Читання, арт-терапія 2 кл.
• розвивати уяву, фантазію, вміння аналізувати, застосовувати набуті знання у практичній діяльності; формувати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів;
Доки буде писанка писатись, доти буде світ на землі…
Читання, арт-терапія 2 кл.
Вчитель образотворчого мистецтва Ящишин Тетяна Іллівна Вчитель початкових класів Мороз Тетяна Романівна
|
Мета: • ознайомити учнів з традиціями писанкарства в Україні, колірною гамою, символікою писанок різних регіонів України, розкрити зміст деяких писанкових символів; • розвивати уяву, фантазію, вміння аналізувати, застосовувати набуті знання у практичній діяльності; формувати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів; • виховувати почуття національної гордості за свій народ, його культуру, мистецтво, здатність зберігати традиції. Мета арт-терапії: вивчення всестороннього оточення учня, особового ресурсу дитини, зняття емоційної напруженості, формування установки позитивного відношення до себе, актуалізація відчуттів, активізація несвідомого, розвиток творчого потенціалу. Обладнання: • (Матеріали і устаткування: музика релаксації, фарби, олівці, пастель (бажано люшеровських кольорів) по вибору учнів .) • Зоровий ряд: фотографії писанок, мальованок, крашанок, крапанок, дряпанок або самі декоровані яйця; таблиці з символікою писанки; альбом Є. Біляшевського «Українські писанки». Літературний ряд: мультимедійний супровід уроку. Тип уроку: комбінований урок. Словник термінів Писанка — мистецько розписані або орнаментовані пташині яйця. Геометричні символи — символи, в яких використовуються зображення будь-яких геометричних фігур. Солярні символи (космічні) — символи, які передають зображення сонця, місяця, зірок. Рослинні символи — символічні зображення різних рослин. Тваринні символи — символи з зображеннями тварин.
Хід уроку І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку. ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ - Сьогодні у нас незвичайний урок. А про кого буде йти мова, ви дізнаєтесь, відгадавши загадку. Розколеш лід - візьмеш срібло, Розколеш срібло - візьмеш золото. ( Яйце ) Кинути вгору - то біле; Кинути на землю - то жовте. ( Яйце) • Яке велике свято ми завжди святкуємо навесні? (Свято Великодня.) • А чи знаєте ви, що це за свято? ♦ Як це свято відзначає ваша родина? (Мами та бабусі печуть паски та фарбують або розписують яйця.) ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Вступна бесіда 1. -Світле та радісне свято не обходиться в Україні без виготовлення писанки, яка символізує Христове Воскресіння. Із далекої сивої давнини, ще задовго до часів християнства, звичай розмальовувати яйця прийшов від наших предків. Адже у народних віруваннях розписане чи пофарбоване й освячене яйце наділялося надзвичайною здатністю оберігати від злих сил, сприяти любові, здоров'ю, росту рослинності, оберігати від пожежі. Це був символ життя. ІV. ВИКЛАДАННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
–– Скажіть , що є особливою окрасою Великодня? ( Ошатні писанки) –– Символом чого є писанки? ( Символом нового життя) –– Які символи прикрашають писанки та що кожен з них означає? ( Трикутник символізує три стихії – воду, повітря, вогонь. Колосся – багатий урожай. ) 3.Знайомство з орнаментом писанки. –– Послухайте вірш «Розмалюємо писанку » та спробуйте запам’ятати орнаменти, якими прикрашають писанки. Розмалюємо писанку Олівець тримай , Сергійку, намалюємо лінійку. Ще й пташок ми зробим п’ять. Що вгорі он там летять. А тепер ще можна гори для маленького Миколи. Щоб потішити Яринку, намалюємо драбинку. Буде писанка гарненька Намалюєм ще й серденька. На деревах є гілки, а на писанках –– зірки. А чи вміє наш Микола малювати такі кола? Для нашої Юльки намалюємо кривульки. Більше не скажу нічого, бо вже писанка готова. Ірина Клід –– Якими орнаментами прикрашають писанки? –– Чи знаєте, що означають ці візерунки? ( Найулюбленішим мотивом, який зустрічається на писанках всіх регіонів України, є безконечник (різна за формою й товщиною лінія, яка не має кінця), що символізує вічність. Пташки –– провісники весни, зірки –– вічність земного життя, що продовжується на небесах. Драбинки –– символи пошуків кращого життя.)
–– Але не тільки символи мають певне значення. Велика увага приділяється й кольору. Якого кольору набирає писанка нам допоможе визначити вірш Т. Ду-біч « Ой котися, писанко, » а) Робота в групах « Віднови вірш» –– Так, але в нас невеличка проблема. Падав сильний дощ – і змив деякі літери. Отже ваше завдання в групах –– відновіть зміст вірша та прочитайте його. Ой, котися , писанко, По горах, дібровах. Набирайся сили у темних дібровах макового цвіту, зелені вербичок. сині неба рідного, золота промінчиків. –– Скажіть, якого кольору набрала писанка? ( Чорного, червоного, зеленого, синього, жовтого.) Так, червоний колір символізував радість життя, любов, а для молодих — надію на одруження. Жовтий — присвячений сонцю, місяцю, зорям, а в господарстві означає тепло, урожай, приріст покоління. Зелений колір символізує весну, воскресіння природи, багатство рослинного і тваринного світу. Блакитний — це небо, вода, повітря, простір. Його магічне значення — здоров'я. Коричневий (бронзовий) колір символізує багату землю, її врожай, щедрість для людини. Чорний колір — це надра рідної землі, буря, негода. Якщо ми бачимо на писанці сполучення кількох кольорів — це символізує родинне благополуччя, мир і любов. Ось ми й познайомились із таким цікавим видом декоративно-прикладного мистецтва, як писанкарство. Фізкультхвилинка (гаївка «Подоляночка»). V.Оголошення теми і мети уроку. - Отже , ми сьогодні на уроці будемо фарбувати яєчка. VІ. ІНСТРУКТАЖ Учитель. Зараз ви створите індивідуально писанку. Запам'ятайте, що ваша писанка має нести певні побажання іншим учням школи, яким ви її подаруєте. Інструкція 1. Дитині пропонується шаблон з паперу писанки: «Подивіться, яке чарівне яйце. Це чарівна поляна, на якій росте сім'я кольорів та символів. Розфарбуй його. Прикрась його. Розкажи, що ще є на цій чарівній галявині (що означають ці символи)? Що потрібне для кольорів, щоб вони були щасливі? Що заважає кольорам на цій галявині ?» 2. Дитині пропонується розмалювати шаблон яйця (писанки): «Вибери колір, який підходить для цієї поляни. Чому ти вибрав цей колір? Що він для тебе значить? Що ти зараз відчуваєш? Що означають символи на твоїй писанці? Які писанка несе побажання іншим учням школи, яким ви її подаруєте?» Інформація, яку необхідно враховувати при інтерпретації малюнка • Колір. • Вихід за межі. • Розташування кольорів щодо один одного. • Поєднуваність кольорів. • Включеність дитини в роботу. • Колір рамки. • Центр писанки . . Додаток : Тантрична система кольорів. Виділяється 7 кольорів, що відповідають 7 чакрам (енергетичним центрам). Кольори розміщені послідовно, як у веселки: від червоного до фіолетового. Символізує засвоєння форм досвіду і духовне розкриття.
Фіолетовий – колір духовної свободи, зв`язок з Богом, злиття з вищою сутністю, з містеріумом, відмова від „Я” (тім`ячко). Загальний алгоритм аналізу малюнка. 1.Оцінка особливостей центру і зовнішніх меж. Якщо є поєднання центру з границями, то можна говорити про ослаблення власного «Я», зумовлене впливом соціуму. Якщо центр відсутній, а границі товсті, то це відображення процес трансформації . Зовнішні межі – це потреба в турботі про себе, обмеженість контактів з соціумом. Центр оформлений добре, а зовнішні межі тонкі – людина впевнена в собі, відкрита до контактів з соціумом. Якщо є центр, то це гарант психологічної стабільності. Товсті зовнішні межі можуть свідчити про те, що учень має ресурс і зберігає свою енергію. Їх товщина може свідчити про ступінь психологічного захисту. 2 і більше центрів – вибору, кризовий період, період змін. Колір центру свідчить про властивості особистостей. Блакитний центр – ідентифікація з духовними прявами , дитина бачить себе тісно пов’язаною з материнською роллю. Оранжевий або червоний центр – егоцентрична позиція, орієнтована на власні позиції, може свідчити про стресові переживання. Колір зовнішніх меж відображає прояви, які дитина демонструє по відношенню до зовнішнього світу. Червоні межі – агресія, експресивність. Чорні межі – ізоляція від соціуму, нігілізм, захист. Зелені межі – стримані тенденції до світу, до людей, самоконтроль. 2. Асиметрія розташування. Якщо писанка поділена вертикально, то ліва сторона – це минуле, зв’язок з мамою, права – це майбутнє, зв’язок з татом. Якщо писанка поділена горизонтально, то нижня частина – несвідомі процеси, а верхня це – свідомі процеси. Поділ на дві частини може свідчити про внутрішньо особистісний конфлікт, зіткнення свідомого із несвідомим. Наявність симетрії передбачає те, що дана боротьба є під контролем. 3.Наявність впорядкованість елементів. Якщо є впорядкованість, то це свідчить про, високу диференційованість психічних процесів, переважання раціоналізму, досвідченості. Наявність хаотичної структури вказує на те, що в даний момент відбувається вихід несвідомого. Надмірна хаотичність може свідчити і про психічну дезінтеграцію, розлади в психічних процесах чи кризові моменти.
Прямі лінії –це логіка, раціональне начало, чоловіча сутність. Хвилясті – емоції, інтуїція, жіноче начало.
Якщо рухи за годинниковою стрілкою, то це свідчить про розкриття енергії несвідомого, про прогрес. Якщо рухи проти годинникової стрілки – це регрес, деградація чогось, витіснення. Рухи від центру до зовнішніх меж – це виражена енергетика, високий енергетичний потенціал, готовність до активності. Може свідчити про тенденцію до маніакальності. Рухи від зовнішніх меж до центру – потреба у підтримці, прагнення відновити і зміцнити центр.
VІІ.САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ Роздано учням писанки - шаблони . Учні індивідуально оздоблюють писанку. VІІІ . АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ ♦ Якими символами прикрашають великодні писанки? Що ці символи означають? ♦ Чи відрізнятимуться писанки, які ви розписували для мами, тата, бабусі чи друга? Чому? ІХ. Підсумки уроку . 1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку, перегляд дитячих робіт, демонстрування ). По завершенню роботи учні демонструють свій витвір, розглядають, діляться враженням від побаченого. 2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: принести аркуші паперу, кольорові олівці або фломастери; роздивитись, якими зображеннями прикрашений вдома скатертини, рушники, великодня серветка. 3. Проголошення уроку завершеним. Використана література: 1.ББК88.8 Д46 Перевод с английского Е. Фатюшиной. Под редакцией Е. Рыбиной. Серийное оформление художника М. Орловой .Серия основана в 2000 году. Дилео Д. Д 46 Детский рисунок: диагностика и интерпретация. — М: Апрель Пресс, Изд-во ЭКСМО-Пресс, 2001. — 272 с, илл. (Серия «Психологический практикум: тесты»). ISBN 5-04-007552-9
2.Работа с детьми и их рисунками. Автор: Кэти А. Малчиоди. Опубликовано: July 13, 2007, 9:50 pm. 3-я глава книги книги. Перевод с английского Елена Бахурина . Права на издание книги на русском языке принадлежат Издательству Института гуманитарных исследований, Москва. Издание книги планируется в 2003 г. Фрагмент печатается с разрешения правообладателя.
|
ПРОТОКОЛ
ГРУПОВА РЕГІСТРАЦІЙНА ФОРМА
Тематика завдання |
Дата 04.04.14 час 9. 55.год. |
Терапевт (Ящишин) Спостерігач ( Мороз)
|
Відмітка про виконання(Ящишин) Вербальні і невербальні реакції учнів |
Учні індивідуально оздоблюють шаблон писанки. |
На виконання завдання -15хв. |
Терапевт: в класі переважає нарцистичний тип характеру учнів. |
Учні самостійно виконують завдання , яке задано. |
КОМЕНТАРІ
Класному керівнику Тетяні Романівні Мороз продумати план дій щодо згрупування класу ( похід в ліс, поїздка на екскурсію…). Вияснити , що означає для учнів – вирости «людиною»?
Можливо в дітей будуть зовсім інші плани на життя, і вони не захочуть виконувати ваші настанови і відповідати вашим очікуванням. Постарайтеся знайти групу підтримки від батьків.
Цветовой Тест Люшера он-лайн
http://propos.ru/lusher/start.php