«Домедична допомога в умовах бойових дій (тактична медицина), «Червона зона»».
Надати поняття про тактичну медицину, зони допомоги, їх класифікацію. Формувати в учнів поняття необхідності надання домедичної допомоги в умовах бойових дій. Ознайомити зі способами надання домедичної допомоги в «червоній зоні».
10 клас
ТЕМА: «Домедична допомога в умовах бойових дій (тактична медицина), «Червона зона»».
Час проведення – 45 хв.
МЕТА:
- НАВЧАЛЬНА: надати поняття про тактичну медицину, зони допомоги, їх класифікацію. Формувати в учнів поняття необхідності надання домедичної допомоги в умовах бойових дій. Ознайомити зі способами надання домедичної допомоги в «червоній зоні»;
- ВИХОВНА: виховувати в учнів почуття любові до Батьківщини, формувати гармонійно розвинену особистість, продовжувати виховувати високі морально-психологічні якості самодопомоги та взаємодопомоги;
ТИП УРОКУ: комбінований урок.
Методи навчання:
Загальні компетентності:
МАТЕРІАЛЬНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ: підручники, мультимедійний комплект, військова аптечка (джгути, турнікети), навчальний фільм, презентація, ММГ стрілецької зброї та гранат, бронежилет, каска (при наявності).
Хід уроку
3. Перевірка ступеня засвоєння пройденого матеріалу(вибірковий опит учнів):
-Назвати зони та їх значення
-Назвати основні правила надання першої медичної допомоги в разі переломів кісток ; (Правила надання першої медичної допомоги в разі кровотеч та травматичного шоку); .
- Порядок використання джгута типу КЕТ.
- Порядок надання допомоги по зонам.
4. Оголошення розділу Програми Захисту Вітчизни, теми та основної мети, учбових питань заняття.
І. Перегляд фільму «Червона зона».
ІІ. Теоретична частина. Обговорення фільму, перегляд презентації «Домедична допомога».
Умовно розрізняють два місця надання домедичної допомоги під час ведення бойових дій: а) безпосередньо в секторі обстрілу – зоні прямого обстрілу зі значним ризиком отримання кульового чи іншого поранення;
б) в секторі укриття - місці захищеному від прямого вогню противника елементами природного (пагорби, схили) чи штучного походження (стіни, будинки, захисні інженерні конструкції).
Виділяють три етапи надання допомоги пораненим у військово-польових умовах.
Перший етап – допомога в «червоній зоні» (англ. Care Under Fire – в різних джерелах перекладається як: «надання допомоги під вогнем», в зоні обстрілу),
Другий етап – допомога в «жовтій зоні» (англ. Tactical Field Care – в різних джерелах перекладається як: «надання допомоги на полі бою», «надання допомоги в військово-польових умовах», «надання допомоги в зоні укриття»),
Третій етап – надання допомоги під час тактичної евакуації з поля бою в медичні заклади «зеленої зони» – мобільні польові госпіталі, військові чи цивільні шпиталі, спеціалізовані клініки (англ. Tactical Evacuation Care).
У зоні під вогнем, для збереження життя рятівника, що надає допомогу, необхідно виконувати 6 основних правил:
1. Особиста безпека.
2. Комунікації.
a. Доповідь командиру: нештатна ситуація, виклик підкріплення, медиків, евакуації. Отримати дозвіл на самостійні дії.
b. Комунікація з пораненим: Чи може надати собі допомогу? Чи може рухатися? Чи може стріляти?
c. Комунікація в групі. План дій з надання допомоги та винесенню пораненого в разі неможливості самодопомоги пораненим. Розподіл за номерами: хто прикриває, порядок висування, хто надає допомогу.
3. Вогнева перевага.
4. Скритність переміщення (складки місцевості, елементи рослинності, міської забудови, прикриття бронею, дим)
5. Перевірка життєздатності пораненого. Якщо не відповідає на питання під вогнем, вважається умовно мертвим. Допомога не надається.
6. Винесення з під вогня в укриття, зупинка зовнішньої масивної кровотечі з кінцівок накладенням турнікету або залежно від тактичної ситуації можлива спочатку зупинка кровотечі далі винесення.
Тактика бійця-рятувальника в зоні обстрілу:
ДІЇ ПРИ ВИЯВЛЕННІ ПОРАНЕНОГО
НЕОБХІДНІ ДІЇ ПЕРЕД НАБЛИЖЕННЯМ ДО ПОРАНЕНОГО
Якщо ви впевнені в тому, що ви можете допомогти пораненому в умовах вогневого впливу противника, зробіть наступні необхідні дії, перш ніж наблизитися до пораненого на полі бою. Пам’ятайте про самозахист.
НАДАННЯ ДОПОМОГИ В УМОВАХ ОБСТРІЛУ
Якщо поранений не може переміститися в безпечне місце сам, і бойова ситуація дозволяє вам надати йому допомогу, в такому випадку проведіть швидку оцінку стану потерпілого, зупиніть кровотечу з ран на кінцівках, що загрожують життю пораненого, і перейдіть разом з ним в безпечну зону. Для цього:
(1) Запитайте гучним, але спокійним голосом: “Ти в порядку?”. Акуратно струсіть або поплещіть пораненого по плечу.
(2) Якщо поранений знаходиться в свідомості, запитайте у нього, в якому місці він відчуває біль або інші незвичні відчуття. Це допоможе визначити рівень свідомості потерпілого і забезпечить вас інформацією, яку можна використовувати при наданні допомоги потерпілому.
(3) Задайте пораненому питання, щоб визначити рівень його свідомості. Задавайте потерпілому питання, які потребують більш розгорнутих відповідей, ніж «так» і «ні». Приклади таких питань: «Як тебе звати?», «Яке сьогодні число?» і «Де ми знаходимося?».Шкала AVPU.
(4) Якщо поранений не відповідає на питання, не реагує на команди – перевірте його на реагування на біль. Для цього потріть його грудну кістку (грудину) кісточками ваших пальців або міцно стисніть м’яз у складці між великим та вказівним пальцем пораненого.
Ситуації, при яких не слід надавати допомогу пораненому, перебуваючи в зоні вогневого впливу противника:
(1) Ваше власне життя знаходиться в безпосередній небезпеці.
(2) Інші солдати, що знаходяться поруч, вимагають більш термінового лікування.
(3) У потерпілого не виявляються ознаки життя – тобто поранений не реагує на голос і біль, не рухається, не дихає, у нього відсутній пульс.
Самодопомога при кровотечі.
Якщо поранили вас, то негайно оцініть кровотечу:
Стабільне положення.
При зупинці кровотечі з ран шиї, у ситуації взаємодопомоги, необхідно притиснути пальцями рану на відкритій шиї або через комір, одночасно накласти на неї бинт, або серветку, або подушечку перев’язувального пакета, щоб туго затампонувати рану. Зафіксувати валик (бинт, перев’язувальний пакет, або ватно-марлеву подушечку) джгутом чи іншим бинтом. Джгут необхідно провести під протилежною рукою, яку за можливості підняти догори та завести за голову пораненого, та перевести пораненого в положення на животі.
Взаємодопомога при пораненні тулуба надається лише за її доступністю, без знімання захисних елементів одягу (бронежилета) з використанням гемостатичних засобів або звичайних перев’язувальних пакетів для тугого тампонування рани марлею. Потім необхідно перевести пораненого в положення на животі.
При кульових й осколочних пораненнях, окрім вхідного, може бути вихідний отвір, у ділянці якого, як правило, пошкодження тканин більші. Необхідно зосередити увагу учнів, що у секторі обстрілу зупинку кровотечі з рани тулуба не проводять, якщо необхідно знімати захисні елементи одягу пораненого.
При пораненнях верхньої кінцівки взаємодопомога передбачає дії:
При пораненнях нижньої кінцівки взаємодопомога передбачає дії:
Накладання кровоспинного джгута для зупинка кровотечі з ран кінцівок, здійснюється з максимальним тиском!
Порядок використання джгута типу КЕТ. Накладання джгута на шию.
ПЕРЕМІЩЕННЯ ПОРАНЕНИХ У БЕЗПЕЧНЕ МІСЦЕ
Після того, як ви вжили певних заходів для зупинки сильної кровотечі, вам слід знайти безпечне укриття для вас і пораненого, до евакуації до місця збору поранених. Якщо поранений не може пересуватися сам або йому потрібна допомога, відтягніть пораненого руками або віднесіть його. Нижче наведені деякі приклади того, як слід тягти або переносити поранених. Після того, як ви досягли безпечного місця, ви перейшли від етапу надання медичної допомоги в умовах обстрілу (червоної зони) до етапу надання медичної допомоги у військово-польових умовах (жовтої зони). Див. Лекцію 10. для отримання додаткової інформації про перетягування та перенесення пораненого, а також про допоміжні засоби для перетягування / перенесення пораненого.
Перетягування. Перетягування використовується для швидкого переміщення пораненого на короткі дистанції. Малюнки 3-1, 3-2 і 3-3 ілюструють деякі види перетягування пораненого. Перетягування пораненого двома рятувальниками (малюнок 3-2) дає можливість перетягнути пораненого швидше і простіше, але відкриває відразу двох солдатів вогневому впливу противника, створюючи більш зручну групову мішень.
Малюнок 1. Перетягування одним рятівником
Малюнок 2. Перетягування двома рятівниками
Малюнок 3. Перетягування волоком
Перенесення. Перенесення. Перенесення пораненого передбачає підняття солдата із землі. Способу перенесення пораненого солдата за допомогою одного рятувальника, якому віддається перевага, є спосіб Хауса (перенесення на спині) (малюнок 3-4). Якщо поранений в свідомості і може сприяти переміщенню, використовується спосіб підтримування пораненого одним рятувальником (малюнок 3-5). Пам’ятайте, поранений разом з усім спорядженням може важити до 150 кг. Іноді може використовуватися спосіб перенесення пораненого двома рятувальниками, такий як перенесення пораненого двома рятувальниками «один за одним» (малюнок 3-6) або спосіб підтримування пораненого двома рятувальниками (малюнок 3-7), але такі способи досить складні і піддають солдатів вогневому впливу противника.
Малюнок 4. Спосіб Хауса (перенесення на спині)
Малюнок 5. Підтримування одним рятувальником
Малюнок 6. Перенесення двома рятівниками «один за одним»
Малюнок 7. Підтримування двома рятівниками
Поділити учнів на команди по 3-4 учня ,ознайомити з завданням.
Кожна команда отримує картки оцінювання, в які в.о. командира ставе бали (+) за правильне виконання дії або невиконання дії.
Кожен учень , по черзі, виконує роль командира, бійця-рятівника та бійця(ів), що забезпечують прикриття.
ІІІ. Заключна частина: 5хв.
Називаю результати команд ,та їх помилки згідно карток.
Вказую оцінки учням.
Домашнє завдання: перегляд кіно фільмів де надається медична допомога, знайти епізод ,коли надається медична допомога, дати оцінку діям героїв.
«Взвод ставай! Заняття закінчено! Вільно! Розійдись!».
Що робить учень |
Правильно |
Не правильно |
-Оцінка обстановки
|
|
|
-Запит дозволу у командира на висування до потерпілого
|
|
|
-Виявлення кровотечі або іншої травми
|
|
|
-Надання допомоги А)Чи правильно наклали джгут? Б)Чи правильно оглянули? |
|
|
-Чи була доповідь командирові про свої дії?
|
|
|
-Чи був запит дозволу на висування назад чи є прикриття?
|
|
|
Оцінка правильності евакуації |
|
|
Картка оцінювання.
Час виконання:___________________хв.
Що робить учень |
Правильно |
Не правильно |
-Оцінка обстановки
|
|
|
-Запит дозволу у командира на висування до потерпілого
|
|
|
-Виявлення кровотечі або іншої травми
|
|
|
-Надання допомоги А)Чи правильно наклали джгут? Б)Чи правильно оглянули? |
|
|
-Чи була доповідь командирові про свої дії?
|
|
|
-Чи був запит дозволу на висування назад чи є прикриття?
|
|
|
Оцінка правильності евакуації |
|
|
Що робить учень |
Правильно |
Не правильно |
-Оцінка обстановки
|
|
|
-Запит дозволу у командира на висування до потерпілого
|
|
|
-Виявлення кровотечі або іншої травми
|
|
|
-Надання допомоги А)Чи правильно наклали джгут? Б)Чи правильно оглянули? |
|
|
-Чи була доповідь командирові про свої дії?
|
|
|
-Чи був запит дозволу на висування назад чи є прикриття?
|
|
|
Оцінка правильності евакуації |
|
|
Що робить учень |
Правильно |
Не правильно |
-Оцінка обстановки
|
|
|
-Запит дозволу у командира на висування до потерпілого
|
|
|
-Виявлення кровотечі або іншої травми
|
|
|
-Надання допомоги А)Чи правильно наклали джгут? Б)Чи правильно оглянули? |
|
|
-Чи була доповідь командирові про свої дії?
|
|
|
-Чи був запит дозволу на висування назад чи є прикриття?
|
|
|
Оцінка правильності евакуації |
|
|