Тема. Додавання і віднімання іменованих чисел. Розв’язування задач. Природа океанів. Тихий океан.
Мета. Сформувати уявлення учнів про особливості Світового океану; продовжити навчати «читати « карту та працювати з нею. Удосконалювати вміння і навички усного та письмового додавання та віднімання іменованих чисел; закріплювати вміння розв’язувати задачі; розвивати логічне мислення,увагу, уміння аналізувати. Виховувати інтерес до географічних знань.
Обладнання: мультимедійна презентація, картки із завданнями.
Хід уроку
І. Організація класу
Вправа «Сонечко»
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Сьогодні ми будемо готуватися до уявної кругосвітньої подорожі, а для цього потрібно все знати про океани і добре вміти виконувати математичні розрахунки.( Слайди 2, 3), а щоб подорож була результативною і корисною візьмемо в дорогу з собою увагу і кмітливість, старанність і активність, віру в себе і, звичайно, багаж зі знаннями.
Під час подорожі важливо, щоб була хороша погода. Тому я запрошую представників Гідрометцентру повідомити нам про погодні умови на материках. ( виступ Гідрометцентру)
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Учень, що виграв у лотерею минулого уроку нагадує про все, що було найкраще, а що не одержалось ( по можливості вказує причини)
(Діти на карті півкуль розміщують материки, показують океани і частини світу)
Позначте правильну відповідь.
1. Скільки материків є на Землі?
а) 6; б) 4; в) 9
2. Який материк омивається всіма океанами?
а) Австралія; б) Африка;
в) Північна Америка ; г) Євразія;
д) Південна Америка; е) Антарктида.
3. Який материк складається з двох частин?
а) Австралія; б) Африка;
в) Євразія; г) Південна Америка.
4. Які материки розташовані в східній півкулі?
а) Північна Америка; б) Антарктида;
в) Євразія; г) Африка;
д) Південна Америка; е) Австралія.
5. На якому материку немає річок?
а) Євразія; б) Африка;
в) Австралія; г) Північна Америка;
д) Антарктида; е) південна Америка.
ІV. Мотивація.
Учитель: Ви скажете, мабуть, що зараз урок математики і не про океани потрібно говорити. Але сьогодні урок математики і природознавства « будуть працювати разом», допомагаючи один одному , тому що знання ми отримуємо не для уроків, а для того,щоб застосовувати і користуватися ними у повсякденному житті.
V Повідомлення теми і мети уроку.
Отже, тема нашого уроку « Додавання і віднімання іменованих чисел. Розв’язування задач. Природа океанів. Тихий океан.» (Слайд 1)
VІ. Етап цілепокладання.
Напишіть каліграфічно число 1852
Нижче - 1852м. Це не звичайне іменоване число, а ще одна одиниця вимірювання довжини – морська миля. ( Слайд 5 ). Без неї в подорож океанами аж ніяк.
Згадаймо одиниці вимірювання довжини і маси і виконаємо перетворення.(Слайд 6)
1 км=____м
1 м =____= см=_____мм
1см= ____мм
1 т = ____ц = _____кг
1ц = _____ кг
1 кг =_____ г
Перевіримо, чи вміємо записувати багатоцифрові іменовані числа.
Ми, виявляється записали не просто будь-які числа. Вони - візитівка Тихого океану. ( Слайд 7, 8)
VІІ. Сприйняття й осмислення нового матеріалу.
А допоможуть мені в цьому представники довідкового бюро ( група дітей, які готували інформацію про океани,знайомлять з нею, ставлять запитання)
3. Вивчення нового матеріалу за методом «Ажурної пилки».
1. Поділ учнів на 4 домашніх груп за геометричними фігурами (по 5 чоловік у групі). Повторення правил роботи в групі. Кожна група отримує завдання.
Час: 6 хвилин.
І група
1. Опрацювати матеріал підручника на ст. 49 ( 1 і 2 абзаци) і дати відповіді на питання:
ІІ група
1. Опрацювати матеріал підручника на ст. 49 (4 абз.) і дати відповіді на питання:
ІІІ група
1. Опрацювати матеріал підручника на ст. 50 (останній абз.) і дати відповіді на питання:
ІV група
Індійський океан.
1. Опрацювати матеріал підручника на ст. 51 (бібліотечка природодослідника) і дати відповіді на питання:
2. «Експертні групи».
По черзі за 10 хвилин донести отриману інформацію до кожного члена групи та сприйняти нову.
3. «Домашні групи».
Виробляєте спільні висновки та рішення.
4. Експрес - тести (результати заносять до КОК)
1. На карті та глобусі блакитним кольором показано:
а) височини; б)світовий океан.
2. До світового океану входить:
а) Атлантичний, Індійський, Тихий, Північний Льодовитий;
б) Африка, Євразія, Австралія, Америка.
3. Найбагатший рослинний і тваринний світ:
а) в Тихому океані;
б) Північному Льодовитому океані.
4. Найбільшим океаном є:
а) Північний;
б) Атлантичний;
в) Тихий;
г) Індійський.
5. Найбільше у світі риби виловлюють:
а) Атлантичному океані;
б) Тихому океані.
6. Що змушує хижу рибу підніматися у повітря:
а) хвилі;
б) птахи;
в) хижаки.
5. Розв`язування на дошці прикладів письмово.
Прикріплені картки. Для всього класу на екрані.(Слайд 9 )
1варіант 2 варіант
+2099м -13956м
1498 м 5214м
3597 м 8742м 3км597 м 8км742м
+4566м _11403м _13054м + 2401м _ 5000м +3168м
6456м 7419м 9343м 5328м 3775м 2109м
11022м 3984м 3711м 7729м 1225м 5227м
11км022м 3км984м 3км711м 7 км729м 1км225м 5км227м
Всі ці іменовані числа розповідають нам про середню і максимальну глибину кожного океану.
|
Середня глибина |
Максимальна глибина |
Атлантичний |
3597 м
|
8742 м
|
Тихий |
3984 м
|
11022 м
|
Індійський |
11022 м
|
7729 м
|
Північний Льодовитий |
1225 м
|
5277 м
|
6. Знайомство з тваринним світом океану. (Слайди 10)
Тут живуть найбільші тварини планети – різні види китів: сині кити, гренландські, кашалоти,сірі, карликові, сейвали.
7. Робота над задачею. (Слайди 11)
Синій кит - довжина - 35 м
вага -?кг,(як 30 слонів)
Слон - 5 т
Кашалот- ? , на 1154 кг легший,ніж
Додаткове запитання задачі для сильних учнів На скільки кашалот важчий,ніж 10 слонів?
Цікавинка.
У 1939 році був знайдений синій кит завдовжки 35 м, який важив більше 200 т.Вага кашалотів може сягати 150-170 т. Кашалоти для людини найнебезпечніші зубаті кити. ( Слайди 12 )
8. Самостійна робота
Акули-найдавніші риби на Землі, гроза морів і океанів.
Порівняємо довжини тіл акул.( Слайди 13 )
1 в Оселедцева Карликова
3000мм 16 см
Біла Молот
10м 200см 90дм50см
2в Тигрова Голуба
80дм 690см
Китова Гігантська
15 м 1400см
( Слайди 14) Перевірка ( робота в парах )
9. Задача ( усно).
Морські зірки ( Слайди 15,16)
Із 5 морських зірок утворюється 25 нових.
Скільки нових зірок утвориться із 20 таких зірок?
Для тих, хто працює швидко: А із 100 зірок?
Водяться восьминоги, краби, раки, черепахи.
10. Геометричний матеріал.
Бермудський трикутник ( Слайди 17-18 ) Біля Бермудських островів в Атлантичному океані є дуже загадкове місце – так званий бермудський трикутник. В цьому місці загинуло і зникло безвісти багато кораблів, літаків. Вчені досі не можуть розгадати чому. На дні знаходиться біля 1000 затонулих в різні часи караблів.
А нещодавно вчені знайшли в цьому місці велике місто. Місто дуже загадкове. В ньому є величезна піраміда із скла.
Знаходження периметра трикутників.
( У учнів карти різних масштабів )
Сьогодні ми знайдемо периметр Бермудського трикутника такий, який він є на карті.
А дома ви, враховуючи масштаб, обчислите цей периметр в дійсності. Звісно, це будуть приблизні дані. І так виконаємо обчислення по варіантах.
Перевірка на слайдах.
11. Робота в групах.
VІІІ. Підсумок уроку.
Підведемо підсумок.
Оцінювання учнів.
ІХ. Домашнє завдання
1. Скласти задачу за виразом
4т + (4т - 1т354 кг )
2. Підготувати розповідь « Що я знаю про океани?»