Розробка уроку з літературного читання 2-й клас за підручником Олександри Савченко по темі: Кобзар України. Д. Красицький "Тарас Шевченко" (біографія).
І. Є. Стадник, вчитель-методист,
Л. О. Дорошенко, вчитель-методист,
М. Бровари,
Київська обл.
Літературне читання. 2 клас
До 209-річчя з дня народження Т.Г. Шевченка
Тема. Кобзар України. Д. Красицький «Тарас Шевченко» (біографія)
Мета. Ознайомити учнів з життям і творчістю відомого українського поета Т.Г.Шевченка, удосконалювати навички читання зв’язних текстів, працювати над виразністю читання , збагачувати словниковий запас, розвивати зв’язне усне мовлення, виховувати інтерес до творчості Т.Г.Шевченка.
Обладнання. Підручник Олександри Савченко «Українська мова та читання» для 2 класу (2019). Портрет Т.Г.Шевченка, предметні малюнки, «Кобзар», відеоролики,окремі видання творів Т.Г.Шевченка для дітей. Плакат зі словами:
«Учітесь, читайте
І чужому научайтесь.
Й свого не цурайтесь»
Т.Г.Шевченко
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
I. Організаційний момент (створення позитивного психологічного настрою).
Увага друзі!
Ось і пролунав дзвінок
Сідайте всі зручніше-
Почнем цікавий наш урок.
II. Повідомлення теми і мети уроку.
Гра “Поверніть втікачів”
“Т...р...с Ш...вч...нк...”
-Перевіримо вашу увагу,вміння вставити потрібні букви у слова.
-Які слова у нас утворились? ( Тарас Шевченко)
-Тож сьогодні наш урок читання ми присвячуємо великому українському поетові –Т.Г.Шевченку (демонстрація портрета). Ми познайомимося з його творчістю та біографією.
III.Вивчення нового матеріалу.
1.Ознайомлення з біографією та творчістю Т.Г.Шевченка
-Діти, два століття тому назад, народився на Черкащині, в селі Моринці, маленький хлопчик Тарас. І цього року, 9 березня, ми святкуємо 209-річчя з дня його народження. Дуже рано померли його батьки.Тарасику було тільки 9 років, коли померла його ненька, а в 11 років помер й батько. На долю сироти випали важкі випробування. Тарас рано навчився читати, малювати, тягнувся до знань, до науки. Понад усе любив своє рідне українське слово, народні пісні, красу України.
-Твори Т.Г.Шевченка (вірші та поеми) зібрані в одну збірку, книгу, яка називається «Кобзар» (демонстрація книги) .
-А знаєте ви хто такі були кобзарі? (Це люди, які грали на кобзі,такому струнному інструменті, який схожий на гітару, і співали історичні пісні, думи).
2. Бесіда за малюнком у підручнику с. 104.
-Кого ви бачите на малюнку?
-На якому фоні зображено портрет Т.Г.Шевченка? Чому?
-А чи знаєте ви, що у своїй збірці творів «Кобзар» слово калина Тарас Шевченко вжив 385 разів.
3.Фізкультхвилинка
Встаньте, діти, усміхніться,
Землі нашій поклоніться,
За щасливий день вчорашній,
І до сонця потягніться,
В різні боки похиліться,
І за парти тихо сядьте.
4.Робота над текстом «Тарас Шевченко» Дмитра Красицького с. 104-105
а) Словникова робота
-Звернути увагу на наголошений склад. (На дошці: найрідніші, недосипають, плекають,господарством, здалеку, неабищо)
Сирота- дитина, що втратила батька й матір або одного з батьків.
Панщина- це те, що люди робили панам задарма, а пани ще над ними збиткувалися, замикали у темні льохи та й били, що аж кров лилась. Тобто це дармова примусова праця бідної людини, що працює на пана – багатія.
б) Читання тексту вчителем, кращими учнями. Перевірка первинного сприймання.
-Що ви дізналися про батьків Т. Г. Шевченка?
в) Самостійне читання учнями, напівголосне. Завдання перед читанням.
-Що перед смертю сказав батько про Тараса?
5. Фізкультхвилинка.
(Відеоролик «Україно, ми твоя надія»)
(див. додаток https://www.youtube.com/watch?v=8HvWHkDLDqM )
IV. Закріплення, узагальнення і систематизація отриманих знань.
-Читаємо уважно, щоб могли пояснити вислів «Тяжко-важко в світі жити сироті без роду».
2. Вибіркове читання.
-Як ця думка розкривається в тексті? Зачитайте.
3. Робота над змістом оповідання.(Диференційоване завдання учням по рядах: 1) Читання 1 абзацу, придумування заголовку до нього;
2) Читання 2 абзацу, придумування заголовку до нього;
3) Читання 3 абзацу, придумування заголовку до нього.
4. Переказ тексту за планом кращими учнями.
5. Робота над навичкою швидкісного читання. Читання «Небо-земля».
V. Підсумок уроку.
1. Гра «Мікрофон»
-Про кого ми сьогодні говорили на уроці?
-Що ви запам’ятали про матір Тараса Шевченка?
-Ким був батько поета?
-Хто такі кобзарі?
2. Поетична хвилинка. Прослуховування віршів Т.Г.Шевченка, які декламують українські діти, що проживають за кордоном.
- Не тільки український народ шанує й любить творчість Т.Г.Шевченка.Українські люди та їх діти, емігранти, що проживають за кордоном знають і люблять його творчість.
-Послухайте вірші Шевченка у їхньому виконанні. (Перегляд відеоролика МІОК (міжнародного інституту освіти, культури та зв’язків з діаспорою. НУ Львівська політехніка)- Українські дітки у світі читають «Кобзар»).
(див. додаток https://www.youtube.com/watch?v=VlkmKcg9G9g ).
-Тож ви ще раз впевнилися, яким талановитим українським поетом був Т.Г.Шевченко.
-Поезія Т.Г.Шевченка багатобарвна. Звичайно, що за один урок ми не можемо охопити всю його творчість. Можливо один з віршів великого українського поета ви можете прочитати напам’ять? (Декламування 2-3 учнями уривків віршів.)
3. Розповідь про місце, пов’язане з іменем Тараса Шевченка у м. Бровари.
-У центрі м.Бровари є парк Т.Г.Шевченка, у ньому в 1964 році встановлено пам’ятник Т.Г.Шевченку на честь зупинки процесії перепоховання, коли процесія рухалася з Санкт-Петербурга (місто в Росії) до Канева. Так, як останні свої роки життя поет проживав у Санкт-Петербурзі, де й був спочатку похований.
4. Заповідь Тараса Григоровича Шевченка.
- А зараз прочитайте, що заповідав Т. Г. Шевченко майбутнім поколінням. (Читання плакату:
«Учітесь, читайте
І чужому научайтесь.
Й свого не цурайтесь.»
Т.Г.Шевченко)
-До побачення любі гості!
-Вам зичимо радості й пісень, а також радості на цілий день.