Урок "Іван Якович Франко «Лисичка і Журавель»"

Про матеріал
Ознайомлення учнів з жанром літературної казки, з творчістю І. Я. Франка, зі змістом казки «Лисичка і Журавель».
Перегляд файлу

Іван Якович Франко. «Лисичка і Журавель» (казка)

Мета уроку: ознайомити учнів з жанром літературної казки, з творчістю І. Я. Франка, зі змістом казки «Лисичка і Журавель»; учити виділяти в тексті дійових осіб, давати їм характеристику, спостерігати за структурою та сюжетом казки; формувати навички правильного і свідомого читання мовчки та вголос; розвивати пам’ять, мислення, увагу; виховувати почуття товариськості, бажання допомагати, гідність, порядність.

Обладнання: портрет І.Я.Франка, мультимедійна дошка. підручники, індивідуальні картки, малюнки до казки.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Стали, діти, всі рівненько,

Посміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім класі

Діти – просто молодці!

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності

 

https://3.bp.blogspot.com/-HUrceOLYLr0/WfTCE-fq4JI/AAAAAAAAAzo/X-YdG9_Ox3QPxS2A0LMdy1BrPH3rKXsEQCLcBGAs/s640/%25D0%25A1%25D0%25BB%25D0%25B0%25D0%25B9%25D0%25B41.JPG

        А що ми будемо робити?

Що ж ми будемо читати

Щоб швидше здогадатись

Треба ребус  відгадати. (Казка)

  1. Побудова “асоціативного куща”
  •  Які асоціації виникають, коли згадуємо це слово?
  • Що таке казка? (Вигадана історія, яка розповідає про перемогу добра над злом.)
  • Які казки ви вже знаєте?
  • Які герої казок? ( Тварини, рослини, люди, речі…)
  • Які казки подобаються вам?

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Впізнай казку

Що за хатка на узліссі?

Вся ворушиться, дрижить.

Мишка, зайчик, жабка,

Де не взявсь, кабан біжить.

Тут і вовк іде й ведмідь.

Всі хочуть у ній жить.

Так вже тісно їм усим –

Ось – ось порветься дім.

(казка «Рукавичка»)

2. Що втекло від баби з дідом -

Не сиділо на вікні.

Зустрілось з зайченятком -

З вовком і ведмедем,

Усим  співав  пісні.

Лиш лисичка на пеньочок сіла

І з хитрощами, потім його з’їла.

(казка «Колобок»)

3. Я бичок – третячок,

Смоляний в мене бочок.

Із соломи дід зробив,

Ще й смолою засмолив. (казка «Солом’яний бичок»)

4.Сидить півник на печі,

Їсть смачненькі калачі.

Тут лисичка прибігає,

Півника мерщій хапає.

Біжить котик рятувати,

В лисички півника забрати.

(“Котик і півник.”)

ІV.Повідомлення теми і завдань уроку

  1. Бесіда вчителя
  • Хто автор цих казок? (український народ)
  • У якому розділі ми читали деякі з них? (у розділі «Українські народні казки»)

Жила-була вона з прадавніх часів. Казка народилася у сиву давнину. А виникла вона значно раніше, ніж люди навчилися писати. Тому їх не могли записувати, а переказували один одному. Згодом ім’я забувалося. І казка ставала народною. На відміну від народних, є казки, автори яких відомі. Тому такі казки називають літературними або авторськими. І тепер живе вона в народі і творчості письменників, в кіно та мультфільмах. Бо вона – чудо із чудес! Казку люблять усі, бо в ній можна почути таке, чого й на світі немає. А ще казка примушує задуматися, як ти живеш…

  1. «І.Франко – казкар.»

 

 

https://4.bp.blogspot.com/-euwUEyIF3Bs/WfTCIr_uRWI/AAAAAAAAA0s/x705jUCgigYJufp2Gjr3BP4xZiUOwyABwCLcBGAs/s640/%25D0%25A1%25D0%25BB%25D0%25B0%25D0%25B9%25D0%25B43.JPG

 

Іван Якович ФРАНКО - поет, перекладач, редактор. Він народився у селі Нагуєвичі на Галичіні  27 серпня 1856 року, у сім’ї сільського коваля.  Великою мрією батьків дати освіту своїй дитині. У 6 років Івася віддають у школу, у сусіднє село. Навчання давалося хлопчикові легко, мав надзвичайну пам’ять. Закінчив школу при монастирі, а потім і гімназію. Навчання продовжував у університеті, де і почав писати свої твори. Видав збірку казок і оповідань «Коли ще звірі говорили», «Малий Мирон», «Олівець»,

«Фарбований лис», «Заєць і їжак», «Осел і лев»…

  • А ми ознайомимося з казкою «Лисичка і Журавель».
  1. Перегляд мультфільма «Лисичка і Журавель».

ІV.  Фізкульхвилинка з «LEGO»

Всі стомились працювати,
Будемо з «LEGO» відпочивати.
Жовта – тупаєм, кружляєм,
Від роботи спочиваєм.
А зелена – присідаєм,
Й руки вгору піднімаєм.
Голубу тримаю я – плескає вся дітвора.
В кошик цеглиночки складемо,
Працювати всі почнемо.

 V. Читання казки вчителем

  1. Словникова робота

Призволяйсяпригощайся.

Пісним голосомнезадоволено.

Облизня спійвмайши  - ні з чим.

  1. Робота в парах.
  • У кожного на парті є картка. Вам потрібно прочитати і з’єднати кожне слово з його поясненням.

Заприятелювали                                         подружилися

прошений                                                    запросили

призволяйся                                                пригощайся

випорожнивши                                           все з’їли

зареклася                                                     дала собі слово

  1. Читання казки  «ланцюжком»
  • Які страви готували приятелі одне одному?
  • Чому саме ці страви?
    1. Вибіркове читання
  • Зачитайте, як Лисичка запрошувала в гості Журавля.
  • Як ви думаєте, як почувався Журавлик у гостях у Лисички?
  • Прочитайте, як Журавлик відреагував на Лисиччине частування.
  • Яку страву приготував Журавель?
  • Прочитайте, як Лисичка відреагувала на Журавлине частування.
  • Чи залишились приятелювати Лисичка і Журавель?
  • Чого повчає нас ця казка?
    1. Читання казки в особах.

VІ. Малювання ілюстрацій до сюжету казки «Лисичка і Журавель»

  • Давайте умовно поділимо казку на дві частини. Про що ви б розповіли у першій частині? (Як Журавель прийшов на запросини до лисички в гості).
  • А в другій? (Як Журавель частував Лисичку)
  • Сьогодні ми спробуємо відтворити картини за сюжетом казки.

(Розподіл класу на групи)

Одна група Малюватиме, як Лисичка частувала Журавля, друга – як Журавель віддячив Лисичці.

Використаємо різну гаму кольорів. Оскільки відносини героїв були прохолодними, то зробимо фон блакитний. Якщо блакитний належить до холодних, то назвіть кольори, що належать до теплих? (Відповіді учнів). Гадаю основна гама буде в нас все ж таки тела. Кожен учень групи малюватиме обраний предмет. (Група отримує конверт з легким набрисками Лисички, Журавля, тарілі, глечика з вузькою шийкою, предметів інтер’єру: столу, полички, віконця з фіранками, тощо). Ваша задача: домалювати і розфарбувати свою картинку, дивлячись у зразок. Потім на загальному фоні - листку, який отримано групою, приклеїти свій предмет, щоб утворилася сюжетна картинка. За створеними композиціями спробуємо переказати коротко казку.

Інструктаж до виконання роботи.

  • Перш ніж малювати, пригадаємо правила користування фарбами, клеєм

Не забувайте про охайність виконання робіт.

Самостійна робота учнів

VІІ. Розвиток зв’язного мовлення

Учні переказують казку за створеними сюжетними малюнками.

VІІІ. Оцінювання робіт, відповідей учнів

ІX. Домашнє завдання

  • Підготуватися до виразного читання казки «Лисичка і Журавель»
  • Підготуватися до переказу казки за створеними ілюстраціями дівчатам від імені Лисички, а хлопцям – від імені Журавля.
  • Продовжіть казку так, щоб Лисиця подружилася із Журавлем.

X. Підсумок уроку

- Яка головна думка твору?

- Від чого застерігає автор у своєму творі?

- Як би ви вчинили б на місті Лисички? А Журавля?

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Локоть Юлія
Додано
13 листопада 2021
Переглядів
337
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку