Додаток до уроку. "Пісні про боротьбу проти соціаль¬ного та національного гніту («Ой Морозе, Морозенку», «Максим козак Залізняк»)"

Про матеріал
Додаток до уроку допоможе учням повніше опрацювати й краще запам’ятати навчальний матеріал, перевірити, чи уважні вони читачі, чи зрозуміли усе, про що пише письменник. У фрагменті авторського зошита вміщено різноманітні запитання, завдання, вправи, які допоможуть перевірити набуті знання, виробити вміння працювати самостійно й закріпити навички аналізувати художні твори, розбиратися в них, висловлювати своє ставлення до прочитаного.
Перегляд файлу

1

 

 

 

 

 

 

                                Навчальний  практикум

  1.               Пісня «Ой Морозе, Морозенку» має багато варіантів. Про що це свідчить?…………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………….

2. Визнач правильні твердження стосовно пісні «Ой Морозе, Морозенку»?

А.  В пісні йдеться про катування Морозенка ворогами.

Б. Ліричний герой твору - молодий козак, відірваний

чуваквід  батьківщини, якому дуже тяжко живеться на чужині.

В. У пісні є такі слова:

Аж то військо та славне запорізьке

Та на вороних конях у степу виграває.

Г. Основною рисою Морозенка була насамперед любов до Батьківщини, готовність завжди виступити на її захист, виняткова мужність у боях з ворогом.

3. Пісня починається і закінчується уславленням мужності козацького ватажка Морозенка. Як називається цей художній прийом?................................

…………………………………………………………………………………….....

4. Установи відповідність .

834504_120810                                        

 

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3

 

 

 

 

5. Заповни таблицю, скористайся довідкою.

Експозиція:

 

Зав’язка:

 

Кульмінація:

 

Розв’язка: 

 

http://elektrotosha.narod.ru/images/Knopku/dov.jpg

Похід козаків на татар під керівництвом Морозенка, бій з ворогом, сум матінки-України з приводу смерті свого сина, полон та катування героя.

6. Продовж думку.

Художні засоби твору підпорядковані його ідейному змісту. Витривалість Морозенка пісня передає за допомогою ..…………………….………………………………………………………………..         ……….........................................................................................................................

Постійний епітет «велика сила» вказує на те, що………………………. ………………………………………………………………………………………..……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

  1.               Що таке поетичний паралелізм? Відшукай правильне визначення.

А. Використання в тексті пісні різних художніх прийомів.

Б. Зіставлення картин природи з настроєм людини.

В. Порівняння одного предмета з іншим на основі їх подібності.

Г. Уживання в тексті пісні слів у переносному значенні.

8. Для чого цей художній засіб вживається в народних піснях? Знайдіть приклади паралелізму в пісні…………………………………………………….

31…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

9. Який художній засіб використано у виразах: «славний козаче», «горде військо», «сивим коником»?

А. Метафора.

Б. Порівняння.

В. Епітет.

Г. Гіпербола.

10. «Ерудит». Розгадай кросворд.

По горизонталі:

1. Назва міста, що знаходиться в Черкаській області, яке в козацькі часи було сотенним містечком Брацлавського полку, в часи Коліївщини –власністю польських магнатів Потоцьких. 2. Державна посада в царській Росії, судовий виконавець. 3. Автор широко відомої картини «Запорожці пишуть листа турецькому султанові». 4. Слово турецького походження, що означає вільна, незалежна людина 5. Місто на Тернопільщині, відбите у польського війська козаками під проводом Богдана Хмельницького у 1649 році. 6. Переносне значення слова, засноване на уподібненні одного предмета чи явища іншому за схожістю чи контрастністю; приховане порівняння.         7. Приятель Нестора Морозенка. У 1648 році - наказний гетьман чотирьох полків: Лисянського, Корсунського, Білоцерківського та Уманського.             8. Турецьке місто, зруйноване Іваном Сірком у 1689 році. 9. Отаман Запорозького війська (1657-1679).

По вертикалі:

1.Один із соратників Богдана Хмельницького, осавул Кропивнянського полку.

1 

1

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

D:\!system files\Мои документы\Презентації\Помічники у презентації\Заставки\Организатор клипов (Microsoft)\j0441348.pngПоходження прізвища Залізняк

Виявляється, у давнину, а подекуди ще й тепер, в Україні залізняком називали занадто перепалену, що аж розплавився верхній шар глини, звичайну цеглу темно-жовтого чи темно-червоного відтінку і взагалі всі міцні, потріскані, жовті цеглини. Залізняком називається і певний сорт граніту, червонуватого й іскристого кольору. То ж ота міцність  граніту, заліза і дала поштовх людській фантазії для утворення прізвища Залізняк.

 

 

 

 

 

 

 

1. Випиши цитати з пісні якими схарактеризовано гайдамацького ватажка……………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2. Яку чисельність війська зібрав Максим Залізняк?..........................................

http://kozaku.in.ua/malunku/kozak_18.pnghttp://muzabetka.com.ua/wp-content/uploads/2014/03/litavry.pngЧи знаєш ти, що…

Збирали військо в похід , а також скликали козацьку громаду на раду великі січові барабани - литаври. Вони являють собою ударний музичний інструмент, що складається з металевого казана і натягнутої на нього шкіри.

3. Дай відповідь на запитання. Чому Максим мав авторитет серед козаків?

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

4. Якою була військова підготовка повстанців? Процитуй відповідь рядками пісні…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

5. Як зустріли переможців у рідному краї?....................................................... ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………  ………………………………………………………………………………………

http://inturist.in.ua/images/map_reg/cherkassy_obl.gif6.  Познач на карті міста, які згадуються у творі?  

 

 

 

 

7. Заповни таблицю.

 

Тема

Ідея

Основна думка

834504_120810 

Уславлення героїчної вдачі людей із народу, зокрема козака Максима Залізняка, віра у немину- чу перемогу над ворогом.

834504_120810 

Художні засоби в  пісні «Максим козак Залізняк»

Тропи

Визначення

Приклади

Повтори

 

 

Епітети

 

 

Метафори 

 

 

Гіпербола

 

 

Риторичні оклики

 

 

 

http://art-etud.com.ua/useruploads/images/DSC_3549-1.jpg8. Розглянь портрет Максима Залізняка. Яке враження справляє на тебе зовнішність  народного месника, що очолив Коліївщину?..........................................

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

F:\!system files\Мои документы\Презентації\Помічники у презентації\Заставки\ШКОЛА\папирус.gifІсторичні факти свідчать, що Максим Залізняк був талановитим воєначальником. За його вказівкою було зроблено перепис повсталих, поділено їх на сотні й полки. Хоч Запорозька Січ була вже зруйнована Катериною ІІ, Максим Залізняк проголосив себе гетьманом.

30Для домашнього  опрацювання

  1. Що об’єднує  пісні «Максим  козак Залізняк» та «Ой Морозе, Морозенку»?

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

  1. Кому з героїв історичних пісень ти симпатизуєш? Чому?........................

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

......................................................................................................................................................................

1

 

docx
Додано
29 вересня 2019
Переглядів
1997
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку