Додавання і віднімання раціональних чисел

Про матеріал
повторити, систематизувати і узагальнити знання учнів про раціональні числа, порівняння раціональних чисел, модуль числа, додавання і віднімання раціональних чисел; відтворити і перевірити вміння розв’язувати задачі і вправи на додавання і віднімання раціональних чисел, що мають практичний зміст.
Перегляд файлу

Розробка узагальнюючого уроку з математики в 6 класі

«Додавання і віднімання раціональних чисел»

 

Формування компетентностей:

  • математична компетентність: повторити, систематизувати і узагальнити знання учнів про раціональні числа, порівняння раціональних чисел, модуль числа, додавання і віднімання раціональних чисел; відтворити і перевірити вміння розв’язувати задачі і вправи на додавання і віднімання раціональних чисел, що мають практичний зміст;

ключові компетентності:

  • спілкування державною мовою – грамотно висловлюватися українською мовою, чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку; доречно та коректно вживати в мовленні математичну термінологію;
  • основні компетентності у природничих науках та технологіях – усвідомлювати важливість математики як універсальної мови науки;
  • уміння вчитися впродовж життя – визначати мету своєї діяльності, аналізувати і застосовувати потрібні знання та способи для досягнення поставленої мети; контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності; формувати свідоме ставлення до навчання;
  • інформаційно-цифрова компетентність – вміння безпечно користуватися інтернетом, застосовувати онлайн-сервіси для навчального процесу

 

Тип уроку: узагальнюючий

Обладнання: комп’ютер, проектор, сенсорна дошка, комп’ютерний клас з Internet; презентація PowerPoint; картки з завданнями; два варіанти самостійної роботи (роздруковані); посилання до онлайн-тестування; сигнальні картки.

 

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

Доброго всім дня! Діти, сподіваюсь, що настрій у всіх теж добрий, починаємо працювати.

До вашої уваги «хмаринка слів» у вигляді філіжанки кави. Подивіться уважно: які означення, терміни, ключові слова, вже знайомі для вас, ви бачите на екрані? (Діти відповідають: «Раціональні числа, модуль числа, порівняння чисел, віднімання чисел, плюс, мінус, додавання») (слайд1)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Отже, тема нашого уроку: «Додавання і віднімання раціональних чисел». В зошитах записуємо число, класна робота. Сьогодні ми узагальнимо, повторимо всі ті знання, що ви отримали протягом останніх уроків, і підготуємось до контрольної роботи.

Девізом нашого уроку будуть слова американського математика Нівена: «Математику не можна вивчати, спостерігаючи, як це роблять інші». Звичайно, і ви не будете спостерігачами. Як і завжди, працюємо з натхненням. (слайд 2)

ІІІ. Систематизація і узагальнення знань. Розв'язування вправ.

1. Для розминки – завдання з сигнальними картками. Правильне твердження – ви показуєте мені зелений смайлик, помилкове твердження – червоний. (слайди 3-4)

  • До раціональних чисел відносять цілі, дробові від'ємні і дробові додатні числа (так)
  • Модуль будь-якого числа – додатне число (ні)
  • Модулі протилежних чисел рівні між собою (так)
  • Сума від'ємних чисел – завжди від'ємне число (так)
  • У додатного числа модуль більше, ніж у відємного (ні)
  • Від'ємне число завжди менше додатного (так)
  • На координатній прямій додатні числа розташовані ліворуч від нуля (ні)
  •  Якщо до числа додати від'ємне число, то воно зменшиться (так)
  • Сума протилежних чисел дорівнює нулю (так)
  • Сума від'ємного та додатного числа завжди від'ємне число (ні)
  • Правила додавання раціональних чисел вивчити неможливо ☺(ні)

Повторимо правила додавання і віднімання раціональних чисел. Мені допоможуть учні...

2. Вправа «Коти» (слайди 5 – 11) (інтерпретація визначення знаку результату додавання, асоціації)

         1 учень:  Математики урок – не наука, просто шок!

Треба цілий день зубрити,

Щоб хоч трохи зрозуміти,

Як відняти? Як додати?

         2 учень: Неправда! Нічого тут важкого. Я тобі зараз допоможу. (пояснює. При натисканні мишкою на «об’єкт» - результат додавання -включається анімація)

3. Обчислюємо усно (слайд 12). Перевіримо, як ви знаєте правила додавання і віднімання.

4. Робота в командах.

  • (Двом командам роздаються підготовлені картки: на одній стороні числа, на іншій – на жовтому (І команда) або блакитному (ІІ команда) фоні букви).

Завдання: Розташуйте картки (12 шт.) з раціональними числами у порядку зростання (І команда) і спадання (ІІ команда). Якщо ви все зробили вірно, на оберненій стороні зможете прочитати …. («Я – українець!») (слайд 13)

  • «Хто швидше?». Заповнити порожні комірки. (Вставити пропущені числа, враховуючи результати обчислення). (слайд 14)

                                         (Відповідь: 40)

5. Вправа «Чарівна квітка». (слайд 15). Завдання полягає в тому, щоб знайти суму всіх чисел, що записані на пелюстках квітки. Але тому квітка і чарівна, що треба уважно подивитися на ці числа. Що ви помічаєте? (пари протилежних чисел»). Яку властивість додавання будемо використовувати?  Називаємо ці пари… (Відповідь: Сума чисел 25) (вправа інтерактивна)

6. Фізкультхвилинка (слайд 16). Визначаємо знак результату дії додавання чи віднімання. Якщо знак від’ємний – діти встають, додатний – сидять.

7. «Життєва математика». Наскрізні лінії на уроці.

  • (слайд 17) Вправа 1. На яку суму треба поповнити рахунок клієнту, щоб користуватися інтернетом протягом тижня, якщо щоденна вартість послуги 5 грн.? (Відповідь 37 грн)
  • (слайд 18) Вправа 2. За наданою діаграмою пояснити залежність кількості вітаміну С від температури у фруктах під час зберігання та переробки. (Пояснення учнів)

      Питання: Який же метод зберігання фруктів є оптимальним і найкориснішим для здоров'я?

  • (слайд 19) Вправа 3. Найвищий хмарочос України знаходиться у Києві – це житловий комплекс в 46 поверхів. Його висота 168 м, що на 273 м вище за станцію метро «Арсенальна», яка є найглибшою станцією метро у світі. На якій глибині побудовано станцію метро «Арсенальна»? (Відповідь 105 м)
  • (слайд 20) Історія України на уроках математики.

Вправа 4. Перша згадка про українських козаків у писемних джерелах датується 1489 роком. Остаточно ліквідовано Запорізьку Січ у 1775 році. Скільки років існувало таке неповторне явище, як Запорізьке Козацтво?                                  (Відповідь: 286 років)

  • (слайд 21) Всесвітня історія.

Вправа 5. Видатний давньоримський державний і політичний діяч, полководець Гай Юлій Цезарь загинув у 44-му році до нашої ери у віці 56 років. У якому році він народився?  (Відповідь: у 100 р. до н.е.)

8. Колективна робота. Розв'язати рівняння (слайд 22)

    Усно:  |Х|=50   і  |Х| = 0

    Письмово (біля дошки):      1)  Х – 1,5 = - 5,5;

                                              2) |Х – 1|= 8;     3) |Х| +1 = -2.

9. Порівняння чисел (усно) (слайд 23)

Не обчислюючи значення виразів, порівняти їх:

        -152,451 – (-200)    та   -14,25 + (-43,14)

 (Обґрунтувати свої міркування)

IV. Самостійна робота на картках (індивідуальна робота, різнорівнева, в двох варіантах). Картки з завданнями у учнів на партах. Завдання середнього рівня – тестові, з вибором однієї правильної відповіді.

Час виконання – близько 6 хвилин. (слайд 24)

Текст самостійної роботи:

V. Онлайн-тестування. 

Як завершення нашої роботи сьогодні, запрошую вас до комп’ютерів, пройти невеличкі тести.

(слайд 25)

Учні працюють за комп’ютерами, тести виконані в додатках  Learningapps.org

(посилання https://learningapps.org/watch?v=pupg8mqqn19)

та Google – формах

(посилання https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScmfW-9Cvo3ykrHDwJ8KWEdtWja0PqZXCShHiPYSSnMPc0mRQ/viewform?usp=sf_link

 

Якщо пазли складені (Learningapps.org), то учням демонструються короткі відомості про видатного українського математика Михайла Кравчука.

Результат опитування через Гугл-форму – на екран, аналіз.

12.  Підсумки уроку. Рефлексія. (слайд 26)

        Оцінювання.

 

       Дякую всім за урок.

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Покудіна Лариса Степанівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 липня 2019
Переглядів
1986
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку