Я досліджую світ
4-й клас
Вчитель : Данкіна Ірина Олександрівна
Тема: «Для чого і як людина дихає? Дихальна система людини. Практична робота: « Модель дихальної системи»
Мета:
Обладнання: презентація до уроку( powerpoint); навчальне відео, іграшки виготовлені на уроці мистецтва, для практичної роботи: соломинки для напоїв, повітряні кульки, малюнок легень
ХІД УРОКУ
I. Підсумки спостережень за погодою
ІІ. Перевірка раніше засвоєних знань
III. Мотивація навчальної діяльності
1. Проблемна ситуація.
Змагання з іграшками, виготовленими на попередньому уроці.
Проблемне запитання: Чому вата в кожного учня підлітала на різні висоту? Від чого залежала висота підняття вати?
IV. Оголошення теми і мети уроку. Робота над новим матеріалом
Після уроку ми зуміємо:
Учні об’єднуються в групи, складаючи слово ди-ха-ння(різного кольору папірці)
- Тож людина – жива істота, вона постійно має потребу в цілющому газі - кисні, який входить до складу повітря.
-Без повітря людина не може прожити навіть кілька хвилин! Вона постійно вдихає повітря і видихає вуглекислий газ все своє життя.
3. Робота за таблицею «Органи дихання».
— Який же шлях повітря від органів дихання до легень?
Щоб потрапити до легенів, повітря проходить досить довгий шлях по цілій системі трубок. Усі ці трубки так і називаються — верхні дихальні шляхи.
Давайте простежимо весь цей шлях. Починається він із носа.
— У носі затримуються великі часточки і пил, які могли б пошкодити ніжну тканину легень. Тут же відбувається нагрівання повітря, яке вдихаємо. Часточки і пил затримуються за допомогою волосинок, які щільно ростуть на слизистій носових проходів. А зігрівання відбувається тому, що носові ходи дуже вузькі, а їхні стінки багаті на кровоносні судини. Кров, яка постійно циркулює, зігріває стінки, а від них зігрівається й повітря. Тому дуже важливо дихати носом, а не ротом.
Потім повітря через носоглотку надходить у дихальне горло. Дихальне горло ділиться на два бронхи: правий і лівий. Бронхи входять в легені і там розгалужуються, як коріння дерев. Саме цим шляхом потрапляє повітря до легень.
Цікаво:
Краще від усіх вміють дихати співаки, музиканти, котрі грають на духовних інструментах (флейті, сопілці, трубі), спортсмени та йоги.
- Як ви гадаєте, чому? (відповіді дітей)
Фізична розминка « Дихальна гімнастика»
https://www.youtube.com/watch?v=67nsp58w284
4.Робота з відео « Будова легень»
- Яку будову мають легені? Що відбувається з повітрям у легенях?
Трахея і бронхи схожі на трубочки. Кожен з бронхів з’єднується з однією легенею. Легені складаються з величезної кількості маленьких пухирців. У стінках цих пухирців постійно рухається кров. Коли свіже повітря заповнює пухирці, кров бере з повітря кисень, а віддає вуглекислий газ. (Вуглекислий газ утворюється під час роботи всіх органів тіла.) Потім кров несе кисень до кожного органа. Повітря, яке залишилося в легенях, у якому вже мало кисню і багато вуглекислого газу, ми видихаємо.
Як побудовано легені? Легені — великі м’які органи. Вся легеня оточена м’яким покриттям, яка має назву «плевра». У легені є маленькі пухирці, і саме сюди повітря надходить з бронхів, причому необхідні гази використовуються, а непотрібні — виштовхуються. Ці маленькі пухирці називають альвеолами.
5. Практична робота.
- Треба показати шлях, яким проходить повітря від органів дихання до
легень.
Інструкція:
Цікаво:
Основними органами, завдяки яким ми дихаємо, є легені. Наші легені працюють і вдень, і вночі — все життя. Якби вони перекачували не повітря, а воду, тільки за одну ніч підняли б на висоту другого поверху півтони води. Ось який потужний дихальний апарат створила природа!
V. Закріплення матеріалу.
1. Робота з електронним програмним засобом .
Вправа на платформі Learningapps.
https://learningapps.org/display?v=pjvdrwry520
Позначте елементи будови дихальної системи.
VІ. Підсумок уроку.
Продовжити речення:
Дихальна система складається …..
Спочатку повітря потрапляє у ……
Людина може прожити без повітря….
Легені складаються з величезної кількості …..
Самоцінювання учнів.
Вправа «Сходинки самооцінки» Поставте сердечко на шкалі - Як ви працювали на уроці?