Повітряна перспектива визначає зміни об'єкта зображення в кольорі, обрисах, ступеня освітленості, які здаються під впливом простору.
Повітряна перспектива характеризується зникненням чіткості обрисів предметів у міру їх видалення від спостерігача, зменшенням
насиченості кольору і зміною його колірних характеристик.
Через шарі повітря між спостерігачем і об'єктом зображення, кольору темного об'єкта світлішають, а світлих - темніють.
Віддалені предмети набувають блакитний, молочно-білий, фіолетовий колір, втрачається їх фактурність, багатобарвність, детальність сприйняття.
«Лісові дали»
Іван Шишкин, 19 ст.
Далеко - м'яко, холодніше, спрощено
Близько - чітко, тепліше, об'ємно Пам'ятай!
Н.К. Реріх, 1924
Архип Іванович
Куїнджі Рання весна.
1890-1895 Киріак Костянтинович Костанді
Ранняя весна, 1915
Дерево, олія
Одеський художній музей
С. Васильківський.
Весна в Україні
(1883)
ПРАВИЛА повітряної перспективи в живопису
1 Чим далі об'єкт, тим менше деталізуємо. На дальньому плані малюємо силуети без деталей.
2 З віддаленням речі втрачають свій локальний колір, стають блакитними або з бузковим відтінком.
3 Чим далі об'єкт, тим світліше тіні, менше контраст.
Контраст - це різниця між світлом і тінню. 4 Чим далі об'єкт, тим менше чіткість зображення.
З туманом все те ж саме. Чим щільніше повітря, тим стають світлішими і менш чіткі об'єкти.