День писемності України
«Розв’язування вправ на всі дії із звичайними дробами»
Мета: закріпити знання, набуті в ході вивчення теми «Дії із звичайними дробами», та відпрацювати навички використання цих знань для виконання вправ, що передбачають усі арифметичні дії з дробами.
Розвиваюча: розвивати вміння слухати працювати самостійно; розширити знання учнів про рідну державу
Виховуюча: виховувати увагу, акуратність, ціннісне ставлення до рідної мови та історії України.
Обладнання: мультимедійна система, диск із презентацією, зображення пам`яток історії, карточки із завданнями та картки – відповіді до завдань, кольорова крейда,.
Тип уроку: Застосування знань, умінь та навичок
Епіграф уроку: Знати - це означає насамперед уміти користуватися знаннями
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вчитель зачитує лист
«Любий друже, а чи знаєш ти, що цього тижня в Україні відзначають День української писемності та мови. За православним календарем - це день вшанування пам'яті Преподобного Нестора-Літописця - послідовника творців слов'янської писемності Кирила і Мефодія.
Що знаєш ти про це мій любий друже?
Про цей день з історії своєї України?»
ІІ. Перевірка домашнього завдання
(Для перевірки домашнього завдання збираються зошити)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Я б хотіла, щоб всі знання про дії із звичайними дробами, які ви вже отримали, на сьогоднішньому уроці закріпили, повторили і систематизували. І за допомогою даних вмінь змогли виконати завдання та дати відповіді на дані запитання.
Девіз уроку: Не махай на все рукою, не лінуйся, а учись
Бо, чого навчишся в школі, знадобиться ще колись.
Отже, беремо з собою знання і вирушаємо в дорогу минулого нашої історії
Оголошується тема і завдання уроку.
Вчитель: ви сьогодні об’єдналися в групи. Тож будуть завданя, які ви будете виконувати колективно, і такі, що самостійно. І оцінювати себе будете теж самостійно з допомогою карток оцінювання
ІV. Актуалізація опорних знань.
1) Інтерактивна технологія «мікрофон»
1. Як додати два дроби з різними знаменниками?
2. Як помножити два звичайні дроби?
3. При виконанні ділення звичайних дробів потрібно…
4. Чим відрізняється десятковий дріб від звичайного?
5. Як перетворити звичайний дріб у десятковий?
6. Що потрібно зробити щоб мішане число перетворити у неправильний дріб?
V. Розв`язування вправ
З даного листа ми дізналися, що цього тижня в Україні відзначають День української писемності та мови, та нажаль ми не знаємо коли саме.
Ми зможемо це дізнатися виконавче наше перше завдання.
1) Обчисліть: ( 30 +6 11/25 ) : 4 (відповідь запишіть у вигляді десяткового дробу, знайдена ціла частина буде вказувати на число, а сота на місяць)
Відповідь: 9, 11 9 листопада
2). Завдання «Сторінками історії».
Безцінність написаного Не́стором Літопи́сьцем вимірюється не тільки втіленим у слові і збереженим для нас часом, але й подвижницькими діяннями, що викарбувалися у його непорочній душі нетлінним золотом чернечого досвіду. Цією працею він і самого себе включив у книги живта вічного, удостоївшись почути благословенне: «Радуйтеся, бо імена ваші написані на небесах».
Без сумніву, «Повість временних літ»— одна з найвидатніших пам’яток світової культури.
Кожна група отримує завдання
Завдання для першої групи: за допомогою дій дізнатися рік народження Нестора Літописця
3/7 + 4/8 – 42/56 (отриманий чисельник запишіть першою парою чисел, а знаменник другою)
Відповідь: 10/56 1056 рік.
Завдання для другої групи: за допомогою дій дізнатися рік смерті Нестора Літописця
1 4/7 * ½ (отриманий чисельник запишіть першою парою чисел, а знаменник другою)
Відповідь: 11/14 1114 рік.
Фізкультхвилинка
Робота в групах
Перша команді за допомогою завдань потрібно дізнатися прізвище автора першого букваря.
а |
ф |
д |
у |
е |
о |
к |
р |
г |
в |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1) 2/5 + ¼=13/20 ф
2) 1 ½: ¾=2 e
3) ½: 3=1/6 д
4) 7/8: 7/8=1 о
5) ½- 2/5=0,1 р
6) ½ * 2=1 о
7) 3/5 * 15/18=5/6 в
Друга команда за допомогою завдань знаходить рік друку першого букваря
Обчисліть значення виразів та знайдіть їх суму
1) Знайдіть 1/5 від 2015
2) Знайдіть число, якщо ¼ дорівнює 292, 75
2015* 1/5 = 403
292,75 : ¼= 1171
403+1171=1574
Відповідь: 1574 рік
Робота з підручником
4) Технологія колективно – групового навчання «Мозковий штурм»
Розв’язати задачу трьома способами
Задача№376
У класі навчається 12 хлопчиків. Це становить всіх учнів класу. Скільки учнів в класі?
I спосіб
(учні)
II спосіб
Нехай у класі х учнів, тоді : ; (учні)
III спосіб
У задачі відомо, що кількості учнів класу дорівнює 12. Тоді можна знайти загальної кількості учнів. Це у тричі менше 12, тобто 12 : 3 = 4. Всі учні класу становлять , тобто у 8 разів більше, ніж . Отже, – загальна кількість учнів класу.
5) Хвилинка цікавої математики.
I учень. Дії над дробами, і особливо дію ділення, колись вважали надзвичайно важкими. Правило ділення на дріб почали застосовувати спочатку китайські, а пізніше й індійські математики VII-IX ст. Щоб поділити дроби, спочатку зводили їх до спільного знаменника, після чого чисельник діленого ділили на чисельник дільника. У 1544 р німецький математик
М.Штіфель сформулював правило ділення на дріб як множення на обернений дріб.
II учень. Я дізнався чим пояснювали у Вавилоні складність дій із звичайними дробами. Колись дії зі звичайними дробами завдавали людям неабияких труднощів. Ці труднощі у Вавилоні пояснювали «втручанням злих духів».
III учень. А я дізнався, що означає німецьке прислів`я «потрапити у дроби». Німецьке прислів`я «потрапити у дроби» означало опинитись у скрутному становищі. А причина полягала в тому, що не було встановлено загальних правил виконання дій з дробами, не було встановлено відповідної теорії.
IV учень. А я дізнався ім`я вченого який умів додавати послідовно до восьми
дробів. У VII ст відомий вірменський учений Ананія Ширакація (з Ши – рака) умів додавати до восьми дробів з різними знаменниками. Тоді дроби не зводили до найменшого спільного знаменника, а отримували спільний знаменник перемножуванням знаменників.
V учень. А я хочу сказати що сучасне правило додавання дробів застосовували ще з Х ст , однак у Європі воно набуло поширення лише в XVI- XVII століттях.
VІ. Підсумок уроку.
Вчитель: Щоб любити – треба знати, а щоб проникнути в таку тонку й неосяжну, величну й багатогранну річ, як мова, треба її любити.
(Василь Сухомлинський)
А зараз підрахуйте всі зароблені вами бали. З допомогою шкали оцінювання, яку ви бачите у своєму талоні, перетворіть ці бали в оцінку (аналіз оцінок)
Рефлексія
Що було на уроці головним?
Цікавим? Чого ви навчилися?
Чим поповнили свої знання?
Яка вправа була найоригінальніша на уроці?
VII. Домашнє завдання