Мета. Розкрити значення дружби в житті кожної людини. Сприяти формуванню добрих відносин між дітьми в класі, створенню дружнього дитячого колективу. Вчити правильно обирати собі друзів, виробляти в собі якості, що сприяють дружбі. Розвивати уміння дітей спілкуватися та підтримувати товариські стосунки, співпрацювати, слухати, висловлювати свою думку.
Виховувати тактовне ставлення до людей, потребу в друзях, чемне ставлення учнів одне до одного, доброзичливість.
Очікувані результати:
Хід уроку
І. Організаційна частина
Дзвоник дзвенить, не стихає,
Школярів усіх скликає:
Гей, до класу поспішайте,
На місця свої сідайте.
Добрий день, вам добрі люди!
Хай вам щастя й доля буде
не на день і не на рік,
А на довгий – довгий вік!
Добрий день, мої любі діти!
Я щаслива зустріти вас.
Хай вам радісно сонечко світить.
Й будемо вчитися… В добрий час!
Усміхнися сонечку: «Здрастуй, золоте!»
Усміхнися квіточці, хай вона цвіте!
Усміхнися дощику: «Лий, мов із відра!»
Друзям усміхнися, побажай добра!
- Створення позитивного настрою
- Якщо ви хочете бути добрими і розумними, погладьте себе по голівці.
- Якщо ви хочете допомагати один одному, протягніть руку товаришу.
- Якщо ви хочете бути дружними, візьміть один одного за руки.
- Якщо ви хочете бути працелюбними, підніміть руки в гору.
- Якщо ви хочете бути веселими і здоровими, підніміть руки вгору.
- Якщо ви хочете дізнатися щось нове і цікаве, поплескайте в долоні.
ІІ. Вступна бесіда
Ось і промайнуло тепле літо. Я рада вітати вас в нашому світлому класі. Ви відпочили, набрались сил і готові вчитися. Любі діти, я щиро вітаю вас зі святом — Днем знань. Від усієї душі бажаю вам міцного здоров’я та здійснення всіх бажань.
Пролунав перший дзвінок нового навчального року. Він запросив усіх дітей України за шкільні парти. Сьогодні у нас буде перший урок незвичайний. Ми відправимося у подорож до міста, у якому, мабуть, хотіла б жити кожна людина нашої планети Земля. А як називається це місто, ви дізнаєтесь, коли виконаєте цікаве завдання.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
- Про що ж ми сьогодні будемо з вами розмовляти? Я пропоную вам пройти по лабіринту і дізнатися тему сьогоднішнього уроку.
(Додаток 1)
«Добре тому жити, хто вміє дружити». (Додаток 2)
Вправа «Асоціативний кущ»
- Що таке, на вашу думку, дружба? Сплетемо «павутинку» до цього слова
ДРУЖБА
Щирість, доброта, жадібність, довіра, злість, грубість, турбота, щедрість, повага, чуйність, байдужість, чесність, жорстокість, надійність.
IY. Основна частина
Сьогодні, діти, я пропоную вам посадити і виростити дерево доброти і дружби. Ось воно. Стовбур та гілочки в нього вже є, а от не вистачає чого? (Коріння) (Додаток 3)
Тому сьогодні ми поділимося роздумами, що таке дружба, з чого вона починається, кого називати другом, яким повинен бути справжній друг, спробуємо визначити правила дружби. Як тільки ми розвʼяжемо ці питання, наше дерево зросте і зміцніє.
«Це все я, це все я, це мій кращий друг i я»
Якшо нi-то мовчимо i тихенько сидимо.
А тепер давайте грати - треба вам відповідати.
Рано - вранці хто піднявся?
А хто сонечку всміхався?
Хто веселий i бадьорий кожен день іде до школи?
Хто з вас працею своєю прикрашає дім i клас?
Хто приходить зранку в клас із запізненням на час?
Хто yмiє берегти ручки, зошити й книжки ?
А хто граючи в футбол у вікно заб'є нам гол?
Хто веселу вдачу має i yciм допомагає?
Умови гри: Я читатиму вирази, якщо добрий друг це повинен робити, то ви підніміть руки вгору i потрясітъ ними, а якщо нi, то нічого не робіть.
Обманювати своїх друзів
Не брехати друзям
Говорити брехню поза очі
Допомагати друзям у складних ситуаціях
Підтримувати один одного
Насміхатися над друзями
Не залишати друзів у біді
Заступатися за друзів
Говорити друзям правду
Ображати друзів
Піклуватися про друзів.
І на нашому дереві з'являється корінець «близькі стосунки»
3 .Розв’язування проблемних завдань
Учитель: Говорити про поведінку інших легко, а як би ви вчинили в таких ситуаціях?
Ситуація 1. Дівчинка обурено скаржилась мамі: «У нас у дворі є такий поганий хлопчик – увесь час мене називає Валькою». «А ти як його називаєш?» - запитала мама – «Я його взагалі ніяк не називаю. Я йому просто кричу: «Ей,ти!»
Ситуація 2 . У холодний зимовий день Наталка й Оленка йшли зі школи додому. Наталка була тепло одягнена. На ній була тепла шубка і рукавички. Її ранець зручно лежав на спині. А Оленка в школі забула рукавички, тому портфель вона несла в голій руці.
- Рука в мене замерзла страшенно! - поскаржилась Оленка подружці.
Наталка відповіла:
-А в мене ні.
Так вони йшли до самого дому.
- Що можна сказати про Наталку?
- Як потрібно було їй зробити?
Ситуація 3. Це було ранньою весною. Маринка йшла до школи. Дорога була погана, а вона в черевиках. І наскрізь промочила ноги. Прийшла в клас. Дівчата обступили її, занепокоїлися: «Скоріше знімай черевики і грій ноги». А Валя (вона жила близько від школи) збігала додому і принесла валянки. Хороше було Маринці в той день - ногам тепло і на душі радісно!
- Чому дівчинці було радісно?
- А ваш друг приходить вам на допомогу?
- А ви йому
Слова вчителя.
Отже, будьте,діти, милосердними, говоріть теплі, щирі слова один одному, робіть добрі справи, здійснюйте гарні вчинки, і добро буде завжди у вашому домі, родині, а головне – у вашому серці!
Корінь «Турботливе ставлення»
4.Фізкультхвилинка
Гра «Хвиля»
Ваше завдання: сісти в одне коло, взятись за руки, не спираючись на підлогу, піднятись всім разом, не створюючи хвілю. (виконати 2 – 3 рази)
А тепер усі разом зробимо висновок з усього сказаного і складемо вірш
про дружбу. Останнє слово кожного другого рядочка ви будете
добирати самі в риму.
Щоб могли ми гарно жити,
Треба вчитися... (дружити).
А не кидатись словами,
Щоб не стати ... (ворогами).
І запам’ятай собі —
З другом легше у... (журбі).
Друг нас виручити може,
У біді він ... (допоможе).
А як пісня, жарт чи сміх —
Радість ділиться на... (всіх).
Друг нас може захистити
Може з класом ... (помирити).
Друг не стане кепкувати
І на людях нас... (повчати).
А як сварять всі навкруг —
Йде на захист справжній... (друг).
І ніколи не забудь!
Й ти для друга — вірним... (будь)!
Й ще одне запам’ятай:
Друзів ти... (не забувай)!
Знай, моя дитино мила,
Дружба — це велика... (сила)!
Це корінь «Спільні інтереси, смаки, погляди»
Кожен друг – неповторний, найкращий. Йому можна довірити свої таємниці, він завжди прийде на допомогу, ніколи не залишить у біді. Це і є справжній друг.
Якщо друг у тебе є,
Життя радісним стає.
Разом можна все зробити.
Тож без друга не прожити!
Дивіться, яке велике дерево росте у парку! Це чарівне дерево дружби. Та на ньому немає жодного листочка, жодної квіточки. Давайте «оживемо» його.
5.Гра «Оживи дерево добра».
( добрі вчинки ваших друзів по відношенню до вас, до інших людей, добрі вчинки, які ви робили разом з друзями.)
(Прикріплюють листочки до дерева.)
Яка краса! Наше дерево замайоріло красою квітів та зелені, а наше життя збагатилося, красою добрих вчинків. Вдома самостійно створіть своє «дерево добрих справ і постійно поповнюйте його.
6. Інтерактивна вправа «Хмаринка слів».
Піднімемося вище дерева. Але щоб це зробити , треба пригадати прислів’я, які склав український народ про добро та добрих людей.
Кожна група отримує конверт. У ньому знаходяться слова, з яких діти утворюють прислів’я.
1 група : Де є добро, там зникає зло.
2 група: Добро не лихо, ходить по світу тихо.
5 група: Не роби комусь, що тобі не мило.
6 група: Добре ім'я краще багатства.
- Намагайтеся жити у мирі та злагоді з оточуючим світом, з навколишніми. Робіть добро не за дякую, а від щирого серця. В народі говорять:
« Хто людям добра бажає, той і собі має.»
Ви подивіться на небі з’явилася райдуга.
7. Поетична хвилинка.
Представники кожної групи зачитують вірш про добро
1. У злому світі жити погано,
Свариться тато, свариться мама.
Зраджують друзі – це так жахливо.
З сірого неба падає злива.
Як добре жити в доброму світі!
Сонце всміхається в ясній блакиті.
Люди веселі, мама і тато.
Дома і в школі друзів багато!
(Г. Манів
2.Що таке доброта? Чи забули ви, люди?
Це, як мир на землі, тихо й гарно повсюди.
Це як посмішка враз зацвіла на лиці,
Як дитини рука в теплій тата руці.
Це як мамина ласка пригорне дитину,
Це, як злагода й ніжність гуртує родину.
(Н. Красоткіна
3. «Треба бути чемним, сину,
Люблять всі такі дитину.
Якщо ти когось вітаєш,
Ти йому добра бажаєш!»
Мама так мені казала,
Коли в школу проводжала.
Доброго усім вам дня!
Хочу я усіх вітати,
Хочу всім добра бажати.
Щоб для тих, кого вітав,
День насправді добрим став .( Г. Манів)
4. Сказав мудрець:
- Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
- Людина починається з добра!
(Л. Забашта)
5. На доброті існує світ.
Із добротою пахне хліб.
І мирне небо в школу йти
Це також вияв доброти.
І до людей любов свята –
Це чистота і доброта!
(Д. Павличко)
6. Доброта — це просто милі вчинки:
Місце уступити залюбки.
Це розмови гарної хвилинки,
Це слова приємні і думки…
Це подати руку допомоги,
Коли хтось спіткнувся на путі.
І розвіяти усі тривоги,
Усміхнутись сонечком в житті.
( Н. Красоткіна)
8.Будинок доброзичливих людей
Чудовий будинок знаходиться поруч з деревом. Не будинок, а справжній казковий палац! Прочитайте його назву. (ДРУЖБА)
- Як ви вважаєте, хто живе у цьому палаці?
- Дійсно, у цьому будинку поселилися добрі казкові герої.
Гра « Посели героїв у будинок».
Завдання: серед поданих героїв казок, мультфільмів обрати лише тих, хто є доброзичливим, хто має добре серце.
Попелюшка, Кіт Леопольд, мачуха, Крокодил Гена, Чебурашка, Шапокляк, миші, Баба Яга, Дюймовочка, Добра фея, Котигорошко, Лунтик, Снігова Королева, Дракон, Вупсінь та Пупсінь, зла чаклунка,Шрек.
У казках завжди добро перемагає зло, тому добрих героїв більше. Нехай же і на вашому життєвому шляху зустрічаються тільки добрі люди.
9. Вікторина «Хто з ким дружить?» ( Додаток 3 )
- Діти, головна дружба починається в родині. Саме в родині мами читають вам перші казки, розповіді про дружбу.
- Які казки та оповідання про дружбу ви вже прочитали? (Відповіді учнів.)
-Зараз ми проведемо вікторину. Вікторина «Хто з ким дружить?»
- Книг про дружбу багато. Читаючи ці книги, ви придбаєте собі ще й літературних друзів.
Перед вами різні герої, різні імена. Як ви думаєте, хто з ким дружить, хто кому потрібен?
Кумедний бурундук Чіп і ... (Дейл)
Добра Білосніжка і ... (сім гномів)
Кумедний Вінні-Пух і ... (Порося)
Добрий Малюк і ... (Карлсон)
Зелений крокодил Гена і ... (Чебурашка)
( « Рукавичка», «Ріпка», «Котик і Півник», «Коза-дереза» )
- Чи були герої казки « Лисичка та Журавель» друзями? Чим закінчилась їхня дружба? Чому?
- Придумайте продовження казки «Лисичка та Журавель – друзі»
10. Знайомство з мирилками
Мирилка летіла
На плече сіла,
Сказала тихенько:
- Миріться швиденько!
11. Гра-змагання «Утвори вірш»
Сьогодні на урок я підібрала вірш про доброту, але в ньому зникли деякі букви. Яка група першою відтворить вірш.
Як д…бр… ж…т… в д…бр…м… св…т..!
С…нц… всм…х...ється в ясн…й бл…киті.
Люд… в…с…л… , м…м… і т…т… .
Д…м… і в шк…л… др…з… в б…г…т…!
– Отже, хочеш мати друга – будь ним. Це мудре старе правило. Потрудися душею для людини, що знаходиться поруч , сприйми її радощі й негаразди як свої власні, подумай про те, як зробити її життя щасливішим, не пожалій для цього ні сил, ні часу.
Взаємоповага, чуйність, ввічливість — неодмінні ознаки дружного класу. Неприпустимі в класі образливі прізвиська, непристойні жарти, неповага до дівчат, грубість у взаєминах. Дружбу можна легко зруйнувати грубими, недоречними жартами. Вам ще доведеться крокувати з класу в клас пліч-о-пліч. Перед вами буде виникати безліч проблем, але я хочу сподіватись, що ви пронесете у своїх серцях довіру до людей, добро, уміння дорожити дружбою
6. Супутники дружби.
Діти створюють правила дружби .
Правила дружби .
Отже, якими повинні бути стосунки між друзями? Якими повинні бути їх душі?
ІІІ. Підсумок уроку.
- Ось і добігає кінця наш урок. Сподіваюся, що він збагатив вас, допоміг доторкнутися душею до людських витоків добра й милосердя.
Запам'ятайте закони дружби (на дошці).
- Не залишай друга в біді, поділи з ним радість і горе.
- Стався до свого друга так, як би ти хотів, щоб він ставився до тебе.
- Не бійся в друга попросити вибачення, і сам старайся якомога швидше забути свою образу.
Постарайтесь їх пам’ятати і виконувати. Будьте дружніми, люблячими, добрими, турботливими і надійними. Нехай дружба буде вашим найціннішим скарбом! Бережіть її, щоб проблеми чи негаразди не змогли її зломити.
1.Інтерактивна вправа «Інтерв’ю»
-Чого ти сьогодні навчився?
-Про що ти хотів би дізнатися більше?
-Які виникли запитання з даної теми?
-Що б ти порадив людині, яка хоче мати друзів, але не може їх знайти?
-Що потрібно зробити, аби вберегти дружбу?
-Як ти використовуватимеш те, що вивчив?
2. Заключне слово вчителя
- Є різні цінності в житті, але дорожча за золото, сильніша за бурі, міцніша за сталь – дружба. Будьте тактовні, ввічливі. Стримуйте свій гнів у будь-яких ситуаціях. Цінуйте справжню дружбу.
3. Виконання «Пісеньки про дружбу»