Тема уроку. Додавання раціональних чисел(з однаковими знаками).
Мета:розвивати вміння аналізувати та робити відповідні висновки, математичний та загальний кругозір, мислення і мовлення, увагу та пам'ять, культуру математичного письма, пізнавальний інтерес до вивчення предмету, самостійність, точність та логічне мислення; формувати уявлення про зміст дії додавання від’ємних чисел; вивести правила додавання від'ємних чисел і виробити вміння застосовувати це правило для розв'язування задач, прикладів та рівнянь що передбачають додавання від'ємних чисел; формувати позитивну мотивацію та інтерес до математики, потребу в отриманні нових знань; виховувати уміння спілкуватися, самоповагу та повагу до своїх однокласників.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: мультімедія - урок
Обладнання:телевізор і комп’ютер, презентація «Додавання від’ємних чисел», збірники.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1.Привітання
2.Відсутні та чергові
3.Огляд учнями домашнього завдання
Перевірка присутніх :Чергові, хто сьогодні відсутній на уроці? Чому?
Перевірка готовності класу до уроку
Епіграф Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу, я пам’ятаю,
Те, що я роблю, я розумію.
Конфуцій
Сподіваюсь, готуючись до уроку що ви нічого не забули зошит,ручку, олівець, щоденник, підручник та гарний настрій, пам’ятаєте правила, означення і поняття, які ми з вами вивчали протягом попередніх уроків, і уважно та з розумінням будете працювати на уроці.
І почнемо роботу ми з перевірки домашнього завдання
ІІ. Аналіз контрольної роботи
2. Типові помилки
ІІI.Мотивація навчальної діяльності учнів на уроці
Ми продовжуємо з вами знайомство з додатними та від’ємними числами. Сьогодні нам з вами належить вивести правило додавання від’ємних чисел. І ви спробуєте зробити це самі, але для цього необхідний певний багаж знань ,успіх
IV.Актуалізація і корекція опорних знань
Успіх – це сума всіх досягнень, що повторюються кожного дня
Встановити відповідність. З’єднати запитання з правильними відповідями.
Обмінятися зошитами и зробити взаємоперевірку за ключем.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
е |
д |
г |
в |
б |
а |
Провести оцінювання учнів: за 6 правильних відповідей – 3 бали, 5-4 – 2 бали, 3-1 – 1 бал
Запорука успіху – постійна зайнятість
Нікітін Л.
Виконання письмових вправ учнями біля дошки, за бажанням.
1. Розв’язати рівняння:
а)|х|=6; б)|х | = -8; в)|х| = 0. г)|х|-3 = 5; д)|х-4|+5 = 16.
2. Знайти значення виразу:
а) (5*|-11|+1205:|-5| ) + 320 =616б) (6*|-12|+1590:|-3| ) + 421 =1023
Провести оцінювання учнів: за кожне правильно розв’язане завдання – 1 бал.
3.Самостійна робота.
Успіх – це результат певних умінь і навичок
Обчислити значення виразу:
а)|-8| - |-5|=;
б)|-10| · |-15|=;
в)|240| : |-80|=;
г)|28,52|:|-2,3|=;
д)24:|-16|+ 3,5=;
е) 3 · |-1,5|+4=
Самоперевірка за ключем
а |
б |
в |
г |
д |
е |
13 |
150 |
3 |
12,4 |
5 |
8,5 |
Провести оцінювання учнів: за 6 правильних відповідей – 3 бали, 5-4 – 2 бали, 3-1 – 1 бал
V. Вивченнянового матеріалу.
1.Проблемне запитання: гілки смородини витримують температуру -19,50С, а якщо їх загартувати, то можуть витримати температуру на 580С нижчу. Яку температуру можуть витримати гілки смородини після загартування? (відповіді учнів)
2.Ігровий момент
Візьмемо два ігрових кубики – чорного і білого кольору, на гранях яких точками позначено числа від 1 до 6. У роботі на уроці знак «+» означатиме виграш, а знак «-» - програш. Білий кубик буде показувати «виграшне» число очок, а чорний – «програшне».
Розглянемо випадки, коли кидають 2 білих кубика і 2 чорних. Результати записуються на дошці. (робота учнів) Учні роблять висновок. (читають запис на дошці) Формулюємо правило додавання чисел з різними однаковими знаками: щоб додати два від’ємні числа, треба додати їх модулі і перед результатом поставити знак мінус.
Чому дорівнює сума:
7+(-7)=?-9+9=?
3.Запис опорного конспекту (схема 1).
4.Аналіз правила.
(Знайти суму модулів доданків.)
(Оскільки перший доданок — від'ємне число,то точка А, щовідповідаєцьому числу, лежатиме зліва від початку відлікуО. Оскількидругийдоданок — від'ємне число, то позначену точку А треба перемістити вліво, внаслідокчого ми дістанемоновуточкуВ, яка також лежатиме зліва від початку відліку, тобтовідповідатимевід'ємному числу).
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
а) -40 + (-60); -20 + (-15);
б) -0,3 + (-0,7); -1,2 + (-0,6);
Фізкультхвилинка
2. Письмові вправи
а) -110 + (-120); б)-107 + (-18); в)-25 + (-50);
г)(-0,5) + (-2,5); д) -6,3 + (-4,7); є) -8,5 + (-1,75);
к)-1+= л)-5+=
а) -17 + (-31) * -17; б) -22 + (-35) * -35.
а)х=-17;у = -19; б) х=-9,1; у=-7,4;в) х=-5,01;у=-2,03.
Математичне доміно (робота в парах)
-1 |
-60+(-40) |
|
-100 |
- |
|
- |
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
-0,5+(-0,5) |
Історична довідка
Відомо, що додатні і від’ємні числа біли відомі ще давнім індусам. Але на відміну від нас, вони вважали додатні числа «майном», а від’ємні – «боргом» у У – УІ ст. в Індійській культурі:
«борг + борг = борг». (БРАХМАГУПТА).
Однак назвали ці числа від’ємними та протилежними до натуральних лише через 1000 років – у ХУ ст. (з’явився тоді і «нуль» - від лат. NULLUS – нічого, ніякий).
Спробуйте перекласти вивчене правило додавання чисел з однаковими знаками на мову давніх індусів:
Тестові завдання із взаємоперевіркою:
Варіант І
А) 20; Б) -20; В) -4; Г) 4.
А) -87; Б) -39; В) 39; Г) 87.
А) ; Б) ; В) ; Г) .
Варіант ІІ
А) -10; Б) 10; В) -14; Г) 14.
А) 62; Б) -62; В) 36; Г) -36.
А) ; Б) ; В) ; Г) .
VI. Підсумок уроку
1) Виставлення оцінок
2) Рефлексія «ліва - права»
Учитель. Розтуліть, будь ласка, свою ліву долоню і покладіть на неї той досвід, з яким ви прийшли сьогодні. Відчуйте вагомість вашого досвіду, його цінність та значимість для вас. А тепер розтуліть, будь ласка, свою праву долоню і покладіть на неї ту інформацію і той досвід, який ви здобули сьогодні. Відчуйте, чим є для вас цей досвід, його цінність для вас. І коли я скажу: «Готово! Давай!» - з’єднаєте дві долоні разом – об’єднаєте два досвіди, минулий і сьогоднішній. Отже, Готово! Давай! Дякую за співпрацю.
VІI. Домашнє завдання
Опрацювати §30, виконати №996, 1002, скласти казку про числа (додатково)
Тестові завдання із взаємоперевіркою:
Варіант І
1)Виконайте додавання: -8+(-12)=…
А) 20; Б) -20; В) -4; Г) 4.
2)Обчислити: -63+(-24)=…
А) -87; Б) -39; В) 39; Г) 87.
3)Обчислити: -
А) ; Б) ; В) ; Г).
Варіант ІІ
1)Виконайте додавання: -2+(-12)=…
А) -10; Б) 10; В) -14; Г) 14.
2)Обчислити: -49+(-13)=…
А) 62; Б) -62; В) 36; Г) -36.
3)Обчислити:
А) ; Б) ; В) ; Г) .
Математичне доміно (робота в парах)
-1 |
-60+(-40) |
|
-100 |
- |
|
- |
- |
|
|
- |
|
|
- |
|
-0,5+(-0,5) |
Самостійна робота.
Обчислити значення виразу:
а)|-8| - |-5|=;
б)|-10| · |-15|=;
в)|240| : |-80|=;
г)|28,52|:|-2,3|=;
д)24:|-16|+ 3,5=;
е) 3 · |-1,5|+4=
Самостійна робота.
Обчислити значення виразу:
а)|-8| - |-5|=;
б)|-10| · |-15|=;
в)|240| : |-80|=;
г)|28,52|:|-2,3|=;
д)24:|-16|+ 3,5=;
е) 3 · |-1,5|+4=