Додаток №2 до уроку "Словосполучення і речення"

Про матеріал
  • Ø Метод «Ромашка Блума»Учні відкривають пелюстки із запитаннями. Єдина вимога: пелюстки відкриваємо послідовно .
  • Назва розділу науки про мову, що вивчає будову та значення словосполучень та речень… (Синтаксис)
  • Назвіть граматичну основу речення… (підмет і присудок)
  • Види речень за складом граматичної основи… (двоскладні, односкладні)
  • Види речень за кількістю граматичних основ… (прості, складні)
  • Назвіть типи порядку слів у реченні… (прямий та інверсія)
  • Види підмета за способом вираження… (простий і складений)
  • Види складеного присудка… (дієслівний, іменний)
  • Другорядні члени речення – це … (означення, додаток, обставина)
  • Слово або група слів, інтонаційно оформлена, виражає певну думку …(речення)
  • Член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків… (додаток)
  • Другорядний член речення, який указує на місце, час, причину, мету, умову дії, а також на її спосіб або інтенсивність … (обставина)
  • Головний член речення, який означає дію, стан або ознаку предмета і відповідає на питання що робить?... (присудок)
  • Головний член речення, який означає особу, предмет або явище, якому приписується якась дія, і відповідає на питання хто? що?... (підмет)
  • Відсутність знаку оклику свідчить про те, що речення є …(неокличне)
  • Речення, яке має одну граматичну основу називається …(просте)
  • Розділовий знак між групою підмета і групою присудка на місці пропущеного дієслова-зв′язки … (тире)
  • Речення, граматична основа якого складається з підмета і присудка називається …(двоскладне)
Перегляд файлу

Тема.  Словосполучення і речення. Просте речення

  • Метод «Ромашка Блума»                                                                                               Учні відкривають пелюстки із запитаннями. Єдина вимога: пелюстки відкриваємо послідовно .
  • Назва розділу науки про мову, що вивчає будову та значення словосполучень та речень… (Синтаксис)
  • Назвіть граматичну основу речення… (підмет і присудок)
  • Види речень за складом граматичної основи… (двоскладні, односкладні)
  • Види речень за кількістю граматичних основ… (прості, складні)
  • Назвіть типи порядку слів у реченні… (прямий та інверсія)
  • Види підмета за способом вираження… (простий і складений)
  • Види складеного присудка… (дієслівний, іменний)
  • Другорядні члени речення – це … (означення, додаток, обставина)
  • Слово або група слів, інтонаційно оформлена, виражає певну думку …(речення)
  • Член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків… (додаток)
  •  Другорядний член речення, який указує на місце, час, причину, мету, умову дії, а також на її спосіб або інтенсивність … (обставина)
  • Головний член речення, який означає дію, стан або ознаку предмета і відповідає на питання що робить?... (присудок)
  • Головний член речення, який означає особу, предмет або явище, якому приписується якась дія, і відповідає на питання хто? що?...  (підмет)
  • Відсутність знаку оклику свідчить про те, що речення є …(неокличне)
  • Речення, яке має одну граматичну основу називається …(просте)
  • Розділовий знак між групою підмета і групою присудка на місці пропущеного дієслова-зв′язки … (тире)
  • Речення, граматична основа якого складається з підмета і присудка називається …(двоскладне)
  • Змагання капітанів

Гра «Вірю – не вірю»

  За правильну відповідь 1 бал.

  1) Словосполучення складається з головного і другорядного слова? (Ні)

  2) Сполучення слів «добро і зло» є словосполученням? (Ні)

  3) Словосполучення називає предмети, їх ознаки і дії точніше, конкретніше, ніж  слово? (Так)

  4) Сполучення слів «львівський борщ» є непоширеним словосполученням? (Так)

  5) Поширеним є сполучення слів, що складається з трьох і більше слів? (Так)

  6) Сполучення слів «люблю читати» є словосполученням? (Ні)

  7) Чи можуть підмет і присудок бути словосполученням? (Ні)

  8) Чи вірите ви, що словосполучення «дружня розмова» є іменниковим? (Так)

  9) Чи вірите ви, що слова у словосполученні повязані за змістом і граматично?   (Так)

  10) Чи вірите ви, що сполучення слів «читати книгу» є іменниковим? (Ні)

  11) Чи впевнені ви, що словосполучення «казки мого дитинства» є поширеним?   (Так)

  12) Чи вірите ви, що зі словосполучень  складається речення? (Так)

 

  • Вправа «Хто швидше?»

Згрупувати і записати подані словосполучення відповідно до типу підрядного зв’язку.

Бойківська кухня, м`ясні вироби,  картопляний пиріг, випічка з тіста, варений сир, крихти тіста, м`ясний рулет, поділити добре, вівсяний кисіль, обрядовий хліб, стручкова квасоля, погано змастити, підлива м`ясна, прісний хліб, ячмінна каша, страви з круп, збити з цукром, ложка масла, змастити маслом, просіяне борошно,  готувати впевнено, сміятися радісно, працювати добре, відварити картоплю.

  • Робота з діаграмою

Діаграма Ейлера-Венна

СловосполученняПохожее изображениеРечення

Словосполучення і речення

Спільні ознаки

Обидві одиниці граматично оформлені

Мають однаковий будівельний матеріал: слово і словоформу.

Обидві одиниці позначають розширений факт дійсності.

Відмінність словосполучення від речення

 

Словосполучення

Речення

Є одиницею

називання(як і слово)

спілкування

Виражає

складне найменування,поширену назву предмета, дії, ознаки (конкретніше,ніж слово)

повідомлення, запитання,спонукання (містить думку)

Вказує на

предмет і його ознаку,дію і об’єкт,на який спрямована дія,дію і її ознаку

оцінку мовцем повідомлюваного (реальне чи бажане,необхідне),на час

Складається

мінімум із двох слів

може складатися з одного слова

Має

головне і залежне слово

граматичну основу: підмет і присудок або (в односкладному реченні)один головний член

Характеризується зв’язком

підрядним(узгодження, керування, прилягання)

підрядним,сурядним та іншими зв’язками

Відрізняється за інтонацією

-

має інтонаційну і смислову завершеність

 

 

 

 

  • Лінгвістична гра «Конструктор»

Установіть відповідність:

1.Словосполучення

А) Важлива професія

2.Речення

Б) Кухар -  важлива професія.

 

В) Добрий кухар

 

Г) Кухар – одна з найдавніших професій.

 

Д) Добрий кухар цінується у всі часи і у всіх народів.

 

Е) Складають прислів’я

 

Є) Про кухарів, їх мистецтво складають прислів’я і приказки, розповідають легенди. 

 

Ж) Справжній кухар

 

З) Кажуть, що справжній кухар – то унікальне поєднання багатьох талантів.

 

І) Кухар повинен знати технологію приготування усіх видів страв та кулінарних виробів, особливості приготування національних, фірмових страв та страв іноземних кухонь.

 

Ї)Фірмові страви

 

К) У кухаря обов'язково повинні бути естетичний смак, уява, творчі задатки. Він  повинен мати високий  загальний інтелект, добре розвинені дотик та нюх, координацію рухів.

 

Л) Крім того, кухар повинен бути швидкий, зібраний, акуратний, уважний, бути фізично витривалим, добре відчувати форму, лінію, кольори. 

 

М)Трудова діяльність

 

Н) Професія кухаря важка, але водночас  цікава, вона приносить людині як велике моральне, так і матеріальне задоволення.

 

  • Вправа «Цікава подорож»

Завдання для кафе «Еліта»

Відновіть фразеологізми, утворивши словосполучення «прикметник + іменник». Поясніть значення цих фразеологізмів.

Баба, літо; лебідь, пісня; Ахіллес, п`ята; Дамокл, меч; Авгій, стайні; Геркулес, подвиг.

Очікувана відповідь

  • Бабине літо – сухі теплі дні на початку осені.
  • Лебедина пісня – останній прояв таланту.
  • Ахіллесова п`ята – слабке, вразливе місце в людини.
  • Дамоклів меч – постійна смертельна небезпека.
  • Авгієві стайні – запущеність, безлад, бруд.
  • Геркулесів подвиг -  справа, що потребує великих зусиль

 

Завдання для кафе «Корона»

Відновіть фразеологізми, утворивши словосполучення «прикметник + іменник». Поясніть значення цих фразеологізмів.

Прометей, муки; Гомер, сміх; Прометей, вогонь; Тантал, муки; Сізіф, праця; Гордій, вузол; Геркулес, стовпи.

  • Прометеєві муки – страждання в ім`я високої мети.
  • Гомеричний сміх – нестримний голосний сміх.
  • Прометеїв вогонь – дух благородства, мужності й таланту.
  • Танталові муки – страшні страждання через неможливість досягти бажаної мети.
  • Сізіфова праця – безрезультатна праця.
  • Гордіїв вузол – заплутані питання.
  • Геркулесові стовпи – кінцева межа.

 

 

 

 

 

  • Вправа «Правильно заміси тісто»

Технологія приготування прісного тіста

Просіяти борошно за допомогою сита над посудом,(з борошна видаляються ________________, воно збагачується ___________, а це поліпшує якість виробів). Яйця обробити у_____________ ваннах. Підготовлені яйця розбити, випустити у посуд і збити. Сіль, цукор,  ____________у невеликій кількості води і процідити. Насипати просіяне _____________ гіркою, посередині зробити _____________, в яке влити холодну воду, проціджений розчин ___________, додати сирі збиті яйця і замісити ________. Тісто місити доти, доки воно не набуде_____________ (готове тісто відстає від рук і стінок посуду). Після натискання пальцем на його поверхню ямочка повинна ____________. Тісто залишити на _______ хв. накривши серветкою, для набухання_____________ і надання йому еластичності.

 

Приготування прісного тіста

 Борошно просіяти за допомогою сита над посудом (з борошна видаляються сторонні домішки, воно збагачується киснем, а це поліпшує якість виробів).

Яйця обробити у чотирьох ваннах. Підготовлені яйця розбити, випустити у посуд і збити.

Сіль, цукор,  розчинити у невеликій кількості води або молока і процідити.

Насипати просіяне пшеничне борошно  гіркою, посередині зробити заглиблення, в яке влити холодну воду, проціджений розчин солі і цукру, додати сирі збиті яйця і замісити круте тісто. Тісто місити доти, доки воно не буде однорідної консистенції (готове тісто відстає від рук і стінок посуду). Після натискання пальцем на його поверхню ямочка повинна вирівнюватись.

Тісто залишити на 30-40 хв. накривши серветкою, для набухання клейковини і надання йому еластичності.

 

 

  • Робота біля дошки
  • Випишіть по 3 словосполучення.
  • Визначте головне і залежне слово.
  • Якими частинами мови виражені головні слова?
  • Зробити синтаксичний розбір словосполучення (усно)
  • Опрацювання таблиці                                                                                            Таблиця  «Синтаксичний розбір словосполучення»

 

Синтаксичний розбір словосполучення

 

  1. 1. У реченні підкресли граматичну основу.
  2. 2. Вичленуй із речення словосполучення.
  3. 3. Назви головне і залежне слова. Постав питання від головного до залежного, виділи закінченнями, якщо можна.
  4. 4. Визнач, якими частинами мови виражені головне і залежне слова, назви вид словосполучення за головним  словом.
  5. 5. Визнач вид словосполучення за будовою ( просте чи складне).
  6. 6. Вкажи, як залежне слово зв’язане з головним / граматично/ – за допомогою закінчення чи закінчення і прикметника.
  7. Визнач вид підрядного зв’язку ( узгодження, керування, прилягання).

Зразок  письмового розбору словосполучення

    

який?

 

 

                                                                                  Х

львівський   борщ

прикм.    імен.

Усний розбір словосполучення: В Україні люди охоче готують львівський борщ.

Граматична основа: люди готують.

Словосполучення львівський борщ. Головне слово борщ, виражене іменником, тому словосполучення іменникове. Залежне слово львівський          (борщ який?), виражене прикметником. Просте. Залежне слово зв’язане з головним граматично – за допомогою закінчення. Підрядний зв’язок – узгодження.

 

 

  • Робота з текстом

Завдання для кафе «Еліта»

Висловіть свою думку щодо міркувань вождя індіанського племені. Визначте типи речень, ужитих у ньому.

Притча

Колись давно допитливий онук запитав у свого діда – вождя індіанського племені:

  • Чого з`являються погані люди? На це старець дав мудру відповідь. Ось що він сказав:
  • Поганих людей на світі немає. У кожній людині йде боротьба, дуже схожа на боротьбу двох вовків. Один вовк представляє зло - егоїзм, ненависть, амбіції, брехню, руйнування…Інший вовк представляє добро – прагнення до любові, співчуття, взаєморозуміння, миру, істини…

Маленький індіанець, зворушений до глибини душі словами діда, на якусь мить замислився, а потім запитав:

  • А який вовк урешті перемагає? Старий індіанець ледь помітно посміхнувся і відповів:
  • Завжди перемагає той вовк, якого годують більше. Усе залежить від людини.

Метод «Мозковий штурм»

  • Як ви думаєте, а який вовк перемагає у вас?
  • Чому вас вчить ця притча?

Очікувана відповідь                                                                                                           Ця притча вчить тому, що кожна людина обирає свій шлях самостійно і тільки вона несе відповідальність за свої вчинки.

 

  • Робота з текстом

Завдання для кафе «Корона»

Послухайте поезію.  Висловіть свою думку щодо міркувань Руслани Дудич про життя. Визначте типи речень, ужитих у ньому.


 


Якщо ти нарікаєш на життя,
Тобі здається, що усе погане,
Згадай -- на цьому світі є дитя,
Яке ніколи не побачить мами.

Можливо, ти сумуєш щохвилини,
Тебе тривожать болісні думки?
Згадай, що десь на світі є людина,
Яка живе без ніг або руки.

Якщо тобі буває часом важко,
Дірявлять душу сірі почуття,
Згадай, що десь дитина, наче пташка,
В важкій хворобі б'ється за життя.

 

 

 

 

Метод «Мозковий штурм»

  • Як ви думаєте, чому ми нарікаємо на життя?
  • Чому вас вчить ця поезія?

 

 

 

 

Якщо буває ліньки щось робити,
Тоді лише задумайся на мить --
Хтось все життя лиш мріє говорити,
Комусь цей світ побачити кортить.

Якщо тебе заманює спокуса,
Щоб нарікати марно на життя,
Згадай тоді розп'ятого Ісуса,
Його страждання, біль і співчуття.

Якщо тебе обурюють проблеми,
Тоді подумай щиро, без вагань,
Скільки людей випрошують у неба
Хоча би день прожити без страждань...

                                   Руслана Дудич


 


  • Опрацювання таблиці

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Робота з текстом 

Прочитайте текст, визначте види речень за метою висловлювання та за будовою.

Чашка кави

Група випускників, успішних і кар'єрних, прийшли в гості до свого старого професора. Звичайно ж, незабаром розмова зайшла про роботу: випускники скаржилися на численні труднощі й життєві проблеми. Запропонувавши своїм гостям каву, професор пішов на кухню і повернувся з кавником і підносом, заставленим найрізноманітнішими чашками - порцеляновими, скляними, пластиковими, кришталевими і простими, і дорогими, і вишуканими.

Коли випускники розібрали чашки, професор сказав:

— Якщо ви помітили, усі дорогі чашки розібрані.  Ніхто не вибрав простих і дешевих. Бажання мати для себе тільки краще і є джерелом ваших проблем. Зрозумійте, що чашка сама по собі не робить каву кращою. Іноді вона просто дорожча, а іноді навіть приховує те, що ми п'ємо. Те, що ви дійсно хотіли, було кавою, а не чашкою. Але ви свідомо вибрали кращі чашки. А потім почали розглядати, кому яка чашка дісталася. А тепер подумайте: життя — це кава, а робота, гроші, суспільство — це чашки. Це всього лише інструменти для збереження Життя. Те, яку чашку ми маємо, не визначає і не змінює якості нашого Життя. Іноді, концентруючись тільки на чашці, ми забуваємо насолодитися смаком кави. Насолоджуйтеся своєю кавою!
        У найщасливіших людей немає всього кращого. Але вони витягають усе краще з того, що є. Щастя в тому, щоб хотіти те, що в тебе є. А не в тому, щоб мати те, чого хочеш.

  • Лінгвістична гра «Синтаксичний бар’єр»
  • Робота біля дошки

Завдання для кафе «Еліта»

Записати речення, підкреслити  члени речення. Зробити повний синтаксичний розбір речення

Випускники прийшли в гості до свого старого професора.

 

Завдання для кафе «Корона»

Записати речення, підкреслити  члени речення. Зробити повний синтаксичний розбір речення

Випускники скаржилися на численні труднощі й життєві проблеми.

 

  • Лінгвістична гра «Визбирувач» (робота в групах)

Учням пропонують визбирати з поданих текстів прості речення і визначити вид.

        Завдання для кафе «Корона»

Притча про цінність часу

Один бізнесмен назбирав великий капітал – 3 мільйони доларів. Він вирішив, що візьме собі рік відпустки, щоб удосталь відпочити. Але не встиг прийняти це рішення, як його відвідав Янгол Смерті. Бізнесмен дуже злякався і вирішив відкупитися.

«Продай мені три тижні життя, і я віддам тобі мільйон», - запропонував він. Але Янгол Смерті відмовив. «Гаразд, продай тільки один день, і я віддам усе, що маю». Янгол відмовив. Тоді чоловік запитав, чи може Янгол Смерті дати йому кілька хвилин, щоб написати прощального листа. Янгол погодився.

Бізнесмен написав: «Правильно використовуйте час, який вам відведено для життя. Я не зміг купити навіть години за три мільйони доларів. Перевірте, чи все, що вас оточує, справді має цінність».  

 

  • Лінгвістична гра «Визбирувач» (робота в групах)

Учням пропонують визбирати з поданих текстів прості речення і визначити вид.

        Завдання для кафе «Еліта»

Відро з яблуками

     Купив чоловік собі новий будинок - великий, красивий - і сад з фруктовими деревами біля будинку. А поруч у старенькому будиночку жив заздрісний сусід, який постійно намагався зіпсувати йому настрій: то сміття під ворота підкине, то ще яку- небудь гидоту підложить.

     Одного разу прокинувся чоловік у хорошому настрої, вийшов на ганок, а      там - відро з помиями. Чоловік взяв відро, помиї вилив, відро вичистив до блиску, назбирав в нього найбільших, стиглих і смачних яблук і пішов до сусіда. Сусід, почувши стук у двері, злорадно подумав: «Нарешті я його дістав!». Відкриває двері в надії на скандал, а сусід подає йому відро з яблуками зі словами: «Хто чим багатий -  тим і ділиться!»

 

  • Лінгвістична гра «Мовні обрахунки»

Завдання – знайти прості речення і порахувати їх кількість.

Притча – блюз

Жив собі хлопчик із жахливим характером. Якось батько дав йому мішок цвяхів і звелів по одному забивати їх у паркан щоразу, коли хлопчик втрачає терпець і з кимось свариться.

У перший день хлопець забив 37 цвяхів. Згодом навчився контролювати себе, і кількість цвяхів щодня зменшувалася. Хлопчик зрозумів, що легше опановувати свої емоції, ніж забивати цвяхи.

Нарешті настав день. Коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька і сказав про це. Тоді батько звелів синові витягати з паркана по одному цвяху в ті дні, коли він не втратить самоконтролю і ні з ким не посвариться.

         Минав час, і згодом син зміг похвалитися батькові, що у паркані не залишилося жодного цвяха. Батько у відповідь сказав: «Ти добре поводишся, але подивися, скільки дірок залишилося… паркан уже ніколи не буде таким як колись.

 

  • Інформаційна хвилинка «Цікавинки з історії кулінарії»
  • Чи знаєте ви, що перші українські кухарі з’явилися в монастирях та княжих палацах, тобто приготування їжі відокремилось у спеціальність з яскраво вираженою необхідною майстерністю. Уже в 11 столітті в Києво-Печерській лаврі серед монахів було декілька кухарів.

 

  • Чи знаєте ви, що посуд вперше з’явився ще 10-15 тисяч років тому і мав вигляд кам’яної плити з невисокими бортиками. Це була прапрапрабабуся нашої сковорідки. Глиняний посуд молодший. Йому 3 тисячі років. Робити його легко, а розписувати приємно, тому глиняний посуд радує нас різнобарв’ям кольорів і розмаїттям назв : глечики, барильця, куманці, кашники, борщівники. Металевий та пластмасовий посуд ще зовсім молодий.

 

  • Чи знаєте ви, що хліб з’явився на землі понад 15 тисяч років тому. Зерна розтиралися в борошно й готувалася каша-бовтанка. Мабуть, коли вона «збігла» , то запеклася й перетворилася на корж.

 

  • Чи знаєте ви,що назва макаронів,які ми всі любимо, пішла від вигуку «О, мі кароне!», тобто «О, як мило!». Так вигукнув один із кардиналів, побачивши вперше макарони на своєму столі.

 

  • Чи знаєте ви,що появою вареників на нашому столі ми зобов’язані туркам. Скуштувавши турецьку дюшвару, українці були в захваті та переінакшили її на свій манер, покращивши начинку й спростивши приготування тіста.

 

  • Чи знаєте ви, що італійські родичі наших галушок – це ньоккі. В Італії найбільше поціновують галушки із вбивчою назвою «душителі священика». Кажуть, ніби один із високопоставлених осіб церкви, такий собі Галіакі, так обожнював галушки, що, побачивши їх на столі, забував про все. Він накидався на них, як голодна тварина, та заковтував по декілька штук за один раз. Кінець цієї історії сумний : священик помер прямо за обіднім столам, вдавившись улюбленими галушками.

 

  • Чи знаєте ви, що існує легенда, згідно якої борщ виник під час оточення турецького Азака козаками. Коли були з’їжені всі запаси, кашевари, нарвавши різних коренів та вершків, приготували, що змогли. А коли ж козаки поцікавилися,що то, вони перебудували звуки слова «щерба», так у ті часи називалася юшка, так вийшов борщ.

 

  • Чи знаєте ви, що в деяких регіонах борщ настільки популярний, що його їдять майже тричі на день. Мабуть, звідси й пішов вислів «переборщити», тобто перейти міру.
  • Заповніть та проаналізуйте таблицю

http://2.bp.blogspot.com/-W-TWPIIGS0M/VL0-Rj31dnI/AAAAAAAAAYQ/NkkRJLCEXMs/s1600/%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%B9%D0%B4%2B%D1%80%D0%B5%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F.jpg

VI Рефлексія

  • Прийом «Градусник»
  • Прийом «Драбинка успіху»
  • Заповнення карток оцінювання

Прізвище, ім`я

Самооцінка

Оцінка одногрупників

Оцінка викладача

Загальна оцінка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Чи стануть вам у пригоді знання, які ви здобули на уроці, в майбутньому житті?
  • Які види робіт вам сподобалися, а які – ні?
  • Чи все на уроці давалося легко? Чому?
  • Над чим ще потрібно попрацювати?

II. Домашнє завдання

Учням середнього рівня навченості

 

Записати рецепт улюбленої страви, використовуючи прості речення.

Учням достатнього рівня навченості

Напишіть твір-мініатюру «Кожен коваль своєї долі», використовуючи відомі синтаксичні конструкції

 

 

Учням високого рівня навченості

Зовсім скоро ви будете складати ЗНО. Працюючи над розгорнутим висловлюванням ви повинні будете не тільки чітко сформулювати тезу, аргументи, а й навести доречні приклади. Отже, додому ви отримаєте творче завдання, у якому слід підтвердити або спростувати тезу «Кожен коваль своєї долі».

         Варто задуматись!

1 рік має 365 днів 

Кожен день - 24 години

Кожна година - 60 хвилин.

Отже рік має  525600 хвилин

Як багато часу нам дає Бог! Але яку частину цього часу ми приділяємо добрим справам?!

 

 

 

 

docx
Додано
18 листопада 2018
Переглядів
6889
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку