"Додавання та віднімання чисел частинами"

Про матеріал
Розробка заняття з математики. 2 клас . Тема. Додавання і віднімання чисел частинами. Вираз на дві дії (додавання і віднімання). Порядок виконання дій у виразах на дві дії. Вид заняття: Комбіноване заняття сприймання нового матеріалу і опрацювання сприйнятого.
Перегляд файлу

Математика

71 заняття с.2-3, 8-9

 

Тема. Додавання і віднімання чисел частинами. Вираз на дві дії (додавання і віднімання). Порядок виконання дій у виразах на дві дії.

Вид заняття: Комбіноване заняття сприймання нового матеріалу і опрацювання сприйнятого. 

   Мета: формувати в учнів ключові компетентності:

вміння вчитися: формувати вміння організовувати свою навчальну діяльність;

загальнокультурну: формувати вміння використовувати  набуті знання, обґрунтовувати свою думку;

інформаційно-комунікативну: формувати вміння здобувати й аналізувати інформацію;

 соціальну: формувати вміння продуктивно співпрацювати в парі, підтримувати взаємини з іншими;

здоров’язбережувальну: формувати вміння дбайливо ставитися до свого здоров’я. 

Формувати в учнів предметні компетентності:

навчальну: ознайомити учнів з новим способом додавання і віднімання чисел: частинами; застосовувати новий спосіб при обчисленні виразів на дві дії  (з опорою на числову пряму); вчити: порівнювати значення числового виразу на додавання  і віднімання та число; коментувати результат;

розвивальну: створення умов для розвитку  уваги, мислення, уміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; уміння обробляти інформацію, аргументувати свої дії;

виховну: сприяти вихованню патріотизму, любові до своєї Батьківщини - України, пошани до захисників Вітчизни, віри в мирне майбуття; охайності, працелюбності, віри в свої сили.

Обладнання: картки – схеми «Додавання, віднімання частинами», інд. картки з виразами, силует голуба, таблиці «Склад числа 6», індивіуальні рахувальні палички.

Хід заняття

І Вступна частина.

  1. Організація класу до уроку (2 хв)

Пролунав дзвінок, починаємо урок.

  • Діти, в народі говорять: «Добрий гість – дому радість». Подаруйте нашим гостям усмішку і привітайтеся з ними.
  • Діти, у вас на партах лежить силует якої пташки? (Голуба).
  • Як ви гадаєте, чому саме голуба? ( Голуб – символ миру ).
  • Бо сьогодні ми говоримо про який день календаря грудня? (День Захисника Вітчизни).
  • А мир і спокій наш охороняють наші Захисники – люди, які добре знають військову справу.
  • Діти, наші голуби – незвичайні. Вони спостерігали за лаксиками і побачили, що наші друзі брали участь у конкурсі знавців математики і напружено працювали над завданням, але не могли з ним впоратись. Чи зможемо ми допомогти лаксикам і навчити їх обчислювати вирази:

3 + 4 =    5 + 2 + 2 =     6 – 4 =            6 – 2 – 2 =

(Виникає проблема у коментуванні лаксикам способів обчислення 2 –го і 4 –го виразів. Формулюється завдання уроку: навчитися пояснювати лаксикам як можна обчислювати вирази на дві дії, додавати і віднімати частинами.

- Подумайте і скажіть, що треба знати й уміти для того, щоб виконати такі обчислення? (Уміти визначати кількість об’єктів, позначати її числом, знати, з яких двох менших чисел складається число, уміти обчислювати вирази на одну дію, додавати і віднімати частинами.)

 

І. Основна частина.

  1. Актуалізація опорних знань та навичок

а)Усний рахунок (Усні завдання на знання складу числа  і уміння називати пару чисел, яка утворює дане число. Робота організовується за сюжетним малюнком на с.2-3 ) 2 хв

- Відкрийте журнали на с 2 – 3. Скажіть чого прагнуть люди, зображені на цьому сюжетному малюнку? (Миру). Як ви про це дізнались? (Хлопчик вітає військових словами:  Миру в Україні бути!

                 Миру хочуть добрі люди.

                 І дорослі і малі

                 Прагнуть миру на Землі.

  • Діти, розгляньте малюнок і порахуйте: скільки військових прийшло до дітей на свято? (4). Виставимо це число. (Одна дитина на дошці виставляє картку з числом 4)
  • Скільки дітей на сцені та поблизу сцени? (6). Виставимо це число. (Одна дитина на дошці виставляє картку з числом 6)
  • Скільки дітей на святі? (8). Виставимо це число. (Одна дитина на дошці виставляє картку з числом 8)
  • Скільки подарунків – оберегів підготували діти? (9) (Одна дитина на дошці виставляє картку з числом 9)
  • Прочитайте ряд чисел. Яке число зайве? (9) Чому? (Ми бачимо числову закономірність, в якій кожне наступне число збільшується на 2: 4, 6, 8. Після числа 8 йде 9, число 8 збільшили на 1, а не на 2, тому число 9 зайве )

      Каліграфічна  хвилинка (1 хв).

  • Діти, запишіть утворений ряд чисел у журналі за зразком, дотримуючись усіх правил правильного написання цифр.
  • Вилучіть зайве число, обвівши його замкненою лінією.

Продовження усного рахунку ( 3 хв)

  • Діти, назвіть останнє число закономірності (8)
  • Давайте повторимо його склад за допомогою паличок. Викладіть 8 паличок на парту в рядок.
  • Почнемо з найменшої частини – 1. Викладіть зліва 1 паличку, а справа – другу його частину.
  • Скільки виклали паличок справа? (7). Отже 8 – це 1 і 7.
  • Тепер викладіть (вчитель показує число 2) зліва частину – 2, справа - …(6). Отже, 8 – це 2 і 6.

(Таким чином повторюються всі пари чисел цього числа)

  1. Сприймання нового матеріалу: додавання чисел частинами

(Далі робота продовжується на с.8)

а) Підготовча робота за малюнком (3хв)

  • Діти, відкрийте с.8. Розгляньте зображені малюнки. Де стоять на сторожі наші Захисники? (В повітрі – бо зображено  військові літаки, на землі – бо ми бачимо танк і танкістів, на воді – авіаносці)
  • Давайте розпочнемо роботу з першого зображення – літаків.
  • Дайте відповіді на питання: 
  • Які  спільні ознаки ?. (Вони військові).
  • Які відмінні ознаки? (Колір, форма).
  • Скільки літаків? (4). Розбийте їх на групи за подібністю. Обведіть червоним олівцем спочатку одну групу, а потім другу.
  • Скільки літаків в одній групі ? (2 жовтих, однакових). В другій? (2 різних за кольором і формою)
  • Отже, як утворили число  (4 – це 2 і 2) (Вчитель записує цей варіант на дошці:

 

4

                 2        2

  • Як ще можна об’єднати ці літаки у групи? (2 жовтих, 1 зелений, 1 синій)
  • Обведіть синім олівцем спочатку 2жовті літаки, потім 1 зелений, і нарешті 1 синій. (Діти обводять літаки замкненою лінією).
  • Отже, як ще утворили число 4? (4 – це 2, 1, 1). (Вчитель записує цей варіант на дошці:

4

             2   1   1

 

б) Відкриття дітьми «нового знання» - додавання чисел частинами (5хв)

  • Розглянемо  записи, які виконали наші лаксики: дівчинка і хлопчик. Який вираз вони обчислювали? (2+2)
  • Подивіться спочатку на запис дівчинки. Як вона це робила? (До двох додати два, дорівнює чотири, оскільки 2 і 2 складають число 4.)
  • Закінчимо запис. (Діти записують число 4 в клітинках)
  • А тепер, подивіться на запис хлопчика. Як він це робив? (Вчитель звертає увагу дітей на схему )(До двох додати два; два – це 1 і 1; спочатку до двох додаємо 1, дорівнює 3, а потім до до 3 додаємо 1, дорівнює 4)
  • Отже, діти, як Лаксик – хлопчик до 2 додавав число 2? (Частинами).
  • Який висновок можна зробити ? (Додавати число можна частинами).
  • Давайте прокоментуємо послідовність виконання додавання частинами:

 1) Розкласти другий доданок на частини; Додати до першого доданка першу частину; 3) Знайти результат. 4) До отриманого результату додати другу частину.

Фізкультхвилинка (2 хв)

    в) Закріплення сприйнятого матеріалу (6 хв)

  • Пропоную виконати додавання частинами. Який вираз нам пропонують обчислити лаксики? (3+6)
  • Діти, подивіться уважно і скажіть: скільки разів записано цей вираз і чому? ( 4 рази, бо доданок 6 можна додавати чотирьома різними групами частин)
  • Діти, зверніть увагу, що розкладання другого доданку лаксики нам пропонують проілюструвати розфарбовуванням частин лего.
  • Подамо число 6 різними частинами і запишемо це у наших журналах
  • Отже, число 6 – це 1 і 5 (у нас це вже записано і показано розфарбованими частинами лего).
  • Подивіться на другий запис. На які частинки ми будемо тут розбивати число 6? (6 – 2 і … (4).Покажіть це розфарбуванням частин лего (Зафарбовуємо 2 частини в зелений колір, 4 – в червоний)
  • І запишемо відповідно це  цифрами
  • Яким буде наступне розбиття? (3 і 3) Чому? ( бо 1 частина числа 6 послідовно збільшується на 1. Розфарбуйте і   запишіть у клітинці. Вписуємо ці числа у клітинки.
  • І нарешті останнє розбиття: 6 – це … і … (4 і 2). Розфарбуйте і впишіть числа.
  • Діти, що ми отримали? (Вирази на дві дії.)
  • Як ми будемо їх обчислювати? (Так, як запропонував нам хлопчик – лаксик: послідовно виконуючи дії)
  • Отже, я покажу зразок пояснення, а потім ви будете коментувати свої дії.

( До 3 + 6; 6 розкладаю на частини 1 і 5. Потім до числа 3 спочатку додаю частину 1. Отримую результат 4. Записую 4 зверху над дією додавання. Тепер до цього результату додаю другу частину 5. До 4 + 5 дорівнює 9.)

  • Прокоментуйте розв’язання другого виразу. (Один учень коментує біля дошки, всі інші записують у журналах)

(Далі продовжується робота в журналах з коментуванням з місця 3 виразу. Четвертий -  дається на самостійне опрацювання)

(З метою перевірки одна дитина працює біля дошки)

  •    Оцініть свою роботу.

     3) Відкриття дітьми «нового знання» - віднімання чисел частинами (3 хв)

  • а) Діти, як ви вважаєте, а віднімати числа частинами можна? (Вчитель вислуховує думки дітей).
  • Давайте в цьому переконаємось. Допоможе нам у цьому малюнок. Розгляньте його і опишіть ситуацію. (У танку було 4 танкісти, 3 танкісти вийшло з танку. Скільки танкістів залишилося в танку?
  • Яку операцію будемо виконувати? (Вилучення)
  • Який вираз складаємо? (4-3).
  • Ось ці вирази склали і записали наші лаксики – дівчинка і хлопчик.
  • Розгляньте записи дівчинки. Як вона віднімала? (Вона від числа 4 віднімала ціле число 3 і отримала 1, бо 4 – це 3 і 1). Діти закінчують запис обчислення.
  • А тепер розгляньте записи хлопчика. Як він віднімав? (Один учень пояснює спосіб віднімання: число 3 (від’ємник) розкладаємо на частини: 1 і 2. Потім від числа 4 віднімаємо спочатку частину 1. Отримуємо результат 3, і від отриманого результату 3 віднімаємо другу частину – 2. Отримуємо – 1.
  • Отже, справдилися наші припущення? (так)
  • Діти, зробіть висновок: як же ще можна віднімати числа? (Віднімати числа можна частинами)

б) Закріплення сприйнятого матеріалу (8хв)

  • Виконаємо віднімання частинами.
  • Діти, зверніть увагу, що розкладання від’ємника лаксики нам пропонують проілюструвати розфарбовуванням частин лего.
  • Давайте перший вираз обчислимо разом, ще раз проговорюючи послідовність виконання. (Учитель викликає до дошки одного учня і він коментує спосіб розв’язання, всі інші ведуть записи у журналах)
  • Обчислення другого виразу виконайте з коментуванням з місця.
  • Діти, 3 і 4 вирази виконайте самостійно. Біля дошки будуть працювати 2 учні, щоб потім перевірити правильність виконання. (Діти самостійно виконують обчислення. Потім організовується перевірка, виправлення допущенних помилок.)
  • Оцініть свою роботу.
  • Отже, давайте зробимо висновок: як можна додавати і віднімати числа

(Додавати і віднімати числа можна частинами.)

ІІІ.  Підсумкова частина заняття (2хв)

  • Поясніть Лаксикам: навіщо навіщо ми сьогодні вчилися додавати і віднімати частинами? (Щоб застосовувати набуті знання в різних життєвих ситуаціях і підготувати підґрунтя до нових відкриттів.)
  • Що нам допомогло навчитися додавати і віднімати частинами? (наполегливість, дружна робота, уважність)
  • Якщо у людини вдалася робота, які почуття у неї виникають? (Задоволення, радість, бажання виконувати інші завдання)
  •    Діти, з яким настроєм ми закінчуємо наш урок? Покажіть це з допомогою силуета голуба.
  • Діти, я Вам щиро дякую за урок. Ви сьогодні були – молодці!
  • Давайте закінчимо наш урок тим, що подаруємо обереги нашим гостям.

Нехай вони принесуть Вам тільки щастя, мир, бажання, натхнення, успіх.