Тема. Словосполучення і речення. Просте речення
Гра «Вірю – не вірю»
За правильну відповідь 1 бал.
1) Словосполучення складається з головного і другорядного слова? (Ні)
2) Сполучення слів «добро і зло» є словосполученням? (Ні)
3) Словосполучення називає предмети, їх ознаки і дії точніше, конкретніше, ніж слово? (Так)
4) Сполучення слів «львівський борщ» є непоширеним словосполученням? (Так)
5) Поширеним є сполучення слів, що складається з трьох і більше слів? (Так)
6) Сполучення слів «люблю читати» є словосполученням? (Ні)
7) Чи можуть підмет і присудок бути словосполученням? (Ні)
8) Чи вірите ви, що словосполучення «дружня розмова» є іменниковим? (Так)
9) Чи вірите ви, що слова у словосполученні пов’язані за змістом і граматично? (Так)
10) Чи вірите ви, що сполучення слів «читати книгу» є іменниковим? (Ні)
11) Чи впевнені ви, що словосполучення «казки мого дитинства» є поширеним? (Так)
12) Чи вірите ви, що зі словосполучень складається речення? (Так)
Згрупувати і записати подані словосполучення відповідно до типу підрядного зв’язку.
Бойківська кухня, м`ясні вироби, картопляний пиріг, випічка з тіста, варений сир, крихти тіста, м`ясний рулет, поділити добре, вівсяний кисіль, обрядовий хліб, стручкова квасоля, погано змастити, підлива м`ясна, прісний хліб, ячмінна каша, страви з круп, збити з цукром, ложка масла, змастити маслом, просіяне борошно, готувати впевнено, сміятися радісно, працювати добре, відварити картоплю.
Діаграма Ейлера-Венна
СловосполученняРечення
Словосполучення і речення
Спільні ознаки |
Обидві одиниці граматично оформлені Мають однаковий будівельний матеріал: слово і словоформу. Обидві одиниці позначають розширений факт дійсності. |
Відмінність словосполучення від речення
|
Словосполучення |
Речення |
Є одиницею |
називання(як і слово) |
спілкування |
Виражає |
складне найменування,поширену назву предмета, дії, ознаки (конкретніше,ніж слово) |
повідомлення, запитання,спонукання (містить думку) |
Вказує на |
предмет і його ознаку,дію і об’єкт,на який спрямована дія,дію і її ознаку |
оцінку мовцем повідомлюваного (реальне чи бажане,необхідне),на час |
Складається |
мінімум із двох слів |
може складатися з одного слова |
Має |
головне і залежне слово |
граматичну основу: підмет і присудок або (в односкладному реченні)один головний член |
Характеризується зв’язком |
підрядним(узгодження, керування, прилягання) |
підрядним,сурядним та іншими зв’язками |
Відрізняється за інтонацією |
- |
має інтонаційну і смислову завершеність |
Установіть відповідність:
1.Словосполучення |
А) Важлива професія |
2.Речення |
Б) Кухар - важлива професія. |
|
В) Добрий кухар |
|
Г) Кухар – одна з найдавніших професій. |
|
Д) Добрий кухар цінується у всі часи і у всіх народів. |
|
Е) Складають прислів’я |
|
Є) Про кухарів, їх мистецтво складають прислів’я і приказки, розповідають легенди. |
|
Ж) Справжній кухар |
|
З) Кажуть, що справжній кухар – то унікальне поєднання багатьох талантів. |
|
І) Кухар повинен знати технологію приготування усіх видів страв та кулінарних виробів, особливості приготування національних, фірмових страв та страв іноземних кухонь. |
|
Ї)Фірмові страви |
|
К) У кухаря обов'язково повинні бути естетичний смак, уява, творчі задатки. Він повинен мати високий загальний інтелект, добре розвинені дотик та нюх, координацію рухів. |
|
Л) Крім того, кухар повинен бути швидкий, зібраний, акуратний, уважний, бути фізично витривалим, добре відчувати форму, лінію, кольори. |
|
М)Трудова діяльність |
|
Н) Професія кухаря важка, але водночас цікава, вона приносить людині як велике моральне, так і матеріальне задоволення. |
Завдання для кафе «Еліта»
Відновіть фразеологізми, утворивши словосполучення «прикметник + іменник». Поясніть значення цих фразеологізмів.
Баба, літо; лебідь, пісня; Ахіллес, п`ята; Дамокл, меч; Авгій, стайні; Геркулес, подвиг.
Очікувана відповідь
Завдання для кафе «Корона»
Відновіть фразеологізми, утворивши словосполучення «прикметник + іменник». Поясніть значення цих фразеологізмів.
Прометей, муки; Гомер, сміх; Прометей, вогонь; Тантал, муки; Сізіф, праця; Гордій, вузол; Геркулес, стовпи.
Технологія приготування прісного тіста
Просіяти борошно за допомогою сита над посудом,(з борошна видаляються ________________, воно збагачується ___________, а це поліпшує якість виробів). Яйця обробити у_____________ ваннах. Підготовлені яйця розбити, випустити у посуд і збити. Сіль, цукор, ____________у невеликій кількості води і процідити. Насипати просіяне _____________ гіркою, посередині зробити _____________, в яке влити холодну воду, проціджений розчин ___________, додати сирі збиті яйця і замісити ________. Тісто місити доти, доки воно не набуде_____________ (готове тісто відстає від рук і стінок посуду). Після натискання пальцем на його поверхню ямочка повинна ____________. Тісто залишити на _______ хв. накривши серветкою, для набухання_____________ і надання йому еластичності.
Приготування прісного тіста
Борошно просіяти за допомогою сита над посудом (з борошна видаляються сторонні домішки, воно збагачується киснем, а це поліпшує якість виробів).
Яйця обробити у чотирьох ваннах. Підготовлені яйця розбити, випустити у посуд і збити.
Сіль, цукор, розчинити у невеликій кількості води або молока і процідити.
Насипати просіяне пшеничне борошно гіркою, посередині зробити заглиблення, в яке влити холодну воду, проціджений розчин солі і цукру, додати сирі збиті яйця і замісити круте тісто. Тісто місити доти, доки воно не буде однорідної консистенції (готове тісто відстає від рук і стінок посуду). Після натискання пальцем на його поверхню ямочка повинна вирівнюватись.
Тісто залишити на 30-40 хв. накривши серветкою, для набухання клейковини і надання йому еластичності.
Синтаксичний розбір словосполучення
Зразок письмового розбору словосполучення
який?
Х львівський борщ прикм. імен. Усний розбір словосполучення: В Україні люди охоче готують львівський борщ. Граматична основа: люди готують. Словосполучення львівський борщ. Головне слово борщ, виражене іменником, тому словосполучення іменникове. Залежне слово львівський (борщ який?), виражене прикметником. Просте. Залежне слово зв’язане з головним граматично – за допомогою закінчення. Підрядний зв’язок – узгодження. |
Завдання для кафе «Еліта»
Висловіть свою думку щодо міркувань вождя індіанського племені. Визначте типи речень, ужитих у ньому.
Притча
Колись давно допитливий онук запитав у свого діда – вождя індіанського племені:
Маленький індіанець, зворушений до глибини душі словами діда, на якусь мить замислився, а потім запитав:
Метод «Мозковий штурм»
Очікувана відповідь Ця притча вчить тому, що кожна людина обирає свій шлях самостійно і тільки вона несе відповідальність за свої вчинки.
Завдання для кафе «Корона»
Послухайте поезію. Висловіть свою думку щодо міркувань Руслани Дудич про життя. Визначте типи речень, ужитих у ньому.
Якщо ти нарікаєш на життя,
Тобі здається, що усе погане,
Згадай -- на цьому світі є дитя,
Яке ніколи не побачить мами.
Можливо, ти сумуєш щохвилини,
Тебе тривожать болісні думки?
Згадай, що десь на світі є людина,
Яка живе без ніг або руки.
Якщо тобі буває часом важко,
Дірявлять душу сірі почуття,
Згадай, що десь дитина, наче пташка,
В важкій хворобі б'ється за життя.
Метод «Мозковий штурм»
Якщо буває ліньки щось робити,
Тоді лише задумайся на мить --
Хтось все життя лиш мріє говорити,
Комусь цей світ побачити кортить.
Якщо тебе заманює спокуса,
Щоб нарікати марно на життя,
Згадай тоді розп'ятого Ісуса,
Його страждання, біль і співчуття.
Якщо тебе обурюють проблеми,
Тоді подумай щиро, без вагань,
Скільки людей випрошують у неба
Хоча би день прожити без страждань...
Руслана Дудич
Прочитайте текст, визначте види речень за метою висловлювання та за будовою.
Чашка кави
Група випускників, успішних і кар'єрних, прийшли в гості до свого старого професора. Звичайно ж, незабаром розмова зайшла про роботу: випускники скаржилися на численні труднощі й життєві проблеми. Запропонувавши своїм гостям каву, професор пішов на кухню і повернувся з кавником і підносом, заставленим найрізноманітнішими чашками - порцеляновими, скляними, пластиковими, кришталевими і простими, і дорогими, і вишуканими.
Коли випускники розібрали чашки, професор сказав:
— Якщо ви помітили, усі дорогі чашки розібрані. Ніхто не вибрав простих і дешевих. Бажання мати для себе тільки краще і є джерелом ваших проблем. Зрозумійте, що чашка сама по собі не робить каву кращою. Іноді вона просто дорожча, а іноді навіть приховує те, що ми п'ємо. Те, що ви дійсно хотіли, було кавою, а не чашкою. Але ви свідомо вибрали кращі чашки. А потім почали розглядати, кому яка чашка дісталася. А тепер подумайте: життя — це кава, а робота, гроші, суспільство — це чашки. Це всього лише інструменти для збереження Життя. Те, яку чашку ми маємо, не визначає і не змінює якості нашого Життя. Іноді, концентруючись тільки на чашці, ми забуваємо насолодитися смаком кави. Насолоджуйтеся своєю кавою!
У найщасливіших людей немає всього кращого. Але вони витягають усе краще з того, що є. Щастя в тому, щоб хотіти те, що в тебе є. А не в тому, щоб мати те, чого хочеш.
Завдання для кафе «Еліта»
Записати речення, підкреслити члени речення. Зробити повний синтаксичний розбір речення
Випускники прийшли в гості до свого старого професора.
Завдання для кафе «Корона»
Записати речення, підкреслити члени речення. Зробити повний синтаксичний розбір речення
Випускники скаржилися на численні труднощі й життєві проблеми.
Учням пропонують визбирати з поданих текстів прості речення і визначити вид.
Завдання для кафе «Корона»
Притча про цінність часу
Один бізнесмен назбирав великий капітал – 3 мільйони доларів. Він вирішив, що візьме собі рік відпустки, щоб удосталь відпочити. Але не встиг прийняти це рішення, як його відвідав Янгол Смерті. Бізнесмен дуже злякався і вирішив відкупитися.
«Продай мені три тижні життя, і я віддам тобі мільйон», - запропонував він. Але Янгол Смерті відмовив. «Гаразд, продай тільки один день, і я віддам усе, що маю». Янгол відмовив. Тоді чоловік запитав, чи може Янгол Смерті дати йому кілька хвилин, щоб написати прощального листа. Янгол погодився.
Бізнесмен написав: «Правильно використовуйте час, який вам відведено для життя. Я не зміг купити навіть години за три мільйони доларів. Перевірте, чи все, що вас оточує, справді має цінність».
Учням пропонують визбирати з поданих текстів прості речення і визначити вид.
Завдання для кафе «Еліта»
Відро з яблуками
Купив чоловік собі новий будинок - великий, красивий - і сад з фруктовими деревами біля будинку. А поруч у старенькому будиночку жив заздрісний сусід, який постійно намагався зіпсувати йому настрій: то сміття під ворота підкине, то ще яку- небудь гидоту підложить.
Одного разу прокинувся чоловік у хорошому настрої, вийшов на ганок, а там - відро з помиями. Чоловік взяв відро, помиї вилив, відро вичистив до блиску, назбирав в нього найбільших, стиглих і смачних яблук і пішов до сусіда. Сусід, почувши стук у двері, злорадно подумав: «Нарешті я його дістав!». Відкриває двері в надії на скандал, а сусід подає йому відро з яблуками зі словами: «Хто чим багатий - тим і ділиться!»
Завдання – знайти прості речення і порахувати їх кількість.
Притча – блюз
Жив собі хлопчик із жахливим характером. Якось батько дав йому мішок цвяхів і звелів по одному забивати їх у паркан щоразу, коли хлопчик втрачає терпець і з кимось свариться.
У перший день хлопець забив 37 цвяхів. Згодом навчився контролювати себе, і кількість цвяхів щодня зменшувалася. Хлопчик зрозумів, що легше опановувати свої емоції, ніж забивати цвяхи.
Нарешті настав день. Коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька і сказав про це. Тоді батько звелів синові витягати з паркана по одному цвяху в ті дні, коли він не втратить самоконтролю і ні з ким не посвариться.
Минав час, і згодом син зміг похвалитися батькові, що у паркані не залишилося жодного цвяха. Батько у відповідь сказав: «Ти добре поводишся, але подивися, скільки дірок залишилося… паркан уже ніколи не буде таким як колись.
VI Рефлексія
Прізвище, ім`я |
Самооцінка |
Оцінка одногрупників |
Оцінка викладача |
Загальна оцінка |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VІII. Домашнє завдання
Учням середнього рівня навченості |
Записати рецепт улюбленої страви, використовуючи прості речення. |
Учням достатнього рівня навченості |
Напишіть твір-мініатюру «Кожен коваль своєї долі», використовуючи відомі синтаксичні конструкції
|
Учням високого рівня навченості |
Зовсім скоро ви будете складати ЗНО. Працюючи над розгорнутим висловлюванням ви повинні будете не тільки чітко сформулювати тезу, аргументи, а й навести доречні приклади. Отже, додому ви отримаєте творче завдання, у якому слід підтвердити або спростувати тезу «Кожен коваль своєї долі». |
Варто задуматись!
1 рік має 365 днів
Кожен день - 24 години
Кожна година - 60 хвилин.
Отже рік має 525600 хвилин
Як багато часу нам дає Бог! Але яку частину цього часу ми приділяємо добрим справам?!