До Шевченківських днів . Брейн-ринг " Шевченкіада "

Про матеріал
Брейн -ринг "Шевченкіада " стане у нагоді вчителю при підготовці до Шевченківських днів.
Перегляд файлу

ДО ШЕВЧЕНКОВИХ ДНІВ

Літературний брейн-ринг "Шевченкіада"

Саприкіна Т .М., вчитель української мови та літератури  Чернігівської загальноосвітньої середньої школи №30.

Мета:

  • Ознайомити з життєписом великого сина українського народу

 Т.Г Шевченка ;

  • продемонструвати красу й  чарівність Шевченкового слова ;
  • виховувати в учнів любов і пошану до геніального сина України;
  • розвивати інтерес до життя і творчості народного поета , виховувати любов і повагу до спадщини , яку він залишив.

 

Наочне оформлення: портрет Т.Г.Шевченка , прикрашений рушником , квітами ; виставка книг Т.Г Шевченка ; виставка малюнків до творів поета ; надруковані вислови відомих людей про Шевченка ; столи для учасників гри , журі (ручки , аркуші ) .  

Перебіг заходу

У грі беруть участь команди із 6 чоловік (із різних класів) , що розташовуються навколо столів. Учні , які бажають взяти участь у грі , визначають заздалегідь . Під час жеребкування учнів треба розподілити таким чином , щоб у кожній команді був представник із певного класу.

 

План "Шевченкіади"

1. Розминка"Хто швидше ".

2. Домашнє завдання.

3. "Чи знаєш ти поезію".

4. Захист презентацій .

5. "Переплутанка".

6. Театральна майстерність .

7. Конкурс капітанів .

8. Кросворд «Гайдамаки» .

9. Конкурс для вболівальників .

10. Підбиття підсумків . Нагородження.

 

 

 

 

Вступне слово вчителя

 

Зорепадом летять роки у минуле , у віки . Щороку приходить до нас весна , а з нею – Шевченківські свята . У всьому світі вшановується пам'ять цієї людини , митця слова і пензля , легенди нашого народу .

Т.Г.Шевченко став символом волі , незалежності , стійкості , що є найціннішим для кожного . Сьогодні ми звернемося знову і знову до пророчих слів Кобзаря : І на оновленій землі

                                           Врагам не бути ,

                                           А буде син і буде мати ,

                                           І будуть люди на землі .

У формі літературного брейн-рингу перегорнемо ще раз сторінки життя і творчості Т.Г Шевченка . А для того, щоб розпочати "Шевченкіаду" треба сформувати команди, які мають назви «Доля» і «Думка» , визначити командирів . Обрати переможців допоможе журі  у складі ….

Переходимо до першого туру Розминка "Хто швидше "(за кожну правильну відповідь нараховується один бал ) .

Запитання до першої команди:

 1.Найвідоміша збірка поета .(«Кобзар»).

 2.Коли був написаний «Заповіт»? (1845 р.)

 3.Де навчався Т.Г.Шевченко ?(Петербурзька академія мистецтв).

 4.Народився Т.Г.Шевченко у селі …(Моринці).

 5.Як звати батька Тараса ? ( Григорій) .

 6. Скільки дітей було у родині Шевченків ? (Шестеро ).

 7.Коли вперше було видано «Кобзар»? (1840 р. )

 8. Що означає ім'я «Тарас» ? (бунтар )

 9.Серія картин , видана на кошти Тараса Шевченка.(«Живописна Україна»)

 10.Художник, який познайомив Т.Г.Шевченка з Брюлловим .(Іван Сошенко).

11.Як звали Тарасових братів ? (Йосип і Микита) .

12. Скільки років було Тарасові, коли його викупили із кріпацтва ? (24 р.)

13. Як називається гора , де похований Шевченко ? ( Чернеча гора ) .

14. Де відбулася зустріч Шевченка та І . Сошенка ? (у Літньому саду ) .

15. Яким твором починається «Кобзар»? (" Причинна ").

 

Запитання до другої команди :

1.Хазяїном Т.Шевченка був пан …(Енгельгардт)

2. Хто був найстаршим із дітей Шевченків ? (сестра Катерина )

3.Рік викупу Т.Шевченка з кріпацтва ..(1838 р. )

4. Жанр "Тополі " …(балада ) .

5.Як звали Тарасового діда ? (Іван )

6. Яким було дівоче прізвище матері Тараса ( Бойко )

7. Рік народження поета ? ( 1814 р.)

8. За фахом Т.Г.Шевченко був ….(художник )

9. Як звали матір Тараса ? ( Катерина )

10.Чим займався батько Тараса ? ( стельмахував , чумакував)

11. Як звали подругу дитячих літ Тараса ? ( Оксана ) .

12. Чий портрет був намальований , щоб викупити Шевченка з кріпацтва ?  (Василя Жуковського )

13. Продовжити фразу : « Поховайте та вставайте …» ..(«Кайдани порвіте»).

14. Прізвище майстра малярних справ , у якого вчився Шевченко . (Ширяєв)

15. Імена Тарасових сестер.(Катерина , Марія , Ярина ) .

 

2 тур "Домашнє завдання "

Команди заздалегідь отримали домашнє завдання (скласти кросворд із 6 рядків  за життєвим і творчим шляхом Т.Г.Шевченка ) .

Оцінювання – максимум 6 балів . Команди обмінюються кросвордами та розгадують їх .

 

3 тур "Чи знаєш ти поезію".

Учитель зачитує рядки із поезій Т.Г. Шевченка , а учні називають назву вірша (кожна правильна відповідь – 1 бал ) .

 

Запитання для першої команди :

1."Сини мої , гайдамаки ! Світ широкий , воля , - Ідіть , сини погуляйте , Пошукайте долі …» ( « Гайдамаки « )

2. « Спи , Чигрине , нехай гинуть У ворога діти . Спи , гетьмане , поки встане Правда на сім світі …» ( « Чигрине , Чигрине …» )

3. «Стоїть в селі Суботові На горі високій Домовина України Широка , глибока …» ( « Стоїть в селі Суботові… « )

4. « І мене в семї великій , В семї вольній , новій , Не забудьте помянути Незлим тихим словом « ( « Заповіт « )

5. « У всякого своя доля І свій шлях широкий: Той мурує , той руйнує , Той неситим оком …» ( « Сон « )

6. « Якби ви вчились так , як треба , То й мудрість би була своя . А то залізете на небо : « І ми не ми , і я не я …» ( « І мертвим , і живим …» )

 

 

Запитання до другої  команди :

  1. « Борітеся – поборете , Вам Бог помагає ! За вас правда , за вас слава І воля святая ! ….» ( « Кавказ « )
  2. « Сю ніч будуть в Україні родитись близнята . Один буде , як той Гонта ,

катів катувати ! Другий буде  ….Оце вже наш ! Катам помагати

( « Великий льох» )

  1. « Реве та стогне Дніпр широкий ,

Сердитий вітер завива ,

Додолу верби гне високі ,

Горами хвилю підійма . ( « Причинна «)

  1. « Гомоніла Україна довго гомоніла , довго , довго кров степами , текла – червоніла « ( « Гайдамаки « )
  2. « Я присягав , брав свячений , різать католика , сини мої , сини мої , чом ви не великі ? « (  Гонта , поема «Гайдамаки « )
  3. « Спи , Чигирине , нехай гинуть у ворога діти , спи , гетьмане , поки встане Правда на сім світі …» ( « Стоїть в селі Суботові.. « )

   Слово надається журі ….

 

4 тур "Захист презентацій"

1 команда - "Т.Г.Шевченко -художник"

2 команда  - "Кого з видатних кобзарів ви знаєте "(  12 балів) .

 

5 тур "Переплутанка"( 4 бали )

Завдання: переплуталися рядки Шевченківських поезій. Виправте.

  1. "І мертвим , і живим , і ненародженим землякам моїм …"

Схаменіться! Будьте люди

Розпаються незабаром

Бо лихо вам буде

Заковані люде ….

Відповідь: Схаменіться! Будьте люди ,

                   Бо лихо вам буде

                    Розпаються незабаром

                     Заковані люде …

2.Поема "Кавказ"

Там орел карає,

Споконвіку Прометея

Й серце розбиває

Що день божий добрі ребра …

 

 

 

Відповідь: Споконвіку Прометея

                   Там орел карає ,

                    Що день божий добрі ребра

                    Й серце розбиває…

3"І мертвим , і живим , і ненародженим землякам моїм.."

Її розпинають

Доборолась  Україна

Гірше ляха свої діти

До самого краю …

Відповідь: Доборолась Україна

                   До самого краю .

                   Гірше ляха свої діти

                   Її розпинають .

4.Поема "Кавказ"

І воля святая!

Борітеся – поборете ,

За вас правда , за вас сила

Вам Бог помагає!

Відповідь: Борітеся- поборете

                   Вам Бог помагає

                    За вас правда , за вас сила

                     І воля святая!

 

6 тур Театральна майстерність (12 балів)

Інсценування уривків із творів Т.Г.Шевченка .

1 команда – поема – містерія "Великий льох ", "Три ворони"

2 команда – поема "Кавказ"( уривок "Споконвіку Прометея там орел карає , що день божий добрі ребра і серце розбиває ").

Слово надається журі

 

7 тур Конкурс капітанів

За кожну правильну відповідь нараховується один бал

Завдання:Хто найбільше протягом двох хвилин напише назви поезій   

Т.Г.Шевченка.

 

8 тур кросворд «Гайдамаки» ( 9 балів ) .

"Гайдамаки"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 Г

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 А

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 Й

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 Д

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 М

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 К

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 И

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.У місто це зібралися                                                        7.Красива дівчина жила

Кожний батько , й син .                                                      У титаря в селі Вільшана .

А рада відбувалася                                                               Любила щиро Галайду,

У місті ….(Чигирин).                                                            А називалася …(Оксана).

2.Він славним був гетьманом ,                                             8. Ватажок повстання ,

Він самим Богом дан .                                                           Справжнісінький козак,

Він шляхту ненавидів,                                                          Любили гайдамаки .

Хмельницький це ….(Богдан ).                                           Максим , це …(Залізняк).

3.Гарний хлопець , працьовитий ,                                      9. Було гарнеє село ,

А до того – сирота .                                                              Немов писана панянка ,

Гайдамаки прозивали його просто …(Галайда).               Там зібрались гайдамаки,

4. Ці об'єднання поляків                                                       Називалося …..(Лисянка).

Научились лиш вбивати .

Українці називали їх ….( Конфедерати) .

5. Керівник повстання ,

Зазнав страшних знущань ,

Був сотником , полковником .

Це Гонта , звать …(Іван).

6. Перед героєм поеми

Постала в кінці проблема:

Одружитись ? Воювати ?

Персонаж цей звавсь …(Ярема ).

       9 тур Конкурс для вболівальників (4 бали )

1.Яку річницю з дня народження Т.Г.Шевченка святкуємо в 2022 році ? (218 років )

2. Яку річницю відзначаємо з дня смерті ? ( 161 річницю)

3. В якому році вийшла збірка "Кобзар "(1840 році )

4. Т.Г Шевченка називають основоположником нової української літературної мови. Чому ? ( Т.Г.Шевченко виступив як народний поет . Він писав свої твори живою народною розмовною мовою . На його творах училися письменники: М.Вовчок , Л.Українка , І.Франко , Михайло Коцюбинський ) .

Слово надається журі .

10. Підбиття підсумків.

Ось і підійшов до кінця наш брейн - ринг , гра , присвячена життєвому і творчому шляху Т.Г.Шевченка – генію , митцю , діячу , захиснику . Доля генія була тяжка . Звернемо увагу на пророчі слова із "Заповіту " Кобзаря.

"Не забудьте пом'янути незлим , тихим словом ". Він продовжив свій родовід не в прямих нащадках, а в Слові , увічнив себе як єство всього народу , як долю і характер України . Тож хай назавжди у ваших серцях горить іскорка любові до поезії , яку засвітив Великий Кобзар .

 Дякую вам за роботу , чудово проведений час .

Грамотою нагороджується команда "Доля" за зайняте 1 місце в літературному брейн - ринзі "Шевченкіада ".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська література 9 клас (Слоньовська О. В., Мафтин Н.В., Вівчарик Н.М., Курінна Н.С., Шевчук Л. Т.)
Додано
10 лютого 2022
Переглядів
708
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку