Тема: Доброта і щирість головного героя повісті Р. Дала «Чарлі і шоколадна фабрика»
Мета: вдосконалювати вміння сприймати великий за обсягом твір цілісно, давати характеристику герою твору (аналізувати вчинки і ставлення до інших, висловлювати своє ставлення, порівнювати з іншими відомими героями вивчених творів); закріпити поняття «герой»;
розвивати творчу уяву дітей і логічне мислення; вдосконалювати навички переказу літературного тексту, аналізу літературного образу, навички усного монологічного і діалогічного мовлення; формувати вміння аналізувати й узагальнювати;
виховувати уважного читача; стимулювати дитячу допитливість та любов до читання, бажання долучитися до світової літературної скарбниці; виховувати доброту, людяність, щирість, ввічливість.
Обладнання: текст повісті, мультимедійна презентація, фрагменти фільму Т.Бертона «Чарлі і шоколадна фабрика».
Тип уроку: урок систематизації й узагальнення знань.
Перебіг уроку:
Чарлі Бакет був найщасливішим хлопчиком на світі! Просто він цього не
знав!» (Роальд Дал)
Оргмомент
І. Повідомлення теми і мети уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Паспорт твору
Автор |
Роальд Дал |
Назва твору |
«Чарлі й шоколадна фабрика» |
Рік видання |
1962 |
Жанр |
Повість -казка |
Форма |
Прозова |
Тема
|
Пригоди хлопчика Чарлі Бакета на шоколадній фабриці геніального й дивакуватого кондитера містера Вонки |
Ідея |
Утвердження любові та добра як відповіді на жорстокість світу |
Проблематика |
Стосунки в родині, боротьба з бідністю, сердечність та порядність |
Сюжет |
|
Композиція |
Твір складається із 30 розділів |
Головні герої |
Чарлі Бакет, дідусь Джо, містер Вонка |
Слово вчителя.
- Одного разу батько Чарлі прочитав у вечірній газеті дивовижне оголошення. Про що саме?
"Рольова гра" Учень в образі містера Віллі Вонки виразно зачитує оголошення про запрошення на фабрику п'ятьох дітей.
- Як сім'я Чарлі сприйняла цю звістку? Чи була в них надія і можливість знайти квиток?
Висновок. Автор сам батько п'ятьох дітей і впевнений, що головні вихователі дітей, звичайно ж, їх батьки. Саме тому книга адресована не лише дітям, а й дорослим.
(Учні – сприймають, згадують, реагують).
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Учні демонструють намальовані вдома малюнки, виготовлені „Золоті квитки” та оригінально загорнуті цукерки.
IV. Відтворення та коригування опорних знань
1. Осмислення літературних термінів.
- Друзі, дайте визначення поняттю «головний герой». (за допомогою вчителя учні дають визначення)
Головний герой – особа, яка перебуває в центрі уваги письменника, навколо нього розгортається сюжет, він найбільше охарактеризований.
Другорядні герої – діють поряд з головним, доповнюють своїми вчинками розвиток сюжету, відіграють важливу роль у глибшому розкритті характеру головного героя.
- Хто із згаданих нами персонажів є головними героями, а хто – другорядними? Доведіть свою думку.
(Учні – повторюють, закріплюють, поглиблюють знання).
2. Літературна гра «Упізнай героя» ( Вчитель зачитує уривок із повісті, діти повинні вказати, про кого йдеться).
(Учні – згадують, упізнають, реагують).
3. Бесіда.
Вчитель. - Давайте дізнаємося про головного героя більше.
-Де мешкає сім'я Чарлі Бакета?
- Чи велика його родина?
- Чи можуть Бакети купити кращий будинок? Чому?
- Що їсть сім'я?
- Які стосунки в родині?
- Як характеризує Бакетів те, що єдине ліжко в будинку віддали стареньким?
- В які хвилини члени родини почуваються щасливими?
- Про що мріє Чарлі?
- Хто розповів хлопчикові про фабрику містера Віллі Вонка?
- Що ви дізналися про цю фабрику? Що саме вас зацікавило?
- Якої думки дідусь Джо про містера Вонка?
- Як дорослі ставилися до мрії Чарлі знайти квиток?
- Коли ж нарешті Чарлі знайшов квиток?
- Що хлопчик вирішив вчинити зі знайденим доларом? Як це його характеризує?
- Як відреагувала сім'я хлопчика, коли він прийшов додому з Золотим квитком?
(Учні – розмірковують, порівнюють, виділяють головне).
4. Робота в зошитах.
- Друзі, давайте пригадаємо, членів родини Чарлі/
Схема "Родинне дерево Чарлі Бакета"
Дідусь Джо і бабуся Джозефіна Дідусь Джордж і бабуня Джорджина
пан Бакет пані Бакет
Чарлі
(Учні – сприймають, згадують, пояснюють).
5. Вікторина-розминка.
Методичний коментар. Проводиться як своєрідну розминку. Якщо відповідь "Так", учні піднімають руки вгору, якщо "Ні" – розводять в сторони.
6. Самостійна робота. Учні заповнюють «Анкету героя». Бажаючі зачитують свої відповіді.
(Учні – демонструють використання знань)
7. Робота над усвідомленням характеристики Чарлі Бакета.
Рольова гра «Інтерв’ю з Чарлі». Один із учнів в ролі Чарлі відповідає на запитання, які йому ставлять учні- журналісти.
(Учні – згадують, упізнають, поглиблюють знання).
8. Творче завдання. Остання кнопка, на яку натиснув містер Вонка, була кнопка «Вгору й геть». Після цього життя Чарлі змінилося назавжди. Підберіть до слів «вгору» та «геть» ті поняття, з якими родина Чарлі ввійде до нового життя, а які назавжди залишить у минулому.
(Учні – повторюють, закріплюють, поглиблюють знання).
1. Робота з епіграфом. Вчитель зачитує слова, винесені в епіграф уроку.
- Що таке щастя? Коментар епіграфу.
Проблемне питання: -Чому з усіх «щасливчиків» саме Чарлі був найщасливішим?
2. Заключне слово вчителя.
- Підходить до завершення наша подорож сторінками чудової повісті «Чарлі і шоколадна фабрика» Я переконана, що ви зрозуміли, як важливо бути ввічливими, нести усім любов та доброту, піклуватися про стареньких, шанувати батьків. І нехай цей твір стане вам у пригоді, коли ви будете робити подальший вибір у житті.
Рефлексія. - Друзі, закінчіть речення!
Мені подобається Чарлі тим, що ….
Чарлі навчив мене ….
Чарлі нагадує мені (іншого героя з вивчених творів)…., тому що він ……
VI. Домашнє завдання. Читати казку Туве Янсона «Капелюх Чарівника».