Доброта та щирість головного героя повісті Р. Дала «Чарлі і шоколадна фабрика»

Про матеріал
Розробка уроку до вивчення теми: "Доброта та щирість головного героя повісті Р. Дала «Чарлі і шоколадна фабрика»
Перегляд файлу

Тема:   Доброта і щирість головного героя повісті Р. Дала «Чарлі і шоколадна   фабрика»

 

Мета:  вдосконалювати вміння сприймати великий за обсягом твір цілісно, давати характеристику  герою твору (аналізувати вчинки і ставлення до інших, висловлювати своє ставлення, порівнювати з іншими відомими героями вивчених творів); закріпити поняття «герой»;

розвивати творчу уяву дітей і логічне мислення; вдосконалювати навички переказу літературного тексту, аналізу літературного образу, навички усного монологічного і діалогічного мовлення; формувати вміння аналізувати й узагальнювати;

виховувати уважного читача; стимулювати дитячу допитливість та любов до читання, бажання долучитися до світової літературної скарбниці; виховувати доброту, людяність, щирість, ввічливість.

 

 

Обладнання:  текст повісті, мультимедійна презентація, фрагменти фільму Т.Бертона «Чарлі і шоколадна фабрика».

 

Тип уроку: урок систематизації й узагальнення знань.

 

                                          Перебіг уроку:

                                                                  Чарлі Бакет був найщасливішим хлопчиком на світі! Просто він цього не

знав!»  (Роальд Дал)

Оргмомент

І. Повідомлення теми і мети уроку

  •       Друзі, сьогодні ми з вами поговоримо про головного героя повісті Роальда Дала «Чарлі й шоколадна   фабрика»– Чарлі Бакета,  про його  чесноти, та спробуємо прослідкувати на прикладі  нашого героя, як вчинки людей впливають на їх життя.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Паспорт твору

Автор

Роальд Дал

Назва твору

«Чарлі й шоколадна   фабрика»

Рік видання

1962

Жанр

Повість -казка

Форма

Прозова

Тема

 

Пригоди хлопчика Чарлі Бакета на шоколадній фабриці геніального й дивакуватого кондитера містера Вонки

Ідея

Утвердження любові та добра як відповіді на жорстокість світу

Проблематика

Стосунки в родині, боротьба з бідністю, сердечність та порядність 

Сюжет

  • Експозиція – життя і мрії родини Бакетів
  • Зав’язка – щасливий квиток Чарлі
  • Розвиток дії – пригоди в чарівному світі шоколадної фабрики
  • Кульмінація - Чарлі залишився один на фабриці
  • Розв’язка – Чарлі разом з родиною переїздить на фабрику Віллі Вонки

 

Композиція

Твір складається із 30 розділів

Головні  герої

Чарлі Бакет, дідусь Джо, містер Вонка

 

Слово вчителя.

- Одного разу батько Чарлі прочитав у вечірній газеті дивовижне оголошення. Про що саме?

 "Рольова гра" Учень в образі  містера Віллі Вонки виразно зачитує оголошення про запрошення на фабрику п'ятьох дітей.

- Як сім'я Чарлі сприйняла цю звістку? Чи була в них надія і можливість знайти квиток?

Висновок. Автор сам батько п'ятьох дітей і впевнений, що головні вихователі дітей, звичайно ж, їх батьки. Саме тому книга адресована не лише дітям, а й дорослим.

(Учні – сприймають, згадують, реагують).

  

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

Учні демонструють намальовані вдома малюнки, виготовлені „Золоті квитки” та оригінально загорнуті цукерки.

 

IV. Відтворення та коригування опорних знань

1. Осмислення літературних термінів.

- Друзі, дайте визначення поняттю  «головний герой». (за допомогою вчителя учні дають визначення)

Головний герой – особа, яка перебуває в центрі уваги письменника, навколо нього розгортається сюжет, він найбільше охарактеризований.

  •                   А кого ж ми називаємо другорядними героями?

Другорядні герої – діють поряд з головним, доповнюють своїми вчинками розвиток сюжету, відіграють важливу роль у глибшому розкритті характеру головного героя.

-  Хто із згаданих нами персонажів є головними героями, а хто – другорядними? Доведіть свою думку.

(Учні – повторюють, закріплюють, поглиблюють знання).

                          

 2. Літературна гра «Упізнай героя»  ( Вчитель зачитує уривок із повісті, діти повинні вказати, про кого йдеться).

  •                                   «Усі старенькі мали за дев’яносто років. Були вони зморщені, мов сухі сливи, й худі, мов кістяки» (мова йде про дідусів та бабусь Чарлі)
  •                                   «Але він виробляє не тільки шоколадні цукерки. Де там! Він має про запас деякі просто фантастичні винаходи…» (Віллі Вонка)
  •                                   «На знімку був дев’ятирічний хлопець, такий тілистий, ніби його надули велетенською помпою. З усього його тіла випиналися здоровенні обвислі складки жиру, а лице нагадувало потворну грудку тіста з маленькими смородинками очей, що зажерливо поглядали на світ» (Августус Глуп)
  •                                   «Вона годинами лежала на підлозі, хвицала ногами й страшенно лементувала.» (Верука Солт)
  •                                   « А знаменитість стояла у кріслі у вітальні, шалено махаючи рукою з Золотим квитком, наче зупиняла таксі. Щось усім говорила дуже швидко і дуже голосно, та нелегко було зрозуміти її слова, бо водночас вона так само шалено жувала жуйку» (Віолета Борегард)
  •                                   «Дев’ятирічний хлопець сидів перед величезним телевізором, не зводячи очей з екрана, й дивився фільм, у якому одна зграя бандитів розстрілювала з автоматів іншу» (Майк Тіві)
  •                                   «Він міг відчути запах шоколаду єдиний раз на рік, на свій день народження. Уся родина заощаджувала для цього гроші, і коли наставав знаменний день, ( йому) з самісінького ранку дарували невеличку шоколадну плиточку» (Чарлі Бакет)

(Учні – згадують, упізнають, реагують).

 

               

 

 3. Бесіда.

Вчитель. - Давайте дізнаємося про головного героя  більше.

-Де мешкає сім'я Чарлі Бакета?

- Чи велика його родина?

- Чи можуть Бакети купити кращий будинок? Чому?

- Що їсть сім'я?

- Які стосунки в родині?

-  Як характеризує Бакетів те, що єдине ліжко в будинку віддали стареньким?

- В які хвилини члени родини почуваються щасливими?

- Про що мріє Чарлі?

- Хто розповів хлопчикові про фабрику містера Віллі Вонка?

- Що ви дізналися про цю фабрику? Що саме вас зацікавило?

- Якої думки дідусь Джо про  містера Вонка?

- Як дорослі ставилися до мрії Чарлі знайти квиток?

- Коли ж нарешті Чарлі знайшов квиток?

- Що хлопчик вирішив вчинити зі знайденим доларом? Як це його характеризує?

- Як відреагувала сім'я хлопчика, коли він прийшов додому з Золотим квитком?

(Учні – розмірковують, порівнюють, виділяють головне).

4. Робота в зошитах.

- Друзі, давайте пригадаємо, членів родини Чарлі/

Схема "Родинне дерево Чарлі Бакета"

Дідусь Джо і бабуся Джозефіна                    Дідусь Джордж і бабуня Джорджина

                      

             пан Бакет                                                               пані Бакет

                                                                                

                                                         Чарлі

(Учні – сприймають, згадують, пояснюють).

5. Вікторина-розминка.

Методичний коментар. Проводиться як своєрідну розминку. Якщо відповідь "Так", учні піднімають руки вгору, якщо "Ні" – розводять в сторони.

6. Самостійна робота. Учні заповнюють «Анкету героя». Бажаючі зачитують свої відповіді.

                                                

 

 

 

                                                                                                                                                                                          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        

 

 

 

 

 

 

(Учні – демонструють використання знань)

 

7. Робота над усвідомленням характеристики Чарлі Бакета.

    Рольова гра «Інтерв’ю з Чарлі». Один із учнів в ролі Чарлі відповідає на запитання, які йому ставлять учні- журналісти.

(Учні – згадують, упізнають, поглиблюють знання).

 

8. Творче завдання. Остання кнопка, на яку натиснув містер Вонка, була кнопка «Вгору й геть». Після цього життя Чарлі змінилося назавжди. Підберіть до слів «вгору» та «геть» ті поняття, з якими родина Чарлі ввійде до нового життя, а які назавжди залишить у минулому.

 

 

 

 

 

(Учні – повторюють, закріплюють, поглиблюють знання).

 

  1. Підсумок уроку

     1. Робота з епіграфом. Вчитель зачитує слова, винесені в епіграф уроку.

  - Що таке щастя?  Коментар епіграфу.

Проблемне питання: -Чому з усіх «щасливчиків» саме  Чарлі був найщасливішим?

     2.  Заключне слово вчителя.

  - Підходить до завершення наша подорож сторінками чудової повісті «Чарлі і шоколадна фабрика»  Я переконана, що ви зрозуміли, як важливо бути ввічливими, нести усім любов та доброту, піклуватися про стареньких, шанувати батьків. І нехай цей твір стане вам у пригоді, коли ви   будете  робити подальший вибір у житті.

 

Рефлексія. - Друзі, закінчіть речення!

Мені подобається Чарлі тим, що ….

Чарлі навчив мене  ….

Чарлі нагадує мені (іншого героя з вивчених творів)…., тому що він ……

 

VI. Домашнє завдання.  Читати казку Туве Янсона «Капелюх Чарівника».

 

 

 

 

 

doc
Додано
29 листопада 2022
Переглядів
5454
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку