Додаткові вправи та творчі завдання до теми "Прикметник"

Про матеріал

Додаткові вправи та творчі завдання до теми "Прикметник" , які можна використовувати на уроках української мови у 6 класі. Матеріал містить 11 тем, які відповідають програмі.

Перегляд файлу

Додаткові вправи та творчі завдання до теми “Прикметник”

6 клас

Тема: Прикметник як частина мови

Вправа 1 “Естафета” (робота в групах)  (Клас ділиться на дві команди. Кожній команді дано слово, яке записане на дошці. Учні по черзі записують прикметник, який асоціюється з цим словом). Повторення прикметників не допускається.

Завдання: Дібрати ряд прикметників, з якими асоціюється дано слово.

 І команда - мама                                                   ІІ команда - мова

Вправа 2 “Спіймай рибку”

Завдання: Сполучити лінією або виписати попарно антонімічні пари прикметників.

  1. світлий
  2. сильний
  3. працьовитий
  4. вродливий
  5. кривий
  6. далекий
  7. лівий
  8. будденний
  9. жорстокий
  10.                       крихітний
  11.                       земний
  12.                       холодний
  13.                       сумний
  14.                       чесний
  1. темний
  2. теплий
  3. негарний
  4. лінивий
  5. правий
  6. близький
  7. величезний
  8. брехливий
  9. добрий
  10.                       небесний
  11.                       слабкий
  12.                       рівний
  13.                       святковий
  14.                       веселий

 

 Вправа 3 “Перлини народної мудрості”

Завдання: Знайти і виписати антонімічні пари прикметників. Пояснити значення народних прислів'їв і приказок і роль прикметників у них.

  1. Зароблена копійка краща за крадений карбованець.
  2. Маленька праця краща за велике безділля.
  3. Не святі горшки ліплять, а прості люди.
  4. Ранні пташки росу п'ють, а пізні - сльози ллють.
  5.  Сухий березень, теплий квітень, мокрий май - буде хліба урожай.

Вправа 4 “Спостереження”

Завдання: Подивитися у вікно і записати 5-7 прикметників, якими можна описати погоду

Вправа 5  “Картина словами” (Творча робота)

Завдання: Розглянути ілюстрацію картини Катерини Білокур. Написати твір-мініатюру за поданим планом, використовуючи якнайбільше прикметників. Визначити їх рід, число, відмінок, синтаксичну роль.

План

  1. Що зображено на картині.
  2. Які емоції викликає мистецтво художниці.
  3. Мої враження від картини.

 

Тема: Групи прикметників: якісні, відносні і присвійні

Вправа 6 “Пошуки скарбів”

Завдання: Вставити з довідки пропущений прикметники у фразеологічних сполученнях і вказати, до якої групи він належить.

… п’ята, … душа, … серце, … вузол, ...послуга, … праця, … голова, … руки, нитка …

Довідка: Аріадни, крижаний, золотий, Гордіїв, заячий, Сізіфова, Ахіллесовий, світлий, ведмежий.

Вправа 7 “Вибірковий диктант” (робота в групах) (Клас ділиться на три групи. Перша група записує словосполучення з якісними прикметниками, а друга - з відносними, а третя - з присвійними).

Завдання: Записати прикметник у відповідну колонку

Холодний день, золоті слова, курячий бульйон, лисячий хвіст, дерев'яний стіл, червоне яблуко, вовчий апетит, золоті сережки, сильна сторона, теплі слова, мамина любов, світлий день, куряча пам’ять, вовче лігво, золота осінь.

Вправа 8  “Майстерня”

Завдання: Замінити сполучення слів словосполученнями з прикметниками. Вказати, до якої групи вони належать

Вірші С. Чернілевського, букет з бузка, збори батьків, блуза кольору малини, техніка для сільськогосподарських робіт, пісні українців.

Вправа 9 “Картина словами” (Творча робота)

Завдання: Розглянути ілюстрацію картини Леонардо да Вінчі “Усмішка Джоконди”. Написати твір-мініатюру за поданим планом, використовуючи прикметники всіх трьох груп. Визначити їх рід, число, відмінок, синтаксичну роль.

План

  1. Що зображено на картині.
  2. Опис усмішки Джоконди.
  3. Мої враження від картини.

Тема: Ступені порівняння якісних прикметників

Вправа 10 “Редактор”

Завдання: Відредагувати словосполучення і записати правильно

Найбільш дальший шлях, менш солоніший суп, самий кращий день, більш небезпечніше доручення, найбільш найближчіший будинок.

Вправа 11 “Майстерня”

Завдання: Замініть форму ступеня порівняння прикметника синонімом.

Більш гарніший - …, більш великий - …, більш поганий - ….

Вправа 12 “Під мікроскопом”

Завдання: Від поданих прикметників утворити просту форму вищого ступення порівняння, прослідкувати та підкреслити зміну приголосних.

Тонкий папір - …, високий дуб - …, солодка цукерка - …, легке завдання - ..., низький хлопець - …, тяжка мука - … .

Вправа 13 “Дискусія” (Творча робота, робота в групах) (Клас ділиться на дві команди. Кожна команда отримує творче завдання на відповідну тему)

Завдання: Використовуючи форми ступенів порівняння прикметників, підготуйте тези-аргументи на задану тему.

І команда - “Зима - найхолодніша пора року”

ІІ команда - “Зима - найчарівніша пора року”

Тема: Повні і короткі форми прикметників

Вправа 14 “Знайти ключ”

Завдання: Виписати прикметники у дві колонки, з других букв кожного слова скласти та прочитати фразеологізм, пояснити його значення. (Перша ластівка)

Повна стягнена форма                                         Повна нестягнена форма

Справжній, славная, гарная, темний, крихкий, останняя, зшитий, страждальная, літняя, святковая, ватний, скоренії, важная.

Варава 15 “Світлофор”

(Учні мають картки червоного, жовтого та зеленого кольорів, якими сигналять у відповідний момент)

Завдання: Посигналити відповідним кольором, коли вчитель зачитає прикметник: короткої форми - червоною карткою, повної нестягненої - жовтою, повної стягненої - зеленою.

  Красен, вогненная, зелений, печальная, повен, світлий, пісенний, важкая, винен, рада, світлая, потрібная, дрібен, вольная, пишная, рад.

Вправа 16 “Поетична хвилинка” (Творча робота)

Завдання: спробувати скласти і записати вірш, використовуючи короткі, повні стягнені та повні нестягнені форми прикметників.

Тема: Відмінювання прикметників. Тверда і м'яка групи.

Вправа 17 “Під мікроскопом”

Завдання: Прочитати і відгадати загадку. Виписати та провідміняти прикметники, позначити відмінкові закінчення, вказати, до якої групи належать (твердої чи м'якої), зробити висновок про відмінювання прикметників різних груп.

По синьому морі золотий човник пливе. (Місяць)

Вправа 18 “Знайти ключ”

Завдання: Виписати прикметники у дві колонки, з перших букв кожного слова скласти та прочитати фразеологізм, пояснити його значення . (Набрав воду в рот)

Тверда група                                      М’яка група

Ніжна, активний, вечірнє, боязка, різкий, авангардна, ранній, високий, вірна, об’ємний, осінній, достойний, уважний, тутешній.

Вправа 19 “Редактор” (робота в групах)

Завдання: Переписати, вставляючи пропущені букви, знайти прикметники, вказати відмінкове закінчення та до якої групи належить.

І група: Н..дал..ко от Богуслава, коло Росі, в довгому покруч..ному яру ро..кинулось с..ло Семигори. Яр в'..ться гадюкою між крутими горами, між з..л..ними т..расами; од яру на всі боки ро..біглись, н..наче гілки дерева, гл..бокі рукави й поховались десь далеко в густих лісах. На дні довгого яру бл..щать рядками ставочки в очеретах, в осоці, зел..ніють л..вади. Гр..блі обсад..ені столітніми вербами. В гл..бокому яру ніби в'..ться оксам..товий зелений пояс, на котрому бл..щать, ніби вправл..ні в зелену оправу, пр..краси з срібла. Два рядки білих хат попід горами біліють, н..наче два рядки перлів на зел..ному поясі. Коло хат зел..ніють густі старі садки.

На в..соких гривах гір кругом яру зел..ніє старий ліс, як з..лене море, вкрите хвилями. (І. Нечуй-Левицький)

ІІ група: Глян..ш з в..сокої гори на той ліс, і здається, ніби на гори впала оксам..това з..лена тканка, гарно побгалась скла..ками, позападала в ву..ькі долини т..сячами оборок та жмутів. В гар..чий ясний літній день ліс на горах сяє, а в долинах чорніє. Над дол..нами сто..ть с..зий ле..кий туман. Ті дол..ни здал..ка ніби д..шуть тобі в л..це холо..ком, лісовою во..кіс..тю, манять до себе в тінь густого старого лісу.

Під однією горою, коло з..леної левади, в гл..бокій запад..ні стояла ч..мала хата Омелька Кайдаша. Хата потонула в старому садку. Старі ч..решні росли скрі..ь по дворі й кидали од себе густу тінь. Вся Кайдашева сад..ба ніби д..хала холо..ком.

Вправа 20  “Картина словами” (Творча робота)

Завдання: Розглянути ілюстрацію картини Сергія Васильківського. Написати твір-мініатюру за поданим планом, використовуючи  прикметники твердої та м’якої групи. Вказати їх відмінок та відмінкове закінчення.

План

  1. Що зображено на кратині
  2. Які кольори та барви переважають
  3. Які емоції та думки викликає картина

Тема: Творення прикметників

Вправа 21 “Сортування”

Завдання: Утворити і записати словосполучення відповідно до способу творення прикметників у чотири колонки

Префіксальний спосіб

Суфіксальний спосіб

Префіксально-суфіксальний

Складання

 

 

 

 

(Школа) парта, (дуже добрий) обід, (сказати) вислів, (блідий рожевий) піджак, (колір папір), (дуже мудрий) старець, (біля моря) край, (синій жовтий) прапор, (дуже сильний) богатир, (чорний білий) фільм.

Вправа 22 “Чия книга?” (Хтось забув книгу. Потрібно запитати, чия книга)

Завдання: Від поданих власних імен утворити присвійні прикметники. Прослідкувати і вказати, де відбувається чергування приголосних.

Катя, Наталя, Василь, Ольга, Наталка, Оленка, Леся, Ігор, Олег, Назар, Марійка, Юра, Матвій.

Вправа 23 “Вибірковий диктант” (Робота в групах) (Клас ділиться на дві групи. Перша група записує лише словосполучення з власне прикметниками, друга група - словосполучення з прикметниками, які перейшли в іменники.

Завдання: Відсортувати словосполучення з власне прикметниками від словосполучень з прикметниками, які перейшли в іменники.

Місто Рівне, місце рівне, скупий двічі платить, скупий внесок, вчений ступінь, зайшов учений в клас, майбутнє покоління, розповісти про майбутнє, ситий голодного не розуміє, ситий обід на столі і голодні гості у дворі.

Вправа 24. “Картина словами” (Творча робота)

Завдання: Розглянути ілюстрацію картини Архипа Куїнджі. Написати твір-мініатюру за поданим планом, використовуючи якнайбільше   прикметників. Розібрати прикметники за будовою та вказати спосіб їх творення.

План

  1. Що зображено на кратині
  2. Що хотів сказати художник
  3. Які почуття та емоції викликає картина

 

Тема: Написання суфіксів прикметників

Вправа 25 “Сортування”

Завдання: Утворити прикметники із суфіксом -ськ від поданих власних назв. Прослідкувати, яке буквосполучення утворилося, внаслідок злиття двох приголос і записати у відповідну колонку.

 

-цьк(ий)

-зьк(ий)

-ськ(ий)

 

 

 

Одеса, Прага, Вінниця, Тернопіль, Чернівці, Острог, Будапешт, Донецьк, Кривий Ріг, Запоріжжя, Київ, Луцьк.

Вправа 26 “Хто швидше?” (Робота в групах)

Завдання: Від поданих іменників за допомогою суфікса -ев-(-єв) або -ов- утворити прикметники. Поставити наголос. Звернути увагу на на місце наголосу та суфікс, зробити висновок.

І група: груша, липень, гранат,  тиждень, калач, яблуня, овочі, кварц, плюш, товариш.

ІІ група: вишня, свинець, насіння, полин, борщ, алюміній, дощ, палатка, кришталь, банан.

Вправа 27 “Ланцюжок”(робота біля дошки або коментоване письмо)

(Учні по черзі, як сидять за партами, виходять до дошки і виконують по одному завданню, або всі  працюють в зошитах, але по черзі коментують  виконання завдання)

Завдання: Від поданих іменників за допомогою суфікса -ичн-, -ічн-(-їчн-) утворити прикметники.

Фонетика, герой, історик, фізик, географ, дипломат, лексика, мікроскоп, артист, електрик, гірчиця, період, морфологія, космос, археолог, турист, хірург, ортопед, проза, ритм, синтаксис, сцена, оптика, період, хімік, статистика, економіка, аптека, біолог, динаміка.

*Пояснити лексичне значення виділених слів, користуючись тлумачним словником.

Вправа 28 “Картина словами” (Творча робота)

Завдання:Розглянути ілюстрацію картини Сергія Васильківського “Весна в Україні”. Написати твір-мініатюру за поданим планом, використовуючи прикметники з суфіксами -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-. Зробіть висновок, якого емоційного забарвлення набуває текст, в якому використані пестливі форми прикметника.

План

  1. Що зображено на картині.
  2. Що підтверджує, що це весна
  3. Які почуття та емоції передає художник

 

Тема: Написання НЕ з прикметниками

Вправа 29 “Творче дослідження” (Робота в групах)

Завдання: Скласти два речення з даними словами. Дослідити і пояснити написання не з прикметниками.

І група: Не солодкий, несолодкий.

ІІ група: Не гіркий, негіркий.

Вправа 30 “Пошуки скарбів” (Робота в групах)

Завдання: З поданих слів виписати потрібні прикметники.

І група: прикметники, які без не не вживаються.

ІІ група: прикметники, які вживаються без не.

Не/бувалий, не/малий, не/мілкий, не/працьовитий, не/впинний, не/угавний, не/рідкий, не/зугарний, не/широкий, а вузький,не/слабкий,  не/бідний, а багатий, не/розумний, не/втішний, не/твердий, а м'який.

Вправа 31 “Картина словами” (Творча робота)

Завдання:Розглянути два портрети Т.Шевченка. Написати твір-опис за поданим планом, порівнявши портрети поета та використовуючи прикметники з префіксом або часткою НЕ. 

План

  1. На картинах зображений
  2. Порівняльний опис
  3. Особисті враження

  

 

Тема: Написання -Н- і -НН- в прикметниках

Вправа 32 “Сортування”

Завдання: Від поданих іменників утворіть прикметники і запишіть у відповідну колонку. Зробіть висновок про написання -Н- і -НН- в прикметниках.

-Н-

-НН-

 

 

 

Кінь, олово, лимон, осінь, Різдво, журавель, користь, неміч, машина, камінь, скло, північ, південь, день.

Вправа 33 “Третій зайвий”

Завдання: Утворіть від поданих іменників прикметники та знайдіть “зайве” слово.

  1. Схід, сторона, баня.
  2. Захід, хвилина, глина.
  3. Південь, істина, мир.
  4. Година, бджола, священик.
  5. Драбина, вогонь, зоря.

Вправа 34 “Редактор”

Завдання: Вставити, якщо потрібно, пропущені букви. З двома на вибір словосполученнями  скласти речення

Височен..ий мур, нескінчен..а дорога, спокійн..е море, страшен..ий буревій, місячн..а ніч, благословен..ий день, буквен..ий аналіз, безімен..ий автор, безжальн..ий удар, безслідн..а пропажа, безсон..і дні, пісен..ий конкурс, поетичн..е читання, вітрян..ий, день, юн..ий механік.

Вправа 35 “Музична пауза” (Творча робота)

Завдання: Використовуючи прикметники з орфограмою -Н- або -НН-, написати твір-мініатюру про свою улюблену музичну композицію або про стиль музики, якому надаєте перевагу.

Тема: Написання складних прикметників разом і через дефіс

Вправа 36 “Пошуки скарбів” (Робота в групах)

Завдання: З поданих слів виписати потрібні прикметники

І група: прикметники, які пишуться через дефіс.

ІІ група: прикметники, які пишуться разом.

Жовто/бокий, блідо/лиций, червоно/чорний, червоно/щокий, блідо/рожевий, фізико/математичний, південно/східний, сільсько/господарський, загально/освітній, розважально/торгівельний.

Вправа 37 “Майстерня”

Завдання: Записати, знявши риску, дібрати іменник, щоб утворилося словосполучення, пояснити правопис складних прикметників.

Густий/прегустий,  вокально/інструментальний, південно/східний, медико/санітарний, хіміко/біологічний, свіжо/спечений, чорно/білий, золото/верхий, лісо/степовий.

Вправа 38 “Картина словами” (Творча робота)

Завдання: Розглянути ілюстрацію картини Катерини Білокур. Написати твір-мініатюру за поданим планом, використовуючи складні прикметники.

План

  1. Що зображено на картині.
  2. Які кольори допомагають передати настрій художниці
  3. Особисті враження від твору мистецтва

 

 Тема: Написання прізвищ прикметникової форми

Вправа 39 “Пошуки скарбів”

Завдання: Виписати прізвища прикметникової форми.

І.Франко, П. Мирний, Є. Гуцало, І. Нечуй-Левицький, В. Симоненко, М. Коцюбинський, М. Лермонтов, П. Куліш, М. Вінграновський, В. Королів-Старий, Г. Малик, Л.Глібов, О. Олесь, А. Чехов, М. Рильський, П. Чубинський, С. Чарнецький, М. Вороний.

Вправа 40 “Дослідження” (Робота в групах)

Завдання: Провідміняти словосполучення з прикметником та прізвище прикметникової форми. Порівняти та зробити висновок.

І група: синій автомобіль, Станіслав Чернілевський.

ІІ група: червоний вогник, Володимир Рутківський.

Вправа 41 “Майстерня”

Завдання: Від поданих слів за допомогою суфіксів -ов(-ев,-єв), -ськ-, -цьк- утворити прізвища прикметникової форми.

Пилип, острів, Дмитро, ромашка, скляр, Іван, Городок, яблуня, скорохід, зерно, Павло.

Вправа 42 “Перекладач”

Завдання: Перекласти і записати російські прізвища українською мовою

Соловьёв, Пугачёва, Семёркин, Васильева, Менделеев, Калашников, Толстой, Остряков, Печурин, Ноздрёв, Беликов.

Вправа 43 “Творчий проект”

Завдання: Написати твір-мініатюру про відомого сучасного діяча (актора, музиканта, танцюриста і т.п), у якого прізвище прикметникової форми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.7
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.8
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Плеханова Людмила Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гармаш Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Лосєва Любов Миколаївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
4 січня 2019
Переглядів
24558
Оцінка розробки
4.8 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку