Додаток до календарного планування з фізичної культури для учнів 5 класів за програмою НУШ
Рухливі ігри
1. Гра «Розвідники і вартові»
На протилежних кінцях майданчика креслять лінії на відстані 18-20 м, за якими стають в шеренгу дві команди («розвідники» і «вартові»). Посеред майданчика креслять коло, куди кладуть м'яч. Гравців у командах розраховують за порядком номерів.
Команда розвідників намагається занести м'яч за свою лінію, а команда вартових заважає їм.
Учитель голосно називає номер і гравці, які стоять напроти (мають ці номери), підбігають до м'яча. Якщо вартовий виявиться неуважним, розвідник хапає м'яч і тікає з ним у свій табір, а вартовий іде в «полон», стає за спиною розвідника.
Якщо обидва гравці одночасно вибігають на середину, то розвідник повинен відвернути увагу вартового, для чого робить різні рухи руками, стрибає на місці з поворотом. Ці рухи має повторювати за ним вартовий. Якщо розвідник ухопив м'яч, а вартовий наздогнав його і доторкнувся до нього рукою, полоненим стає розвідник.
Гра триває доти, доки всі номери візьмуть у ній участь. Лічать полонених і відпускають у свої команди. Гра повторюється, але гравці міняються ролями. Виграє команда, яка взяла більше полонених.
Переслідувати гравця можна до лінії табору. Гравець, який випустив м'яч, вважається спійманим. Щоразу м'яч на місце ставить розвідник.
Гра розвиває швидкість, навички з бігу.
2. Гра «Ловіння парами»
Для гри креслять майданчик 10х12м. Обирається один ведучий – ловець, решта – втікачі, які довільно розташовуються на майданчику.
За сигналом ловець ловить кого-небудь з утікачів і стає з ним в пару. Пара ловить ще втікачів, весь час кількість пар збільшується. Гра закінчується, коли всі бідіть спіймані.
Пари можуть ловити втікачів, тільки коли взялись за руки. Забороняється під час ловіння хапати втікачів. Гравець, який вибіг за межі майданчика, вважається спійманим.
Розвивається швидкість, спритність.
3. Гра «Не зачепи»
Обладнання: 6 стійок і еластичний шнур.
Від стартової лінії на відстані 2м встановлюють 2 стійки і натягують еластичний шнур на висоті грудей учнів; ще через 2м ставлять слідуючу пару стійок і натягують шнур на висоті плечей учнів; ще через 2м останню пару стійок і натягують шнур на висоті голови учнів. Від стартової лінії на відстані 20м креслять фінішну лінію.
За командою вчителя «На старт!» стають кілька учнів (відповідно до кількості доріжок і шириною між стійками). Вибігають зі старту активно, без напруження й без торкань о шнура (нахиляють не лише голову, а й тулуб). Перемагає той, хто краще за всіх вибіжить зі старту й на фініші буде першим за 8-10 повторень. Якщо таких гравців буде кілька, між ними слід розіграти першість.
Гра розвиває вміння правильно вибігати зі старту, вправно виконувати стартові команди, швидкість.
Проводиться на бігових доріжках, креслять стартову і фінішну лінії на відстані 30 м одна від одної. Беруть участь кілька команд (по 5-6 учасників).
Команди шикують колонами по одному на доріжках на місці старту. За командою вчителя перші учасники кожної команди стартують одночасно для першого забігу і т.д., поки всі гравці не візьмуть участь у забігах.
Стартове положення вказує керівник гри (низький чи високий). Команди подаються постійні: «На старт!»,«Увага!», «Марш!». У кожному забігові на фініші визначають того, хто прибіг першим, другим і т.д. В повторному забігові той, хто прийшов першим, стартує на першій доріжці, хто другим – на другій на 0,5м попереду від стартової лінії, хто третім – на третій доріжці на 1м попереду від стартової лінії і т.д.; тобто приймають старт з лінії гандиканів (фори) залежно від того, хто яким прийшов у попередньому забігові.
Наступні забіги здійснюються аналогічно. Перемагає той, хто стартує позаду, а показник часу має кращий.
Гра вдосконалює стартовий розгін, швидкість.
Проводиться на бігових доріжках.
Беруть участь кілька команд. Позначають стартову і фінішну лінії на відстані 20-25м одна від одної.
Команди шикують колонами по одному на місці старту. Керівник гри вказує стартове положення (низьке, високе, напівнизьке з опорою руки, сидячи в упорі, лежачи та інші).
Перемагає той, хто першим був у всіх або в більшості забігів.
Гра розвиває спритність і швидкість шляхом багаторазових повторень стартів із різних стартових положень.
На одній із сторін майданчика креслять лінію старту, а на кутах поворотів роблять позначки. Гравців шикують в одну шеренгу на лінії старту. За командою вчителя учасники починають біг наперегони до старту. Після першого забігу вибуває той, хто перетинає стартову лінію останнім. Решта стартує знову і т.д., поки не залишиться два учасники. Переможець той. хто першим з них перетне стартову лінію. Вибування можна починати після 2-3 кіл чи стартів в залежності від підготовки учнів.
Як варіант можна проводити безперервний біг.
Креслять дві паралельні лінії на відстані 5-6м, а також потрібно мати гімнастичні палиці.
Учнів поділяють на дві групи і шикують на лініях попарно. Кожному гравцеві вручають палицю.
За командою вчителя «На старт!» учасники ставлять палицю за лінією вертикально до землі і підтримують її зверху вказівним пальцем. Після команди "Увага!» учасники гри відставляють слабшу ногу назад, стоячи в кроці. Після команди "Марш!» гравці міняються місцями, але так, щоб палиці не падали.
Якщо всі гравці виконують завдання, то відстань поступово збільшують.
Переможцем стає та пара учасників, яка виконала вправу на найбільшій відстані.
Гра розвиває увагу. спритність та вміння до швидких дій.
Проводиться на майданчику або на бігових доріжках. Учасників шикують у колону по одному. Біг у спокійному темпі по краю майданчика чи по доріжці стадіону. Той, хто біжить останній, виконує прискорення, обганяє колону бігунів справа і стає попереду. Потім наступний замикаючий виконує прискорення й стає лідером. Так роблять доти, доки всі учасники побувають лідером. Гру можна проводити за певним часом (8-10хв.), кількістю повторень ролі лідера кожним гравцем, певною дистанцією (600-800м).
Учні набувають уміння прискорювати біг.
Позначають стартову лінію, беруть кілька набивних м'ячів, учасників поділяють на дві або більше команд і шикують в колону по одному на стартовій лінії. На відстані 15-20м від стартової лінії напроти кожної команди кладуть набивний м'яч.
Ті, що стоять перші (в кожній команді) за сигналом керівника біжать до м'яча, опираються на нього рукою, оббігають 3-4 рази (про умови гри домовляються заздалегідь) навколо м'яча й повертаються до своєї команди. Перебігання стартової лінії є сигналом наступному учасникові команди, який повторює дію свого попередника.
Гра триває, поки всі гравці команд закінчать біг.
Переможцем стає команда, учасники якої швидше за інші команди і без порушень правил гри закінчать біг.
Гра спрямована н вироблення швидкості і спритності.
10. Гра «Розвідники і вартові»
На протилежних кінцях майданчика креслять лінії на відстані 18-20 м, за якими стають в шеренгу дві команди («розвідники» і «вартові»). Посеред майданчика креслять коло, куди кладуть м'яч. Гравців у командах розраховують за порядком номерів.
Команда розвідників намагається занести м'яч за свою лінію, а команда вартових заважає їм.
Учитель голосно називає номер і гравці, які стоять напроти (мають ці номери), підбігають до м'яча. Якщо вартовий виявиться неуважним, розвідник хапає м'яч і тікає з ним у свій табір, а вартовий іде в «полон», стає за спиною розвідника.
Якщо обидва гравці одночасно вибігають на середину, то розвідник повинен відвернути увагу вартового, для чого робить різні рухи руками, стрибає на місці з поворотом. Ці рухи має повторювати за ним вартовий. Якщо розвідник ухопив м'яч, а вартовий наздогнав його і доторкнувся до нього рукою, полоненим стає розвідник.
Гра триває доти, доки всі номери візьмуть у ній участь. Лічать полонених і відпускають у свої команди. Гра повторюється, але гравці міняються ролями. Виграє команда, яка взяла більше полонених.
Переслідувати гравця можна до лінії табору. Гравець, який випустив м'яч, вважається спійманим. Щоразу м'яч на місце ставить розвідник.
Гра розвиває швидкість, навички з бігу.
11. «Квач з набивним м'ячем»
У руках ведучого набивний м'яч. Він намагається заплямувати одного з гравців, які втікають, торкнувши його рукою. Заплямований гравець одержує м'яч і стає ведучим. Залежно від кількості гравців ведучих може бути декілька.
Варіант:
Так само, але гравці переміщуються спиною вперед, приставними кроками, стрибками тощо.
Так само, діє гравець, якого переслідують, виконує різноманітні дії (присідання, стрибки тощо), а ведучий повинен їх повторювати.
12. «Яструб та курчата» (у четвірках)
Гравці поділяються на команди і шикуються у колони поперек майданчика. У кожній команді по чотири гравці.Яструб стає обличчям до колони курчат. У першого курчати руки на поясі. Решта гравців двома руками тримаються за пояс того, хто стоїть попереду. Курчата приймають паралельну захисну стійку і переміщуються тільки приставними кроками. Яструб виконує різні рухи. Він застосовує обманливі рухи (різка зміна напрямку і швидкості руху), щоб несподівано наблизитись і торкнутися останнього курчати. Якщо йому це вдається, він стає попереду колони. Впіймане курча оголошується яструбом і гра продовжується.
13. «Третій зайвий»
Гра має тактичну спрямованість. Проводиться у групі, гравці якої вчинили заслони. Діти розташовуються по колу парами один за одним. Двоє ведучих біжать по зовнішньому боку кола. Один втікає, інший його переслідує. Рятуючись від переслідування, перший ведучий раптом стає збоку від пари гравців, виконуючи зовнішній заслін. Гравець, для якого поставлено заслін стає ведучим.
Варіант. Ведучий ставить заслін гак, як показано. При цьому відбувається зміна ролей: гравець, який доганяв, втікає в протилежному напрямку, а той, який став «зайвим», наздоганяє його. Якщо гравцю, який наздоганяє, вдається торкнутися того гравця, який втікає, то вони міняються ролями.