Іван Якович Франко. «Лисичка і Журавель» (казка)
Мета уроку: ознайомити учнів з жанром літературної казки, з творчістю І. Я. Франка, зі змістом казки «Лисичка і Журавель»; учити виділяти в тексті дійових осіб, давати їм характеристику, спостерігати за структурою та сюжетом казки; формувати навички правильного і свідомого читання мовчки та вголос; розвивати пам’ять, мислення, увагу; виховувати почуття товариськості, бажання допомагати, гідність, порядність.
Обладнання: портрет І.Я.Франка, мультимедійна дошка. підручники, індивідуальні картки, малюнки до казки.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Стали, діти, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім класі
Діти – просто молодці!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
А що ми будемо робити?
Що ж ми будемо читати
Щоб швидше здогадатись
Треба ребус відгадати. (Казка)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Впізнай казку
Що за хатка на узліссі?
Вся ворушиться, дрижить.
Мишка, зайчик, жабка,
Де не взявсь, кабан біжить.
Тут і вовк іде й ведмідь.
Всі хочуть у ній жить.
Так вже тісно їм усим –
Ось – ось порветься дім.
(казка «Рукавичка»)
2. Що втекло від баби з дідом -
Не сиділо на вікні.
Зустрілось з зайченятком -
З вовком і ведмедем,
Усим співав пісні.
Лиш лисичка на пеньочок сіла
І з хитрощами, потім його з’їла.
(казка «Колобок»)
3. Я бичок – третячок,
Смоляний в мене бочок.
Із соломи дід зробив,
Ще й смолою засмолив. (казка «Солом’яний бичок»)
4.Сидить півник на печі,
Їсть смачненькі калачі.
Тут лисичка прибігає,
Півника мерщій хапає.
Біжить котик рятувати,
В лисички півника забрати.
(“Котик і півник.”)
ІV.Повідомлення теми і завдань уроку
Жила-була вона з прадавніх часів. Казка народилася у сиву давнину. А виникла вона значно раніше, ніж люди навчилися писати. Тому їх не могли записувати, а переказували один одному. Згодом ім’я забувалося. І казка ставала народною. На відміну від народних, є казки, автори яких відомі. Тому такі казки називають літературними або авторськими. І тепер живе вона в народі і творчості письменників, в кіно та мультфільмах. Бо вона – чудо із чудес! Казку люблять усі, бо в ній можна почути таке, чого й на світі немає. А ще казка примушує задуматися, як ти живеш…
Іван Якович ФРАНКО - поет, перекладач, редактор. Він народився у селі Нагуєвичі на Галичіні 27 серпня 1856 року, у сім’ї сільського коваля. Великою мрією батьків дати освіту своїй дитині. У 6 років Івася віддають у школу, у сусіднє село. Навчання давалося хлопчикові легко, мав надзвичайну пам’ять. Закінчив школу при монастирі, а потім і гімназію. Навчання продовжував у університеті, де і почав писати свої твори. Видав збірку казок і оповідань «Коли ще звірі говорили», «Малий Мирон», «Олівець»,
«Фарбований лис», «Заєць і їжак», «Осел і лев»…
ІV. Фізкульхвилинка з «LEGO»
Всі стомились працювати,
Будемо з «LEGO» відпочивати.
Жовта – тупаєм, кружляєм,
Від роботи спочиваєм.
А зелена – присідаєм,
Й руки вгору піднімаєм.
Голубу тримаю я – плескає вся дітвора.
В кошик цеглиночки складемо,
Працювати всі почнемо.
V. Читання казки вчителем
Призволяйся – пригощайся.
Пісним голосом – незадоволено.
Облизня спійвмайши - ні з чим.
Заприятелювали подружилися
прошений запросили
призволяйся пригощайся
випорожнивши все з’їли
зареклася дала собі слово
VІ. Малювання ілюстрацій до сюжету казки «Лисичка і Журавель»
(Розподіл класу на групи)
Одна група Малюватиме, як Лисичка частувала Журавля, друга – як Журавель віддячив Лисичці.
Використаємо різну гаму кольорів. Оскільки відносини героїв були прохолодними, то зробимо фон блакитний. Якщо блакитний належить до холодних, то назвіть кольори, що належать до теплих? (Відповіді учнів). Гадаю основна гама буде в нас все ж таки тела. Кожен учень групи малюватиме обраний предмет. (Група отримує конверт з легким набрисками Лисички, Журавля, тарілі, глечика з вузькою шийкою, предметів інтер’єру: столу, полички, віконця з фіранками, тощо). Ваша задача: домалювати і розфарбувати свою картинку, дивлячись у зразок. Потім на загальному фоні - листку, який отримано групою, приклеїти свій предмет, щоб утворилася сюжетна картинка. За створеними композиціями спробуємо переказати коротко казку.
Інструктаж до виконання роботи.
Не забувайте про охайність виконання робіт.
Самостійна робота учнів
VІІ. Розвиток зв’язного мовлення
Учні переказують казку за створеними сюжетними малюнками.
VІІІ. Оцінювання робіт, відповідей учнів
ІX. Домашнє завдання
X. Підсумок уроку
- Яка головна думка твору?
- Від чого застерігає автор у своєму творі?
- Як би ви вчинили б на місті Лисички? А Журавля?