Загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №7
Новокаховської міської ради
Урок Доброти
Підготувала
Вчитель Гриненко Л.М.
2018 р.
Доброта – це те, що може побачити
сліпий і почути глухий.
Марк Твен
Найвродливіша музика душі - це доброта.
Ромен Роллан
Урок доброти
Тема: Добро посієш – добро пожнеш.
Мета: Формувати уявлення про внутрішній світ людини, показ величі та краси добра, виховання справжньої людської радості - творення добра для інших, участі їх у благодійній діяльності; розвивати вміння осмислювати духовні цін-ності; спонукати на добрі справи; вчити бути добрим, не скупитися на добро, красиву любов, відкрити найвищі цінності людини; вчити любити й цінувати життя, виховувати віру в силу любові, дружби, добра і справедливості.
Обладнання: портрети Ш.О. Амонашвілі, В.О. Сухомлинського , Матері Терези, різнокольорові серця, , вислів В.О. Сухомлинського, Коло вибору
« Ввічливі слова», відеоролик Пісні про добро, Заповіді доброти , малюнки.
Типуроку: урок - роздум
Перебіг уроку
І. Організація класу
Розпочинається урок наш доброти
Тож прошу вас серця свої відкрити
Щоб зрозуміти і запам’ятати
Лише з добра усе бере початок.
1. Хвилинка психологічного настрою «Хвилинка доброти» (за Амонашвілі).
- Закрийте очі і подумки пошліть один одному добрі думки і добрі відчуття. Подаруйте посмішку другу для створення хорошого настрою.
- А я хочу подарувати вам маленькі серця із побажаннями (діти вибирають різ-нокольорові (4 кольори) серця і зачитують побажання (Приємно тебе бачити, у тебе гарна посмішка, у тебе добрі очі, дякую, що ти є, ти щедра ( лагідна, любляча, подільчива) дитина, ти гарний товариш …)
2. Вправа «Очікування»
- Я сподіваюся, що сьогоднішній урок буде уроком роздумів, пошуку, добра, радості і любові.
- А чого ви очікуєте від уроку?
ІІ Мотивація навчальна діяльності
1. Гра «Банани».
- Пропоную виконати вправу на кмітливість. Закресліть букви Н ,Е, У і отримаєте ключове слово сьогоднішнього уроку.
Н У Д Е О Н У Б У Е Н Р У Н Е О Е Н У Т Е Е Н У А (Доброта)
-Сьогодні ми говоритимемо про добро , доброту, добротворення.
2. Гра «Займи позицію».
- Скажіть, а уміння пожаліти когось буде проявом доброти?
- А здатність співчувати?
- Підтримка не словом, а ділом означає бути доброю людиною?
- Творити добро – це життєва необхідність чи життєва позиція?
- Для чого потрібна доброта?
Сьогодні на уроці кожен із нас отримає можливість серйозно подумати та ви-словити свої міркування щодо людських відносин.
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
Вступне слово учителя.
-Найвища наука життя – мудрість, а найвища мудрість – бути добрим. Добро-та, чуйність, співпереживання, уміння розуміти чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину – це повинно бути у характері кожної людини.
Дуже мудро говорить народ: «Роби добро – і воно повернеться до тебе».
Якщо ми робимо добро, то……..(відповіді дітей). Будеш робити зло – зло й от-римаєш. Щира усмішка, добре слово і хоча б краплиночка тепла мають дуже велику силу. І сьогодні на уроці вони допоможуть нам пройти дорогою добра за мудрими заповідями Матері Терези, повчаннями В.О.Сухомлинського, Ш.О.Амонашвілі, О.А.Захаренка. Ці люди усе своє життям присвятили творі-нню добра.
ІV . Робота над матеріалом уроку
1 . Розповідь про Ш.О. Амонашвілі. (Вивішується портрет)
«Незалежно від того, чекають від тебе добра чи не чекають – Твори добро.
Незалежно від того, помітять твоє добро чи не помітять – Твори добро.
Незалежно від того, приймають твоє добро чи відкидають – Твори добро.
Незалежно від того, чим будуть платити тобі за добро: добром чи злом –Твори добро.
Твори добро і ні у кого не питай дозволу, бо ніхто не може бути володарем твого добра.»
- Ці мудрі слова належать дуже шанованій людині, педагогу, засновнику авто-рської школи в Грузії Ш.О.Амонашвілі. В даний час Ш.О. Амонашвілі – док-тор психологічних наук, професор, академік, Ш.О. Амонашвілі очолює однойменний Видавничий Дім і є співавтором стотомної "Антології гуманної педагогіки". І наша школа теж працює на засадах гуманної педагогіки.
2. Гра «Командири і чарівники добра» (З книги Ш.О. Амонашвілі «Доброго дня, діти»)
- Учні-першокласники, вихованці Ш.О. Амонашвілі, були шефами діток з ди-тячого садка. Я пропоную вам добру справу - взяти шефство над дошкільня-тами . Але спочатку необхідно скласти план заходів, які ми можемо провести.
Використовую для складання плану технологію «Два-чотири-всі разом».
1. Навчити нових ігор.
2. Показати пальчиковий театр.
3. Навчити робити іграшки – саморобки.
4. Провести вікторину «Сторінками улюблених казок».
5. Провести спортивні змагання тощо.
3. Розповідь про В.О.Сухомлинського. (Вивішується портрет)
«Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилин-
кою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний.»
Ці слова належать тому, хто все своє життя віддав дітям, видатному педагогу, письменнику В.О.Сухомлинському. За свою педагогічну працю він був наго-роджений двома орденами Леніна, багатьма медалями. Заслужений вчитель УРСР, Герой Соціалістичної праці. Він був доброю людиною і тому міг писати добрі і повчальні твори для дітей. Хай його світлий образ живе сьогодні на уроці.
4. Слухання і обговорення оповідання В.О. Сухомлинського « Добре слово»
Добре слово
В однієї жінки була маленька донька Оля. Коли дівчинці виповнилося п’ять років, вона тяжко захворіла. До нещасної матері почали приходити роди-чі. Кожен приносив щось смачне й поживне. Кожен говорив: „Треба добре ха-рчуватися, треба дихати свіжим повітрям, і хвороба втече в ліси й на болота”.
Одного дня біля хворої зібрались усі родичі. Дідусь Опанас сказав:
- Чогось їй не вистачає. А чого, і сам не можу зрозуміти.
Раптом відчинились двері й у хату ввійшла прабабуся Олі - столітня На-дія. Про неї всі забули, бо багато років сиділа стара в хаті і нікуди не виходи-ла. Але, почувши про хворобу правнучки , вирішила навідати її.
Підійшла до ліжка, сіла на ослінчик, взяла Олину руку в свою – зморш-кувату, маленьку – й сказала :
- Принесла я тобі, моя люба правнучко, один- єдиний подарунок : сердечне бажання. Єдине бажання залишилось у мене в серці : щоб ти , моя квіточко, видужала й знову раділа ясному сонечку.
Така величезна сила любові була в цьому доброму слові , що маленьке Олине серце забилося частіше, щічки порозовішали, а в очах засяяла радість.
- Ось чого не вистачало Олі, - сказав дід Опанас. – Доброго слова.
В.О Сухомлинський
- Що трапилося з дівчинкою?
- Що зробила прабабуся Надія?
- Що повернуло дівчинку до життя?
- В чому виявилася велика сила? (В доброму слові)
- Отже, від доброго слова у людей теплішає на серці. Недарма в народі кажуть „ Слово лікує, слово і ранить.”
- Як ви розумієте цей вислів ?
Сам В. О. Сухомлинський звертається до вас з таким закликом: «Роби добро не тільки тоді, коли тебе бачать люди. Значно більше треба для того, щоб залишатись людиною тоді, коли тебе ніхто не бачить» (Прикріплюю вислів з висловом на дошці)
Фізкультхвилинка
Учні імітують рухи за змістом вірша.
Добре те, що сонце світить!
Добре те, що віє вітер!
Добре те, що цей ось ліс
Разом з нами ріс і ріс!
Добре те, що в нашій річці
Синя - не брудна водичка!
5 . Розповідь про Матір Терезу. (Вивішується портрет)
А ще хай на нашому уроці буде присутній образ відомої на весь світ Матері Терези. Мати Тереза була настоятелькою Ордена милосердя. У різних країнах світу вона відкривала школи, медичні пункти, притулки для бідних, допома-гала хворим і знедоленим. Мати Тереза ніколи не прагнула бути популярною. Вона просто робила людям добро. Удостоєна Нобелівської премії миру. Взірець доброчинності та милосердя. Коли її не стало – планета осиротіла. Але вона залишила нам свої заповіді та настанови. Доторкніться до мудрості цієї жінки. Послухайте їх.
Заповіді доброти
Бути добрим – це забути про себе самого, щоб думати за інших.
Бути добрим – це пробачати, пам’ятаючи, що слабкість людська є сильніша від злості.
Бути добрим – це мати милосердя для слабкості інших людей і пам’ятати, що ми не є кращими від інших, навіть в їхніх ситуаціях ми були б, може, ще гірші.
Бути добрим – це закрити очі на прояви невдячності.
Бути добрим – це давати навіть тоді, коли нічого не отримуємо, посміхаючись до тих, які нас не розуміють, навіть недооцінюючи нашої доброти.
Бути добрим – це вчинити зі свого життя дар для інших, навіть лучити з працею кожного дня клопоти ближніх.
Бути добрим – це приглушити біль власного серця і посміхатися завжди.
6. Гра «Добре — погано»
Вчитель називає слово, а діти відповідають, добре це чи погано.
Добре Погано
Захистив Образив
Відвідав Розірвав
Обігрів Посварилися
Допоміг Відібрав
Поділився Штовхнув
Заспокоїв Ударив
- Як ви розумієте ці вислови? Які з них треба використовувати в житті, у відносинах з людьми? Чому?
Хвилинка відпочинку
«Пісня про Добро» Н. Май
https://www.youtube.com/watch?v=N44c0vMG6w0
7. Технологія колективно – групового навчання
Розв’язування моральних завдань
- Ми постійно перебуваємо серед людей – у колі сім’ї, друзів, у школі, в класі, на вулиці. Всюди нам потрібно поводити себе так, щоб і навколишнім і нам було добре.
Робота в групах : закінчити життєву ситуацію і зробити висновок.
Маленьке пташеня випало з гнізда. Воно лежало на землі, безпорадно чекаючи допомоги. Це побачили Сашко і Маринка. Діти вирішили забрати пташеня додому. Над ними стурбовано літала мати пташеняти, ніби хотіла про щось їм сказати. Побачивши це, хлопчик і дівчинка…
Під час дощу серед двору з’явилася велика калюжа. Ніна, дуже гарно одягне-на, поспішала у гості. По дорозі вона зустріла бабусю. Вона з розпачем диви-ться на калюжу, у яку впала її палиця. Мабуть, старенька не могла самостійно її підняти. Ніна на мить зупинилася і уявила свою бабусю в такій ситуації. Дівчинка поспішала, але…
Висновок: Важливо зрозуміти, що потрібні історії відбуваються з кожною людиною. Мені дуже хотілося б, щоб ви були схожі на головних героїв, були чемними хлопчиками і дівчатками. Щодня людина сама вирішує - чинити їй добро чи ні. Адже людина ,яка робить добро, є також щасливою, як і та кому вона зробила.
8. Гра «Додайте чарівне слово»
Я буду читати початок речення ,а вам потрібно продовжити . ( Можна дивитися на наше Коло вибору « Ввічливі слова»)
- Розтопить серце будь-кого сердечне слово.... (“Дякую”)
- Зазеленіє древній пень,коли почує.... (“ Добрий день”)
- Коли згасає сонце у росі й зоря лягає лагідно на плечі
серед знайомих , рідних голосів ми чуємо привітне ...(“ Добрий вечір”)
- Щоб знов зустрітись у годину призначену, кажу щиро завжди я всім ....
( “До побачення )
Висновок : Щоб бути добрими - це бути ввічливими . Даруйте людям добро і радість,не чекайте віддачі. Робіть добро тим ,із ким ви ,можливо,зустрінетеся раз у житті. Пам*ятайте ,що все повертається , як бумеранг.
V. Підбиття підсумків
Вчитель:
Я вірю в силу доброти.
Добро завжди сильніше злого,
Дає наснагу, щоб цвісти
І світлу обирать дорогу.
Я вірю в силу доброти,
Що на торжку не продається,
Що кривди розбива пласти,
Красою тулиться до серця.
Я вірю в силу доброти,
Що має долю роботящих,
Що хоче, щоб і я, і ти,
І все було у світі кращим.
В.Крищенко
Перегляд мультиплікаційного фільму « Уроки доброти» із серії Уроки Тітоньки Сови ( українською мовою)
1