Задачі з природничим змістом
Євразія |
54 млн. км ² |
Африка |
30 млн. км ² |
Північна Америка |
24 млн. км ² |
Південна Америка |
18 млн. км ² |
Австралія |
9 млн. км ² |
Антарктида |
14 млн. км ² |
Північний Льодовитий океан |
14,7 млн. км ² |
Індійський океан |
76,7 млн. км ² |
Атлантичний океан |
91,6 млн. км ² |
Тихий океан |
178,7 млн. км ² |
19. Придумати складену задачу за таблицею.
ч |
v |
t |
S |
Меч-риба |
130 км/год |
2 год. |
Однакова |
Щука |
13 км/год |
? |
Ігри екологічного змісту з логічним змістом
Із кожної групи слів вирізнити зайве і визначити, другом чи ворогом воно є, дати пояснення.
а) береза, сосна, пилка, липа, дуб.
б) підсніжник, пролісок, ряст, конвалія, людина.
в) дерева, кущі, лісник, трави.
2. Гра «Виправ помилку»
а) Веселка – це дугоподібна, різнокольорова смуга на небі, яка з’являється внаслідок заломлення сонячних променів у краплинах дощу; має п’ять кольорів.
б) Ялина – хвойне, вічнозелене дерево, з довгими хвойними, короткими шишками і конусоподібною кроною.
3 Гра «Кмітливія»
Визначити поняття:
Назва |
Це |
Склад |
Дії |
? |
Кімнатна рослина |
Має довге листя з голочками |
Лікує поранення та нариви |
? |
Водойма |
Витік, русло, притоки, гирло |
Дає воду, рибу, може виробляти електричний струм |
4. Гра «Прогнозування»
Один чоловік вирішив запалити суху траву, очерет. Що з цього вийшло?
а) забруднив повітря;
б) знищив комах, кладки їхніх яєць, личинки, лялечки;
в) знищив гніздечка птахів;
г) знищив грибниці;
д) порушив екологічну рівновагу.
5. Гра «Я думаю так!» («Правильні і хибні судження»)
Щоб зберегти енергоносії, всі повинні:
а) утеплювати вікна;
б) зберігати тепло;
в) неекономно витрачати гарячу воду;
г) не мити віконне скло, щоб менше витрачалося електроенергії;
д) гріючи воду, вибирати посуд мінімального об’єму;
е) не накривати кришкою каструлю, тоді швидше закипить вода.
6. Гра «Логічний тренінг»
Скласти правильні та хибні судження.
вибереш? (1 л, 2 л, 5 л, 10 л).
7 . Гра «Знайди 10 відмінностей»
7. Гра «Відшукай представників тваринного світу»
До якої групи можна віднести тварин захованих у даному малюнку? Як порушиться екологічна рівновага зі зникненням хоча б одного його виду?
8. Гра «Знайди і порахуй»
Знайди і порахуй скільки черв’ячків заховалося на малюнку? Чи може існувати екологічний баланс на планеті без цих представників тваринного світу?
Ігри екологічного змісту на уроках української мови
1. Гра «Плетінка»
а) У плетінці оселилося явище природи й для конспірації назвалося різними іменами. Якщо ви правильно їх назвете й з виділених літер складете слово, то дізнаєтеся, кому взимку найважче. (Слова можна читати зверху вниз, справа наліво і навпаки).
З |
А |
Е |
Л |
А |
Х |
І |
В |
Т |
И |
Р |
Ю |
Я |
М |
Е |
Ц |
І |
В |
Х |
У |
Р |
Я |
З |
А |
В |
О |
Т |
А |
Х |
І |
И |
Н |
А |
Л |
О |
В |
Е |
М |
А |
З |
Г |
У |
Е |
І |
Л |
Ь |
А |
Х |
(Завія, метелиця, завірюха, хуртовина, віхола, заметіль, хуга).
б) Якщо ви розплутаєте плетінку, то дізнаєтеся, де ростуть дерева, а з виділених літер та розмістивши серед них букву «т», дізнаєтесь, що очікують дерева. Зробіть висновок.
Б |
А |
С |
А |
Х |
Р |
Й |
І |
В |
А |
А |
К |
Л |
О |
Щ |
Д |
І |
Б |
Р |
А |
Б |
І |
Р |
А |
П |
Я |
Р |
К |
А |
Д |
С |
С |
Г |
С |
Р |
І |
Л |
А |
В |
Е |
П |
О |
Й |
К |
С |
(Гай, бір, полісся, байрак, діброва, хаща, сквер, парк, сад).
а) У хмаринках заховалися мудрі вислови. Спробуй прочитати їх.
(Багато лісу – бережи, немає лісу – посади.)
(Хто рубає дерево, скорочує власне життя).
Гра “Вісник весни”
Читаємо початок речення, діти вибирають закінчення на дошці.
Граки прилетіли – ... (перші проталини на полях принесли).
Жайворонки над полями заспівали – ... (трава зазеленіла).
Над квітами перші метелики закружляли – ... (ластівки прилетіли).
Ігри екологічного змісту на уроках природознавства.
1) Назвіть риби – інструменти для роботи (Молот-риба, риба-пилка, сокирка-риба, ніж-риба).
2) Назвіть риби – музичні інструменти (Ліра-риба, гітара-риба, дудка-риба, труба-риба, флейта-риба).
3) Назвіть рибу-світильник (Ліхтар-риба).
4) Назвіть рибу, що воює (Меч-риба, шабля-риба, спис-риба, арбалет-риба).
5) Назвіть рибу, якою відчиняють двері (Ключ-риба).
6) Риба з гострим носом (Гостроніс).
7) Риба з носом, як весло (Веслоніс).
8) Назвіть риби, тезки яких:
- ходять по суші (морський кіт, морська корова, морська лисиця, водяний слон, тигрова акула, риба-мавпа, риба-носоріг, риба-свиня, морський собачка);
- птахи (морський орел, риба-горобець, морський папуга, риба-пелікан, риба-повзик, риба-колібрі);
- комахи (риба-муха, морський метелик, морська сарана);
- плазуни (риба-гадюка, змієрибка, морський дракон);
- земноводні (риба-саламандра, риба-жаба);
- небесні тіла (місяць-риба, комета, риба-сузір`я, півмісяць).
2. Гра «Хвилинка ерудита».
1) Які птахи не вміють літати? (Пінгвін, страус, дрохва).
2) Які птахи не сідають на землю, хоча літають? (Стрижі).
3) Які птахи відлітають першими, а прилітають останніми? (Ластівки).
4) Чи будують наші птахи в далеких краях гнізда? (Ні).
5) Птахи-хижаки. (Яструб, сойка, орел, беркут).
6) Які птахи дарують один одному подарунки? (Cамець крачки – самці рибу, чогли – шматочок водоростей, чаплі – гілочки).
7) Який птах співає хвостом? (Бекас).
8) Де ночують зимою білі куропатви? (У снігу).
9) Який птах робить своє гніздо з риб’ячих кісток і вигодовує своїх пташенят рибою? (Зимородок).
10) Чому весною шпаки і граки сідають на коней, корів, баранів? (Вищипують шерсть для своїх гнізд).
11) Які пташині секрети відкриває листопад? (Гнізда).
12) Чи дихає курча в яйці? (Так).
13) Чому птахи, коли падають у глибокий колодязь, не можуть звідти вилетіти? (Птахи не можуть злітати по прямій).
14) Пташенята якого птаха не знають своєї матері? (Зозулі).
15) Який найменший птах у світі? (Колібрі).
16) Який найменший птах в Україні? (Королик).
17) Який найбільший птах в Україні? (Дрохва)
18) Чи є пташине молоко? (Так, у пінгвінів).
19) Які птахи виводять пташенят узимку? (Шишкарі).
20) Які птахи літають хвостом угору? (Колібрі).
21) У якого ссавця серце важить 1 тонну? (Синій кит).
22) Які тварини сплять з розплющеними очима? (Змії, риби).
23) Чим корисний горобець? (Винищує комах. За це в американському місті Бостоні йому поставили пам’ятник).
24) Чи можуть крокодили лазити по гілках? (Так, молоді крокодили часто відпочивають на гілках дерев).
25) Чи плачуть черепахи? ( Плачуть, мабуть вони виганяють пилинки з очей).
26) Чи правда, що метелики живуть один день? (Ні, деякі живуть багато місяців, а деякі, навіть, відлітають у теплі краї).
27) Одинокі вовки виють на місяць. (Ні, вовки виють вночі, попереджаючи вовків з інших зграй, щоб ті покинули їхні території).
28) Верблюди зберігають запаси води в горбах. (Ні, їхні горби заповнені салом, за рахунок якого верблюди живуть за відсутності їжі).
29) Осілий птах з блакитною плямою на крилах, любить жолуді. (Сойка).
30) Птах, що має великий хист і співає, як артист. (Соловей).
31) Дикобраз стріляє своїми голками у ворогів? (Ні, але якщо хижак наткнеться на дикобраза, то голки легко відпадають від нього).
32) Морська тварина з вісьмома кінцівками? (Восьминіг).
33) Гризун-будівник плотин. (Бобер).
34) Кольорозмінна тварина. (Хамелеон).
35) Стрибаючий символ Австралії (Кенгуру).
3. Кросворд «Корисні копалини»
Якщо ви правильно розгадаєте кросворд, то у вертикальній колонці прочитаєте, що головне потрібно пам’ятати при їх використанні.
1 |
|
|
|
|
|
|
||||||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
3 |
|
|
|
|
||||||||||
4 |
|
|
|
|
||||||||||
5 |
|
|
|
|
||||||||||
6 |
|
|
|
|
|
|||||||||
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|||||||
8 |
|
|
|
|
|
|
||||||||
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||
|
2 |
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
3 |
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
Прочитати слово, яке вийшло по вертикалі. Яке ж море нам відкрило свої таємниці? Які слова в цьому кросворді можна назвати «зайвими»? Чому?
5. Гра «Стрічковод»
Кучерявої вербиці,
Мимо скошених отав,
Білі гуси йшли на… (став)
І дощем з небес линула.
Тай побіг в ярочок
Веселий … (струмочок)
8. У полі при долині,
Як вийти за село,
В живій криничці б’ється
Прозоре … ( джерело)
9. Найдовша річка в Україні. (Дніпро)
Із виділених літер скласти прохання водойм:
океан
море озеро
став
болото
ріка струмочок
джерело
Дніпро юй
6. Кросворд «Змійка»
Змійка зачарувала птахів. Потрібно відгадати їх назви, користуючись малюнком та підказкою. Тільки тоді змійка їх відпустить. Кінець кожного слова є початком наступного.
Цю пташку ще називають вальдшнеп.
Хижий нічний птах роду совиних,
який живиться дрібними гризунами. (Пугач)
Маленький співучий птах, що
має жовті крильця, білу спинку,
чорну шапку. А дзьоб у нього –
мов зернинка. (Чиж)
Якщо ці птахи багато й довго співають,
буде ясно. Живуть у полі чи степу.
(Жайворонок)
Самець качки. (Качур)
Має гніздо-рукавичку.
(Ремез)
Не хоче доглядати своїх дітей,
тому підкидає яєчка у чужі гнізда. (Зозуля)
Хижий птах родини яструбиних,
занесений до Червоної книги України,
часто полює на курчаток. (Яструб)
7. Гра «Можна – не можна»
Вчитель називає дію, а діти відповідають: «можна» чи «неможна».
Саджати квіти,рослини.
Охороняти первоцвіт й рідкісні рослини.
Ламати гілочки дерев, кущів.
Берегти молоді рослини.
Обдирати кору дерев.
Рвати багато квітів.
Обгороджувати мурашники.
Збивати гриби ногами.
Руйнувати павутиння.
Спостерігати за жабами.
Милуватися красою природи.
Вбивати павуків.
Ловити метеликів, бабок.
Ловити жаб.
Підгодовувати птахів.
Прибирати місце відпочинку у лісі, на березі річки тощо.
Назвати дерева, які постраждали від шкідників. Назвати птахів, які врятували дерева.
Лісова бригада
У лісі сталася біда -
Гусінь листя об` їда:
І на дубі, і на клені,
І на ясені зеленім,
Солов’ї, шпаки, синиці
Вмить злетілись, як годиться,
І давай сурмить тривогу:
- Гей, пташки! На допомогу!
9. Гра “Допоможемо Незнайці”.
Прочитайте записаний на дошці віршик. Допоможіть Незнайкові виправити вірша. Поміняйте слова місцями.
В ліс Незнайко увійшов –
Під кущем йоршів знайшов.
Біля річки посидів –
Наловив собі грибів.
До городу завітав –
Стиглих яблук накопав.
А по саду походив –
Моркву з яблуні струсив.
10. Дидактична гра “Що було б, якби...”
Завдання для вікторини «Жива і нежива природа».
1. Вписати в клітинки запропоновані слова: нежива, жива, рослини, тварини, комахи, птахи, звірі.
2. Підкреслити назви корисних комах.
3. Назви предметів розподілити на групи з’єднавши стрілочками з відповідним поняттям.
Будинок |
Ставок |
Ластівка |
Тролейбус |
Дуб |
Сонце |
Повітря |
Корова |
Струмок |
Муха |
Трава |
Кінь |
а) Прочитати відмінності між живою та неживою природою.
б) Назвати відмінності між тваринами і рослинами.
в) Назвати ознаки птахів.
г) Назвати ознаки звірів
Діти об’єднуються у дві команди. Кожен учасник отримує картку з назвою птаха. По сигналу вчителя, підбігши до дошки, слід розмістити табличку під відповідним написом, повернутися на місце і передати естафету наступному учасникові гри. Перемагає та команда, яка найшвидше і правильно виконає всі завдання.
Назви птахів: ластівка, синиця, горобець, стриж, ворона, зозуля, галка, дятел, журавель, дика качка, ворона.
Написи на дошці: