Урок «Додавання та віднімання дробів з різними знаменниками» проводиться за програмою для загальноосвітніх навчальних закладів «Математика, 6 клас» (затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 року № 804) під час вивчення теми 2 «Звичайні дроби». У ході уроку передбачено поглибити знання учнів про звичайні дроби та арифметичні дії з нии, а саме додавання та віднімання.
Розробка уроку з математики
Верещагіна Олена Сергіївна,
учитель математики Новодонецької ЗОШ І-ІІІ ступенів № 17 Добропільської міської ради
Донецької області
Пояснювальна записка
до плану-конспекту уроку
«Додавання та віднімання дробів з різними знаменниками»
Урок «Додавання та віднімання дробів з різними знаменниками» проводиться за програмою для загальноосвітніх навчальних закладів «Математика, 6 клас» (затверджено наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 року № 804) під час вивчення теми 2 «Звичайні дроби». У ході уроку передбачено поглибити знання учнів про звичайні дроби та арифметичні дії з нии, а саме додавання та віднімання.
Структура уроку сформована на основі тематичного та алгоритмічного принципів. Визначені основні змістовні акценти та завдання даного уроку: сформувати знання школярів з даної теми; розвивати в учнів алгоритмічну культуру, уміння аналізувати, оцінювати роль математики в повсякденному житті, виховувати розуміння важливості математичних знань.
До розробки підібрані методичні прийоми, які відповідають типу та структурі уроку.
Запропонований навчальний матеріал підібраний відповідно до вікових особливостей і пізнавальних можливостей учнів. Для досягнення навчальних цілей уроку використано відеосюжети, компьютерне тестування та друковані матеріали (картки з завданнями).
Вважаємо, що урок буде сприяти формуванню математичних компетентностей:
- інформаційної (уміння працювати з інформацію з різноманітних джерел);
- логічної (уміння здійснювати операції розумової діяльності: робота за алгоритмом).
ПЛАН-КОНСПЕКТ
Курс: Математика, 6 клас
Тема уроку: Додавання та віднімання дробів з різними знаменниками
Автор: Верещагіна О.С., учитель математики та інформатики Новодонецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 17 Добропільської міської ради Донецької області.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання уроку. Література:
Наочність: картки, відеосюжет .
Структура уроку
№ |
Етап уроку |
Методи та прийоми навчання |
Час |
І. |
Підготовчий етап |
12 хв. |
|
1.1. |
Організаційний момент |
Вправа «Разом до успіху» |
1 хв. |
1.2. |
Актуалізація опорних знань, умінь учнів
|
«Згадаємо вивчене» Усне виконання завдань |
4 хв. |
1.3. |
Мотивація навчальної діяльності
|
Перегляд відео «Історія виникнення звичайних дробів» |
5 хв. |
1.4. |
Оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів. |
Розповідь в чителя та прийом «Відкритий мікрофон» |
2 хв. |
ІІ. |
Основна частина. Вивчення нового матеріалу |
25 хв. |
|
2.1. |
Первісне сприйняття навчального матеріалу |
Розповідь учителя, засвоєння алгоритму
|
5 хв. |
2.2. |
Первісне засвоєння матеріалу. Фізкультхвилинка |
Робота з картками за зразком. Перегляд відео.
|
8 хв. |
2.3. |
Осмислення знань, вироблення умінь. |
Колективна робота, робота біля дошки |
12 хв. |
ІІІ. |
Підсумковий етап |
8 хв. |
|
3.1. |
Систематизація й узагальнення нових знань і умінь на перетворюючому рівні. Підведення підсумків уроку, рефлексія |
«Чарівна квітка» |
5 хв. |
3.2. |
Інструктаж з виконання домашнього завдання |
Розповідь учителя |
3 хв. |
Хід уроку
І. Підготовчий етап – 10 хв.
1.1. Організаційний момент (1 хв.)
Мета: організація комунікації під час уроку, створення позитивної атмосфери.
Вправа «Разом до успіху»
Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдвння наші такі:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
1.2. Актуалізація опорних знань, умінь учнів (4 хв.)
Мета: актуалізація знань учнів за темою «Основна властивість дробу», «Найменьший спільний знаменник».
«Згадаємо вивчене»
Учні усно виконують завдання і пояснюють відповіді:
1. Скоротіть дроби: а) б)в)г)
2. Перетворіть неправильний дріб на мішане число: а) б) в)
3. Перетворіть мішане число в неправильний дріб: а) б) в)
4. Знайдіть спільній знаменник дробів: а)
1.3. Мотивація навчальної діяльності (5 хв.)
Мета: підготовка учнів до засвоєння нового навчального матеріалу шляхом впливу на їхні емоції.
Перегляд відео «Історія виникнення звичайних дробів» https://www.youtube.com/watch?v=Ga-ef41uN9Y
1.4. Оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів (2 хв.).
Учитель пропонує учням замислитись, можливо є запитання стосовно дробів та арифметичних дій з ними, які на уроках ще не розглядались..
Вчитель відповідає на запитання учнів і оголошує тему і мету уроку
ІІ. Основна частина – 25 хв.
2.1. Первісне сприйняття навчального матеріалу. (5 хв.)
Учитель пропонує учням записати у зошити алгоритм додавання та віднімання звичайних дробів з різними знаменниками:
1) Знайти НСЗ (НСК(b, d)).
2) Виконати додавання (віднімання) дробів з однаковими знаменниками.
3) Якщо сума (різниця) — скоротний дріб — скоротити.
4) Якщо сума (різниця) — неправильний дріб, то виділити цілу частину. Приклад:
1) ; НСЗ (3; 4) =12.
2) ; НСЗ (3; 6) = 6.
3) ; НСЗ (12; 8) = 24
2.2. Виконання завдань на картках (6 хв.)
Мета: закріпити вивчений алгоритм додавання та віднімання звичайних дробів з різними знаменниками.
1 варіант
а)
2 варіант
а)
Під час роботи вчитель частково перевіряє зошити та коментує помилки.
Фізкультхвилинка (2 хв)
https://www.youtube.com/watch?v=YZvgKrU07Uc
2.3. Осмислення знань, вироблення вмінь. Виконання вправ (12 хв.)
Учні біля дошки виконують різнорівневі завдання
1.(середній рівень) Ящик з яблуками важить кг, а пустий кг. Скільки кг яблук у ящику?
2.(достатній рівень) На одному автомобілі т. вантажу, а на другому – на т менше. Скільки тонн вантажу на обох автомобілях?
3.(високий рівень) Нова машина може викопати канаву за 6 годин, а стара – за 9 годин. Яку частину канави залишилося викопати після того, як обидві машини працювали разом протягом години?
Той, хто впорався із завданням, може отримати ще 1 бал, виконавши додаткове завдання, записане на дошці. Учитель у цей час перевіряє розв’язування вправ.
Додаткове завдання. Від мотка дроту завдовжки 50 м відрізали м, а потім ще 11 м. Скільки метрів в дроту залишилося у мотку?
ІІІ. Підсумковий етап – 10 хв.
3.1. Систематизація та узагальнення знань. Рефлексія (5 хв.)
Мета: розвиток умінь зайняти позицію з проблеми, що викликає розбіжності, та підкріпити її аргументами.
«Чарівна квітка»
Учні прикріплюють на дошці пелюстки квітки:
- Зелені – все зрозуміло;
- Сині – майже все зрозуміло;
- Жовті – зрозуміло наполовину;
- Оранжеві – дещо зрозуміло;
- Червоні – нічого не зрозуміло.
Вчитель аналізує результат і рнобить підсумок уроку.
3.2. Інструктаж до виконання домашнього завдання (3 хв.)
Розповідь учителя
1. Опрацюйте матеріали відповідного параграфу підручника.
2. Онлайн-тестування https://docs.google.com/forms/d/1hJrG5cVh1KN3KhzDu-rM1Wgmytheo51Yw0kkoA7YObs/edit?usp=drive_web (адресу тесту учні отримають на електрону адресу, результат вчитель отримає раніше уроку і зможе оцінити рівень засвоєння та допущені помилки)
3. Письмові задачі, які відповідають параграфу підручника.