Додавання і віднімання раціональних чисел

Про матеріал
повторити, систематизувати і узагальнити знання учнів про раціональні числа, порівняння раціональних чисел, модуль числа, додавання і віднімання раціональних чисел; відтворити і перевірити вміння розв’язувати задачі і вправи на додавання і віднімання раціональних чисел, що мають практичний зміст.
Перегляд файлу

Розробка узагальнюючого уроку з математики в 6 класі

«Додавання і віднімання раціональних чисел»

 

Формування компетентностей:

  • математична компетентність: повторити, систематизувати і узагальнити знання учнів про раціональні числа, порівняння раціональних чисел, модуль числа, додавання і віднімання раціональних чисел; відтворити і перевірити вміння розв’язувати задачі і вправи на додавання і віднімання раціональних чисел, що мають практичний зміст;

ключові компетентності:

  • спілкування державною мовою – грамотно висловлюватися українською мовою, чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку; доречно та коректно вживати в мовленні математичну термінологію;
  • основні компетентності у природничих науках та технологіях – усвідомлювати важливість математики як універсальної мови науки;
  • уміння вчитися впродовж життя – визначати мету своєї діяльності, аналізувати і застосовувати потрібні знання та способи для досягнення поставленої мети; контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності; формувати свідоме ставлення до навчання;
  • інформаційно-цифрова компетентність – вміння безпечно користуватися інтернетом, застосовувати онлайн-сервіси для навчального процесу

 

Тип уроку: узагальнюючий

Обладнання: комп’ютер, проектор, сенсорна дошка, комп’ютерний клас з Internet; презентація PowerPoint; картки з завданнями; два варіанти самостійної роботи (роздруковані); посилання до онлайн-тестування; сигнальні картки.

 

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

Доброго всім дня! Діти, сподіваюсь, що настрій у всіх теж добрий, починаємо працювати.

До вашої уваги «хмаринка слів» у вигляді філіжанки кави. Подивіться уважно: які означення, терміни, ключові слова, вже знайомі для вас, ви бачите на екрані? (Діти відповідають: «Раціональні числа, модуль числа, порівняння чисел, віднімання чисел, плюс, мінус, додавання») (слайд1)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Отже, тема нашого уроку: «Додавання і віднімання раціональних чисел». В зошитах записуємо число, класна робота. Сьогодні ми узагальнимо, повторимо всі ті знання, що ви отримали протягом останніх уроків, і підготуємось до контрольної роботи.

Девізом нашого уроку будуть слова американського математика Нівена: «Математику не можна вивчати, спостерігаючи, як це роблять інші». Звичайно, і ви не будете спостерігачами. Як і завжди, працюємо з натхненням. (слайд 2)

ІІІ. Систематизація і узагальнення знань. Розв'язування вправ.

1. Для розминки – завдання з сигнальними картками. Правильне твердження – ви показуєте мені зелений смайлик, помилкове твердження – червоний. (слайди 3-4)

  • До раціональних чисел відносять цілі, дробові від'ємні і дробові додатні числа (так)
  • Модуль будь-якого числа – додатне число (ні)
  • Модулі протилежних чисел рівні між собою (так)
  • Сума від'ємних чисел – завжди від'ємне число (так)
  • У додатного числа модуль більше, ніж у відємного (ні)
  • Від'ємне число завжди менше додатного (так)
  • На координатній прямій додатні числа розташовані ліворуч від нуля (ні)
  •  Якщо до числа додати від'ємне число, то воно зменшиться (так)
  • Сума протилежних чисел дорівнює нулю (так)
  • Сума від'ємного та додатного числа завжди від'ємне число (ні)
  • Правила додавання раціональних чисел вивчити неможливо ☺(ні)

Повторимо правила додавання і віднімання раціональних чисел. Мені допоможуть учні...

2. Вправа «Коти» (слайди 5 – 11) (інтерпретація визначення знаку результату додавання, асоціації)

         1 учень:  Математики урок – не наука, просто шок!

Треба цілий день зубрити,

Щоб хоч трохи зрозуміти,

Як відняти? Як додати?

         2 учень: Неправда! Нічого тут важкого. Я тобі зараз допоможу. (пояснює. При натисканні мишкою на «об’єкт» - результат додавання -включається анімація)

3. Обчислюємо усно (слайд 12). Перевіримо, як ви знаєте правила додавання і віднімання.

4. Робота в командах.

  • (Двом командам роздаються підготовлені картки: на одній стороні числа, на іншій – на жовтому (І команда) або блакитному (ІІ команда) фоні букви).

Завдання: Розташуйте картки (12 шт.) з раціональними числами у порядку зростання (І команда) і спадання (ІІ команда). Якщо ви все зробили вірно, на оберненій стороні зможете прочитати …. («Я – українець!») (слайд 13)

  • «Хто швидше?». Заповнити порожні комірки. (Вставити пропущені числа, враховуючи результати обчислення). (слайд 14)

                                         (Відповідь: 40)

5. Вправа «Чарівна квітка». (слайд 15). Завдання полягає в тому, щоб знайти суму всіх чисел, що записані на пелюстках квітки. Але тому квітка і чарівна, що треба уважно подивитися на ці числа. Що ви помічаєте? (пари протилежних чисел»). Яку властивість додавання будемо використовувати?  Називаємо ці пари… (Відповідь: Сума чисел 25) (вправа інтерактивна)

6. Фізкультхвилинка (слайд 16). Визначаємо знак результату дії додавання чи віднімання. Якщо знак від’ємний – діти встають, додатний – сидять.

7. «Життєва математика». Наскрізні лінії на уроці.

  • (слайд 17) Вправа 1. На яку суму треба поповнити рахунок клієнту, щоб користуватися інтернетом протягом тижня, якщо щоденна вартість послуги 5 грн.? (Відповідь 37 грн)
  • (слайд 18) Вправа 2. За наданою діаграмою пояснити залежність кількості вітаміну С від температури у фруктах під час зберігання та переробки. (Пояснення учнів)

      Питання: Який же метод зберігання фруктів є оптимальним і найкориснішим для здоров'я?

  • (слайд 19) Вправа 3. Найвищий хмарочос України знаходиться у Києві – це житловий комплекс в 46 поверхів. Його висота 168 м, що на 273 м вище за станцію метро «Арсенальна», яка є найглибшою станцією метро у світі. На якій глибині побудовано станцію метро «Арсенальна»? (Відповідь 105 м)
  • (слайд 20) Історія України на уроках математики.

Вправа 4. Перша згадка про українських козаків у писемних джерелах датується 1489 роком. Остаточно ліквідовано Запорізьку Січ у 1775 році. Скільки років існувало таке неповторне явище, як Запорізьке Козацтво?                                  (Відповідь: 286 років)

  • (слайд 21) Всесвітня історія.

Вправа 5. Видатний давньоримський державний і політичний діяч, полководець Гай Юлій Цезарь загинув у 44-му році до нашої ери у віці 56 років. У якому році він народився?  (Відповідь: у 100 р. до н.е.)

8. Колективна робота. Розв'язати рівняння (слайд 22)

    Усно:  |Х|=50   і  |Х| = 0

    Письмово (біля дошки):      1)  Х – 1,5 = - 5,5;

                                              2) |Х – 1|= 8;     3) |Х| +1 = -2.

9. Порівняння чисел (усно) (слайд 23)

Не обчислюючи значення виразів, порівняти їх:

        -152,451 – (-200)    та   -14,25 + (-43,14)

 (Обґрунтувати свої міркування)

IV. Самостійна робота на картках (індивідуальна робота, різнорівнева, в двох варіантах). Картки з завданнями у учнів на партах. Завдання середнього рівня – тестові, з вибором однієї правильної відповіді.

Час виконання – близько 6 хвилин. (слайд 24)

Текст самостійної роботи:

V. Онлайн-тестування. 

Як завершення нашої роботи сьогодні, запрошую вас до комп’ютерів, пройти невеличкі тести.

(слайд 25)

Учні працюють за комп’ютерами, тести виконані в додатках  Learningapps.org

(посилання https://learningapps.org/watch?v=pupg8mqqn19)

та Google – формах

(посилання https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScmfW-9Cvo3ykrHDwJ8KWEdtWja0PqZXCShHiPYSSnMPc0mRQ/viewform?usp=sf_link

 

Якщо пазли складені (Learningapps.org), то учням демонструються короткі відомості про видатного українського математика Михайла Кравчука.

Результат опитування через Гугл-форму – на екран, аналіз.

12.  Підсумки уроку. Рефлексія. (слайд 26)

        Оцінювання.

 

       Дякую всім за урок.

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
17 липня
Переглядів
66
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку