Доба Мейдзі в Японії

Про матеріал
Слово «кроссенс» в перекладі з англійської мови означає «перетин слів». Кроссенс – асоціативна головоломка, яку можна використовувати на будь-якому етапі уроку з метою розвитку логічного і творчого мислення учнів. Дана розробка уроку містить кроссенс, який пропонується використати для узагальненя знань учнів
Перегляд файлу

1

 

Урок 23

9 клас, В.І.                       Тема: Доба «Мейдзі» в Японії

Мета: сформувати в учнів поняття  про Японію в другій половині ХІХ ст.-початку ХХ ст.; розкрити суть реформ Мейдзі 70-80-х років та  проаналізувати їх причини й наслідки.; розвивати в учнів уміння оцінювати діяльність історичної персоналії (імператора Муцухіто); вчити висловлювати власну думку; продовжувати формування вмінь працювати з картою, текстом підручника, історичним джерелом; вчити працювати в парах; розвивати критичне мислення; формувати історичну, хронологічну, просторову компетентності; виховувати почуття справедливості, повагу до культури та історії іншої держави.

Обладнання: підручник, ілюстрації до теми (додаток); атлас «Всесвітня історія. 9 клас»,  відеоролики, роздатковий матеріал.                               

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.                                                            Поняття: «політика  самоізоляції»,  «сьогунат»,  «самурай», «революція Мейдзі».                                    

Основні дати:  1867–1868 рр. — революція Мейдзі та громадянська війна;       1889 р. — прийняття Конституції Японії;                                          

 Історичні особистості: Токуґава, Муцухіто

Хід уроку

І.  Організаційний момент. Привітання

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

Сьогодні на уроці ми поговоримо про одну з найрозвинутіших країн світу. Про те, якою вона є зараз,, якою вона була 150 років тому, та про те, як їй вдалось вберегтись від таких потужних країн , як США, Росія, Англія, Франція і не стати їх колоніями.

 

 

Кроссенс

Для того, щоб дізнатись назву держави,

пограємо в кроссенс? Об’єднуюче слово -  Японія.                         

 

Символом уроку буде червоноголовий японський журавель, якого японці вважають символом мудрості. Крім того, цей птах символізує  довголіття та процвітання.. 丹頂鶴 ( tancho:zuru)

 

ІІІ. Підготовка до сприйняття матеріалу та актуалізація опорних знань                                                      

Вправа "Асоціативний кущ" (сакура)

Вчитель: Мені цікаво, які у вас виникають асоціації, коли ви уявляєте Японію.

Напишіть на листочках і прикріпіть до дошки.

Вчитель: Я хочу, щоб ви дізнались, якою Японія є зараз:

Випереджальне завдання. Учні демонструють дослідження на задану тему:

  1. Географічне положення Японії
  2. Краєзнавчо-туристична інформація
  3. Менталітет японців
  4. Японські технології (відео)

Вчитель: Такою Японія є сьогодні. Якою ж вона була 150 років тому, за правління Мейдзі. Отже, темою уроку є «Доба Мейдзі в Японії»                                                                       Метою уроку буде дослідити, як реформи молодого імператора вплинули на життя в Японії. Зараз навіть важко уявити, що були часи, коли японці соромилися своєї держави. Наразі це одна з країн великої сімки, яка впливає на світову політику та економіку. Яким же чином було здійснено таку трансформацію? Ми спробуємо дізнатися на цьому уроці.          

Проблеме питання "Реформи Мейдзі в Японії необхідність чи закономірність?"                                                                                                   

Вправа – «Мозковий штурм»                                                                              Що ми вкладаємо у поняття «Схід»?                                                    

    Чим же відрізняється культура країн Сходу від країн європейських? -    

      Що таке культура Сходу і культура Заходу?                                  

 

Перегляд слайдів " Японія"                                                           

 Мотивація навчальної діяльності учнів                                                                  До середини XIX ст. Японія була закритою для іноземців,  жила  і розвивалася  за  своїми  традиціями.  Наприкінці XIX ст.  завершився  розподіл  світу  між  провідними  державами, склалася світова колоніальна система. Величезні території Азії та Африки були перетворені на колонії та напівколонії. Тільки Японія зберегла свою незалежність, причому не тільки зберегла незалежність, але й сама незабаром перетворилася на велику колоніальну державу. Яким чином це стало можливим?                               

 IV. Вивчення нового матеріалу                                                                                    План                                                                                                                                        1.Крах політики самоізоляції. Революція Мейдзі.                                                        2. Реформи Мейдзі.                                                                                                       3. Економічне зростання країни.                                                                       

4. Конституція 1889 року.                                                                                             У той час, коли Європа йшла шляхом капіталістичного розвитку, в Японії, здавалося, зупинився час.                                                                                          Робота з стрічкою часу. Розповідь учителя супроводжується показом презентації.  Починаючи з ХІІ ст. Японією правив сьогун – великий феодал, який усунув імператора від реальної влади. Влада імператора була номінальною. Імператор був затворником у своєму палаці і володів лише релігійною владою. Давайте ознайомимось із визначенням сьогунату              (словникову роботу виконати за допомогою мобільного телефону)

1.Крахолітики самоізоляції. Революція Мейдзі. (Робота з підручником)                                                       

 

Робота з документом

Учитель пропонує учням прочитати документ і відповісти на питання.

 

Текст 1. Особливості промислового розвитку Японії Хрестоматія з нової історії: Другий період: Посібник для вчителя / Упоряд. П. І. Остриков і ін. - М .: Просвещение, 1993. - С. 132-133.

«…Доля Китаю була для правителів Мейдзі постійним нагадуванням про зовнішню небезпеку… Лідери уряду Мейдзі міркували приблизно так: «Що нам необхідно, щоб уникнути долі Китаю? Сучасна армія і флот. Від чого залежить створення і склад сучасних збройних сил? Головним чином від важкої промисловості, машинобудування, гірської промисловості, суднобудування — одним словом, від промисловості, що має стратегічне значення. Таким чином, перша стадія індустріалізації Японії була тісно пов’язана з військовою проблемою, і вже у цей період визначився напрям її подальшого розвитку… Саме тому машинне виробництво в Японії було запроваджено спочатку в галузях промисловості, що мали стратегічне значення… Промислова політика уряду Мейдзі полягала ось у чому: взятии під державний контроль арсенали, чавуноливарні і суднобудівельні заводи і шахти, що раніше належали різним кланам. Потім централізувати їх і довести до високого рівня розвитку… Тільки після цього уряд мав намір продати велику частину цих заводів зграї фінансових магнатів, що користувалися його довірою…»

 

Запитання:

- Назвіть особливості промислового розвитку Японії.

- Як ви вважаєте, чому основна увага в економічному розвитку Японії приділялася мілітаризації промисловості?

 

Запитаннz

 1.  Визначте характерні ознаки життя Японії.                                                            2.  Що вважає автор в’язницею для японців?                                                                                       Поміркуйте!
Як вплинуло «відкриття» Японії на внутрішньополітичну ситуацію в країні? А у 1858 році Японія підписує нерівноправну угоду з США, потім Британією, Францією, Росією. 9 листопада 1867 року Есинобу складає повноваження і передає владу імператору. 3 січня 15 річний Муцухіто переносить столицю з Кіото в Едо, який перейменовує в Токіо.
У 1863 р. сегун був змушений зустрітися з імператором в Кіото і погодитися санкціонувати його указ «про вигнання варварів», тобто європейців. Проте уряд сегуна не бажав розгортати боротьбу проти іноземців, які дедалі частіше у відносинах з Японією застосовували військову силу. Вбачаючи в сегунському уряді свого союзника, англійці та французи надавали йому фінансову допомогу, постачали зброю та направляли офіцерів для підготовки японських військ. Це дозволило сегуну розпочати військові дії в 1862-1864 рр. з опозиційним центром - князівством Тесю - та одержати перемогу. Проте це була короткочасна перемога. Народне невдоволення зростало, і передові князівства очолили антисегунський рух.                                                                                                 

 

Реформи «Мейдзі». Період перебуваня при владі імператора Муцухіто було названо «Мейдзі» - «освічене правління». Країні були необхідні зміни.

Вчитель звертається до учнів з питанням: "Чи необхідні були реформи Японії, чи ні". Учні опираючись на власні знання отримані на уроці та історичний досвід дають відповідь на питання. обговорення, констатуючи, що Японія стала на шлях прискореної модернізації.                              

 Самостійна робота учнів Заповнення таблиці  

Робота в парах: Учитель пропонує учням самостійно ознайомитися з відповідним текстом підручника й заповнити пропуски в таблиці

«Реформи 1870 – 1880 рр. в Японії».

Назва реформи

Зміни

Наслідки

 

Аграрна

Земля передана селянам на умовах оренди. Селяни отримали право передавати землю за спадком

 

?

Військова

 

?

Збільшена військова потужність країни

 

Адміністра-

тивна

Ліквідація князівств

 

?

 

Освітня

 

?

Можливість здобуття освіти за кордоном

 

Фінансова

Введення єдиної грошової одиниці

 

?

Судова

 

?

 

Зміцнення централізації держави

 

- Перевіремо зміст складеної таблиці:

 

Назва реформи

Зміни

Наслідки

 

Аграрна

Земля передана селянам на умовах оренди. Селяни отримали право передавати землю за спадком

Обмежено крупне землеволодіння. Створені умови для товарного виробництва

Військова

Запровадження загальної військової повинності. Відкриття військових навчальних закладів

Збільшена військова потужність країни

 

Адміністра-

тивна

Ліквідація князівств

Створена централізована держава

Освітня

Запровадження обов’язкової початкової освіти. Відкриття університету в Токіо

Можливість здобуття освіти за кордоном

 

Фінансова

Введення єдиної грошової одиниці

Зміцнення фінансової системи. Створення банків. Зміцнення централізації держави

Судова

Введення єдиної судової системи

Зміцнення централізації держави

 

 Робота з документом Текст. Конституція Японії 1889 р.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ

Запитання                                                                                                           

 1.  Назвіть органи законодавчої влади. 2.  Хто володів виконавчою владою? 3.  Назвіть демократичні права жителів Японії

Висновок: Сильна влада імператора, закріплена Конституцією 1889 року, була запорукою того, що Японія не перетворилася на колонію більш розвинених країн світу.

Y.  Контрольно-оцінювальний етап. Закріплення вивченого матеріалу Вирішення проблемного питання "Реформи Мейдзі в Японії необхідність чи закономірність?" Учні мають дійти висновку, що з одного боку, імператор твердою рукою проводив реформи, які були підкріплені менталітетом японського суспільства, а з другого, — вони базувалися на досягненнях європейських країн і до всього цього долучалися приватні власники. 

Підсумок уроку Кроссенс

 Рефлексія: «Асоціативний кущ» Якщо ваших знань побільшало, доповніть асоціативний кущ.                                                                                                                       

VI. Домашнє завдання Опрацювати параграф  Придумати кроссенс до параграфа

Використані джерела:

Текст 1. Особливості промислового розвитку Японії Хрестоматія з нової історії: Другий період: Посібник для вчителя / Упоряд. П. І. Остриков і ін. - М .: Просвещение, 1993. - С. 132-133.

https://licey.net/free/12-analiz_proizvedenii_literatury_do_20_veka_dlya_sochinenii/45-russkaya_klassika_xix_veka_ia_goncharov_is_turgenev/stages/2756-poseschenie_yaponii.html

Японія – феєрія мандрів. тhttps://www.youtube.com/watch?v=vTdB2az3dUU&t=5s

http://ru.osvita.ua/school/lessons_summary/history_world/59471/

https://naurok.com.ua/konspekt-uroku-doba-meydzi-v-yaponi-7120.html

https://naurok.com.ua/konspekt-uroku-z-vsesvitno-istori-dlya-9-klasu-na-temu-doba-meydzi-v-yaponi-reformuvannya-ekonomichnogo-ta-suspilno-politichnogo-zhittya-52168.html

http://oipopp.ed-sp.net/?q=node/8351

docx
До підручника
Всесвітня історія 9 клас (Гісем О.В., Мартинюк О.О.)
Додано
11 липня 2020
Переглядів
3100
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку