Математика
71 заняття с.2-3, 8-9
Тема. Додавання і віднімання чисел частинами. Вираз на дві дії (додавання і віднімання). Порядок виконання дій у виразах на дві дії.
Вид заняття: Комбіноване заняття сприймання нового матеріалу і опрацювання сприйнятого.
Мета: формувати в учнів ключові компетентності:
вміння вчитися: формувати вміння організовувати свою навчальну діяльність;
загальнокультурну: формувати вміння використовувати набуті знання, обґрунтовувати свою думку;
інформаційно-комунікативну: формувати вміння здобувати й аналізувати інформацію;
соціальну: формувати вміння продуктивно співпрацювати в парі, підтримувати взаємини з іншими;
здоров’язбережувальну: формувати вміння дбайливо ставитися до свого здоров’я.
Формувати в учнів предметні компетентності:
навчальну: ознайомити учнів з новим способом додавання і віднімання чисел: частинами; застосовувати новий спосіб при обчисленні виразів на дві дії (з опорою на числову пряму); вчити: порівнювати значення числового виразу на додавання і віднімання та число; коментувати результат;
розвивальну: створення умов для розвитку уваги, мислення, уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; уміння обробляти інформацію, аргументувати свої дії;
виховну: сприяти вихованню патріотизму, любові до своєї Батьківщини - України, пошани до захисників Вітчизни, віри в мирне майбуття; охайності, працелюбності, віри в свої сили.
Обладнання: картки – схеми «Додавання, віднімання частинами», інд. картки з виразами, силует голуба, таблиці «Склад числа 6», індивіуальні рахувальні палички.
Хід заняття
І Вступна частина.
-
Організація класу до уроку (2 хв)
Пролунав дзвінок, починаємо урок.
-
Діти, в народі говорять: «Добрий гість – дому радість». Подаруйте нашим гостям усмішку і привітайтеся з ними.
-
Діти, у вас на партах лежить силует якої пташки? (Голуба).
-
Як ви гадаєте, чому саме голуба? ( Голуб – символ миру ).
-
Бо сьогодні ми говоримо про який день календаря грудня? (День Захисника Вітчизни).
-
А мир і спокій наш охороняють наші Захисники – люди, які добре знають військову справу.
-
Діти, наші голуби – незвичайні. Вони спостерігали за лаксиками і побачили, що наші друзі брали участь у конкурсі знавців математики і напружено працювали над завданням, але не могли з ним впоратись. Чи зможемо ми допомогти лаксикам і навчити їх обчислювати вирази:
3 + 4 = 5 + 2 + 2 = 6 – 4 = 6 – 2 – 2 =
(Виникає проблема у коментуванні лаксикам способів обчислення 2 –го і 4 –го виразів. Формулюється завдання уроку: навчитися пояснювати лаксикам як можна обчислювати вирази на дві дії, додавати і віднімати частинами.
- Подумайте і скажіть, що треба знати й уміти для того, щоб виконати такі обчислення? (Уміти визначати кількість об’єктів, позначати її числом, знати, з яких двох менших чисел складається число, уміти обчислювати вирази на одну дію, додавати і віднімати частинами.)
І. Основна частина.
-
Актуалізація опорних знань та навичок
а)Усний рахунок (Усні завдання на знання складу числа і уміння називати пару чисел, яка утворює дане число. Робота організовується за сюжетним малюнком на с.2-3 ) 2 хв
- Відкрийте журнали на с 2 – 3. Скажіть чого прагнуть люди, зображені на цьому сюжетному малюнку? (Миру). Як ви про це дізнались? (Хлопчик вітає військових словами: Миру в Україні бути!
Миру хочуть добрі люди.
І дорослі і малі
Прагнуть миру на Землі.
-
Діти, розгляньте малюнок і порахуйте: скільки військових прийшло до дітей на свято? (4). Виставимо це число. (Одна дитина на дошці виставляє картку з числом 4)
-
Скільки дітей на сцені та поблизу сцени? (6). Виставимо це число. (Одна дитина на дошці виставляє картку з числом 6)
-
Скільки дітей на святі? (8). Виставимо це число. (Одна дитина на дошці виставляє картку з числом 8)
-
Скільки подарунків – оберегів підготували діти? (9) (Одна дитина на дошці виставляє картку з числом 9)
-
Прочитайте ряд чисел. Яке число зайве? (9) Чому? (Ми бачимо числову закономірність, в якій кожне наступне число збільшується на 2: 4, 6, 8. Після числа 8 йде 9, число 8 збільшили на 1, а не на 2, тому число 9 зайве )
Каліграфічна хвилинка (1 хв).
-
Діти, запишіть утворений ряд чисел у журналі за зразком, дотримуючись усіх правил правильного написання цифр.
-
Вилучіть зайве число, обвівши його замкненою лінією.
Продовження усного рахунку ( 3 хв)
-
Діти, назвіть останнє число закономірності (8)
-
Давайте повторимо його склад за допомогою паличок. Викладіть 8 паличок на парту в рядок.
-
Почнемо з найменшої частини – 1. Викладіть зліва 1 паличку, а справа – другу його частину.
-
Скільки виклали паличок справа? (7). Отже 8 – це 1 і 7.
-
Тепер викладіть (вчитель показує число 2) зліва частину – 2, справа - …(6). Отже, 8 – це 2 і 6.
(Таким чином повторюються всі пари чисел цього числа)
-
Сприймання нового матеріалу: додавання чисел частинами
(Далі робота продовжується на с.8)
а) Підготовча робота за малюнком (3хв)
-
Діти, відкрийте с.8. Розгляньте зображені малюнки. Де стоять на сторожі наші Захисники? (В повітрі – бо зображено військові літаки, на землі – бо ми бачимо танк і танкістів, на воді – авіаносці)
-
Давайте розпочнемо роботу з першого зображення – літаків.
-
Дайте відповіді на питання:
-
Які спільні ознаки ?. (Вони військові).
-
Які відмінні ознаки? (Колір, форма).
-
Скільки літаків? (4). Розбийте їх на групи за подібністю. Обведіть червоним олівцем спочатку одну групу, а потім другу.
-
Скільки літаків в одній групі ? (2 жовтих, однакових). В другій? (2 різних за кольором і формою)
-
Отже, як утворили число (4 – це 2 і 2) (Вчитель записує цей варіант на дошці:
4
2 2
-
Як ще можна об’єднати ці літаки у групи? (2 жовтих, 1 зелений, 1 синій)
-
Обведіть синім олівцем спочатку 2жовті літаки, потім 1 зелений, і нарешті 1 синій. (Діти обводять літаки замкненою лінією).
-
Отже, як ще утворили число 4? (4 – це 2, 1, 1). (Вчитель записує цей варіант на дошці:
4
2 1 1
б) Відкриття дітьми «нового знання» - додавання чисел частинами (5хв)
-
Розглянемо записи, які виконали наші лаксики: дівчинка і хлопчик. Який вираз вони обчислювали? (2+2)
-
Подивіться спочатку на запис дівчинки. Як вона це робила? (До двох додати два, дорівнює чотири, оскільки 2 і 2 складають число 4.)
-
Закінчимо запис. (Діти записують число 4 в клітинках)
-
А тепер, подивіться на запис хлопчика. Як він це робив? (Вчитель звертає увагу дітей на схему )(До двох додати два; два – це 1 і 1; спочатку до двох додаємо 1, дорівнює 3, а потім до до 3 додаємо 1, дорівнює 4)
-
Отже, діти, як Лаксик – хлопчик до 2 додавав число 2? (Частинами).
-
Який висновок можна зробити ? (Додавати число можна частинами).
-
Давайте прокоментуємо послідовність виконання додавання частинами:
1) Розкласти другий доданок на частини; Додати до першого доданка першу частину; 3) Знайти результат. 4) До отриманого результату додати другу частину.
Фізкультхвилинка (2 хв)
в) Закріплення сприйнятого матеріалу (6 хв)
-
Пропоную виконати додавання частинами. Який вираз нам пропонують обчислити лаксики? (3+6)
-
Діти, подивіться уважно і скажіть: скільки разів записано цей вираз і чому? ( 4 рази, бо доданок 6 можна додавати чотирьома різними групами частин)
-
Діти, зверніть увагу, що розкладання другого доданку лаксики нам пропонують проілюструвати розфарбовуванням частин лего.
-
Подамо число 6 різними частинами і запишемо це у наших журналах
-
Отже, число 6 – це 1 і 5 (у нас це вже записано і показано розфарбованими частинами лего).
-
Подивіться на другий запис. На які частинки ми будемо тут розбивати число 6? (6 – 2 і … (4).Покажіть це розфарбуванням частин лего (Зафарбовуємо 2 частини в зелений колір, 4 – в червоний)
-
І запишемо відповідно це цифрами
-
Яким буде наступне розбиття? (3 і 3) Чому? ( бо 1 частина числа 6 послідовно збільшується на 1. Розфарбуйте і запишіть у клітинці. Вписуємо ці числа у клітинки.
-
І нарешті останнє розбиття: 6 – це … і … (4 і 2). Розфарбуйте і впишіть числа.
-
Діти, що ми отримали? (Вирази на дві дії.)
-
Як ми будемо їх обчислювати? (Так, як запропонував нам хлопчик – лаксик: послідовно виконуючи дії)
-
Отже, я покажу зразок пояснення, а потім ви будете коментувати свої дії.
( До 3 + 6; 6 розкладаю на частини 1 і 5. Потім до числа 3 спочатку додаю частину 1. Отримую результат 4. Записую 4 зверху над дією додавання. Тепер до цього результату додаю другу частину 5. До 4 + 5 дорівнює 9.)
-
Прокоментуйте розв’язання другого виразу. (Один учень коментує біля дошки, всі інші записують у журналах)
(Далі продовжується робота в журналах з коментуванням з місця 3 виразу. Четвертий - дається на самостійне опрацювання)
(З метою перевірки одна дитина працює біля дошки)
3) Відкриття дітьми «нового знання» - віднімання чисел частинами (3 хв)
-
а) Діти, як ви вважаєте, а віднімати числа частинами можна? (Вчитель вислуховує думки дітей).
-
Давайте в цьому переконаємось. Допоможе нам у цьому малюнок. Розгляньте його і опишіть ситуацію. (У танку було 4 танкісти, 3 танкісти вийшло з танку. Скільки танкістів залишилося в танку?
-
Яку операцію будемо виконувати? (Вилучення)
-
Який вираз складаємо? (4-3).
-
Ось ці вирази склали і записали наші лаксики – дівчинка і хлопчик.
-
Розгляньте записи дівчинки. Як вона віднімала? (Вона від числа 4 віднімала ціле число 3 і отримала 1, бо 4 – це 3 і 1). Діти закінчують запис обчислення.
-
А тепер розгляньте записи хлопчика. Як він віднімав? (Один учень пояснює спосіб віднімання: число 3 (від’ємник) розкладаємо на частини: 1 і 2. Потім від числа 4 віднімаємо спочатку частину 1. Отримуємо результат 3, і від отриманого результату 3 віднімаємо другу частину – 2. Отримуємо – 1.
-
Отже, справдилися наші припущення? (так)
-
Діти, зробіть висновок: як же ще можна віднімати числа? (Віднімати числа можна частинами)
б) Закріплення сприйнятого матеріалу (8хв)
-
Виконаємо віднімання частинами.
-
Діти, зверніть увагу, що розкладання від’ємника лаксики нам пропонують проілюструвати розфарбовуванням частин лего.
-
Давайте перший вираз обчислимо разом, ще раз проговорюючи послідовність виконання. (Учитель викликає до дошки одного учня і він коментує спосіб розв’язання, всі інші ведуть записи у журналах)
-
Обчислення другого виразу виконайте з коментуванням з місця.
-
Діти, 3 і 4 вирази виконайте самостійно. Біля дошки будуть працювати 2 учні, щоб потім перевірити правильність виконання. (Діти самостійно виконують обчислення. Потім організовується перевірка, виправлення допущенних помилок.)
-
Оцініть свою роботу.
-
Отже, давайте зробимо висновок: як можна додавати і віднімати числа
(Додавати і віднімати числа можна частинами.)
ІІІ. Підсумкова частина заняття (2хв)
-
Поясніть Лаксикам: навіщо навіщо ми сьогодні вчилися додавати і віднімати частинами? (Щоб застосовувати набуті знання в різних життєвих ситуаціях і підготувати підґрунтя до нових відкриттів.)
-
Що нам допомогло навчитися додавати і віднімати частинами? (наполегливість, дружна робота, уважність)
-
Якщо у людини вдалася робота, які почуття у неї виникають? (Задоволення, радість, бажання виконувати інші завдання)
-
Діти, з яким настроєм ми закінчуємо наш урок? Покажіть це з допомогою силуета голуба.
-
Діти, я Вам щиро дякую за урок. Ви сьогодні були – молодці!
-
Давайте закінчимо наш урок тим, що подаруємо обереги нашим гостям.
Нехай вони принесуть Вам тільки щастя, мир, бажання, натхнення, успіх.