Тема: «Доброго добром згадують»
1.Привітання «Давайте привітаємось…»
Учитель.
Давайте привітаємось,
Давайте посміхнемося,
Давайте в очки глянемо,
І нам тепліше стане.
- Діти, давайте сьогоднішню зустріч розпочнемо з побажань.
- Доброго ранку, Марійко, я бажаю тобі веселого дня!
- Доброго ранку, Лесику, я дуже радий тебе бачити!
- Вітаю тебе, Тетянко, я хочу, щоб день у тебе був щасливий!
2. Створення у класі позитивного настрою
Зверніться до учнів словами:
« Добро творити на Землі людині лиш дано.
І навіть діточки малі всі знають це давно.
Краса і море доброти оточує нас всіх.
Подібним будь до сонця ти, щоб зазвучав твій сміх
Щоб ти освітлював всім шлях, як сонце з висоти.
Хай сяє усмішка в очах, будь завжди добрим ти!»
3. Гра «Найдобріший»
Вчитель повідомляє,що в українців є прислів’я: «Доброго добром
згадують». Пропонує пограти в гру і сказати, які добрі діти навчаються
в класі.
Дітям пропонують кидати м’ячика і тому, хто впіймає його, треба назвати
ім’я однокласника і пояснити, чому він добрий. Учні можуть відповідати:
«Улянка добра, бо вона йде разом зі мною зі школи. Сергійко добрий, бо
навчив мене малювати машину. »
4. Гра «Допоможімо Ведмедикові»
У гості до дітей приходить Ведмедик, який розповідає їм свою невеселу
історію.
Мишко. На ліс, в якому я живу, напала стара Лінь. Вона зачарувала все
навколо: трава сохне, квіти сохнуть, всі дерева в павутині. Птахи давно не
співають своїх пісень, а звірі, лісові жителі, впали в сплячку, вони навіть не
чують, як від голоду, холоду і самотності плачуть їх маленькі діти. Одному
тільки мені вдалося вирватися з полону злої і ледачої старої. Я прийшов до
вас за допомогою, щоб ви звільнили ліс від старої Ліні.
Вчитель. Діти, допоможемо нашому гостю? Мишко, підкажи нам як же тобі
допомогти?
Мишко. Лісових мешканців і наш ліс врятують добрі вчинки дітей,
працьовитість, ввічливість. Діти, а ви вмієте робити добрі вчинки? (відповіді
дітей) А ви знаєте, що таке «доброта», «добрі вчинки»? Як їх можна, по-
вашому, зробити?
Вчитель. Добрий - це той, хто допомагає дорослим, не ображає молодших,
захищає слабких, ввічливий і уважний до всіх, каже тільки добрі, гарні слова.
Придумана кимось просто і мудро
При зустрічі вітатися: «Доброго ранку!».
«Доброго ранку сонцю і птахам! Доброго ранку усміхненим обличчям!»
. І кожен стає добрим, довірливим,
Доброго ранку триває до вечора.
Мишко. Діти, а ви теж при зустрічі вранці один одному говорите добрі слова
привітання? Ось, бачите, одне добре діло у вас є. Але одним добрим
вчинком, нажаль, ліс не врятуєш, і він може загинути.
Вчитель. Не засмучуйся, Мишко! Ми зараз назбираємо тобі повну
«скарбничку добрих справ». Цю «скарбничку добрих справ» ти віднесеш до
лісу. (Педагог показує дітям скарбничку і пропонує кинути в неї першу
фішку - «добринку».)
Вчитель. Ой, діти, подивіться-но на наші квіточки: вони плачуть.
(Педагог звертає увагу на суху землю в квіткових горщиках. Діти поливають
квіти.)
Мишко. А як ще можна допомогти квітам?
Діти. Полити, протерти листочки, подрихліть землю. (Учні надають
допомогу квітам.)
Вчитель. Молодці, діти, які ви всі добрі, турботливі. (Ведмедик пропонує
пограти у гру «Якщо ти добра людина, то повинен…»)
Гра «Якщо ти добра людина, то повинен…»
Умова гри: якщо людина повинна робити те, що я називаю, то плескаєте в
долоні, а якщо ні, то нічого не робите.
1. Допомагати мамі мити посуд.
2. Робити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить.
3. Не вмиватися.
4. Берегти рідну природу та охороняти її.
5. Шанувати працю інших людей.
6. Галасувати, коли хтось відпочиває.
7. Бути вихованим, стриманим.
8. Обманювати, хвалитися.
9. Насміхатися з чужого горя.
10. Добре вчитися, багато читати.
11. Не слухати батьків.
12. Допомагати друзям у біді
13. Ділитися тим, що в тебе є.
14. Ображати інших.
15. Захищати слабкого.
16. Спати на уроках.
17. Красти.
18. Любити своїх батьків
Вчитель. Діти, поки ми з вами грали, надійшов сигнал від наших книжок: їм
теж потрібна допомога. (Учні наводять порядок у книжковому куточку, при
необхідності лагодять книги. Педагог нагадує дітям, що після кожного
доброго діла потрібно в скарбничку кидати фішки - «добринки».)
(Ведмедик пропонує пограти у гру «Сонечко світить на того…»)
Гра «Сонечко світить на того…»
Діти сидять в колі на стільцях. Дорослий називає ознаку, наприклад:
«Сонечко світить на того, у кого (світле волосся, червоні шкарпетки, сині
штанці тощо)». Діти, що мають названу ознаку, встають і швидко міняються
місцями.
Вчитель. Мишко, в нашій «скарбничці» вже багато добрих справ
накопичилося, віднеси її своїм друзям, лісовим жителям.
(Ведмедик бере «скарбничку добрих справ», дякує дітям за допомогу,
прощається з ними.)
Вчитель. Діти, сьогодні у нас чудовий день - День добра. Сподіваюся, наші
добрі справи врятують ліс і його мешканців від старої Ліні. А ми з вами
продовжимо робити добрі справи і будемо говорити добрі слова, які всім
приємно чути.
5. Гра «Уяви собі…»
- У врятованому лісі Муха Цокотуха святкує свій День народження. Хто
прийшов її вітати? Які вони принесли подарунки?
- Уяви, що це ти прийшов(прийшла) до неї на День народження. Як ти
привітаєш Муху?
6. Перегляд мультфільму «Просто так»
Вчитель повідомляє, що подарунки не обовязково робити тільки на свята,
можна їх робити «просто так», як герої однойменного мультфільма.
7. Гра «Кому і за що…»
Діти стоять у колі та по черзі передають іграшку чи квітку (листочок) і
говорять, кому і за що дарують її. Наприклад: «Я хочу передати цю квітку
Тетянці за те, що вона гарно співає». «Я хочу подарувати цю квітку
Данилкові просто так» тощо.
8. Рефлексія «Що я беру із собою?»
Запитайте в дітей, що корисного вони дізналися? Заохочуйте їх
висловлювати свою думку й обґрунтовувати її.
Тема : «Добре слово»
1.Привітання «Здоровенькі були!»
Добрий день,мої малята,
Любі хлопчики й дівчата!
З давніх пір і понині
Кажуть всі в Україні:
«Здоровенькі були!»
Привітаймося всі разом:
«Здоровенькі були!»
Діти по колу говорять слова – вітання, «ввічливі» слова.
2. Створення у класі позитивного настрою
Запропонуйте учням прослухати віршик і висловити припущення щодо теми
заняття.
«Будь ласка», «Спасибі», «Будьте здорові»
- Слова, необхідні й корисні у мові.
Приємно їх чути і в школі, і вдома
, Від мами, від вчителя й просто знайомих.
Тож радьмо: частіше їх, друзі, вживайте.
Даруйте сміливіше радісний настрій.
І кожен свій день, як завжди, починайте
Зі слів: «Добрий ранок!», «Вітаю!», «Здрастуй!»
3. Обговорення нарису «Чарівні слова» В. Сухомлинського
Попросіть учнів після прослуховування тексту відтворити «чарівні» слова.
Чарівні слова
Ми говоримо один одному: «здрастуйте», «доброго здоров'я». Цим
висловлюємо своє ставлення до найбільшої цінності – людини. Не сказати
людині «здрастуйте» - значить, виявити свою невихованість. Слово
«здрастуйте» має чудодійну властивість. Воно пробуджує почуття взаємної
довіри, зближує людей, відкриває їм душі.
Звертаючись з проханням, ми говоримо «будь ласка». У цьому простому
вислові, що здатне чудодійно впливати, захована повага до гідності людини,
шанування в ній самостійності, незалежності, доброї волі.
(Василь Сухомлинський)
Запитайте в дітей:
- У чому полягає чарівність ввічливих слів?
- Які ще ввічливі слова ви знаєте?
4.Гра-вікторина «Чемність»
Проведіть вікторину, повторивши при цьому ввічливі слова.
1. Слово – вибачення. (Вибачте)
2. Слово-привітання з батьками, вчителями, сусідами, друзями. (Здрастуйте)
3. Слово-перепрошення. (Даруйте)
4. Привітання до друзів. (Привіт)
5. Так прощаються приятелі. (Бувай)
6. Слово- прощання. (До побачення)
7. Слово подяки. (Спасибі)
8. «Чарівне» слово. (Будь ласка)
9. Слова, що вживають, проводжаючи в далеку дорогу. (Щасливої дороги)
10.Слово, яке кажуть під час розставання. (Прощай)
11.Так вітаються хлопці. (Здоров)
12.Слова, що кажуть рідним перед сном. (На добраніч)
13.Ви йшли по коридору і випадково когось штовхнули. Що треба сказати? (Вибачте)
14.Яке слово скажете мамі або бабусі за смачний і ситний обід? (Спасибі)
15.Людина зробила добру справу, і їй необхідно віддячити. Яким словом? (Щиро дякую)
5. Вправа «Зустрінемось!»
Діти впродовж дня часто зустрічаються декілька разів: вранці, опівдні,
вдень, увечері.
- Як ви будете вітатися щоразу?
- Про що говоритимете при зустрічі?
Дітям пропонується об’єднатися в пари і скласти тексти – розмови.
6. Гра «Піраміда ввічливих слів»
Запропонуйте дітям побудувати піраміду ввічливих слів. Дорослий починає
її будувати, промовляючи ввічливе слово, кладе руку в центр. Потім кожен з
дітей називає інше ввічливе слово й кладе свою руку зверху. Таким чином,
вийшла ціла піраміда.
7. Аналізуємо вчинки
Запропонуйте послухати віршик і порівняти поведінку двох хлопчиків.
Ніс хлопчина в школу в ранці
Ручки, зошити й книжки.
З усіма вітався вранці
Наш Івасик залюбки.
Всім казав він «Добрий ранок!»
Людям, сонечку, пташкам...
І всміхавсь теплом світанок,
Дарував всім радість нам.
Треба завжди чемним бути,
Бо ж людина в світі ти!
Слів чарівних не забути,
Чемним у життя іти!
А Василько — не вітався —
Чи не вмів, чи не хотів...
Між людьми завжди штовхався,
Грубіянити умів...
То ж Василька не любили
— Ніс хлопчина в серці зло.
З ним дружити не хотіли,
Й нецікаво з ним було,
Ще й слова несловникові
Дуже часто він вживав.
Й кулаки напоготові
До дітей завжди тримав.
Проведіть з дітьми бесіду.
Порівняйте поведінку двох хлопчиків, який хлопчик вам подобається, а який — ні. Чому?
Зробіть для себе висновки і задумайтеся над своєю поведінкою.
Чи завжди ви ввічливі з людьми? Якщо ні, то постарайтеся виправитись, адже ввічливих поважають... Народна мудрість каже:
Добре роби, добре буде й тобі.
Кого почитають, того й величають.
Робиш добро — не кайся, а робиш зло, на зло й сподівайся.
Все добре переймай, а зла уникай.
В чужому домі будь привітливий, а не примітливий. Подумайте, чому так?
Івасика любили люди, йому навіть світанок усміхався...
Треба бути завжди і всюди ввічливим...
То ж Василька не любили... Чому?
Чому не можна вживати несловникові слова? Поясніть!
Запам’ятайте!
Хто людям всім добра бажає,
Той і собі добро те має.
Як до людей з добром ідеш,
Ще й світло у душі несеш,
Тебе всі будуть поважати,
І завжди радо величати.
А як людей не поважаєш,
Поганим словом друзів лаєш,
То на добро не сподівайся,
І з висновками ти не гайся.
А тепер запам’ятайте на все життя слова ввічливості, які повинні бути у
вашому активному словничку щодня!
Добрий ранок, добрий день, добрий вечір, здоровенькі були, доброго
здоров’я, привіт, до побачення, на все добре, ідіть здорові, на добраніч,
дякую, спасибі, щиро вдячний, будь ласка, прошу, прошу вибачити, вибачте
будь ласка, пробачте, я вдячний за допомогу.
Умійте звертатися до людей. Звертань є багато, але добре подумайте до кого
як треба правильно звернутись!
Добродію, шановна пані, панночко, панянко, дівчинко, хлопчику, шановний
пане, юначе, матусю, таточку, тітонько, дядечку, дідусю, бабцю, сестричко,
братику...
Отож,
Навчаймося добра, як вчаться мови діти,
Щоб потім все життя його творить святе.
Плекайте крізь роки троянди ніжні й жито.
Тримайте у руках, як сонце золоте.
Даруймо для людей погожі дні весняні,
Щоб щедрим садом вік святився небокрай.
Щоби пісні лунали до нестями
І повнився добром наш дім і рідний край.
8. Рефлексія
Запитайте дітей, що корисного вони дізналися, про що вони хотіли б
розказати своїм батькам.
Учні розповідають про те, що їх вразило, схвилювало.