Конспект уроку з всесвітньої історії для 9 класу на тему: "Доба Мейдзі в Японії. Реформування економічного та суспільно-політичного життя"

Про матеріал

Після цього уроку учні зможуть висвітлювати основні напрямки соціально-економічного й політичного розвитку Японії; аналізувати особливості розвитку Японії епохи Мейдзі; характеризувати Конституцію 1889 р.; застосовувати та пояснювати терміни та поняття: «сьогунат»,«самурай», «ліберальна партія», «партія реформ», «революція Мейдзі».

Перегляд файлу

Всесвітня історія

 Клас 9                                                Дата                                                Урок № 22

Тема уроку:

Доба Мейдзі в Японії. Реформування економічного та суспільно-політичного життя.

Мета уроку:

сформувати в учнів уявлення про Японію в другій половині ХІХ ст.; проаналізувати причини й наслідки реформ у Японії в другій половині ХІХ ст.; розглянути причини доби Мейдзі; охарактеризувати особливості розвитку японської економіки; порівняти процеси модернізації Японії та Росії; розвивати в учнів уміння оцінювати діяльність імператора Муцухіто; висловлювати власну думку щодо мілітаризації держави.

Тип уроку:

комбінований

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  • встановлювати хронологічну послідовність подій;
  • висвітлювати основні напрямки соціально-економічного й політичного розвитку Японії;
  • аналізувати особливості розвитку Японії епохи Мейдзі;
  • характеризувати Конституцію 1889 р.;
  • застосовувати та пояснювати терміни та поняття: «сьогунат»,«самурай», «ліберальна партія», «партія реформ», «революція Мейдзі».

Обладнання:

підручник, карта, таблиця, мультимедійний проектор.

 

Хід уроку

І.  Організаційний момент

Учитель оголошує тему та основні завдання уроку.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

1. Співвіднесіть дати та події.

1  1861 р.

А  міська реформа

2  1864 р.

Б  завершення військової реформи

3  1870 р.

В  земська реформа

4  1874 р.

Г  скасування кріпосного права

Відповідь: 1 Г; 2 В; 3 А; 4 Б.

2. Співвіднесіть дати та події.

1  1853–1856 рр.

А   російсько-турецька війна

2  1877–1878 рр.

Б   Сан-Стефанський договір

3  1856 р.

В   Кримська війна

4  1878 р.

Г   Паризький мирний договір

Відповідь: 1 В; 2 А; 3 Г; 4 Б.

3. Позначте причини скасування кріпацтва.

а) Поміщики вважали, що кріпацтво гальмує розвиток сільського господарства;

б) кріпацтво гальмувало, заважало здійсненню промислового перевороту;

в) кріпацтво сприяло поширенню внутрішнього ринку;

г) кріпацтво гальмувало впровадження інтенсивних форм господарювання;

д) кріпацтво зумовило поразку Росії в Кримській війні.

Відповідь: б, г, д.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель: До середини XIX ст. Японія була закритою для іноземців, жила і розвивалася за своїми традиціями. Наприкінці XIX ст. завершився розподіл світу між провідними державами, склалася світова колоніальна система. Величезні території Азії та Африки були перетворені на колонії та напівколонії. Тільки Японія зберегла свою незалежність, причому не тільки зберегла незалежність, але й сама незабаром перетворилася на велику колоніальну державу. Яким чином це стало можливим?

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Реформи епохи Мейдзі

Вчитель: У той час, коли Європа йшла шляхом капіталістичного розвитку, в Японії, здавалося, зупинився час. Влада, як і раніше, була у сьогуна, який усунув імператора від реальної влади.

Імператор був затворником у своєму палаці і володів лише релігійною владою. Самураї існували за рахунок панщини та оброку з селян, панувала цехова система.

Робота з документом

Учитель пропонує учням прочитати документ і відповісти на питання.

Текст 1. І. А. Гончарова «Фрегат «Паллада»». Японія 1853 р. Шевченко С. В. Новая история XIX век: 8 кл.: Контрольные и проверочные работы. — М.: АСТ, 2003. — С. 126–127.

«Іноземцям здається, що в разі, якщо вдасться досягти поступок з боку уряду Японії, з японським народом не буде великих клопотів. Він відчуває сильну потребу у розвитку. Порядні люди, особливо серед перекладачів, що спілкувалися з європейцями, нудьгують через відсутність розумового та етичного життя. Нижчий клас теж із заздрістю і здивуванням розглядає наші судна, людей, просить у нас вина, п’є жадібно горілку, хапає кинутий шматок хліба, з дитячою цікавістю вдивляється у дрібниці, ловить на льоту у своїх човнах якусь ганчірку, ховає... Та й вищий клас, здається, обтяжений відчуженням від світу і своїм сонним, безплідним життям... Варто лише кинути заклик – і японці натовпом вирвуться з воріт своєї в’язниці...»

Запитання

1. Визначте характерні ознаки життя Японії.

2. Що вважає автор в’язницею для японців?

Вчитель: Після «відкриття» Японії іноземними державами до країни почали масово ввозити американські та європейські фабричні товари, які підірвали японське мануфактурне і ремісниче виробництво, а також селянську домашню промисловість. В Японії почав зростати рух, учасники якого вимагали вигнати іноземців з країни. Цим скористалися прихильники відновлення влади імператора. У результаті сьогун з роду Токугава був усунений від влади.

У 1868 р. імператора Муцухіто коронують імператором Мейдзі – розпочинається доба «освіченого правління».

Робота з датами

1867–1868 рр. – революція Мейдзі та громадянська війна;

1868-1912 рр. – доба Мейдзі.

Робота з підручником

Учитель пропонує учням самостійно ознайомитися з відповідним текстом підручника й заповнити таблицю «Реформи 1870 – 1880 рр. в Японії».

Назва реформи

Зміни

Наслідки

Аграрна

Земля передана селянам на умовах оренди. Селяни отримали право передавати землю за спадком

Обмежено крупне землеволодіння.

Створені умови для товарного виробництва

Військова

Запровадження загальної військової повинності.

 

Відкриття військових навчальних закладів.

Збільшена військова

потужність країни

Адміністративна

Ліквідація князівств

Створена централізована держава

Освітня

Запровадження обов’язкової

початкової освіти.

Відкриття університету в Токіо

Можливість здобуття освіти за кордоном

 

Фінансова

Введення єдиної грошової

одиниці

 

Зміцнення фінансової системи.

Створення банків.

Зміцнення централізації держави

Судова

Введення єдиної судової

системи

Зміцнення централізації держави

Вчитель: Своєрідним завершення процесу реформ стало прийняття Конституції 1889 року. Японія ставала конституційною монархією з широкими правами та законодавчою ініціативою імператора. Посади сьогуна більше не існувало – імператор в своїх руках концентрував як світську та релігійну владу.

 Конституція офіційно проголосила демократичні свободи й громадянські права, рівність усіх громадян країни.

Уривок з тексту Конституції

«Розділ II. Про права та обов’язки підданих.

19. Будь-який японський підданий має однаковий доступ до цивільних і військових посад і до будь-якої іншої публічної служби...

22. Японським підданим надається в установлених законом межах свобода вибору і зміни місце проживання.

23. Ніхто з японських підданих не підлягає арешту, ув’язненню, виклику на допит або покарання інакше як згідно із законами...

27. Власність кожного японського підданого недоторканна. Вилучення, необхідні на користь суспільної користі, визначаються законом...

29. Японські піддані користуються в установлених законом межах свободою слова, друку, зборів і союзів...»

Вчитель: У 80-х рр. виникли політичні партії – Конституційна ліберальна партія та Партія реформ. Вони ще не мали широкої підтримки, чіткої організаційної структури і скоріше нагадували політичні клуби. Також, почали виникати профспілки, але становлення робітничого руху не відбулось через особливості японського суспільства.

 

  1. Особливості економічного розвитку

Вчитель: Реформи, здійснені в 70-80-х рр. ХІХ ст., дали могутній поштовх до стрімкого розвитку країни та формування особливої японської моделі модернізації.

Доля Китаю була для Мейдзі постійним нагадуванням про зовнішню небезпеку... Лідери уряду Мейдзі міркували приблизно так: «Що нам необхідно, щоб уникнути долі Китаю? Сучасна армія і флот. Від чого залежить створення і склад сучасних збройних сил? Головним чином від важкої промисловості, машинобудування, гірської промисловості, суднобудування — одним словом, від промисловості, що має стратегічне значення. Таким чином, перша стадія індустріалізації Японії була тісно пов’язана з військовою проблемою, і вже у цей період визначився напрям її подальшого розвитку...

Саме тому машинне виробництво в Японії було запроваджено спочатку в галузях промисловості, що мали стратегічне значення...

Промислова політика уряду Мейдзі полягала ось у чому: взятии під державний контроль арсенали, чавуноливарні і суднобудівельні заводи і шахти, що раніше належали різним кланам. Потім централізувати їх і довести до високого рівня розвитку... Тільки після цього уряд мав намір продати велику частину цих заводів зграї фінансових магнатів, що користувалися його довірою

Причини та особливості швидкого економічного розвитку Японії:

  • Японія традиційно запозичувала іноземний передовий досвід, пристосовуючи його до місцевих умов.
  • Острівне становище країни, особлива роль мореплавства і торгівлі, які сприяли розвитку приватної власності та підприємництва.
  • Тривалий час влада в країні перебувала в руках військових, що не сприяло формуванню традицій бюрократизму.
  • При відновленні влади імператора відбулось відмежування від старих державних механізмів, а нові формувалися за європейським зразком.
  • Відсутність значних природніх ресурсів робила Японію малопривабливою для колонізаторів. У той же час стимулювало правлячу верхівку придбати ці ресурси за рахунок колоніальних загарбань.
  • Агресивна зовнішня політика потребувала прискореної модернізації економіки та суспільства. Значне державне втручання у проведення процесу індустріалізації та створення великих фірм – дзайбацу («Міцуї», «Міцубісі», «Ясуда» та ін.)
  1. Зовнішня політика Японії.

Вчитель: Першим об’єктом експансії Японії стала Корея, яка перебувала у васальній залежності від Китаю. Рубіжним моментом у розвитку Японії стала японо-китайська війна, яка була спричинена суперечками між країнами за Корею.

 

Робота з датами

1894–1895 рр. – японо-китайська війна.

Робота з картою історичного атласа

Учитель пропонує учням розглянути карту історичного атласа «Національно-визвольна боротьба народів Азії XIX – на поч. XX ст.» і відповісти на питання:

1. Назвіть район дій японської армії під час китайсько-японської війни.

2. Назвіть території, які були захоплені Японією.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

Бесіда за питаннями

1. Перерахуйте реформи Мейдзі. Які наслідки вони мали?

2. Назвіть особливості промислового розвитку Японії.

3. Як ви вважаєте, чому основна увага в економічному розвитку Японії приділялася мілітаризації промисловості?

4. Яким чином Японія перетворилася на велику колоніальну державу?

 

VІ. Домашнє завдання

1. Опрацювати § 20 (підручник Гісема) та § 27 (підручник Осмоловського).

2. Скласти схему державного устрою Японії.


 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Глушко Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Всесвітня історія 9 клас (Гісем О.В., Мартинюк О.О.)
Додано
16 серпня 2018
Переглядів
6306
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку