Конспект уроку з літературного читання для 4 класу на тему: Леся Українка «Три метелики».
Літературне читання 4 клас.
Тема: Леся Українка «Три метелики».
Мета:–формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з біографічними відомостями Лесі Українки, актуалізувати знання про життєвий та творчий шлях великої поетеси; виховувати почуття любові до рідного слова; працювати над змістом казки Л.Українки «Три метелики», формувати емоційно – оцінне ставлення до змісту казки; навчити бачити красу рідної природи, виховувати почуття дружби, товаришування, взаємодопомоги один іншому, доброту; розвивати образне мислення, зв’язка мовлення школярів; техніку швидкого, свідомого виразного читання, використовуючи елементи швидкого читання І.Т.Федоренка, збагачувати лексичний запас слів.
–формування ключових компетентностей: уміння вчитися, формувати здатність приймати мету, яку ставить вчитель, відповідно до неї планувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати, виконувати навчальні творчі завдання, доводити правильність певного судження та власної думки; комунікативної: удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування, уміння налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, будуючи відповідним чином свої висловлювання; інформаційної: удосконалювати вміння здобувати з підручника необхідну інформацію, користуватися додатковими джерелами інформації; громадянської: Виховувати дбайливе ставлення до природи ; формувати екологічне мислення виховувати почуття доброго ставлення один до одного.
Тип уроку: урок отримання нових знань, інтегрований.
Міжпредметні зв’язки: природознавство, українська мова, математика, музичне мистецтво.
Обладнання: мультимедійна дошка (зображення різних видів метеликів), таблиці з віршем, скоромовкою, складовими пірамідками; музична колонка, запис на флешці уривку з альбому П.І. Чайковського «Пори року. Жовтень».
І. Організація класу
Пролунав дзвінок,
Починаємо урок !
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що в четвертім класі нашім
Діти – просто молодці!
–А зараз, діти, давайте привітаємо наших гостей.
–Доброго ранку!
–Щоб урок пройшов не марно, будемо відповідати гарно. Міркувати, швидко, відповідати чітко …
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
–Діти, скажіть мені, будь ласка, з якою казкою ми познайомилися на минулому уроці?
–Ми познайомилися з казкою Івана Франка «Лисичка Кума».
–Так, гаразд. А зараз, щоб дізнатися наскільки ви гарно запам’ятали зміст цієї казки, ми проведемо з вами тестову роботу. У вас на столах лежать аркуші паперу, візьміть їх, будь ласка «З кожного питання ви повинні визначити одну правильну відповідь і позначити її відповідною літерою».
Тест.
1.Що задумали Вовчик – братик і Лисичка – сестричка?
а)відправитися на полювання;
б)піти до сусідів;
в)взятися чесно на хліб працювати.
2.Що взяли вони з собою на поле?
а)борщ;
б)глечик меду і кошик паляниць;
в)смачну кашу.
3.Що зробила Лисиця, коли зголодніла?
а)обдурила вовка;
б)пішла з Вовком – братиком обідати;
в)продовжила працювати далі.
4.До кого Лисичка – сестричка тричі ходила за куму?
а)до зозулі;
б)до гука;
в)до шишкаря.
5.Як охрестила Лисичка дітей гука?
а)початок, середина, кінцівка;
б)початок, серединка, кінцівка;
в)початок, серединка, остаточок.
6.Що зробив вовк, коли дізнався, що лисиця його обдурила?
а)почав голосно кричати!
б)побіг додому;
в)почав довгою клюкою витягати Лисицю з нори за ногу.
(Взаємоперевірка тестів. Робота у парі)
Відповіді на дошці.
1.В
2.Б
3.А
4.Б
5.В
6.В
Підсумок роботи.
–Так, молодці, всі ви гарно запам’ятали зміст казки.
2.Відгадування загадки.
Мотивація навчальної діяльності.
–А зараз, відгадайте загадку, ви дізнаєтесь, над якою темою ми будемо працювати сьогодні на уроці.
Буває різнокольоровий,
Він має вигляд пречудовий.
Яскраві барви, візерунки
Його крильцята прикрашають.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.Повідомлення теми, завдань уроку.
І сьогодні на уроці ми познайомимось ще з одною цікавою казочкою Лесі Українки «Три метелики».
2.Вступна бесіда вчителя.
Але зараз послухайте про творчість цієї великої української поетеси та письменниці.
(Вчитель читає уривок зі свого вірша «Пам’яті Лесі Українки присвячується».)Портрет поетеси – на дошці.
Дочка великого народу.
Що має мову солов’їну.
Скарбниця злагоди й любові,
Великих дарувань вона…
Її ім’я для нас – святиня,
Що втілене у все
Та зветься словом Україна,
Важливішим для кожного за все.
Поезія її співзвучна
З життям сучасності її
Усе пережите турбує
Людину щирої душі.
Великий майстер слова українського.
Борець народний, захисник добра.
Її плакучою любов’ю овіяна
Вся лірика жива…
25 лютого 1871 року народилася велика українська поетеса Леся Українка. Леся Українка ,тобто Леся з України, – це літературний псевдонім. А справжнє ім’я поетеси – Лариса Петрівна Косач. Батько її був юристом, мати – українською письменницею, що писала свої твори під псевдонімом Олена Пчілка.
У сім’ї було шестеро дітей.
У чотири роки Леся Українка вже добре читала. Мати добирала їй книжки українською мовою.
Творчість Лесі Українки багата і різноманітна. Її поезія свідчить про велику любов до рідної землі, вболівання за долю свого народу. Маленька Леся була такою ж, як і ви. Любила бігати лісами і луками, плела віночки, співала пісні, заслуховувалась народними казками. Щиро любила Леся землю, природу України. Кожне деревце, квітку травинку вважала своїми молодшими братами і сестрами, любила плести віночки із квітів і прикрашати ними свою голівку. У 9 років Леся написала перший вірш «Надія», який присвятила своїй тітці Олені.
Померла Леся Українка 1 серпня 1913 року у грузинському місті Сурамі. Тіло її перевезли до Києва і поховали на Байковому кладовищі.
–Перш ніж розпочати роботу над казкою, давайте послухаємо декілька цікавих доповідей про метеликів, що підготували нам діти.(4-5 доповідей дітей).
(Демонстрація метеликів на мультимедійній дошці)
(Підведення підсумків. Оцінювання)
Метелик високо літає,
На квітку тихо він сідає,
І знов злітає високо.
Крильцятами маше він швиденько
І опускається тихенько.
(Фізкультхвилинка проводиться під музику П.І. Чайковського )
–А зараз ми підготуємось з вами до читання швидкого, свідомого, виразного, використовуючи вже знайомі нам елементи швидкого читання.
а) Гра «Впізнай слова з першого погляду»
червоний метелики
сонячному перелітали
куштували смутні
зогляділися попросили
дверима ховатися
ворушили бідувати
туліпан приятелів
погоджувалася продерлося
б)Складові пірамідки
у во ни
за бі лий
час сві тлі
те бе соне чко
сво ї вели кому
кві тку схова лося
від чини обсто ювали
зам кнені
чер воного
пере літали
в)Робота над віршом.
У юній зелені земля цвіла,
В гаях лунав пташок веселий щебет.
Цвіла акація, каштан її вітав,
Літав чарівний весняний метелик.
г)Робота над скоромовкою.
Метелик веселий над полем літає.
Метелик тихенько на квітку сідає.
(Вибір «короля» та «королеви» скоромовки).
ґ)Гра «Пеньок»
сонечко собі своєї його
сонечко собі твоєї його
сонечко тобі своєї його
донечко собі своєї того
д)Словникова робота.
туліпан – тюльпан
куштували – кушали
не зогляділися – не заметили
замкнені – закрыты
свій келих – свой бокал (цветок)
застається – остается
лілея – лилия
погоджувалася – соглашалась
один за одного обстоювали – стояли один за одного, піддержували друг друга продерлося крізь хмари – вышло из-за туч
як давніш – как раньше
5.Зразок виразного читання вчителем
6.Читання з контрольним словом.
7.Учнями ланцюжком.
8.Робота над змістом.
–Яка основна думка цього твору?
–Основною думкою цього твору є розкриття важливих рис: дружби, товаришування, взаємодопомоги один одному.
9.Вибіркове читання.
–Як автор описує настрій метеликів? Прочитайте.
–Що зробили метелики, коли почався дощ! Прочитайте.
–Де вони шукали захисту?( –Вони шукали захисту у тюльпана та лілеї)
–Хто допоміг метеликам?(Допомогло сонечко).
–Чому вчинок метеликів здивував сонечко?
(Сонечко здивувало те, що метелики «стояли» один за одного, були найсправжніми друзями та не хотіли своїх товаришів залишати у біді.)
10.Фізкультхвилинка
Гімнастика для очей (для зняття зорового напруження). Вправа «Метелик».
Учні спостерігають за «польотом» метелика, закріпленого на кінці указки вчителя (вправо – вліво, вниз – угору ,по колу зліва – направо, справа – наліво ).
11.Гра «Хто уважніше?»
(За поданим початком чи кінцівкою закінчити речення)
─ Вони весело літали цілий день у великому саду, в сонячному світлі…
─ Полетіли вони до своєї хатки, аж там біда…
─ Любий тюльпанчику, просимо тебе…
─ Коли ти не хочеш захистити нашого братика, білого метелика, то...
─ ….. або вже вкупі бідувати будемо.
─ … кинуло на метеликів своє проміння.
─ , то метелики полетіли додому спати.
(Підведення підсумків)
12.Читання пошіпки.
13. За 1 хвилину.
14. Гра «Мисливець та заєць».(Повторити 2-3 рази)
15. Робота з картками «Метелик»
(Робота у парі з деформованим реченням)
Завдання: підкреслити граматичну основу речення. Встановити, яким є це речення: поширеним чи непоширеним?
Обґрунтувати свою думку. Визначити головні та другорядні члени речення.
Пахучими, над квітами, метелики, кружляли, барвисті.
Над пахучими квітами кружляли барвисті метелики.
(Підведення підсумків. Перевірка на дошці).
16.Цікава сторінка.
─ Тривалість життя комах невелика. Так, робоча бджола живе 40 діб, а метелик шовкопряда у 4 рази менше. Скільки діб живе метелик шовкопряда?(Метелик живе 10 діб)
─ Народна прикмета.
Чи знаєте ви? Якщо метелики зранку весело літають, перепурхуючи з квітки на квітку, вдень буде гарна погода.
ΙV.Підсумок уроку. Рефлексія.
–З якою казкою ми познайомилися на уроці?
–Чому вона вчить?
(Ця казка вчить тому, що завжди потрібно допомогати один одному, підтримувати своїх товаришів, бути добрими )
–Чим ще ми займалися на уроці?
(Слухали додаткову інформацію про метеликів, розв’язували цікаву задачу, складали речення про метеликів, познайомилися з народною прикметою, грали у гру «Мисливець і заєць»).
– Спробуйте виразити своє ставлення до уроку за допомогою смайликів.
☺☻
V. Домашнє завдання
стр.67-68; підготувати переказ епізоду з казки Лесі Українки, який сподобався тобі найбільше; спробувати скласти казочку про метелика за поданим початком (Початок казочки на картці). Метелик народився ввечері. Злетів він зі свого листочка й полетів над ставком.