Мій древній Овруч – рідний край,
моя маленька Батьківщина
Мета: продовжувати краєзнавчу роботу з дітьми; узагальнювати та розширювати знання учнів про місто, у якому вони живуть, його проблеми; формувати у дітей громадянську позицію; уміння брати на себе відповідальність за чистоту свого міста; виховувати почуття патріотизму, любов до свого міста.
Обладнання: краєвиди міста, герб Овруча, кульки, малюнки дітей, картки для роботи в групах, зашифровки, вислів, анкети, альбоми, «Я - овручанин», «Я - овручанка», інтерактивна дошка, презентація.
Хід заходу.
Вчитель. Крокую містом сонячним із усмішкою я,
Допомагає скрізь мені ця усмішка моя.
Лиш усміхнусь – веселим в мить похмурий день
стає,
І радість щедро розлива навкруг тепло своє.
Усміхнуся перехожим, сонцю, квітам усміхнуся.
Маю я веселу вдачу, нею поділюся.
Візьму з веселки кольори, я розфарбую все.
Хай барвами яскравими сіяє місто моє.
Доброго дня всім присутнім! Ми раді вас вітати на нашому дійстві. Погляньте навкруг. Скільки малюнків і усі в яскравих барвах. Ви вже здогадалися, що ми сьогодні будемо малювати ще й словами прекрасну картину рідного міста. Рідне місто, любимо тебе! (Разом)
Коли ми народилися, то першим побачили обличчя матері, відчули ніжність погляду і тепло її рук. Для нас у перші хвилини життя вона являла собою всесвіт, поза яким іншого не існує.
Але збігає час, а навколо материнського світу починає виростати інший світ, який стає близьким нам, перетворюється на дорогоцінні частинки, які поступово складають наше «я».
Що це за світ? Він – наша кімната, найближча міська чи сільська вулиця, сусідські діти, друзі, автомобіль чи залізничний причеп, які мчать кудись за межі нашого дитячого сприйняття, адже інтуїція підказує нам, що земля ширша за ту, що перед нашими очима, що є інші села і міста.
Але й там, де ми з вами живемо, з кожним новим днем світ стає багатшим, ніж учора. Ми впізнаємо у нашому кварталі магазин, а потім найближчий завод, стадіони, школу, навколишні ліси і поля.
І ось настає священний час, коли все це велике і маленьке, що ми усвідомлюємо, що нас оточує, що є для нас минулим і майбутнім, зливається в одне коротке слово Батьківщина.
Діти, то де найкраще місце на Землі?
Учень. Де зелені хмари яворів
Заступили неба синій став,
На стежині сонце я зустрів,
Привітав його і запитав:
— Всі народи бачиш ти з висот,
Всі долини і гірські шпилі.
Де ж найбільший на землі народ?
Де ж найкраще місце на землі?
Сонце посміхнулося здаля:
— Правда, все я бачу з висоти,
Всі народи рівні. А земля
Там найкраща, де вродився ти!
Виростай, дитино, й пам'ятай:
Батьківщина — то найкращий край!
Вчитель.Так Батьківщина місто Овруч. Рідний край. Воно, немов чарівний дзвін, звучить для кожного із нас. Ви діти швидко зростатимете, пролетять над вами лебеді дитинства і, прощально помахуючи крилами, зникнуть за обрієм. Згодом ви залишите рідну домівку. Але де б ви не були, ким би ви не стали, його вигляд, звичаї, обряди на все життя залишаться у серці кожного із вас.
Учень.Багато гарних міст і сіл на світі,
Але мені миліш за все
Мій Овруч рідний і прекрасний
Що спів древлян повік несе
У цім місті я народився
У нім живуть мої батьки,
Куди не глянь – дерева й квіти
І в їх вінку блищать ставки.
Вірш Наша хата
Я люблю свою хату,
і подвір’я, й садок,
де і сонця багато,
і в жару — холодок.
Тихо й затишно. Квіти
коло хати цвітуть,
і невтомно все літо
бджоли в цвіті гудуть.
Все для мене тут рідне:
стіни — білі, як сніг,
і віконце привітне,
і дубовий поріг.
І ряденця строкаті,
й рушники на стіні,-
навіть дим в нашій хаті
рідно пахне мені.
Вчитель. Так усе нам тут рідне. І усі ми з вами овручани і цим гордимося. А ви добре знаєте своє місто? Пропоную усім нам уявну подорож по нашому місту, його прекрасним куточкам. Візьмемо з собою чудовий настрій, уявні біноклі, щоб краще розглянути наш Овруч і почнімо нашу подорож. Будьте уважні бо буде вікторина «Овруч вражає»
І зупинка
Довідкове бюро
Вчитель. Свою роботу нам продемонструє група «Дослідників»
Учень. Овруч знаходиться на півночі України. Це одне із старовинних древлянських міст. Йому 1072 роки.
Площа нашого міста становить 887 цілих та 2 сотих гектара. Кількість населення приблизно 16тисяч чоловік. У місті є ____ вулиць та ______ провулків, 3 площі.
У ньому успішно функціонують 4 школи, спортивна, художня та музична школи, будинок дитячої та юнацької творчості, зразкова мала академія народних мистецтв та ремесел.
Окрім того в Овручі працює професійний ліцей, де юнаки та дівчата здобувають різні професії. Про здоров’я овручан дбають поліклініка та центральна лікарня.
В овручі нараховується чимало підприємств. Найбільші поміж них – лісгоспи, хлібозавод, приладо-будівельний завод, лісопереробні підприємства та багато приватних підприємств.
Розвинена широка торгівельна мережа: аптечні кіоски, магазини. Місто повністю газифіковано. Сполучення впорядковують автовокзал та залізничний вокзал.
У місті є дитяча та доросла бібліотеки. На центральній площі розташований будинок культури, у якому знаходиться краєзнавчий музей, ще є музей освіти.
З поміж видатних уродженців Овруча - мученик Преподобний Макарій, козацький гетьман Остап Дашкевич, письменник Володимир Тан-Богораз.
З містом пов’язані життя та діяльність Андрія Малишка, українського поета та перекладача.
В Овручі відкрита меморіальна дошка Герою України пожежнику-Чорнобильцю Миколі Ващуку. Одна з вулиць міста носить його ім’я.
Сховалось за лісом притомлене сонце,
І Норинь сповільнює біг:
Це ніч заглядає у наше віконце -
Мій Овруч спочити приліг.
Хай сняться містечку нездійснені мрії
І кличуть його до життя,
Хай в ньому зростають Тараси й Марії -
У їхніх руках майбуття.
Шепочуться сонно каштани і клени,
І місяць на варті в цю мить.
Вмостились будинки у сутінь зелену -
Мій Овруч вже солодко спить.
Як зорі погаснуть - прокинеться Овруч,
Бджолою життя загуде.
Росою умиється сонячний обруч
І в мирному небі зійде.
Вчитель. А як не згадати про наші ліси, озера, кар’єр. Вони є ніби частинкою раю, що надихає поетів, художників на творчість і дарує нам відпочинок.
Ми живемо на Поліссі. Околиці нашого міста вкриті могутніми лісами. Статистичні дані різних часів свідчать, що найбільш поширеними були дуб, берест, осика, а також береза та сосна.
Учень. Ліс – багатство, слава краю
Він могутній, він живий
Він од посух захищає
Лан широкий степовий
Шумить верхами буйний ліс
Дуби, берези, буки
Гуде бекас, і свище дрізд,
І воркотять голубки.
ІІ зупинка
Овруч – історичний
Вчитель. Приготуйте свої біноклі, сядьте зручно. Нашу віртуальну екскурсію по історичним місцям Овруча проведе бабуся нашої учениці Гусаревич Людмила Миколаївна.
Презентація:
ІІІ зупинка
Сторінками пам’яті
Учень. Ми землю любимо свою,
Красиву і величну,
Яку в жорстокому бою,
Нам зберегли навічно
Хай пам’ять нас веде
В роки далекі й близькі.
Вчитель. Мільйони українців віддали своє життя за свою власну націю, за народ і державу. Захисники нашої вітчизни і сьогодні на лінії вогню віддають й душу й тіло на вівтар свободи своєї країни, і ми про це повинні завжди пам’ятати.
Виконуючи свій священний обов’язок - захищати кордони нашої держави загинуло багато наших земляків.
Хвилина мовчання
Метроном
Вчитель. У нашому районі оголошено конкурс на створення пам’ятника землякам, які загинули на Сході України.
ІV зупинка
Моє місто – саме чисте
Вчитель. Поправляємо біноклі і наступна зупинка «Моє місто – саме чисте». Діти, шановні гості, як ви думаєте всі ми овручани любимо своє місто по-справжньому?
Але, що це? Не може бути! Невже ми бруднулі? Нещодавно відбулося велике міське свято ______. На головній площі, на центральних вулицях ми бачили купи сміття. Чи можемо ми чимось зарадити, допомогти? Адже ми громадяни свого міста____ і нам не байдужа його доля. Зараз ми це побачимо.
Гра «Займи позицію»
На стінах розвішано плакати з висловами:
«Щоб місто було чистим, потрібно більше двірників», «Щоб місто було чистим, слід поставити більше урн для сміття»,
«Щоб місто було чистим, необхідно не смітити»,
«Щоб місто було чистим, варто штрафувати тих, хто смітить»
Вчитель. Діти, займіть позицію біля того плаката, на якому, на вашу думку, твердження є найголовнішим.
Виконання завдання
Діти читають, визначаються з позицією й стають під одним х плакатів. Об’єднавшись таким чином, діти групами сідають за столи. Обговорюють свій вибір у групі. Обирають того, хто виступатиме. Виступи представників кожної групи. На зворотній стороні плакатів діти читають відомий вислів «Чисто не там, де прибирають, а там де не смітять».
Вчитель.Ми провели анкетування «Моє чисте місто» (вибірково учні старших класів, вчителі, батьки та діти нашого класу) результати на екрані. Отож ми закликаємо!
Рятуймо чисте повітря, рятуймо воду!
Рятуймо птахів, їхню пісню і вроду!
Рятуймо світанки від кіптяви, гару і диму!
Рятуймо тишу, щоб в ній працювати й радіть!
Рятуймо місто- одвічне, вразливе, єдине!
Рятуймо від бруду, хай небо дарує блакить.
Благаю вас слізно: не смійте байдуже пройти!
Поки ще не пізно і можна щось зберегти!
Вчитель. (Розповідь про проект «Вчимося бути гарними людьми»)
V зупинка
Овруч – місто майбутнього
Вчитель.Шановні присутні, я впевнена, що всі ми мріємо, щоб наше місто було самим чистим, самим затишним, самим розвиненим, самим-самим. Але все це в наших руках.
Вмійте місто любити,
Вам же по ньому ходити,
Кожній вулиці радіти.
Вмійте ж місто любити!
Ми Овруч у теплих долонях
Для нащадків своїх збережемо.
Ми вчимося сьогодні у школі
І гартуємо наші серця.
З рідним краєм пов’язуєм долі,
Будем вірні йому до кінця.
Вчитель. А ось наші думки:
Місто моєї мрії
Учень. Я уявляю містом моєї мрії «Царством чистоти та краси». Це чисті, прибрані вулиці. Це клумби, засаджені чудовими трояндами. Високі та обладнані будинки. Це дитячі майданчики, каруселі, гірки, спортмайданчики. Чисті ліси та парки. Добре освітлені, оснащені площі. Багато розважальних дитячих центрів та організацій. Добрі та привітні люди.
Вчитель. А ще ви їх можете прочитати у наших творах роздумах есе, які є на нашій виставці. Сьогодні на наш захід завітав пан-мер Коруд Іван Ярославович. Сьогодні ми хочемо запропонувати свої пропозиції у вигляді проекта «Ідеї та мрії для дії». Можливо вони стануть у пригоді при розробці плану розвитку нашого міста.
До слова запрошується Овруцький міський голова Коруд Іван Ярославович
Дякуємо!
А зараз ми побачимо які ви усі були уважні у нашій подорожі.
Вікторина «Овруч вражає»
Молодці!
Вчитель. Ось і завершується наша подорож рідним містом.
Мені дуже хотілося нашим сьогоднішнім заходом запалити у ваших сердечках хоча б маленький вогник гордості за те, що ви українці. Саме вам, діти, доведеться вивчати, берегти, шанувати і вивершувати те, що надбане вашими пращурами. Хай буде щасливою ваша дорога!
Будьте горді, чесні, розумні, любіть свій рідний край!
Пісня «Овруч наше місто святе»
Відео з меседжами про Овруч
Дорослішають діти, сивіють матері – такий закон життя, але ніколи не старітиме наша квітуча земля, адже майбутнє у ваших руках.
Будь вічно молода й благословенна, радуй нас щасливими голосами дітлахів, золотою пшеницею, синім небом, наша рідна земле!
Батьки. Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу,
Виростуть з тобою приспані тривоги.
За тобою завжди будуть мандрувати
Очі материнські і білява хата.
Можна вибрать друга і по духу брата,
Лиш не можна, сину, матір вибирати.
Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
Пізнавальний виховний захід
Мій древній Овруч – рідний край,
моя маленька Батьківщина
Підготувала: вчитель
початкових класів
вищої категорії
Овруцького ЗЗСО І-ІІІ ст. №3
Осінська С.М.