Мета: поглиблення і уточнення знань про козацьку добу, про те, яким був козак, хто був козаком, кого і як приймали в козаки, яким був козацький одяг.
Словник: оселедець, вуса, кунтуш, жупан, люлька.
ВІДДІЛ ОСВІТИ ВИКОНКОМУ ДОВГИНЦІВСЬКОЇ РАЙОННОЇ У МІСТІ РАДИ
КРИВОРІЗЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I-III СТУПЕНІВ № 94
ДО ДНЯ ПОКРОВИ
УРОК –ПОДОРОЖ В МИНУЛЕ
« ПРО КОЗАКІВ,
ТА Й НЕ ЛИШЕ…»
Вчитель: Цвинда З.І.
м. Кривий Ріг
ТЕМА: ПРО КОЗАКІВ, ТА Й НЕ ЛИШЕ
Мета: поглиблення і уточнення знань про козацьку добу, про те, яким був козак, хто був козаком, кого і як приймали в козаки, яким був козацький одяг.
Словник: оселедець, вуса, кунтуш, жупан, люлька.
Хід уроку
Організація дітей.
(Звучить козацький марш).
(Звертається увага дітей на козацькі речі. Запитується їх назва, призначення. Що їх єднає? Кому вони можуть належати?)
Правильно. Козакам. Отже, сьогодні ми будемо говорити про українське козацтво. Тема нашого заняття: "Про козаків, та й не лише".
—Діти, а звідки ми знаємо про козаків? Так, з пісень: "Ой на горі та женці жнуть", "їхав козак за Дунай", "Ой Морозе-Морозенку", "Засвіт встали козаченьки". Знаємо ми і з картини І. Рєпіна "Запорожці пишуть листа турецькому султану". А ще з романів 3. Тулуб "Людолови", Б. Лепкого — "Мотря", повісті М. В. Гоголя "Тарас Бульба", В. Малика "Фірман султана". А ще, діти, є танці: "Гопак", "Козачок", опера Гулака-Артемовського "Запорожець за Дунаєм", художній фільм "Дорога на Січ" і мультфільми про пригоди трьох козаків-побратимів, легенди, думи.
Козаччина...Найлегендарніше минуле українського народу, його святиня... Синонім свободи, людської й національної гідності, талановитості.
Навіть у наш час, якщо хочуть підкреслити вроду людини, її кращі риси, то говорять, що "він (вона) козацького роду". А щоб підкреслити чоловічі якості юнака чи хлопчика—"гарний козак", "козарлюга".
Можна мати прізвище Козак, Козаченко і жити на хуторі Козацький, або в селі, яке носить назву Козацьке, або жити на вулиці Козацькій.
—Діти, як ви думаєте, хто такий козак? Так. Слово козак – людина вільна, не від кого незалежна; сильна, вмілива, розумна, мужня і разом з ти м добра.
— Діти, а хто знає, по чому розпізнавали козаків? Так, вони носили довгі вуса, вуса, а на голові у них був своєрідний чуб, який називався оселедець. Це була головна ознака козака, Запорожці брили цілу голову й залишали тільки одну чуприну над лобом, яку називали оселедцем. Коли ж чуприна виростала велика й довга, що аж очі закривала козак закладав її за вуха. Вусів козаки не підстригали. Коли вуса виростили довгі, то закручували вгору до очей, як у котрого виростали дуже довгі вуса, то закручували і закладали їх теж за вуха.
У що ж були одягнені козаки?
З початку існування козацького війська одяг був дуже різноманітний, пізніше почав творитися типовий козацький одяг. В основному, це був жупан (каптан) нижче колін, застебнутий густо ґудзиками. Шився він із тонкого сукна (товста матерія). Перепоясувався м'яким поясом, до якого з лівого боку була причеплена шабля. Шапка була обшита хутром, спереду трохи розрізана, прикрашена перами, засадженими збоку. Одяг запорозького козака включав білу сорочку, полотняну або шовкову, Шаровари, часто оздоблені широким золотим позументом. Вони були з щільної тканини: червоні, зелені, сині. Шаровари були дуже широкі. У поясі вони стягувалися на шовковий або вовняний шнур із золотими китицями на кінцях, у одязі переважали червоні, сині й зелені кольори. Взуттям були сап'янові чоботи — жовті, зелені, червоні, із золотими, срібними або залізними підківками. Гетьман Носив поверх жупана червону, підбиту дорогим хутром, бурку з невеликим хутряним коміром, скріпленим аграфом. Поли її (бурки) обшивали золотою тасьмою. І ще у кожного козака-запорожця була люлька.
Як ви бачите, вони були різні. Про них і в пісні співається: "А тютюн та люлька козаку в дорозі знадобиться'1.
— Хто йшов у козаки? — Так. Той, хто хотів жити вільним життям, хто шукав пригод і хотів здобути славу. І, навіть, хто провинився і хотів втекти від кари.
—Як приймали до козацтва?—Правильно. Коли приходив чоловік на Січ, він являвся спершу перед кошовим отаманом, який поговоривши з ним, задавши 2-3 питання, відсилав його до одного з куренів, до курінного отамана. Той радився з кухарем, чи в змозі прогодувати його. Кухар пропонував "вкупитися", тобто сплатити певну суму грошей. Заплативши, чоловік ставав рівноправним товаришем. Платив, хто скільки міг. Сума плати не вказувалася. Так приймали старшого чоловіка. Коли ж приходив хлопець, то його відсилали до окремого куреня, де навчали військовій справі.
Чи кожен міг стати козаком? Ось послухайте, як твердить про це легенда:
"Запорожці набиралися звідусюди. Вони приймали усякого: де хто з-під пана втече — приймуть, де від батька та від матері біжить — приймуть... Приймають усіх. Прийде, було, до них чоловік голий, босий, а вони його уберуть як пана, бо в запорожців тих сукон, грошей, одежі — так яких хочеш сортів і скільки завгодно".
("Савур-Могила ").
Насправді, не кожен міг стати козаком. До козацького війська, як ми вже з вами говорили, обирали сміливих, мужніх, відважних, спритних, розумних, кмітливих. А чому саме таких людей обирали в козаки?
Люльки запорізьких козаків
—Так. Тому, що їхнім обов'язком було захищати Україну від ворога. Захищаючи свій край, козаки здобули доблесної слави. Їх поважали і свої, і чужі, їхні подвиги оспівані в піснях і думах. За злодійство на Січі карали на смеріь. Всі ж козаки, що належали до запорізького війська, вважалися за рівних і звали себе товаришами або братчиками.
Козаки все життя жили у небезпеці, яка чатувала на них з усіх боків. Тому й були вони витривалі на холод, спеку, голод, спрагу. Козацьке військо на той час було найкращим у Європі військом, особливо для боротьби з татарами.
Підсумок.
Свято Покрови - давнє українське свято.Загальновідомою ознакою Покрови є те, що вона покриває Землю або листям, або снігом.
До Покрови завершувався період сватань і приготування до весіль, який починався після Першої Пречистої.
До початку жовтня закінчуються усі найважливіші сільські роботи на Землі (в тому числі сівба озимих) – завершений хліборобський цикл робіт. Зібраний урожай (достаток) та більш-менш вільний час дають можливість для проведення весіль. Це найблагодатніша пора для весільних гулянь, початку вечорниць. Звідси беруть свій початок весільні осінні тижні. Це свято – покровитель весіль, початок сезону на сватання та весілля, які закінчувались за два тижні до Пилипівського посту. Це вже потім під впливом християнства воно оформилося у те, що дівчата, котрі бажали взяти шлюб саме цього року, мали побувати на святі Покрови у церкві і помолитися: “Свята Покрівонько, покрий мені голівоньку”, “Мати-Покрівонько, покрий Матір сиру Землю і мене молоду”, “Свята мати, Покровонько, накрий мою головоньку, хоч ганчіркою, аби не зостатися дівкою”.
А на Поділлі дівчата казали: “Свята мати, Покровонько, завинь мою головоньку, чи в шматку чи в онучу – най ся дівкою не мучу!”
Існувала навіть прикмета: якщо на Покрову сніг – буде багато весіль.
Сніг дає привід порівнювати сніговий покрів з весільним покривалом, а оскільки в цей час свідомо призначене і свято Пресвятої Богородиці, то ці порівняння розповсюджуються і на неї.
У багатьох народів, зокрема і у слов’ян, покривало (фата) вважалося дуже важливою весільною оздобою, взагалі слугувало ознакою заміжжя. За описами арабського письменника XII ст. свідчиться, що якщо комусь подобалась дівчина, то він накидав їй на голову покривало і вона мусила стати його дружиною (точніше, мабуть, це була пропозиція до шлюбу). Та і зараз ми знаємо, що весільна фата ще широко представлена у весільному обряді.
Як відомо, після одруження дівчина була вже молодицею і мала покривати голову наміткою чи хусткою. Намітка – це стародавнє вбрання заміжніх жінок, яке зав’язували навколо голови. Вже після просватання дівчині-нареченій покривали голову хусткою. Для дівчат Покрова – найбільше свято: у молоді починався сезон вечорниць, а у господарів – період весіль, і юнаки залюбки брали участь у весільних обрядодійствах.