Добір конструкційних матеріалів та інструментів. Поняття про шаблон. Правила розмічання та розкроювання виробу

Про матеріал
Дана розробка допоможе засвоїти учнями знання про види конструкційних матеріалів, інструменти, пристосування для розмічання та розкроювання фетру, що таке шаблон. Усвідомлювати необхідність економного використання матеріалів. Також в кінці конспекту розміщені додатки які допоможуть із зацікавленістю виконувати завдання.
Перегляд файлу

Тема. Добір конструкційних матеріалів та інструментів. Поняття про шаблон. Правила розмічання та розкроювання виробу

Мета:

знаннєвий компонент:засвоїти учнями знання про види конструкційних матеріалів, інструменти, пристосування для розмічання та розкроювання фетру, шаблон;

діяльнісний компонент: навчити розпізнавати конструкційні матеріали, добирати  необхідні матеріали та інструменти для виготовлення гольниці, виготовляти шаблони;

ціннісний компонент:усвідомлювати необхідність економного використання  матеріалів, важливість дотримання безпечних прийомів праці, значущість шаблону та деталей крою.

Об’єкт праці:шаблони та деталі крою гольниці.

Обладнання, матеріали, інструменти: зразки тканин, картон, ножиці, лінійка, олівець, шаблони деталей гольниці.
Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційна частина

- призначення чергових за списком.

- перевірка присутності учнів на занятті за журналом.

- перевірка наявності спецодягу.

ІІ. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів

Форми організації навчальної діяльності: фронтальна 

У процесі розгадування ребусів пригадаємо  назви ручних інструментів (див. додаток А).

ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку
Тема уроку оголошується і записується на дошці.

На сьогоднішньому уроці ми навчимося розрізняти конструкційні матеріали, добирати матеріали для обраної гольниці, визначати необхідну кількість та виготовите шаблони, розкроювати деталі гольниці, економно використовуючи матеріали.

Завдання:

  1. Вивчити різновиди конструкційних матеріалів, способи визначення потреб у матеріалі, сутність та призначення шаблону.
  2. Підібрати матеріали для виготовлення гольниці.
  3. Виготовити шаблони для деталей гольниці.
  4. Розкроїти деталі гольниці.

ІV. Мотивація навчально-трудової діяльності учнів

На попередніх уроках ми познайомилися з об’єктом проектної діяльності гольницею. Чи можемо тепер приступити до виготовлення гольниці? Чому? А щоб виготовити спроектовані гольниці, потрібно перейти до наступного етапу- конструкторського.

Для виготовлення гольниці необхідно підібрати матеріали, а для цього необхідно вивчити нову групу матеріалів. Яку саме дізнаємось після розгадування кросворда (додаток Б).

V. Вивчення нового матеріалу.

План

  1. Характеристика конструкційних матеріалів
  2. Основні етапи виготовлення тканини (див. додаток В).
  3.     Неткані матеріали (Нетканий матеріал – це текстильний матеріал, який на відміну від тканини немає основи та піткання. Деталі з нетканого матеріалу не потребують попередньої обробки зрізів від обсипання. Основні способи виготовлення нетканих матеріалів (див. додаток Г).
  4. Поняття про шаблон (Для розмічання великої кількості однакових деталей застосовують пристосування, що називаються шаблонами. Їх виготовляють з твердої деревини, картону або металу. Шаблони слід робити дуже обережно, тому що невелике відхилення від вісі симетрії в центрі деталі збільшується біля країв, а це не можливе під час пошиття виробів)
  5. Економна розкладка шаблонів і виготовлення деталей із фетру (див. додаток Д).
  6. Правила під час розкроювання

Під час розкроювання слід пам’ятати такі  правила:

  1. Суворо дотримуватися розмірів викрійки.
  2. Напрямок нитки основи повинен збігатися з напрямом повздовжньої осі кожної деталі.
  3. Спочатку на тканині розкладають великі деталі, а потім дрібні. Якщо всі деталі уклалися на тканину правильно, щодо нитки основи та малюнка, то викрійки пришпилюють шпильками й обкрейдовують.
  4. Перша лінія обводиться точно по контуру викрійки. Друга наноситься паралельно до першої на відстані припуску на шов, залежно від виробу та з якого матеріалу виготовляється. Наносять усі контрольні знаки (мітки).
  5.  Вирізають деталі з урахуванням припусків на шви. Спочатку розкроюють основні деталі, а потім дрібні. При розкроюванні тканину від столу не піднімають, ножиці тримають гострим кінцем вниз і лівою рукою підтримують відрізану частину тканини.

Відколюють деталі викрійки від тканини і сколюють деталі крою.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

Гра «Доміно»

Запитання для гри:

  1. Які матеріали називаються конструкційними? (Це матеріали, які використовуються у виробництві для виготовлення різноманітних виробів).
  2. Що таке припуск? (Припуск – шар матеріалу, який залишають, щоб мати точні розміри й чисту поверхню деталі після обробки).
  3. Яка різниця між тканиною та нетканим матеріалом? (на відміну від тканини в нетканих матеріалах немає основи та піткання).
  4. Що таке фетр?(це нетканий це матеріал зі зваляної вовни)
  5. Як підготувати тканину до розкроювання? (Перевірити якість тканини: визначити наявність дефектів – плям, розривів, недоліків фарбування. При їх виявленні виконати позначку крейдою на виворітній стороні або кольоровими нитками. Визначити лицьову і виворітну боку тканини; ширину і довжину тканини, напрям нитки основи; характер малюнка: односторонній – малюнок спрямований в одну сторону; різнобічний – малюнок спрямований в обидві  сторони )
  6. Яких безпечних прийомів роботи потрібно дотримуватися під час розкроювання?

Фізкультхвилинка

Щось не хочеться сидіти, 
Треба трохи відпочити. 
Руки вгору, руки вниз, 
Руки в боки, руки так, 
Руки вгору, як вітряк. 
Вище руки підніміть 
І спокійно опустіть. 
На пальчики встанемо — 
До хмарин дістанемо. 
Нахиліться стільки раз, 
Скільки вікон в класі в нас.  
Скільки я зроблю кивків, 
Стільки ви зробіть стрибків.

Плесніть, діти, кілька раз.

За роботу, все, гаразд.

VІІ. Практична робота

Виготовити шаблони та за ними розкроїти деталі гольниці. Виконати завдання використовуючи додаток Е.

7.1. Вступний інструктаж

Повідомлення теми та завдань уроку.

7.1.1. Завдання до практичної роботи:

1.Виготовити шаблон гольниці.

2. Підібрати матеріали для виготовлення гольниці.

3. Розкласти шаблони деталей гольниці на фетрі.

4. Розкроїти деталі гольниці.

7.1.2. Повторення безпечних прийомів роботи з ножицями:

Тримайте ножиці у визначеному місці.

Під час роботи уважно слідкуйте за напрямом різця, (леза).

Під час роботи не тримайте ножиці лезом вгору.

Не працюйте тупими ножицями.

Не ріжте ножицями на ходу.

Не підходьте до товариша під час різання.

Передавайте товаришу закриті ножиці кільцями вперед.

7.1.3. Норма часу на виконання практичного завдання (30 хв.)

7.1.4. Пояснення критеріїв оцінювання:  правильність і чіткість контурів шаблону,симетричність елементів(якщо є), дотримання розмірів деталей за ескізом чи кресленням, завершеність роботи.

7.1.5. Організація робочого місця.

7.1.6. Норма виробітку: завдання вважається виконаним, якщо виготовлено шаблони та за ним розкроєно деталі гольниці.

  1.      Поточний інструктаж:

7.2.1. Обходи

Перший обхід: перевірити дотримання санітарно-гігієнічних вимог, наявність необхідного оснащення, правильність організації робочого місця перед початком роботи.

Другий обхід: перевірити правильність тримання інструментів, виконання трудових дій, прийомів.

Третій обхід: перевіряти дотримання технологічної послідовності виконання завдання, технологічних вимог до виконання кожної операції, проведення самоконтролю кожним учнем.

Постійно перевіряти дотримання безпечних прийомів роботи та організацію робочого місця.

  1.      Заключний інструктаж:

1. Короткий аналіз виконаної роботи;

2. Аналіз помилок і недоліків практичної роботи;

3. Виставлення оцінок за практичне завдання.

VІІІ.Заключна частина:

Рефлексія

«Мікрофон»

 ІХ. Домашнє завдання

1.Вивчити значення термінів: конструкційні матеріали, фетр, шаблон.

2. Повторити правила безпечного користування ножицями

3. На наступне заняття з собою мати….

Х. Прибирання робочих місць і приміщення майстерні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток А

Ребуси

 

ребуси

 

Лінійка

 

Ножиці

 

 

Голка

 

 

 

Додаток Б

Кросворд

 

 

1

 

 

 

 

2

К

 

 

 

 

 

 

 

О

 

 

 

 

8

 

Н

 

3

 

 

 

С

 

 

 

 

 

 

 

Т

 

 

4

 

 

Р

 

 

 

 

 

 

 

У

 

 

5

 

К

 

 

 

 

 

 

Ц

 

 

 

6

 

 

 

І

 

 

 

 

 

Й

 

7

 

 

 

Н

 

 

 

 

І


По вертикалі:

  1. Його  використовують для виготовлення столових приборів (Метал).

     8. Твердий природній матеріал (Камінь).

По горизонталі:

  1. Із цього матеріалу виготовляють обкладинки до книжок, він цупкіший за папір  ( Картон).
  2. Одноразовий посуд виготовляють з …….. (Пластмаса).
  3. Що називають легенями планети? ( Дерево)
  4. Що може бути прозоре та крихке? (Скло)
  5. Знання одержують з підручників, а їх виготовляють з …  (Папір)

 

Додаток В

Основні етапи виготовлення тканини

Описание: http://narodna-osvita.com.ua/uploads/trudove-hodzitska-5-klas/trudove-hodzitska-5-klas-25.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Г

Основні способи виготовлення нетканих матеріалів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДодатокД

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Е

Конструкторський етап

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мал.5. Шаблони деталей виробу

Матеріали для виготовленнягольниці

1.

2.

3.

 

 

 

 

doc
Додано
12 березня 2023
Переглядів
679
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку