! Мета і завдання проекту: поглибити, систематизувати знання учнів про Дніпро, господарське значення річки, природне середовище та екологічний стан річки; сприяти активізації пошуково0краєзнавчої роботи.
Перегляд файлу

 

Комунальний заклад освіти

«Середня загальноосвітня школа №135»

Дніпровської міської ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 Дніпро – ти мій широкий

Ой річка, ой ріка!

3 клас

Вчитель: Токар С.О.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2020 р.

Тема:       Дніпро – ти мій широкий

Ой річка, ой ріка!

 

Мета і завдання проекту: поглибити, систематизувати знання учнів про Дніпро, господарське значення річки, природне середовище та екологічний стан річки; сприяти активізації пошуково0краєзнавчої роботи.

Тип проекту: творчий, груповий.

Об`єкт пізнання: історія виникнення річки, природні ресурси, господарське значення, екологічний стан.

Провідна проблема: поглибити знання та сформувати власне ставлення до природньої краси річки.

Спосіб розв`язання проблеми: підбір та аналіз матеріалів про Дніпро;

Освітній продукт: колективний колаж «Дніпро – ти мій широкий»

Актуальність:

  • Виховання громадянської свідомості, розуміння й сприймання національної ідеї, любові до рідної Батьківщини;
  • Удосконалення навичок проектної діяльності;
  • Розвиток пізнавальних інтересів, життєвої компетентності учнів.

 

План виконання проекту

  1. Мотивація значущої проектної діяльності з цієї теми.
  2. Формування завдання, які розв`язуватимуться.
  3. Обговорення ідей, щодо розв`язання проблеми та її представлення.
  4. Визначення джерел потрібної інформації.
  5. Об`єднання в творчі групи. Розподіл обов`язків між учасниками.
  6. Вивчення та аналіз зібраної інформації.
  7. Визначення деталей, які можна використати на уроці.
  8. Розподіл завдань.
  9. Аналіз та оцінювання роботи учасників проекту.
  10. Урок «Дніпро – ти мій широкий,

Ой річка! Ой ріка!

 

 

 

 

Організаційна хвилина

Девіз уроку:  Діяти активно!

   Думати оперативно!

   Суперечити доказово

   Для всіх обов`язково.

  1. Психологічний настрій на урок

У: Яким хочете бачити урок?

Д: Цікавим, веселим, пізнавальним, науковим, творчим.

 

  1. Актуалізація опорних знань

У: Часу не гаємо гру «Двобій» розпочинаємо!

  1. Гра між групами «Двобій»
  • Яке значення для живої природи має вода?

Без води сохнуть рослини, гинуть тварини.

Людина може прожити без води декілька днів.

  • Чи правильним є твердження, що вода нас годує?

Без води не можна зварити страву.

Якщо немає води, то не працюють харчові підприємства.

  • Що проголошено в 2005-2015 роках?

Період 2005—2015 р.р. проголошений Міжнародним «Вода для життя»

  • Яке головне водне джерело нашого міста?

Водне джерело нашого міста – це річка Дніпро.

 

  1. Мотивація навчального процесу.

У: наш колективний проект присвячується легендарній чудовій річці Дніпро.

 

  1. Формування завдань, які розв`язуватимуться.

У: Розглянемо план проекту: «Ти течеш через віки,

     Дніпро, серцю милий»

 

План

  1. Яку роль відіграє Дніпро в нашому житті?
  2. Чим приваблює природна краса Дніпра? (Флора і фауна)
  3. Чому погіршав екологічний стан Дніпра?
  4. Творчий пошук «Дніпр-Славутич в серцях дітей»

 

 

 

  1. Робота над новим матеріалом.
  1. Робота в творчих групах.

У: Упродовж уроку мені допомагатиме група дослідників:

 

 

 

Перша група:

Природознавці – Які зібрали, аналізували та робили презентацію на тему: «Дніпро – річка мого дитинства»

Ботаніки

Зоологи

Екологи

 

Друга група:

Підготували матеріал до публікації «Ти течеш через віки, Дніпро, серцю милий.»

 

Третя група:

Співпрацюючи з батьками, міркували над проведенням акції «Допоможи Дніпру»

 

  1. Візитна карточка Дніпра.

Розпочинаємо конкурс «Міс ріка Європи»

Ім`я конкурсантки: Дніпро

Має титул: 3 місце по довжині (після Волги та Дунаю)

ЇЇ параметри: довжина – 2145 км.

ЇЇ друзі: Росія, Білорусія, Україна.

Місце народження: невеличке село Дудкіно на Смоленщині.

Її дівочі імена: Славутич, Славута, Борисфен, Варух.

Чим займалась раніше: Була воєнно-торгівельною артерією.

Її родичі: Дністер, Дунай, Прип`ять.

У: Яке значення Дніпра в нашому житті?

Д: Працюючи над першим питанням, ми вияснили:

Наш Дніпро-Славутич – головна артерія, бо він є джерелом водопостачання міст і селищ, заводів і фабрик. Його вода напоює поля, зрошує сади.

Я помітила на Дніпрі багато вражаючих міст, київські кручі, острів Хортиця, Дніпрогес, безкрайні простори штучних морів.

З русла Дніпра, яке протікає територією України, в природному стані збереглося лише 100 км. Решта – зрегульована каскадом дніпровських водосховищ: Київським, канівським, Кременчуцьким, Дніпродзержинським, Каховським.

  1. Господарське значення річки. Водовикористання води.

 

Ми дізнались про використання водних ресурсів Дніпра.

Я пропоную розв`язати задачу.

 

З використаної води 60% припадає на виробничі потреби, а на зрощення полів на 47% менше. На господарські – питні потреби на 39% менше, ніж на виробничі потреби. І тільки 2% на сільськогосподарське постачання.

 

  • Скільки використовується води на зрощення полів? (13%)
  • Скільки використовується води на господарсько-питні потреби? (21%)

 

Діаграма

Використання водних ресурсів Дніпра

 

 

 

 

  • виробничі потреби
  • в зрошення полі в
  • господарсько-питні потреби
  • сільськогосподарське постачання

 

  1. Флора і фауна Дніпра.

У: Подорожуємо в підводний світ Дніпра.

Що ви знаєте про водорості річки?

Розповідь про водорості.

У Дніпрі та його водосховищах мешкають представники 8 відділів водоростей.

Водна флора верхнього Дніпра представлена 64 видами вищих рослин з 27 сімейств. Домінує група повітряно-водних рослин, занурені та рослини з плаваючими листями.

 Будівництво водосховищ вплинуло на водну і прибережну рослинність Дніпра і його заплави. Одні не витримали нових умов існування, інші стали краще розвиватися.

 

 

 

 

Розглянемо тваринний світ, який мешкає в Дніпрі?

У: Який тваринний світ мешкає на Дніпрі?

У: Яка риба водиться у Дніпрі?

Повідомлення про риб.

 В Дніпрі водиться понад 70 видів риб. Найпоширеніші кропові, прохідні й напівпровідні риби (оселедці, осетрові, тараня та інші). В останній час зникло чимало річкових риб – білуга, щит, лосось. Зменшилась чисельність стерляді,  головня, в`язі, жерехи, линка. Їх місця займають озерні форми: лящ, щука, сом, короп, плітка, окунь.

 

У: Які птахи гніздяться на берегах Дніпра?

Цікава інформація про птахів.

 На берегах Дніпра можна побачити 100 постійних або тимчасових птахів. Типово водними мешканцями є пірникози, на узліссях заплавних лісів, що прилягають до боліт і заплави річки розміщуються колонії сірих чапель. Зустрічаються білі, а також рідкісні руді чаплі.

 На Дніпрі і його притоках також живе квака, що гніздиться на деревах. Тичасово живуть на Дніпрі і качки, гусаки та лебеді. А восени відлітають і райони Чорного та Середземного морів.

 Кулик, сорока і малий зуйок живуть на піщаних мілинах. А на луках можна побачити чи біса (чайка звичайна) та грицика. На берегах – білу трясогузку, ластівку, зимородка, очеретянок.

 Прижилися біля річки навіть сірі ворони – вони збирають молюсків і мертвих рибок, а також нападають на інших птахів та їх гнізда.

ПТАХИ

У: Що ви можете розказати про ссавців?

  1. Розповідь дітей про ссавців.

  1. Екологічний стан Дніпра

У:Чому Дніпро в небезпеці?

 В останній час ця красуня не може завоювати титул «Міс Ріка Європи», так як промислові підприємства забруднюють її своїми відходами. Гине риба, змінюється русло через будівництва електростанцій та мостів.

 Відпочиваючі викидають сміття в річку та на береги. Зараз розробляють програми оздоровлення річки.

  • Увага! Дніпро в небезпеці!

Промислові виробництва забруднюють річку. У басейні Дніпра дуже забруднені грунти, поверхні та підземні води. Очищення при наявних технологіях стає неможливим.

Забруднення води різко ускладнило одержання якісної питної води на очисних спорудах.

  1. Сценка «Розмова Дніпра і смітник»

 

Сміття:  Дивлюсь на Дніпро та й думку гадаю,

  Чому ж я так мілко сіток закидаю,

  Чому сокирище тупиться частенько,

  Чому це і досі так річка бравенька:

Дніпро: Ти брудом знов залив

  Мох блакитні чисті хвилі,

  Вся риба геть десь поплила

  Я жити так уже не в силі.

  Я хочу миру, хочу ладу,

  Невже ніхто не дасть мені поради?

Смітник: А я не здаюсь! Я нищити мушу!

Хлопчик: -Чому ж ми мовчимо?

  -Чому ж не діємо?

  -Чому так терпимо?

  -Чому добро не сіємо?

  -Ми шлемо в тривожний  світ свої дитячі помисли!

Дівчина:  -Ти знаєш, що ти людина?

  -Ти знаєш про це чи ні?

  -Дніпро ж бо у нас єдиний!

  -І плавні в нас одні.

  1. Гра «Захисти природу»

 

Виготовлення знаків охорони природи.

 

Фізкультхвилинка

 

Пропливає риба: «Бережи мене!»

Пролітає пташка: «Бережи мене!

Пробігають звірі: «Бережіть мене!»

Дніпро промовляє: «Захисти мене!»

 

  1. Творчий пошук дітей «Ти течеш через віки, Дніпре, серцю милий»

 

Перша проба пера. Вірші дітей про Дніпро.

 

«Асоціативний кущ»

 

 

У: Які вірші ви підготували до презентації?

 

  1. Декламування віршів про Дніпро.

 

Наш велетню – блакитний наш Дніпро,

Тече повільно через всю країну.

Він лагідний, ніжний як хутро

Його ми любимо, як рідну Україну:

  ***

Тече річка Дніпро, хлюпочеться.

Мені на неї дивитися хочеться

  ***

Я річка – Дніпро

Прозора, ніжна, чиста

І такі я вам зичу закони:

Річку ви не забруднюйте

Дніпропетровщину оберігайте!

  1. Підведення підсумків уроку

 

Урок – проект відкрив багато таємниць.

А головне ви, що навчились робити

 

Думати, спостерігати

Інформацію шукати,

Вірші складати,

Природу оберігати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Токар Світлана
Додано
26 березня 2020
Переглядів
1606
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку