Я.Стельмах «Ловись, рибко» (уривок із повісті «Найкращий намет»).

Про матеріал
Ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Ярослава Стельмаха; удосконалювати навички правильного і виразного читання та літературного аналізу твору, уміння самостійно працювати; розвивати зв’язне мовлення, увагу, уяву, пам'ять, уміння передавати голосом здивування, сум, захоплення, радість під час читання; поповнювати словниковий запас учнів; виховувати допитливість, кмітливість, дружні стосунки в колективі.
Перегляд файлу

Тема. Я.Стельмах «Ловись, рибко» (уривок із повісті «Найкращий намет»).

Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Ярослава Стельмаха; удосконалювати навички правильного і виразного читання та літературного аналізу твору, уміння самостійно працювати; розвивати зв’язне мовлення, увагу, уяву, пам'ять, уміння передавати голосом здивування, сум, захоплення, радість під час читання; поповнювати словниковий запас учнів; виховувати допитливість, кмітливість, дружні стосунки в колективі.

Тип уроку:  комбінований.

Методи і прийоми:  читання, перечитування, бесіда за змістом прочитаного.

Обладнання: портрет Я.Стельмаха, збірки його творів

 

Структура уроку

  1.  Організаційна частина – 0,5 хв.
  2.  Перевірка домашнього завдання – 6 хв.
  3.  Мовно-логічна розминка – 3 хв.
  4.  Мотивація навчальної діяльності учнів на уроці. Підготовка до сприймання твору – 4 хв.
  5.  Оголошення теми й мети уроку – 1 хв.
  6.  Вивчення нового матеріалу – 23 хв.
  7.  Домашнє завдання – 0,5 хв.
  8.  Підсумок уроку – 2 хв.

 

Хід уроку

 

  1. Організаційна частина

 

Усі мерщій сідайте, діти.

Домовляймось не шуміти,

На уроці не дрімати,

Руку вчасно підіймати.

А щоб не було мороки ,

Всі готуймось до уроку!

Тож гаразд, часу не гаймо

І урок розпочинаймо.

 

  1. Перевірка домашнього завдання

 

  1. Індивідуальна перевірка навичок читання.

 

  1. Виступи учнів, які опрацювали оповідання В.О.Сухомлинського «Все в лісі співає»

 

  1. Кросворд

 1.

г

 

1.

в

і

т

Р

я

ч

о

к

 

 

 

2

и

 

 

Г

а

ф

і

й

к

а

 

 

О

                       2.

         3

п

Р

и

ч

і

п

о

к

 

 

У

 

Л

 

к

у

л

Ь

к  

А

     5.

д

Е

н

и

с

г

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    4.
 

По горизонталі

  1. Що виміняв Дениско в Костика?

(Вітрячок)

  1. Ім’я дівчинки, яка тримала велику повітряну кульку.

(Гафійка)

  1. Бокова стіна будинку.

(Причіпок)

  1. Велика повітряна …

(Кулька)

  1. Ім’я хлопчика, який доглядав за лелеками.

(Денис)

 

По вертикалі.

  1. Автор оповідань «В гурті й пісня в лад іде», «Хто міняє, той нічого не має».

(Григорук)

  1. Ім’я хлопчика, який перебив крило боцюнам.

(Олег)

 

  1. Підсумок виконання домашнього завдання.

 

  1. Мовна розминка

 

1. Артикуляційна вправа

Окунь рака зустрів:

- Щуку зжер! Риболова з’їв!

Зойкнув рак:

- Окунь цей – задавака й хвастунець.

 

  • Яким є окунь?
  • Яким тоном потрібно читати слова окуня?

Учні читають скоромовку виразно: у помірному темпі, швидко, дуже швидко. Кілька учнів декламують скоромовку.

 

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів на уроці. Підготовка до сприймання твору

 

  1. Слухання та аналіз оповідання В.О.Сухомлинського «Карасик в акваріумі»

 

Карасик в акваріумі

У Петрика вдома є маленький акваріум. Там живуть золоті рибки. Петрик їх годує.

Одного разу пішов Петрик до ставка. Впіймав маленького карасика. Приніс його додому й пустив у акваріум. Думає, там карасикові буде добре.

Дає Петрик їсти рибкам. Золоті рибки їдять, а карасик не хоче. Забився в куточок аж на дно та й сидить собі.

  • Чого ж це ти, карасику, не їси? – питає Петрик.
  • Випусти мене в ставок, - просить карасик, - бо загину я тут.

Випустив Петрик карасика в ставок. Той аж хвостом ляснув по воді – так зрадів. Посміхнувся і Петрик.

 

  • Про кого йде мова в оповіданні?
  • Як ви оцінюєте вчинок хлопчика?
  • Чи можна вважати Петрика любителем пригод? Чому?
  • Чого навчає нас даний твір?

 

  1. Оголошення теми й мети уроку

 

  •                                                               Зараз ми прочитаємо твір також про рибок та рибалок, який має назву «Ловись, рибко!» Це уривок з повісті «Найкращий намет». А написав це оповідання видатний український письменник Ярослав Стельмах.

 

  1. Вивчення нового матеріалу
  1. Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом Ярослава Стельмаха.

а) Читанні статті  «Ярослав Стельмах».

- Що ви дізналися про письменника?

б) Доповнення вчителя про Я.Стельмаха.

 У дитинстві Ярослав Стельмах займався спортом, музикою, іноземними мовами, плаванням, гімнастикою, боксом і боротьбою. Грав на фортепіано, любив гітару.

 Після закінчення середньої школи вчився в Київському інституті іноземних мов, працював викладачем, займався перекладацькою діяльністю.

в) Демонстрація збірок письменника:

1. «Малюк».

2. «Химера лісового звіра».

3. «Якось у чужому лісі».

4. «Найкращий намет».

  1. Робота над заголовком оповідання.
    • Про що може ітися у творі з таким заголовком?
    • Уривок з якої збірки Я.Стельмаха будемо читати?
  2. Словникова робота:

а) читання важких слів: Анатолійович, акордеоніст, кидатиметься, пройдисвітів;

Безимени-13б) пояснення лексичного значення слів, словосполучень:

інвентар – приладдя;

пройдисвіт – хитра, здатна на нечесні вчинки людина;

казанок варить – розумна голова;

теліжиться – плететься.

  1. Читання учнями вголос «ланцюжком»
    • Хто головні герої оповідання?
  2. Аналіз змісту прочитаного. Вибіркове читання.
    • Коли і де відбуваються події?
    • Від чийого імені ведеться розповідь?
    • Яке оголошення з’явилося одного дня в таборі? Прочитайте.
    • Чому воно дуже сподобалось Митькові?
    • З кого глузували хлопці?
    • Яка вудка дісталася Славкові?
    • Що придумав Митько? Зачитайте.
    • Кого хлопці побачили вночі біля річки?
    • Як про своїх друзів сказав Митько? Прочитайте.
    • Як ви вважаєте, чи правий був Митько?
    • Хто з хлопчиків не приманював вночі риби?
    • З чим пішов на риболовлю Славко?
    • Чому  хлопці, коли тільки-но побачили воду, кинулися до неї?
    • Як поводився Славко? Зачитайте?
    • Хто виграв змагання?
    • Яку Славко упіймав рибу?
    • Як відзначили перемогу Славка в змаганнях? Прочитайте.
  3. Конкурс «Найкращі читачі».

 

  • Прочитайте з правильною інтонацією всі питальні речення.
  • Прочитайте виразно всі окличні речення.
  • Знайдіть ті речення, які треба читати з радістю, сумом, зі здивуванням.

 

  1. Робота над ілюстраціями до твору.
    • Розгляньте уважно всі малюнки до твору. Які епізоди на них зображені? Зачитайте.
    • Чи впізнали ви головних героїв?
    • Що допомогло вам у цьому?

 

  1. Узагальнення прочитаного.
    • Якими вам видалися хлопці?
    • Безимени-14Як ставиться до них автор? А ви?
    • На кого з головних героїв ви б хотіли бути схожі? Чому?
    • Яка головна думка твору?
    • Які людські риси характеру засуджуються?

 

  1. Домашнє завдання.

Підготуватися до виразного читання та до детального переказу оповідання.

  1. Підсумок уроку

 

  • Із якими творами ознайомилися на уроці?
  • Хто їх автори?
  • Порівняйте головних героїв творів «Ловись, рибко» та «Карасик в акваріумі».
  • Із яких героїв треба брати приклад?
  • Так чого навчилися на уроці? Що найбільше сподобалося? Чому?

 

Збіг урок, як коротка мить.

Дуже швидко час біжить.

Ще попереду в нас багато кроків:

І цікавих, і важких уроків.

 

docx
Додано
30 січня 2023
Переглядів
224
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку