Сигматизм – вади вимови звуків [С], [С'], [З], [З'], [Ц], [Ц']
Міжзубний сигматизм, коли кінчик язика при вимові свистячих звуків не опускається вниз, а просувається між верхніми та нижніми різцями.
Свистячі звуки набувають так званого шепелявого відтінку. Дуже часто міжзубна вимова свистячих поєднується з такою ж вимовою шиплячих і передньоязичних звуків [т], [д], [н], [л]. Сприятливими моментами для виникнення міжзубної вимови можуть слугувати млявість кінчика язика і прямий відкритий прикус.
Долаємо
міжзубний сигматизм
Сигматизм – вади вимови звуків [С], [С'], [З], [З'], [Ц], [Ц']
Міжзубний сигматизм, коли кінчик язика при вимові свистячих звуків не опускається вниз, а просувається між верхніми та нижніми різцями.
Свистячі звуки набувають так званого шепелявого відтінку. Дуже часто міжзубна вимова свистячих поєднується з такою ж вимовою шиплячих і передньоязичних звуків [т], [д], [н], [л]. Сприятливими моментами для виникнення міжзубної вимови можуть слугувати млявість кінчика язика і прямий відкритий прикус.
Вправи для підготовки артикуляційного апарату
«Парканчик»
«Млинець»
«Охолодимо млинчик»
Посміхнутися, зробити «млинець», подути, подовжено вимовляючи : «Ф-ф-ф-ф», щоки не надувати.
«Чистимо нижні зуби»
Посміхнутися, трохи відкрити рот. Кінчиком язика за нижніми зубами виконувати рухи праворуч-ліворуч, наче чистимо зубчики. Повторити 10-15 раз.
«Гірка»
Рот відкрити. Бокові краї язика притиснути до верхніх кутніх зубів. Кінчиком язика доторкнутися до нижніх передніх зубів. Утримувати в такому положенні 15 с.
«Трубочка»
Висунути широкий язик. Бокові краї язика завернути угору. Подмухати в отриману трубочку. Виконувати в повільному темпі 10 разів.
«Язичок-футболіст»
Запропонуйте дитині подути на ватний чи поролоновий м’ячик, так, щоб він покотився у ворота (їх можна зробити з дроту, або намалювати). Дитина повинна посміхнутися та покласти широкий язик на нижню губу, і, неначе вимовляючи звук [Ф], дути на кінчик язика.
«Чарівна паличка»
Посміхнутися, відкрити рот і напруженим кінчиком язика впертися в нижні зуби. Вздовж, по середині язика, покласти паличку (лічильну або сірничок) і, стиснувши зуби з силою рівномірно видувати повітря. Повинен чутися протяжний звук [С]. Повторювати вправу з паличкою і без неї.
При міжзубному сигматизмі дитині спочатку показують правильну артикуляцію звука [С].
Правильна артикуляція звука С:
• губи розтягнуті в посмішку;
• зуби розкриті на декілька міліметрів, трохи оголені;
• широкий кінчик язика за нижніми зубами;
• спинка язика піднімається до твердого піднебіння, чим утворює щілину;
• струмінь повітря проходить посередині спинки язика, по утвореному жолобку;
• м'яке піднебіння закриває прохід в носову порожнину;
• голосові зв'язки не вібрують.
Звертається увага на те, що кінчик язика впирається в передні нижні зуби і його не повинно бути видно між зубами, вони закриті.
Запропонуйте малюку зблизити зуби, губи розтягнути в посмішку та в такому положенні спробувати вимовити подовжений звук [C] (утворити «холодний вітерець»). Якщо дитина не може відразу вимовити звук за наслідуванням, потрібно вдатися до механічної допомоги: кінчик язика притискається сірником або спеціальним зондом. Дитина, закусивши його і утримуючи язик у потрібному положенні, вимовляє звук [С].
Після того, як звук поставлений, переходять до автоматизації: послідовно вводять поставлений звук у склади (відкриті, закриті, зі збігом приголосних), слова і фрази.
Треба пам'ятати, що міжзубні сигматизми часто вимагають тривалої логопедичної роботи, наполегливо тримаються у вільному мовленні, навіть якщо звуки [С], [3], [Ц] закріплені і частково автоматизовані. При відсутності контролю часто спостерігаються рецидиви.