Корисні матеріали для вчителя.
Анотація
В сучасній школі, тренінг є одним із процесів подання і поповнення знань, відпрацювань вмінь і навичок, активізації розвивального навчання, навчально – пізнавальної діяльності учнів в освітньому середовищі. Використання тренінгів розширить можливості особистісного зростання та самопізнання учасників освітнього середовища. А також, це дозволить розвивати особистісні якості, розширити кругозір, зацікавити учнів у вивченні предмета біології з використанням інтерактивних та інноваційних технологій.
Доцільність використання тренінгів на уроках біології у 6 класі.
Епіграф
Задоволення і навчання
Рухаються пліч-о-пліч,
але задоволення йде попереду.
Вільям Уордсворт
Ще у 20-х роках XX ст. Я.С.Виготський в основу педагогіки поклав ідеї, про те, щоосновним джерелом розвитку дитини є її соціальне оточення. Дитина завтра може зробити те, що вчора виконала у співпраці з іншими.
Тренінг пов'язаний з ім’ям американського психолога Курта Левіна. Ще у 1946 для вдосконалення навичок спілкуваннявін створив спеціальні тренінгові групи. Згодом тренінги стали використовуватияк метод активного навчання. Тренінг це захоплюючий процес навчання і ефективна форма набуття нових знань.
Співпрацею розвивального навчання на уроках біології є тренінгові заняття.Це один із видів інноваційних технологій пізнавальної діяльності учня. Сучасна українська школа перейшла на новий етап діяльнісного компоненту пізнавальної активності учнів в освітньому середовищі. Цей етап сприяє стимулюванню і упорядкуванню пізнавальної діяльності, забезпечує логічне мислення учня в різних сферах життя, формує навички діяльності в різних сферах життя. Одним із засобів активізації пізнавальної діяльностіє проведення уроків-тренінгів. В освітньому середовищі навчання, виховання може здійснюватися колективною діяльністю учнів, при цьому вчитель не домінує, а регулює і спрямовує діяльність учнів. Таким чином в школярів формується стратегія саморозвитку, самоосвіти, навички ефективної комунікації. Вчитель і учень співпрацюють між собою. Саме такою колективною співпрацею є тренінг, що забезпечує творчу взаємодію всіх учасників. Під час таких занять тісно переплітаються ключові компетентності нової української школи, наскрізні лінії.Адже, учень навчиться співпрацювати,аналізувати, приймати рішення, спостерігати, проводити експерименти. Під час тренінгових занять тісно переплітаються соціальні і громадські компетентності,учні навчаються працювати в команді на результат, розв’язувати конфлікти, досягати компромісів, оцінювати власні результати, раціонально використовувати час. І, основне, на заняттях панує доброзичлива атмосфера, що позитивно впливає на емоційний стан особистості.
Тренінг не схожий на урок, учні не сидять за партами, всі учасники добровільно дотримуютьсяпевних правил: не перебивати один одного, не запізнюватися, бут толерантним, активним,доброзичливим. Все це відбувається під керівництвом вчителя, який виступає в фасилітатором (від англ. Facilitate – полегшити, сприяти) і спрямовує діяльність учасників освітнього середовища.
Тренінг дуже ефективна форма навчання в освітньому середовищі. Під час занять учні можуть навчитися набагато більше, ніж під час класичного уроку. Учням подобаються такі заняття.
Урок – тренінг складається з основних трьох частин: вступ, основна і заключна частини.
В основній частині,окрімтеоретичного блоку є і практичний, де можна застосувати різні інтерактивні методи. Учні працюють в групах,аналізують ситуації, виконують рольові ігри, мозкові штурми, дебати, творчі конкурси, виконують міні- проекти. Різні методи і прийоми, які можна застосувати на тренінгах сприяють розвитку творчих здібностей учнів формують навички роботи в групах. Виконання різноманітних вправ –руханок формує здоровий спосіб життя. Наприклад, вправа «Буратіно» (Іваха Л. І.), учні стоять в колі і імітують рухи коли вчитель зачитує вірш.
Буратіно підтягнувся,
Раз нагнувся, два нагнувся.
Руки в сторону розвів –
Мабуть ключик загубив.
А щоб ключик відшукати
Треба навшпиньки стати.
Можна використати між предметні зв’язки у вправі «Встав слово» (Різдванецька Л.В.). Усі сидять у колі і кидають один одному м’яч. Той, хто кидає, називає іменник, а той, хто ловить, - підходяще дієслово (наприклад, м’яч летить, трава росте, амеба рухається). Іменник і дієслово можна підібрати з теми тренінгу.
В теоретичному блоці можна використати міні- лекції з елементами бесіди, самонавчання і взаємонавчання, опитування думок, відповідей на запитання.
Як одним із інноваційних засобів викладання біології можна використати складання ментальних карт, що полегшують створення загального уявленнятієї чи іншої теми і спонукають до нових ідей. Техніка складання ментальних карт розроблена Тоні Брузаном активізує просторово образне мислення школярів. А розвиток критичного мислення від творчого вчителя – до компетентного учня забезпечить використання кластерів. Це дасть змогу всіх учасників залучитидо роботи, причому учні активні, відкриті, висловлюють свої вірні і невірні судження, формують вміння доносити думку, аналізують і роблять висновки. Наприклад, при вивченні теми: «Органи рослин», учні працюють в групах складаючи кластер, потім групи міняються кластерами і допрацьовують, якщо є така необхідність. При вивченні теми: «Квітка», теж можна застосувати прийом складання кластера. Для цього учні здійснюють пошукову роботу в підручнику, а потім виконують групову роботу. Такий вид діяльності також можна використати на етапах актуалізації, мотиваціїпізнавальної діяльності учнів,систематизації і узагальненні знань. Під час узагальненні знань з теми можна використати гру ланцюжок. Вчитель ставить питання учневі по темі, а той відповідає. Учень підходить до іншого учня і ставить йому питання, на яке той має відповісти. Таким чином утворюється ланцюжок «всезнайок». Учні які не «Всезнайки», утворюють ланцюжок «Незнайок». Така вправа допомагає розвивати в учнів мову, виробляє вміння логічно викладати свої думки.
Які форми і методи навчання можна використати під час тренінгу?
Оскільки учні навчаються по- різному, то матеріал можна подати наступними методами і формами:
- Робота великими чи малими групами;
- Робота в парах;
- Міні-лекції
- Демонстрація презентацій
- Метод мозкового штурму;
- Ситуаційні вправи;
- Рольова гра;
- Різноманітні вправи.
РЕЗУЛЬТАТИ ТРЕНІНГУ.
Учні отримують нову інформацію, виконуючи вправи, а це спрямовує їх на пошук нових знань та навичок. При цьому , учні отримують позитивні емоції успішно виконавши вправи. Знання, які учні набувають під час тренінгу можуть застосовувати у своєму подальшому житті. Тренінг – це цікавий пізнавальний процес себе та оточуючих, це ефективна форма набуття нових знань, формування умінь і навичок, а також, розширення досвіду.
Якісне навчання це найбільш ефективна структура та організація уроку. Вчитель, на сьогоднішній час, як суб’єкт управління освітнього процесу.
Сучасних учнів захоплюють інтерактивні методи навчання, і саме вони стимулюють їхню мотивацію, допомагають самостійно пізнавати, мислити і діяти. Це дозволяє поєднати різні види інформаційного середовища з діяльнісною формою навчання.
Тренінг –це один із видів пізнавальної діяльності учнів, що стимулює до самостійності, активності і пошуку інформації. Це творча взаємодія учасників освітнього середовища. Сучасні діти є гіперактивними, не можуть нерухомо сидіти протягом уроку. На тренінгових заняттях чи уроках з елементами тренінгу, учні не сидять за партами, а активно виконують групову роботу.
Значну увагу необхідно приділяти формуванню в учнів компетентнісного ставлення до свого здоров’я. В учнів залишається актуальною проблема збереження свого здоров’я. На сьогоднішній день все менше залишається дітей, які є здоровими. Тому важливою складовою освітнього середовища в школі є формування мотивації до збереження і зміцнення здоров’я. На заняттях біології під час тренінгу чи уроків з елементами тренінгу необхідно ставити за мету давати учням знання про здоров’я та його складові частини, як воно закладається у людини з самого народження, як зберігається і руйнується. Слід розкрити учням, що здоров’я – поняття багатогранне і містить у собі чотири складові, а саме: фізичну складову, психічну, соціальну і духовну. Виходячи з цього під час тренінгів необхідно:
- створити в аудиторії комфортну атмосферу, адже проводити уроки у класі, де все на своєму місці і немає нічого зайвого – це важлива складова досягнення успіху у навчанні;
- не дозволяти щоб був присутній в класному колективі булінг ,а також не принижувати учнів, тому що за статистикою, на сьогоднішній день, психіка в учнів порушена. Учень, який відчуватиме приниження, буде агресивним до вчителя та його предмету.
- на заняттях забезпечити рухову активність учнів, що сприяє профілактиці стомлення мозку (кисневому голодуванню).
- створити таку атмосферу, щоб учні не боялися вчителя, інакше вони не можуть сконцентрувати увагу, не можуть запам’ятати необхідного, тому що стрес ніколи не буває продуктивним і здоровим явищем;
- при вивченні тем з ботаніки можна запропонувати учням перевтілитися у якусь рослину , а це сприяє розвитку уяви, емоцій, відповідального ставлення до всього живого.
- використовувати метод релаксу, що включає в себе психологічне розвантаження, наприклад, сміхотерапію, яка створює бадьорий та життєрадісний настрій; вікторини;
Отже, доцільно використовувати тренінги на уроках біології в 6 класі з метою заохочення, пізнання, активаціїнавчальної діяльності.Можна використовувати як тренінги, так і елементи тренінгу. Тренінг створює мотивацію, збуджує інтерес до предмета вивчення, розвиває комунікативні навички. Вчитель під час такої діяльності учнів може дати оцінку прогресу у формуванні життєвих навичок. Такі заняття подобаються учням, і дають їм змогу себе самореалізувати, що формує життєві компетентності учнів.
Тренінг є одним із видів компетентнісного навчання, яке орієнтовано на розвиток особистості, правильного мислення, самостійності та відповідальності за прийняті рішення. А це в свою чергу допомагає учням адаптуватись у сучасному суспільстві, навчитися технологіями життєдіяльності, формувати самооцінку, пізнавати себе. Головна мета такого виду діяльності є формування соціальної зрілості, компетентнісного ставлення особистості до життя. Критеріями такого ставлення є прийняття осмислених рішень у різних життєвих ситуаціях, міжособистісних конфліктах, здатність оцінювати власні можливості, відповідальне відношення до власного життя, роботи, стосунків з іншими людьми.
Література