Заняття № Дата Клас 5
Тема. Виконання ескізного малюнка гольниці методом фантазування
Мета:
- знаннєвий компонент: забезпечити засвоєння учнями знань про ескізний малюнок виробу, метод фантазування, шаблон;
- діяльнісний компонент: застосування учнями методу фантазування під час проектування виробу, виконання малюнку, проведення маркетингового дослідження для обґрунтування виробу та його конструкційних особливостей, виготовлення шаблонів;
- ціннісний компонент: усвідомлення учнями необхідності економного використання конструкційних матеріалів, дотримання безпечних прийомів праці, значення виробу, який виготовляється.
Завдання:
Перебіг уроку
І. Організаційна частина, перевірка присутності учнів, призначення чергових, перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда
На уроках трудового навчання в початкових класах ви виготовляли різні вироби. Давайте згадаємо:
ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
1. Виконати маркетингове дослідження.
2. Виконати ескіз виробу, використати метод фантазування.
3. Виготовити шаблони, визначити кількість деталей.
Ми сьогодні з вами будемо помічницями царівни і допоможемо їй вигадати цікавий та корисний виріб. А ще ми виготовимо шаблони для його виготовлення.
IV. Мотивація навчально-трудової діяльності
Розгадавши ключове слово кросворду, ви дізнаєтеся, що саме хоче придумати царівна.
Кросворд «Жираф».
(мулЬтиварка).
мал.1
Виставка виробів учнів попередніх років.
V. Вивчення нового матеріалу з практичними завданнями
Ескізний малюнок – це малюнок виконаний від руки без зберігання розмірів, але із зберіганням пропорцій. Для ескізів користуються папером у клітку, а креслити зручніше м'яким олівцем (М або 2М). Ескіз повинен бути чітким і розбірливим.
Бесіда
1. Для чого використовують ескізні малюнки?
2. Де вам доводилось бачити у житті ескізи?
3. Чи виконували ви на уроках ескізний малюнок?
4. Що таке ескізний малюнок?
5. Як виконують ескізний малюнок?
Практичне завдання № 1
Фронтальна робота. Учні вивчають схему практичної роботи і виконують завдання у зошиті (див. додаток А).
Вчитель разом з учнями обговорюють і визначають:
Сторінку зошита доцільно розділити на чотири квадрати.
Фізкультхвилинка.
Раз — підняти руки вгору,
два — нагнутися додолу.
Не згинайте, діти, ноги,
як торкаєтесь підлоги.
Три, чотири — прямо стати,
будем знову починати.
В кінці уроку царівна виконає оцінювання вашої роботи.
Демонстрація прикладу роботи вчителем
Під час пояснення вчитель підводе думки учнів, що таке шаблон.
Шаблон – це лекало, трафарет з цупкого картону, по контуру яких виготовляються вироби.
Практичне завдання № 2
Дидактична гра "Кожній речі - своє місце"
Діти під керівництвом вчителя кладуть інструменти на свої місця.
Індивідуальна форма організації праці учнів
Використовуючи картон, циркуль, лінійку, олівець виконати шаблони виробу. Підписати назви частин і кількість однакових деталей спроектованої гольниці. На роботу вам відводиться 15 хвилин. Від охайно вирізаних шаблонів буде залежати якість виробу, тому Царівна оцінюватиме охайність та наявність усіх шаблонів і їх назвами для виготовлення виробу.
Поточний інструктаж
- 1-ий обхід: перевірка правильності організації робочого місця до початку роботи та санітарно-гігієнічних норм;
- 2-ий обхід: перевірка економного розташування шаблонів на картоні, охайне їх вирізування;
- 3-ій обхід: перевірка правильності проведення самоконтролю;
- 4-ий обхід: перевірка правильності дотримання технологічних умов (наявність усіх деталей виробу);
У процесі практичної роботи здійснюється постійний контроль виконання учнями безпечних прийомів роботи.
Заключний інструктаж
Царівна в кожного перевіряє виконану роботу і виставляє оцінки.
Аналіз помилок і недоліків у практичній роботі.
Рефлексія
Демонстрація оригінальних ескізів та кращих шаблонів.
VII. Домашнє завдання
VIII. Прибирання робочих місць і приміщення майстерні
Додаток Б
Схема практичної роботи.
Завдання №1
Назва виробу______________________________________________________
Для кого_____________________________________________________
Для чого__________________________________________________________
Вимоги до виробу
Функціональні (відповідність призначенню)____________________________
Естетичні (краса)___________________________________________________
Розглянути вироби учнів та запропоновані вчителем фото виробів.
Моделі
Мал.1 Мал.2
Мал.3 Мал.4
Висновок: для виготовлення обираємо модель №___ тому, що
_______________________________________________________________
Додаток Б
Моделі гольниці