Додаток до уроку "«Чи не той то хміль», «За Сибіром сонце сходить». Образи історичних осіб, лицарів-оборонців рідної землі, створені народною уявою"

Про матеріал
Додаток до уроку допоможе учням повніше опрацювати й краще запам’ятати навчальний матеріал, перевірити, чи уважні вони читачі, чи зрозуміли усе, про що пише письменник. У фрагменті авторського зошита вміщено різноманітні запитання, завдання, вправи, які допоможуть перевірити набуті знання, виробити вміння працювати самостійно й закріпити навички аналізувати художні твори, розбиратися в них, висловлювати своє ставлення до прочитаного.
Перегляд файлу

http://kozaku.in.ua/uploads/posts/2015-06/1434278807_herb_viyska_zaporozkogo.png1

 

 

 

 

 

http://2.bp.blogspot.com/-wRI6RQws5oE/VbIbch3UgkI/AAAAAAAAHSU/9dp--0F6taA/s1600/%25D0%2590%25D0%25B7%25D0%25BE%25D0%25B21-150x150.jpg1. Що тобі відомо про Б. Хмельницького — видатного українського гетьмана, людину?...................................................................

D:\!system files\Мои документы\Презентації\Помічники у презентації\Заставки\Организатор клипов (Microsoft)\j0441348.pngD:\1_V.I.P.files!!!\dok\Ратушна Н.М\Свитки\7af3926dadbc.jpg………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………  ……………………………………………………………………………………….

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Спробуй  розтлумачити кожну літеру імені славетного гетьмана.

http://s4.pic4you.ru/y2014/08-13/12216/4544039.pngБ бойовий, безстрашний;

О ……………………………………………………..

Г  ……………………………………………………..

Д …………………………………………………….

А амбіційний;

Н …………………………………………………….

3. Поясни назву історичної пісні «Чи не той то Хміль»…………………………..

….................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

4. Яким у цій пісні постає гетьман Богдан Хмельницький ? …………....................

…………………………………………………………………………………………....………………..……………………………………………………………………..

………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………………………….

http://img-fotki.yandex.ru/get/9320/16969765.205/0_8d1bd_b9d4e7b7_orig.pnghttp://kira-scrap.ru/KATALOG/RAZNOE/2/0_66e07_d3ef1c2e_M.pnghttp://s3.uploads.ru/t/v9xqa.png5. А тепер уяви себе художникам і спробуй намалювати картину битви козаків з татарами. Вибери із запропонованих тобі  фарб кольорову гаму. Які  відтінки кольорів переважатимуть на твоєму полотні? Який загальний фон картини ви створиш ? Що зобразиш на передньому плані? На задньому? ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

7. Наведи  цитати із пісні,  у яких описано становище ворога після його розгрому козацтвом……………………...................................................................

………………………………………………………………………………...…….………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

http://s4.pic4you.ru/y2014/08-13/12216/4543945.png8.  Поясни, як ти розумієш  вислів «… не по однім ляху заплакали діти…»……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

9. Склади сенкан, ключовим поняттям якого була б історична пісня або образ Богдана Хмельницького………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

http://ukrkozatstvo.com/templates/kazaki/images/hmel.pngЧи знаєш ти що…

Нерідко буває так, що зовнішність краще передає характер людини, його сильні та слабкі сторони, ніж відгуки і спогади сучасників, висловлювання самої особи, думки істориків.

До сьогодні збереглося понад півсотні портретів Хмельницького , саме тому  важко зрозуміти, якою ж насправді була зовнішність гетьмана. Проте можна стверджувати, що найбільш точно її відтворив на своїй гравюрі гданський майстер Гондіус, адже робив він її за життя Богдана Хмельницького. Таким чином, можемо уявити собі зовнішність гетьмана. Тонкі брови на стомленому обличчі підкреслюють відкритий і водночас владний погляд темних очей. Високе чоло, трохи задовгий ніс, закручені донизу вуса, міцно стулені тонкі губи, не важке, але круто зрізане підборіддя.

http://narodna-osvita.com.ua/uploads/vstup-do-istorii-5kl/hist-137.pnghttp://www.ua.dev.cawas.com/pic/43a25e70-b.jpgПорівняй його із  словесним історичним  портретом, що залишив сучасник Богдана Хмельницького  венеціанський посол  Альберто Віміні, що у 1650 році вів переговори  з ним у Чигирині: «…Зросту він скоріше  високого, ніж середнього, широкої кості і міцної  будови. Розмови його і спосіб управління показують, що він має тверде мислення і гнучкий розум. У поведінці він сумирний,  простий, чим притягує до себе любов  воїнів, але, з іншого боку, він тримає їх у дисципліні суворими покаранням. Всім, хто входить у його кімнату,  він тисне руку і всіх запрошує сідати, якщо вони козаки».

http://www.uamodna.com/assets/articles/image/83leiib3/fullsize.jpg30Для домашнього опрацювання

 

 

1. Напиши твір-мініатюру на тему «Велична постать славетного Богдана». Використай репродукцією картини А.О.Орльонов « Богдан Хмельницький».                                           

 

                                                                                             А. О. Орльонов. Богдан Хмельницький                         

 

 

2. Перевір, чи вірно заповнена таблиця? Якщо ти помітив (ла) допущені помилки, то  обов’язково їх виправ.

Тема

Ідея

Основна думка

уславлення Б. Хмель-ницького — народного ватажка, талановитого полководця, мудрого державного діяча.

народ шанує і поважає своїх захисників і тому прославляє їх у піснях.

оспівування мужності, героїзму, винахідливості     Б. Хмельницького — видат-ного українського гетьмана, його прагнення здобути волю і щастя народу в боротьбі з ляхами.

Композиція

Експозиція

Зав’язка

Кульмінація

Розв’язка

застереження гетьману — перед битвою з ляхами не пити Золотої Води

розповідь про Бог дана Хмельниць-кого, порівняння його з хмелем

«Утікали вражі ляхи...»

перемога над ворогом

Художні засоби в  пісні «Чи не той то Хміль»

Тропи

Приклади

Метафори

«Хміль в’ється, грає, кисне», «становили хати».

Риторичні оклики

«Чи не той то хміль?», «Ой, той то Хмельницький», «...вражі ляхи».

 

Риторичне звертання

«Що коло тичини в’ється?», «Що по ниві грає?»,  «Що у пиві кисне?».

Епітети

«Гей, поїхав Хмельницький К Золотому Броду,— Гей, не один лях лежить Головою у воду».

Пестливі слова

«Золота Вода», «хороша врода».

 

 

 

 

 

 

http://www.xn----7sbabirvo2ammddtcfe8b2a.xn--j1amh/images/Karmelyuk.JPGhttp://poradumo.com.ua/wp-content/uploads/2015/11/02ba760936b9dca30af60c67d381ede4.jpg1.Як ти гадаєш, чому Кармалюк перебував у Сибіру?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………2. Склади асоціативний портрет

 

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….......

3. Що тебе приваблює в цьому образі , а що відштовхує ? Чим саме ?

http://proxy10.media.online.ua/uol/r3-688e8b7ab9/519abc9557448.jpg……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………....

4. Розглянь картину В.А.Тропініна «Українець». Вдивися в обличчя Кармалюка, зображеного на ній.

  •       Що ти можеш сказати про вираз обличчя Устима Кармалюка?......................................................................

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

5. Говорять, що очі - дзеркало душі людини. Про що «говорять»  очі народного улюбленця?.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

http://elektrotosha.narod.ru/images/Knopku/dov.jpgЗа словами сучасників  народного героя, він був кремезною людиною вище середнього зросту, волосся мав світло-русяве, вуса, лице округле, очі блакитні. Розмовляв чисто українською

мовою, але також вільно володів російською, польською і єврейською мовами.

  1.               Яку інформацію несе зображений одяг ?.........................................

…………………………………………………………………………………………….….……………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….    

7.    Якими фарбами художник зображає свою картину ?.......................

http://s4.pic4you.ru/y2014/08-13/12216/4543947.png………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………8. Як жив месник після повернення з Сибіру. Прокоментуй рядки з пісні :                                    

Хоч , здається, не в кайданах,

А все ж не на волі.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

9. Заповни паспорт твору.

Тема

………………………………………………………............

………………………………………………………………

……………………………………………………………….            

Ідея

………………………………………………………………

………………………………………………………………

………………………………………………………………

Основна думка

………………………………………………………………

………………………………………………………………

………………………………………………………………

 

10. Гра «Так чи ні». Встанови відповідність

  Експозиція

неможливість Устима жити з родиною

Зав’язка

повернення У. Кармалюка із Сибіру

Кульмінація

переслідування і засудження героя владою

Розв’язка

продовження народним месником діяльності на благо знедолених

 

11. Гра « Плутанина». Зведи стрілочками  правильні відповіді

Метафори:           «Ви на мене Кармалюка, Всю надію майте!», «Як не має він грошей — Треба йому дати!», «А здорові, хлопці!», «Благослови, отче!», «Світ великий і розумний Та ніде ся діти!», «Нехай мене, Кармалюка, В світі споминають!»

Епітети:               «сонце сходить», «прийшла туга до серденька».

Порівняння:    «славні хлопці», «хороші хлопці», «світ великий і розкішний».

Повтори:             «А мене, Кармалюка, Як звірюку гонять!»

Риторичні            «дзвони дзвонять», «нехай...», «світ великий», «при дорозі

запитання:           подорожньою».

Риторичні           «Зібрав собі славних хлопців,— Що ж кому до того?»,

оклики:                «Прийшла туга до серденька, Як у світі жити?».

12. Яким було життєве кредо Устина Кармалюка ?........................................

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

13.Обґрунтуй, яким чином прислів’я «Хто сам у злиднях плаче, той і другого недолю бачить» пов’язане з ідейним змістом пісні «За Сибіром сонце сходить»……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дьяченко Тетяна Валеріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 вересня 2019
Переглядів
4603
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку